handdator

Visa fullständig version : Än är inte allt löst grus borta från vägarna!



Mats Liifv
2011-04-17, 21:44
Blev varse att det fortfarande finns lösgrus på vägarna! Stannade vid en korsning, sätter ner foten och känner den glida på gruset. Gick inte att hålla emot hojen med passagerare på utan det var bara att snyggt lägga hojen på sidan. Ingen skada skedd utan den lägger sig snyggt på bågen som är tänkt till detta ändamål. Var inga problem att resa upp den med hjälp av hustrun.
Känns bedrövligt när sådant händer och man bara hjälplöst kan känna vad som händer. Man känner sig ganska billig när man står där i en korsning med hojen liggande på sidan. Såg säkert lustigt ut när jag stillastående, till synes bara lägger ner hojen. Smart av BMW att ha denna båge som tar upp smällen och hindrar att man kommer i kläm mellan hoj och asfalt.

Ove
2011-04-17, 22:31
Såg säkert lustigt ut när jag stillastående, till synes bara lägger ner hojen.

:p Nästan gjort sammalunda ett antal gånger i vår men har klarat ut det utan att lägga ner. Men visst känns det lite fånigt när man sakta glider ner mot en helt ofrivillig spagat. :o

Olle Å
2011-04-17, 22:32
Håller med Mats om att löst grus är liihvsfarligt. Dessutom så har snabelgrusbilarna börjat rulla redan. Vad som läggs på småvägarna skall vi inte tala om. Allt från småsten till grov makadam. Där de lade denna beläggning förra våren är vägen mycket bra nu i år, så det verkar hjälpa. Det blev några kilometers stående körning i makadamen.
Visste ni förresten att ordet makadam kommer från en skotte som fann på denna typ av vägbeläggning och han hette naturligtvis Mc Adam.

Olle Å
2011-04-17, 22:35
Håller med Mats om att löst grus är liihvsfarligt. Dessutom så har snabelgrusbilarna börjat rulla redan. Vad som läggs på småvägarna skall vi inte tala om. Allt från småsten till grov makadam. Där de lade denna beläggning förra våren är vägen mycket bra nu i år, så det verkar hjälpa. Det blev några kilometers stående körning i makadamen.
Visste ni förresten att ordet makadam kommer från en skotte som fann på denna typ av vägbeläggning och han hette naturligtvis Mc Adam.
Detta var ju den krossade versionen småsten den andra heter singel och är små natursten

Ove
2011-04-17, 22:36
Visste ni förresten att ordet makadam kommer från en skotte som fann på denna typ av vägbeläggning och han hette naturligtvis Mc Adam.

:o Ojdå! Trodde det var någon smörgåstant.. :o

Molgan
2011-04-18, 08:48
Jag tycker det är för lite grus på vägarna! :p

Mats Liifv
2011-04-18, 08:55
Jag tycker det är för lite grus på vägarna! :pJag också...när jag har rätt hoj! :D

Grus på asfalt är sällan någon höjdare kan jag säga...

Mats Liifv
2011-04-18, 08:57
Visste ni förresten att ordet makadam kommer från en skotte som fann på denna typ av vägbeläggning och han hette naturligtvis Mc Adam.Kunde nästan tro att en skotte var inblandad...med tanke på hur man sparat in på vägunderhållet så kan det naturligtvis inte vara på annat sätt? ;)

Lazze
2011-04-18, 09:05
Blev varse att det fortfarande finns lösgrus på vägarna! Stannade vid en korsning, sätter ner foten och känner den glida på gruset. Gick inte att hålla emot hojen med passagerare på utan det var bara att snyggt lägga hojen på sidan. Ingen skada skedd utan den lägger sig snyggt på bågen som är tänkt till detta ändamål. Var inga problem att resa upp den med hjälp av hustrun.
Känns bedrövligt när sådant händer och man bara hjälplöst kan känna vad som händer. Man känner sig ganska billig när man står där i en korsning med hojen liggande på sidan. Såg säkert lustigt ut när jag stillastående, till synes bara lägger ner hojen. Smart av BMW att ha denna båge som tar upp smällen och hindrar att man kommer i kläm mellan hoj och asfalt.

