handdator

Visa fullständig version : Nu jävlar ska det filmas



Nina
2011-04-16, 18:46
Köpte en kamera i dag, en GoPro HD Helmet Hero (http://gopro.com/products/?gclid=CJSg-vW6oagCFYSGDgodqgl3HA). I morgon blir det premiär för den och börjar med att filma hundkojor. Sen ska jag försöka hitta en bra plats att fästa den på hjälmen alt styre, det finns band man kan fästa runt överkroppen (ingick tyvärr inte) så har man kameran längre ner än på skallen.

Idén späddes på i fredags, har drömt om en sån kamera länge men inte kommit till skott. Efter fredagens bravader i trafiken fick det mig att tänka nu ska här filmas, banne mig. Jag hade tagit moppen till jobbet och på väg hem efter arbetstiden körde jag förbi Tyggrottan, en butik som ligger före Vegabaren. Däremellan mellan Tyggrottan och Vegabaren är det fin sträcka med bra sikt, bilarna låg bakom mig, en brun SUV låg länge och tryckte på lagom avstånd. Inte för nära utan på lagom avstånd. Precis före Vegabaren kommer en refug med en stolpe, vi får möte av trafik i motsatta körfältet och vad gör den här bruna SUV:en då? Jo, kör om! Ser inte refugen och stolpen och upptäcker den i senaste laget, det var lite synd att den inte körde över stolpen för då hade jag frågat varför han hittar på att köra om just när han får möte och dessutom en refug när han hade hur gott om chans som helst innan före omkörningen.

Bilisten bakom SUV:en satt och sov också. Efter Vegabaren kommer en bred och fin raksträcka, utan möten, inga stolpar i vägen och absolut inga refuger heller. En superchans för ev omkörning. Efter raksträckan kommer ett krön som svänger åt vänster, sikten försämras, dessutom en refug med stolpe dyker upp. Vad tror ni den här bilisten gör då? Jo, när vi möter en buss i motsatta körfältet, en refug som dyker upp och med en stolpe placerad mitt i passar han på att köra om mig. När han hade värsta chansen strax innan under några minuter…

Så, jag funderar på att montera på kameran och filma, klippa ihop en film och lägga på YouTube. :p

Cubalibre
2011-04-16, 18:56
Det ser jag fram emot att se. Är själv sugen på att köpa något liknande, men det får vänta lite.

Mats Liifv
2011-04-16, 18:58
Upphör aldrig att förvånas över hur man väljer sina tillfällen till omkörningar! Det verkar vara en skriande brist på sunt förnuft och förmåga till att kunna tänka det minsta framåt. Varför körs det alltid om på ställen som stämmer med det du beskrivit? Kan bara konstatera att det är så, men aldrig förstå varför....?:confused:

Nina
2011-04-16, 19:05
Det ser jag fram emot att se. Är själv sugen på att köpa något liknande, men det får vänta lite.
Jag köpte en annan som är cigarrformad för länge sen men den hade uselt ljud och usel kvalitet, rena skräpet. Den här GoPro tror jag är marknadens bästa kamera för just action (skidåkning, hojkörning, bilkörning, surfning etc). Har sett flera använda just den modellen av kamera.


Upphör aldrig att förvånas över hur man väljer sina tillfällen till omkörningar! Det verkar vara en skriande brist på sunt förnuft och förmåga till att kunna tänka det minsta framåt. Varför körs det alltid om på ställen som stämmer med det du beskrivit? Kan bara konstatera att det är så, men aldrig förstå varför....?:confused:

Ja, det är grymt fundersamt hur det kommer sig, de ligger där bakom och verkar vara i en helt annan värld medan de har chansen. När det dyker upp hinder på vägen i form av fordon, skyltar, refuger etc, ja då ska man köra om. :rolleyes:

Cubalibre
2011-04-16, 19:18
Ni kan bara tänka er vilka galna omkörningar jag får vara med om som lastbilschaufför. Det klassiska är ju då 2 filer går över till en, där många ligger och trycker i ändan på en, och sedan börjar dom omkörningen i sista sekund så att man nästan får ställa sig på bromsen. Det är skrämmande hur många idioter det finns på vägarna.

Nina
2011-04-16, 19:32
Ni kan bara tänka er vilka galna omkörningar jag får vara med om som lastbilschaufför. Det klassiska är ju då 2 filer går över till en, där många ligger och trycker i ändan på en, och sedan börjar dom omkörningen i sista sekund så att man nästan får ställa sig på bromsen. Det är skrämmande hur många idioter det finns på vägarna.

Ja det där har man sett, idiotiskt. Det har hänt att folk smitit in mitt framför en tung lastbil och tvärnitat för det var rött ljus just där framför. Helt galet, de vet inte hur mycket en tung lastbil väger. Visst, tryckluftsbromsar trots allt men det är ändå flera ton som ska bromsas upp.

