handdator

Visa fullständig version : Väntans tider



Ove
2011-04-20, 09:52
:rofl: Julafton när man var barn eller hjulafton som vuxen? Då väntade man på tomten men ny är det ett paket som ska komma till butiken som håller på nya scootern. Fanken vilken tid det tar!! :banghead:

:) Ser ut som en sån där Hayafirebusablade i nosen med 16 tum hjul. Dessvärre svart men man kan inte få allt.

:) 150 cc bör ge inemot 11 hk och den ska klara att köras i styrfart på vägarna omkring hemmaarenan. :cool:

:D Ska bli skitkul att köra scooter igen, har inte praktiserat sen 70-talet bortsett från lite provkörningar. Det är ju lite speciella fordon, men kul! :D

erkagn
2011-04-20, 10:06
Jag skulle oxå vilja ha en scooter... typ en Honda 125 med de stora hjulen. Vore smidigt och skoj ju

Ove
2011-04-20, 10:24
Jag skulle oxå vilja ha en scooter... typ en Honda 125 med de stora hjulen. Vore smidigt och skoj ju

:) Jo den är fin. Innova eller Cub tror jag den också kallas. Automatkoppling och växlar. Jag funderade på en sådan men det var det där att växla. Min hustru har lovat att prova och då lovade jag att det ska vara så lätt som det bara kan bli. alltså med variomat. :)

:cool: Pärlan som jag väntar på skylten till är en Kymko Agility. Ny modell med 16 tum hjul. Jag hade inte sett den innan jag beställde men den ser bra ut. Får väl komma med rapport när jag fått köra den.

erkagn
2011-04-20, 10:26
Blir spännande att höra om nya scootern.

Ove
2011-04-27, 21:15
:) Nu har jag hämtat den, den nya scootern. Och visst är det en riktig scooter. Lätt som inget i framändan och den tyngpunkt som finns ligger väl i höjd med fotsulorna. Ändå är dom ganska körbara om inte vägen är alltför illa. :D

Dom större och lite smalare hjulen gör att den beter sig trevligare i spår och asfaltsskarvar. Liten är den både på höjden och längden - men det är ju därför jag köpte den...... för att hustrun ska kunna köra. :banana:

Jonas
2011-04-27, 22:44
Grattis till nytillskottet, Ove! Scooter är kul! Hoppas din tant gillar det också! :)

MEHall
2011-04-27, 23:24
Vadå Vespa? Har någon nämt Piaggios Vespa skoter någonstans?
Själv så skullle jag nog välja en 250 kubiks skoter. ;) :rolleyes:

Som dom sade i ett Motorjournalen program på tv: Vespa? Det heter faktiskt skoter!! (Värmländsk dialekt)


:cool:

erkagn
2011-04-28, 06:12
:) Nu har jag hämtat den, den nya scootern. Och visst är det en riktig scooter. Lätt som inget i framändan och den tyngpunkt som finns ligger väl i höjd med fotsulorna. Ändå är dom ganska körbara om inte vägen är alltför illa. :D

Dom större och lite smalare hjulen gör att den beter sig trevligare i spår och asfaltsskarvar. Liten är den både på höjden och längden - men det är ju därför jag köpte den...... för att hustrun ska kunna köra. :banana:

Så skoj! På mc-affärn har dem en Honda Lead 100 begagnad. Men dem vill ha typ 15 tusen för den. Och det tycker jag är i dyraste laget. Gillar ju oxå 125-modellen bättre :)

Ove
2011-04-28, 08:26
Som dom sade i ett Motorjournalen program på tv: Vespa? Det heter faktiskt skoter!! (Värmländsk dialekt) :cool:

:) Heeeeelt rätt! Vespa finns bara av ett fabrikat - Piaggio. ;)

Mavve65
2011-04-28, 08:47
Vadå Vespa? Har någon nämt Piaggios Vespa skoter någonstans?
Själv så skullle jag nog välja en 250 kubiks skoter. ;) :rolleyes:

Som dom sade i ett Motorjournalen program på tv: Vespa? Det heter faktiskt skoter!! (Värmländsk dialekt)


:cool:

http://www.piaggio.com/en/

Piaggio corp. ligger visst bakom många märken.
men det är väl bara vespa, som egentligen får kallas för vespa?

Bighoj
2011-04-28, 09:06
Jag känner dom som köpt skoter för att testa "mc",men när dom sedan gått över till vanlig mc med växlar har dom ångrat sig att dom inte lärde sig växla från första början.Båda två har lagt mc tankarna på hyllan för gått,tyvärr.Vi är ju olika och lär oss olika snabbt,men personligen tycker jag att det är bättre att lära sig växla med en gång,för sen sitter det i ryggmärgen för alltid.För flera år sedan då jag tog långtradarkortet tyckte nästan alla att jag var korkad som valde att köra upp med bil/släp istället för trailer.Har träffat på några av dom genom jobbet och dom har märkbara problem att backa med bil och släp just för att dom valt den lättare vägennär dom körde upp.Börjar man med aut måste man lära sig manuell också=dubbelt jobb.

erkagn
2011-04-28, 09:49
Hur är det med att ha bromshandtag på samma ställe där kopplingen ska sitta på en normal hoj? Är det inte risk att man klämmer i bromsen med full kraft av gammal vana för man av instinkt vill koppla?

Nina
2011-04-28, 10:13
Hur är det med att ha bromshandtag på samma ställe där kopplingen ska sitta på en normal hoj? Är det inte risk att man klämmer i bromsen med full kraft av gammal vana för man av instinkt vill koppla?

Jag för min del har olika program i huvudet. Min Hva har två handbromshandtag beroende på om det är sommar eller vinter. Den växlas med höger fot, inte vänster. På vänster sida sitter bakbromsen, koppling som vanligt på vänster hand. På min BSA är dessutom växellägena tvärtom, ettan upp och resten ner och växlas med höger fot. När jag kör min Vespa så är förstås bromsen på vänster handtag men utan att tänka på det så byter jag automatiskt program i skallen oavsett vad jag kör för fordon.

Linnex
2011-04-28, 10:58
Hur är det med att ha bromshandtag på samma ställe där kopplingen ska sitta på en normal hoj? Är det inte risk att man klämmer i bromsen med full kraft av gammal vana för man av instinkt vill koppla?

Jag har inga problem att särskilja detta på min MC- samt MC-skoter. Och jag behöver nypa bromsen betydligt hårdare än en koppling så det finns ingen risk att jag skulle låsa bakhjulet i misstag på V3:an.

Det jag däremot har problem med när jag hoppar runt på mina tvåhjulingar är mina pedaldrivna cyklar.
På cyklar är bromsarna spegelvända jämfört med MC/Skoter/moppe. Där sitter de kopplat med växlarna. Fram sitter på vänster sida och bak på höger sida.

Jag har aldrig problem med vad som är vad på MC men när jag kommer på pedaldrivet och det är halt eller grus och inte vill bromsa med framhjulet så blir det alltid fundering vad som är vad....

Detta är en miss i standardiseringen enligt mitt tycke.:banghead:

Bighoj
2011-04-28, 13:26
Det var ju lite kul att ni fixar att ställa om er till de olika hojarna utan problem,för det betyder att mina två vänner är lite unika så dom ska jag vara extra rädd om:)
Det ligger nog lite i hur man själv är.Jag har själv två bilar vilket en är aut och den andre manuell och jag tänker inte ens på detta när jag väl skiftar bil.Att mina vänner inte fixar det så bra kan ju vara att ingen hade någonsin ens suttit på en moped när dom började med skoter.Vi som kanske kör dagligen har lättare att reda ut de olika körsätten.

Ove
2011-04-28, 15:35
Hur är det med att ha bromshandtag på samma ställe där kopplingen ska sitta på en normal hoj? Är det inte risk att man klämmer i bromsen med full kraft av gammal vana för man av instinkt vill koppla?

:) Det är faktiskt inget större problem. När man söker med foten efter växeln och inget finner gör handen heller ingenting. På Innovan som du nämnde finns bakbromsen på normal plats och vänster sida av styret är tomt. ;)

erkagn
2011-04-28, 16:22
:) Det är faktiskt inget större problem. När man söker med foten efter växeln och inget finner gör handen heller ingenting. På Innovan som du nämnde finns bakbromsen på normal plats och vänster sida av styret är tomt. ;)

Jaha, det var ju bra. Synd dem inte har nå begagnad Innova inne hos handllarn, så man kan provköra. Fast dem har ju den dära leaden... få se om man provar den i sommar.

Ove
2011-04-28, 21:04
:D Hayafirebusablade,,e fräcka grejjor o 11 hk skojjar man inte bort:banana:

:cool: Nejdu, det gör man inte!! :cool:

Ove
2011-04-28, 21:11
:mad: En sak har jag hittat som inte är bra - man har inte balanserat hjulen! Den skakar ganska ordentligt i kritiska hastigheter. Inte lite slappt att släppa iväg hojen med det enkla, men retliga, problemet. :rolleyes:

räven
2011-04-28, 21:29
:mad: En sak har jag hittat som inte är bra - man har inte balanserat hjulen! Den skakar ganska ordentligt i kritiska hastigheter. Inte lite slappt att släppa iväg hojen med det enkla, men retliga, problemet. :rolleyes:

Reklamera

Molgan
2011-04-29, 09:55
En av de mysigaste hojturer jag nånsin gjort var på en hyrd 110cc scooter som fick smeknamnet gröna faran. Det var på en ö utanför thailand. Efter en god middag tog jag och flickvännen en tur för att hitta ett ställe där man kunde se solnedgången, vi körde fel, träffade på en elefant, hittade en öde strand men inte solnedgången, fast det gjorde inget.

Var perfekt temperatur för att åka i shorts och flippflopps, hjälm fanns inte att få tag på men vi höll knapp styrfart på småvägarna och stigarna. Var grymt trevligt att glida omkring och prata obehindrat jämfört med att skrika i en intercom i en bullrig hjälm och slippa ha ryggskydd och ställ mellan mig och hon där bakpå.

Skulle aldrig falla mig in att sätta mig och åka så på en hoj i svensk trafik, men ett fint minne är det. =)


http://img215.imageshack.us/img215/9991/068xv.jpg

Ove
2011-05-04, 17:19
:eek: NnuuUU har processen börjat! Hustrun håller på att övar på att bli motoriserat tvåhjulig. Vansinnigt spännande för den som står bredvid och medels gester, tillrop och vinkningar ska försöka instruera utan att kunna ingripa om det behövs. :confused:

Starterna går ganska bra, landningarna är lite darriga men det går framåt. :D

Ove
2011-05-04, 17:53
http://img215.imageshack.us/img215/9991/068xv.jpg

:confused: Nämen!! Kolla hjulen - smala och trevliga. Varför finns inte moppar med sådana hjul att köpa här? Varenda EUmoppe har dom där breda kavlarna som gör det skitsvårt att köra på grus och på spårig väg. :mad:

Olle Å
2011-05-05, 07:30
Ta bort framhjulet på skootern och sätt dit en bit rör och köp två hjul på Biltema, :eek:så har hon en stadig trehjuling i stället.:banana:

Ove
2011-05-05, 16:02
Ta bort framhjulet på skootern och sätt dit en bit rör och köp två hjul på Biltema, :eek:så har hon en stadig trehjuling i stället.:banana:

:confused: Blir det inte väl svår för henne att få till ett snyggt nerlägg då. Vill minnas att få packmoppen att luta inåt i kurvorna kändes lite vanskligt. :eek:

Olle Å
2011-05-05, 18:54
Träning bara. Det gick fint att köra en packmoppe på två hjul, och då kunde man ju luta i kurvorna.
Hade en på jobbet en hel sommar. Den var skitkul eftersom vi vässade den lite.

Ove
2011-05-30, 09:06
:) Ett stort + med den lilla scootern - bara att sätta sig på och puttra iväg till småärenden på hemmaplan. Innan jag skulle hunnit klättra ombord på en av de andra hojarna - starta - peta i en växel och komma iväg så är jag redan framme med den lilla. Bara att sätta sig, dra i en broms, starta motorn och gasa iväg - f-n va behändigt! Gränsen när det börjar bli läge att ta en riktig Mc går vid ca. en mil. :)

:) 16-tumshjulen gör att den är riktigt bra på grus i förhållande till småhjulingarna som kompenserar diametern med större bredd för dom kan vara ganska besvärliga när det börjar rulla under däcken. :eek:

Nackdel? Kort och lätt. Blir gärna lite skakigt och man känner vartenda litet gupp i styre och sadel men vet man vad man kör så är det att anpassa sig. Får väl ta det lite lugnt, fegskägget sitter säkert på ytterkanterna. :rolleyes:

Linnex
2011-05-30, 10:58
:) Ett stort + med den lilla scootern - bara att sätta sig på och puttra iväg till småärenden på hemmaplan. Innan jag skulle hunnit klättra ombord på en av de andra hojarna - starta - peta i en växel och komma iväg så är jag redan framme med den lilla. Bara att sätta sig, dra i en broms, starta motorn och gasa iväg - f-n va behändigt! Gränsen när det börjar bli läge att ta en riktig Mc går vid ca. en mil. :)

:) 16-tumshjulen gör att den är riktigt bra på grus i förhållande till småhjulingarna som kompenserar diametern med större bredd för dom kan vara ganska besvärliga när det börjar rulla under däcken. :eek:

Nackdel? Kort och lätt. Blir gärna lite skakigt och man känner vartenda litet gupp i styre och sadel men vet man vad man kör så är det att anpassa sig. Får väl ta det lite lugnt, fegskägget sitter säkert på ytterkanterna. :rolleyes:

Därför jag är förtjust i min V3:a. Stora Mc hjul och som scooter är den perfekt vid mina jourveckor. Bar att gasa och sedan är man framme:D

Ove
2011-05-30, 12:50
Därför jag är förtjust i min V3:a. Stora Mc hjul och som scooter är den perfekt vid mina jourveckor. Bar att gasa och sedan är man framme:D

Antar att du blir mera vinkad åt än vad jag blir för den där liknar mer en vanlig MC. :rolleyes:

Linnex
2011-05-30, 13:36
Antar att du blir mera vinkad åt än vad jag blir för den där liknar mer en vanlig MC. :rolleyes:

:D:D:D:hello::rock:

Linnex
2011-05-30, 14:39
:) Ett stort + med den lilla scootern - bara att sätta sig på och puttra iväg till småärenden på hemmaplan. Innan jag skulle hunnit klättra ombord på en av de andra hojarna - starta - peta i en växel och komma iväg så är jag redan framme med den lilla. Bara att sätta sig, dra i en broms, starta motorn och gasa iväg - f-n va behändigt! Gränsen när det börjar bli läge att ta en riktig Mc går vid ca. en mil. :)


För min del så är det längre än en mil. V3:an står alltid framme lätt tillgängligt under carporten. Deauvilllen står gömd i garaget och när den skall fram så måste jag flytta på bilar:banghead:
Så V3:an rullar på sträckor upp till ca 4,5 mil enkel.

Hade den även i fjol på 6-dagars (cykellopp). Rullade med cyklisterna en av dagarna. Mycket smidig maskin.:p