:p Hehe, jag gjorde exakt samma sak ifjol med zzr:en! Kände mig asfånig när jag fick kliva av och räta upp hojen från sidliggande...
Har dock klarat mig i år. Än så länge....:flute:

Maestro
2011-04-18, 09:36
I synnerhet är småvägarna bortglömda, förra helgen var det nära trots låg hastighet.

eljem
2011-04-18, 09:49
Började min första tur på hoj den 3:e april. Det blev 5 små turer från kolsva till köping eller arboga. Konstaterade redan då att det var mycket grus på vägarna, så det är bara och åka försiktigt.
Men igår var det mardrömmen när jag skulle åka lite längre, nämligen till tierp, en resa på c.a 210 kilometer. Den resa brukade normalt ta två och en halvtimme via sala heby och östervåla. Igår tog den nästan fyra timmar bara pga grusiga vägar, så det är bara och ta det försiktig, hellre komma lite sent än aldrig komma fram.
Hoppas bara på en förbättring från vägverket och kommunerna.

räven
2011-04-18, 10:10
Började min första tur på hoj den 3:e april. Det blev 5 små turer från kolsva till köping eller arboga. Konstaterade redan då att det var mycket grus på vägarna, så det är bara och åka försiktigt.
Men igår var det mardrömmen när jag skulle åka lite längre, nämligen till tierp, en resa på c.a 210 kilometer. Den resa brukade normalt ta två och en halvtimme via sala heby och östervåla. Igår tog den nästan fyra timmar bara pga grusiga vägar, så det är bara och ta det försiktig, hellre komma lite sent än aldrig komma fram.
Hoppas bara på en förbättring från vägverket och kommunerna.

Ring, väghållare å påtala, gnälla här hjälper föga.

engström67
2011-04-18, 14:07
Ja men man måste ju läsa vägbanan hela tiden året runt,annars så kan man ju köra över allt,men vi kanske har mera grus här uppe så man är van.Men som sagt man måste ju alltid läsa vägbana,trafik,osv.Sedan så kan man ju kolla vart man sätter ner fötterna med,kan ju vara en grop där med,då ramlar man.

eljem
2011-04-18, 23:42
Ring, väghållare å påtala, gnälla här hjälper föga.

OUPSAN
Ursäkta att jag finns med här som medlem.
Mit inlägg har tolkats som gnäll av dej, men i grund och botten var det skrivit här för att vara mer som en varning att köra försiktig på det vägsträckan just nu.
Tyärr så ser ingen respekt i din kommentar. så du förtjänar inget av mig heller.
Ben

Cubalibre
2011-04-19, 00:37
OUPSAN
Ursäkta att jag finns med här som medlem.
Mit inlägg har tolkats som gnäll av dej, men i grund och botten var det skrivit här för att vara mer som en varning att köra försiktig på det vägsträckan just nu.
Tyärr så ser ingen respekt i din kommentar. så du förtjänar inget av mig heller.
Ben

Han måste haft en dålig dag...

Freda
2011-04-19, 00:40
OUPSAN
Ursäkta att jag finns med här som medlem.
Mit inlägg har tolkats som gnäll av dej, men i grund och botten var det skrivit här för att vara mer som en varning att köra försiktig på det vägsträckan just nu.
Tyärr så ser ingen respekt i din kommentar. så du förtjänar inget av mig heller.
Ben

Håller med dig helt och hållet eljem, att man dessutom har åsikter på vägverket / Trafikverket kan knappast räknas som gnäll med tanke på att en ynka bråkdel vi betalar i skatt på bensin och vägtrafikskatt går tillbaka till vägar...

Ingemar
2011-04-19, 07:17
Jag uppfattar Eljems inlägg som information och det kan inte vara fel. Helt klart är en varning på plats för alla tänkbara skador på vägarna nu.
Har åkt en hel del här i Småland och det gäller att vara observant. Det är inte städad racingbana som gäller nu inte.
Själv tycker jag det ger lite mer krydda åt åkningen när man får skärpa sig lite.
Ta det lugnt så är det inga problem.

räven
2011-04-19, 09:10
OUPSAN
Ursäkta att jag finns med här som medlem.
Mit inlägg har tolkats som gnäll av dej, men i grund och botten var det skrivit här för att vara mer som en varning att köra försiktig på det vägsträckan just nu.
Tyärr så ser ingen respekt i din kommentar. så du förtjänar inget av mig heller.
Ben

Ursäkta om jag missuppfattat dig.

räven
2011-04-19, 09:19
Vad jag menar är att om vi alla rapporterar till Trafikverket om dom faror som är förknippade till tvåhjuliga fordon fins möjligheter att få dom tillrättade. Förmodligen läser inte vägansvariga vad vi skriver här. Gammalt utryck = man ska inte dra i svansen om man kan få fatt i huvudet. Hoppas ni förstår vad jag menar.

Guzzi-Leif
2011-04-19, 22:15
Ligger mycket ii det du skriver, Räven.
Bäst är nog att maila Trafikverket o klaga så att de får möjliighet rätta till OCH skriva här på Forum så man får dela bekymren med likasinnade.