Jag tycker att alla borde få både prova på att köra och även plugga dess teori, kanske det går in ett och annat vett då (?).

Ta bara de där 2-1 filsystemen som finns här och där på motorvägarna, folk ligger och luskör i sin 1-filiga bana. När det blir tvåfiligt och man har chans att köra om så ökar de farten. Inte ovanligt ligger de sen och luskör med minst 20 km/tim UNDER hastighetsbegränsningen… :sleep:

Mats Liifv
2011-04-16, 19:32
Ni kan bara tänka er vilka galna omkörningar jag får vara med om som lastbilschaufför. Det kan jag gott förstå, du måste ju vara den optimala provokatören för dessa personer....;)

Nina
2011-04-16, 19:33
Det kan jag gott förstå, du måste ju vara den optimala provokatören för dessa personer....;)

Som jag kände mig i fredags på min lilla moppe då. ;)

Bighoj
2011-04-16, 19:35
Köpte en kamera i dag, en GoPro HD Helmet Hero (http://gopro.com/products/?gclid=CJSg-vW6oagCFYSGDgodqgl3HA). I morgon blir det premiär för den och börjar med att filma hundkojor. Sen ska jag försöka hitta en bra plats att fästa den på hjälmen alt styre, det finns band man kan fästa runt överkroppen (ingick tyvärr inte) så har man kameran längre ner än på skallen.

Idén späddes på i fredags, har drömt om en sån kamera länge men inte kommit till skott. Efter fredagens bravader i trafiken fick det mig att tänka nu ska här filmas, banne mig. Jag hade tagit moppen till jobbet och på väg hem efter arbetstiden körde jag förbi Tyggrottan, en butik som ligger före Vegabaren. Däremellan mellan Tyggrottan och Vegabaren är det fin sträcka med bra sikt, bilarna låg bakom mig, en brun SUV låg länge och tryckte på lagom avstånd. Inte för nära utan på lagom avstånd. Precis före Vegabaren kommer en refug med en stolpe, vi får möte av trafik i motsatta körfältet och vad gör den här bruna SUV:en då? Jo, kör om! Ser inte refugen och stolpen och upptäcker den i senaste laget, det var lite synd att den inte körde över stolpen för då hade jag frågat varför han hittar på att köra om just när han får möte och dessutom en refug när han hade hur gott om chans som helst innan före omkörningen.

Bilisten bakom SUV:en satt och sov också. Efter Vegabaren kommer en bred och fin raksträcka, utan möten, inga stolpar i vägen och absolut inga refuger heller. En superchans för ev omkörning. Efter raksträckan kommer ett krön som svänger åt vänster, sikten försämras, dessutom en refug med stolpe dyker upp. Vad tror ni den här bilisten gör då? Jo, när vi möter en buss i motsatta körfältet, en refug som dyker upp och med en stolpe placerad mitt i passar han på att köra om mig. När han hade värsta chansen strax innan under några minuter…

Så, jag funderar på att montera på kameran och filma, klippa ihop en film och lägga på YouTube. :p
En sådan har jag också funderingar att köpa.Köpte du den lilla skärmen också så man har lättare koll på vad man filmar ? Du har säkert kollat in varadeo skye.se,hanhar ju filmat med GoPro.Jag tycker personligen att GoPro är bäst.Jag blir en aning förvånad över att dom har så pass lågt pris på dessa kamerorna.Får se när skattepengarna dyker ner om man ska slå till.Har funderat på att-Min hjärna kanske är för gammal för att lära sig sådana tekniska saker:confused:

Nina
2011-04-16, 19:38
Nä jag köpte inte till den delen i dag, får allt prova fästa den lite lätt på hjälmen med tejp, filma och kolla, ändra igen kanske, filma och kolla igen…

Hamre
2011-04-16, 20:15
Det är skrämmande hur många idioter det finns på vägarna.

Ja, även bland yrkeschaufförerna!:mad: Dom har nog procentuellt fler idioter i trafiken!

engström67
2011-04-16, 20:55
Ja, även bland yrkeschaufförerna!:mad: Dom har nog procentuellt fler idioter i trafiken!

Tyvärr ett vanligt uttalande från folk som aldrig jobbat som yrkeschaufför:mad:.visst finns det idioter där med,men oftast får man rädda livet på svensson så gott som varje dag pga att dom inte kan hantera körningen.Har kört tradare i 23år så jag kan lova att jag har sett mycket tok,men skäms när jag ser hur vissa kolleger beter sig som dom gör:confused:.

DearHunter
2011-04-16, 21:03
Upphör aldrig att förvånas över hur man väljer sina tillfällen till omkörningar! Det verkar vara en skriande brist på sunt förnuft och förmåga till att kunna tänka det minsta framåt. Varför körs det alltid om på ställen som stämmer med det du beskrivit? Kan bara konstatera att det är så, men aldrig förstå varför....?:confused:

Jag är övertygad om att materialet kan sysselsätta Nordens samlade psykiatriker och ett helt dårhus i decennier.... sorgligt att självmordsdrift går före sunt förnuft !

