handdator

Visa fullständig version : Bromsproblem?



triumphtobbe
2011-04-26, 06:46
Hallå! Jag fick vara med om ett konstigt fenomen igår när jag var ute och körde. Efter en kurva så hängde sig bromsarna. Jag tyckte att hojen kändes konstig i utgången ur kurvan och släppte på gasen. Då bromsade hojen själv!
Jag stannade och kollade på bromsarna, både bak o fram. Då märktes inget!
Sen körde jag sakta och testbromsade hela tiden. Inga problem alls!
Vad var det som kan ha hänt? Är det något särskilt som ska kollas?

Tobbe.

http://mcskane.blogspot.com/

Jåke
2011-04-26, 06:56
Sitter hjulen rakt och är fastdragna?

triumphtobbe
2011-04-26, 14:41
Jaja, hjulen sitter där de ska! Inga problem där!
Någon sa att det kunde vara skit på de bultarna som håller uppe bromsklossarna. Det ska jag kolla ikväll när jag kommer hem.

Tobbe.

triumphtobbe
2011-04-28, 20:52
Jag kan fortsätta det här samtalet om bromsar. Mina bromsar på Trajjan fungerar utmärkt igen.

Men så har jag en gammal Intruder från 1990 hemma som jag lovade att byta bromsklossar på. Men jag får inte till trycket i handtaget. Den tar nästan inne vid gashandtaget typ 2cm ifrån. Det kvittar hur mycket jag luftar och pumpar så tar bromsen inte längre ut. Det blir inte vidare tryck heller.
Tanken som slog mig är att bromsslangen av gummi kan vara gammal och orkar inte hålla tillbaka trycket som uppstår i slangen.
Det kan ju inte var mycket annat? :confused:

Tobbe.

MEHall
2011-04-28, 23:57
Själv har jag metallvävda bromsslangar och bytte bromsklossar så sent som i förrgår, och nu tar bromsen direkt.;)


:cool:

Hojpunkten
2011-04-29, 03:41
Jag kan fortsätta det här samtalet om bromsar. Mina bromsar på Trajjan fungerar utmärkt igen.

Men så har jag en gammal Intruder från 1990 hemma som jag lovade att byta bromsklossar på. Men jag får inte till trycket i handtaget. Den tar nästan inne vid gashandtaget typ 2cm ifrån. Det kvittar hur mycket jag luftar och pumpar så tar bromsen inte längre ut. Det blir inte vidare tryck heller.
Tanken som slog mig är att bromsslangen av gummi kan vara gammal och orkar inte hålla tillbaka trycket som uppstår i slangen.
Det kan ju inte var mycket annat? :confused:

Tobbe.

Har du kollat om kolven/kolvarna rör på sig hela längden...ibland kan aluminiumet korrodera och resutatet blir att kolven får kortare rörlighet varav bromseffekten blir sämre eller inget alls.

//Nikko Hojpunkten

Olle Å
2011-04-29, 08:54
Ett tips som den som har mcverkstad inte gillar.
Tag loss bromsoket från hojen, men låt bromsslangen vara kvar. Tag bort klossarna. trych ut kolvarna med handtaget eller pedalen försiktigt utan att de släpper helt. Spraya på 5-56 och slipa försiktigt bort ev korrision med ett mycket fint slippapper eller smärjelduk. Lite trångt, men om du river pappret i ca 1 cm breda remsor så går det bra.

Linnex
2011-04-29, 09:07
Jag kan fortsätta det här samtalet om bromsar. Mina bromsar på Trajjan fungerar utmärkt igen.

Men så har jag en gammal Intruder från 1990 hemma som jag lovade att byta bromsklossar på. Men jag får inte till trycket i handtaget. Den tar nästan inne vid gashandtaget typ 2cm ifrån. Det kvittar hur mycket jag luftar och pumpar så tar bromsen inte längre ut. Det blir inte vidare tryck heller.
Tanken som slog mig är att bromsslangen av gummi kan vara gammal och orkar inte hålla tillbaka trycket som uppstår i slangen.
Det kan ju inte var mycket annat? :confused:

Tobbe.

Om bromsarna känns svampaktig trots avluftning så är det mycket troligt.
Gummislanger sväller invändigt med åren och då uppstår fenomenet med svampiga bromsar trots avluftning.

Guzzi-Leif
2011-04-29, 19:32
Jag tror du har det lilla hålet som släpper in bromsvätska "framför" kolven i huvudbromscylindern igensatt. Då kommer det inte åt att fylla på så att kolvarna flyttas fram nere i oken.

triumphtobbe
2011-04-29, 19:58
Alright! Tack för alla svar! Jag kommer att börja med att riva ner bromsarna och börja om från början. Det vill säga att att sära på oket och rengöra byta packningar och ta bort beläggningar. Jag tror att jag köper ny slang också.

/Tobbe.

http://mcskane.blogspot.com/

MEHall
2011-04-29, 22:18
Rekommenderar metallvävd slang eftersom jag har det själv. Ingen svampighet där inte. ;) :cool:



:cool:

pinnen
2011-04-30, 11:28
ger ev. ett litet varnande finger till 5-56 till att rengöra kolvarna med på oken, när man gör det på en bil så sväller packningarna då dom inte tål detta medel, detta innebär att kolvarna låser sig i bromsat läge och man får en ordentlig anliggande broms, för det är ju även packningen som drar tillbaka kolven så rätt spel måste infinnas, nu ser ju bromsarna olika ut på en mc, så det kanske går att bortse helt från detta inlägget??

Guzzi-Leif
2011-04-30, 12:31
ger ev. ett litet varnande finger till 5-56 till att rengöra kolvarna med på oken, när man gör det på en bil så sväller packningarna då dom inte tål detta medel, detta innebär att kolvarna låser sig i bromsat läge och man får en ordentlig anliggande broms, för det är ju även packningen som drar tillbaka kolven så rätt spel måste infinnas, nu ser ju bromsarna olika ut på en mc, så det kanske går att bortse helt från detta inlägget??

Jag är säker på att du har rätt.
Det finns särskilda rengöringsmedel för bromsar, bl.a. på Biltema. Använd sådant!

MEHall
2011-05-01, 00:58
Fick tipset av en MC mekaniker att använda bromsvätska att göra rent med. ;) :rolleyes:



:cool: