handdator

Visa fullständig version : Vill lära mig reglera nivå på tomgången



Evavind
2011-04-19, 18:23
Hej!

Jag kör en Honda CB 250 från 1981.
Mitt under motorn sitter en rund kran ca 2 cm i diameter, gjord i svart platsliknande material (bakelit ha ha....) Är det den jag ska vrida på om jag vill ställa upp eller ner tomgången?

Jag hade ett märkligt missöde på besiktningen, att gasvajern gick av. ( Han bara drog tag i gasreglaget och så sa det pang) Fick då hjälp att ställa upp tomgången så jag kunde åka därifrån med hjälp av kopplingen. Jag var väl så förvånad över hela händelseförloppet att jag då glömde fråga hur jag skulle ställa tillbaka till min vanliga nivå på tomgång.

Nu är vajern utbytt, hojen nybesiktigad och godkänd. Och jag har lite svårt att avgöra om min mek har ställt ner tomgången igen. Jag har alltid tyckt att motorn låter lite geting-aktig, som på högt varv. Det vore roligt att lära sig detta och kunna experimentera lite själv.

Mvh, Eva

erkagn
2011-04-19, 18:43
Du ser till att ha en varmkörd hoj så att den inte går på choken innan du ställer in tomgången. Sedan snurrar du på den dära kranen vid förgasarna tills du får en lagom tomgång. Brukar väl vara ca 1000 rpm eller strax därunder typ 800.

Mats Liifv
2011-04-19, 18:47
Inte sitter den väl mitt under motorn? Vill minnas att det var en liknande ratt man justerade tomgången med på min Honda CB 750. Den satt vid förgasaren. Prova att vrida på ratten när motorn går, så märker du om varvet ökar eller minskar. Vet inte exakt var man rekommenderar att tomgången ska ligga på din hoj, men gissar runt 1.000 varv. Du kan se på varvräknaren hur du ligger till. Ligger du långt över det kan du testa att skruva ner och viceversa. Tror nästan att du kan ha en hygglig uppfattning själv om vad som känns lämpligt. Testa dig fram lite, notera bara var du började vid för varvtal. Gör detta när motorn är varm och utan choke. Ser att du fick precis samma tips av Erkagn...

Evavind
2011-04-19, 21:05
Oh, tack för tips, ja det är säkert förgasaren jag menar. Jag la en bild på denna lilla ratt på min profilsida Evavind.
Superbra att kunna dryfta små och stora frågor här på hojen.nu, tack verkligen för svar!

Eva

Jåke
2011-04-19, 21:50
... tomgången på din 250 ska bara vara lite högre, runt 1100-1200 rpm blir utmärkt. Det är ingen långslagig storkubikstwin ;)

MEHall
2011-04-20, 01:23
Är det en CB 250 n så sitter justeringsratten innanför förgasarna. ;) Max 1200 rpm och lägst 1050 rpm anger den verkstads handbok jag har skaffat till den CB 250n jag har förutom min CB 650. ;)


:cool: