handdator

Visa fullständig version : Kostnader för en lätt mc



Azap
2011-04-20, 10:14
Hej! Jag är 14 år och har tänk att spara ihop några tusen för ett inköp av en lätt mc.:p Jag ska köpa en för ca 20 000 antagligen. Eventuellt ska jag köpa en Honda CBR 125r men jag vet inte riktigt än.
Jag har räknat ihop några av kostnadena, men jag vet inte om jag saknar något och jag vet inte hur mycke körskola och försäkring kostar.:confused:
Ett komplett ställ kostar ca 6 000 + en hoj 20 000 + hjälm 1 000. Skriv gärna om det kommer till ngn mer kostnad, och vad försäkring och kortet + uppkörning + lektioner :)

Greven
2011-04-20, 10:37
försäkring varierar beroende på vem cykeln står på, ålder o bolag. Uppkörning kostar väl runt 1500:- och kunskapsprovet ligger väl på ca 600:- om jag minns rätt. Sen antar jag att du behöver gå Risk 1 och Risk 2 även för lätt så det är ju ca 3000:- bara där om det inte ingår i nåt sorts lektionspaket på körskolan.
Lektioner varierar från stad till stad men väldigt ungefärligt på ca 1000:-/tim skulle jag tro.

Ove
2011-04-20, 10:39
Hej! Jag är 14 år och har tänk att spara ihop några tusen för ett inköp av en lätt mc.:p Jag ska köpa en för ca 20 000 antagligen. Eventuellt ska jag köpa en Honda CBR 125r men jag vet inte riktigt än.
Jag har räknat ihop några av kostnadena, men jag vet inte om jag saknar något och jag vet inte hur mycke körskola och försäkring kostar.:confused:
Ett komplett ställ kostar ca 6 000 + en hoj 20 000 + hjälm 1 000. Skriv gärna om det kommer till ngn mer kostnad, och vad försäkring och kortet + uppkörning + lektioner :)

:) Hej och välkommen! Kul med yngre förmågor. Vänta lite med att välja hoj om du nu inte rent av snavar över en pärla som bara inte går att låta bli att köpa. På något år kan det vara så att man kanske får nya idéer om vad som är helt rätt att köpa.(egen erfarenhet :p)

Men du har förmodligen en moped? Håll gärna på och träna att köra i låg fart för att sen kunna glänsa med det som de flesta tycker är svårt vid uppkörningen - lågfartsbanan. ;)

RobbeS
2011-04-20, 10:52
Hej! Jag är 14 år och har tänk att spara ihop några tusen för ett inköp av en lätt mc.:p Jag ska köpa en för ca 20 000 antagligen. Eventuellt ska jag köpa en Honda CBR 125r men jag vet inte riktigt än.
Jag har räknat ihop några av kostnadena, men jag vet inte om jag saknar något och jag vet inte hur mycke körskola och försäkring kostar.:confused:
Ett komplett ställ kostar ca 6 000 + en hoj 20 000 + hjälm 1 000. Skriv gärna om det kommer till ngn mer kostnad, och vad försäkring och kortet + uppkörning + lektioner :)

Låter riktigt vettigt. Bättre att spara ihop till en mc än att köpa en massa skrot som ändå hamnar på vinden till slut. Mitt tips är att du provar ut en hjälm som sitter riktigt bra och bekvämt och räknar med att kanske få lägga på ett par tusenlappar till på hjälmen. Inget fel på billigare hjälmar som också fyller sitt syfte men komfort, ljudnivå och lägre vindbrus kostar ofta lite extra. Jag märker själv skillnaden då jag bytte från en billig biltemahjälm, (som fått bra resultat i Bikes hjälmtest) till en Shoei för dryga 3000 kr. Komforten och kvalitetkänslan är betydligt bättre på den dyrare och höjde körglädjen markant. Säkerhetsmässigt så tror jag inte att skillnaden är så stor.
För 6000 får du ett bra ställ men glöm inte bort skor och handskar. Kom sen ihåg att stället skyddar bara då du har det på! ;)

Nilsson
2011-04-20, 10:57
här kommer lite priser detta är från ERIKSLUST MCSKOLA iMALMÖ
Körlektion 430;-
Teoripacket mc 995;-
10 körlektioner 4100:-
Paket 1 (10 lektioner +teori)4795;-
Paket 2 (20 lektioner+ teori) 8595:-
Paket 3 (30 lektioner+teori) 12295;-
Risk 1 700:-
risk 2 3200;-

Azap
2011-04-20, 13:03
Låter riktigt vettigt. Bättre att spara ihop till en mc än att köpa en massa skrot som ändå hamnar på vinden till slut. Mitt tips är att du provar ut en hjälm som sitter riktigt bra och bekvämt och räknar med att kanske få lägga på ett par tusenlappar till på hjälmen. Inget fel på billigare hjälmar som också fyller sitt syfte men komfort, ljudnivå och lägre vindbrus kostar ofta lite extra. Jag märker själv skillnaden då jag bytte från en billig biltemahjälm, (som fått bra resultat i Bikes hjälmtest) till en Shoei för dryga 3000 kr. Komforten och kvalitetkänslan är betydligt bättre på den dyrare och höjde körglädjen markant. Säkerhetsmässigt så tror jag inte att skillnaden är så stor.
För 6000 får du ett bra ställ men glöm inte bort skor och handskar. Kom sen ihåg att stället skyddar bara då du har det på! ;)

Okej :D Men tycker du det är värt att skaffa en hjälm med bluetooth i eller ska man använda en liten handsfree? eller kan de skava :P

RobbeS
2011-04-20, 18:30
En liten handsfree kan nog skava. Inte för att jag provat. Det finns ju handsfree för hjälmar man monterar på i efterhand och det är nog bättre då hjälmar med inbyggda handsfree inte är så vanliga och begränsar utbudet. Passform kommer först och sedan ett ev bluetooth som alltid går att montera på i efterhand på alla hjälmar...

Azap
2011-04-20, 19:00
Okej Tack :D