Jag var ute och körde idag och fick se några rikigt fina omkörningar (bil) kan bara konstatera att det finns en förklaring till att bingolotto och lotto är så populärt. Man litar på turen.

engström67
2011-04-16, 21:04
Nä jag köpte inte till den delen i dag, får allt prova fästa den lite lätt på hjälmen med tejp, filma och kolla, ändra igen kanske, filma och kolla igen…

Hej har också köpt en sådan kamera,även lcd skärmen perfekt om man har kameran på styret så man ser om den är på.Sitter den på hjälmen så kan man ju kolla i spegeln:)Det enda jag kan klaga på är den glappar lite i snabbfästet så sätter man den på hojen så spelar den in glappet,det skallrar på filmen som tusan:( men jag fixade bort glappet så då vart det tyst:).Sedan lär man ju formatera om filmerna till annat format för att kunna kolla på filmerna i datorn,men det går ju bra.

Cubalibre
2011-04-16, 22:35
Hur mycket gav du Nina? Ser att den finns att köpa på Tradera för 2600:- kostar ju 8-900 mer på dom flesta andra ställen...

Nina
2011-04-17, 04:59
Jag hade lite brådis att skaffa en så jag sprang till Teknikmagasinet, gav 3499 kr för den. Jag tog med ett minneskort också, det kostade 799 kr.

Vilket format är det annars i kameran engström67? Jag har Mac, annars har jag Windows i Macen så jag kan alltid knäppa över till Windows om inte Macen klarar av att läsa in filmerna. :)

erkagn
2011-04-17, 06:28
Det finns ju ett ministativ som heter Gorilla. Tror ni att man skulle kunna klämma ett sådant runt styret och sedan filma med en digital kompáktkamera? Eller den kanske skulle lossna direkt?

Nina
2011-04-17, 07:39
Det finns ju ett ministativ som heter Gorilla. Tror ni att man skulle kunna klämma ett sådant runt styret och sedan filma med en digital kompáktkamera? Eller den kanske skulle lossna direkt?

Om inget annat skulle det snurra runt och filma allt upp och ner. Du behöver nåt som kan dras åt med mutter/skruv runt styret och gärna en bit gummi under (mellan styret och kamerafästet) för annars kan kameran vibrera och skallra, gummit dämpar lite och blir en slags stötdämpning. Jag tog min gps-hållare till min vattensäkra Panasonic och la gummi emellan fäste och styre. Nu var ju kameran inte den minsta heller så den vibrerade ändå och filmen blev lite skakig i alla fall.

I går monterade jag min nya kamera ovanpå panelen på hundkojan, tror den sitter ganska bra där, i alla fall tyckte jag det men vi får se när man kör. Sikten ska vara rakt ut genom vindrutan. Jag tänkte ladda en till riktad bakåt så får man med dem som kör bakom mig också. :)

Funderade på det där om jag skulle ha kameran fastsatt på hjälmen sen, jag kikar ju runt rätt mycket längs sidorna och i speglarna, vrider på skallen med andra ord så den filmen blir väl allt annat än vägen… Får väl testa, ett bakstycke så man ser hur man filmar tror jag att jag ska investera i ändå.

engström67
2011-04-17, 09:33
Jag hade lite brådis att skaffa en så jag sprang till Teknikmagasinet, gav 3499 kr för den. Jag tog med ett minneskort också, det kostade 799 kr.

Vilket format är det annars i kameran engström67? Jag har Mac, annars har jag Windows i Macen så jag kan alltid knäppa över till Windows om inte Macen klarar av att läsa in filmerna. :)

hej mp4 filer blir det och det går ju att lägga in dom,men vid uppspelning så hör man bara ljudet:mad:.men jag andvänder vlc och gör om dom så då funkar det.är usel på datorer så det är ett under att jag kan kika överhuvudtaget:).Jag andvänder RAM mountssystem och fäster min camera med.http://www.ram-mount.com/NewProducts/goprocameramount/tabid/3665/Default.aspx

Jåke
2011-04-17, 12:13
Sedär, en sån har jag sneglat på länge åxå. Vi får se om jag får nån ersättning för mina senaste resor så blir det nog en GoPro här med :D

Har lite andra idéer på vad som ska filmas, men det där låter inte så dumt det heller. Kan bli både roliga och skrämmande klipp. (Funderade faktiskt på det häromdagen med anledning av att jag kört bil i Spanien i början av veckan och hoj för ett par veckor sedan... Sägs ju att de kör som vettvillingar söderut... men det är f-n inte bättre här)

Nina
2011-04-17, 16:43
Jag tror den är ganska bra, av de filmer jag sett på nätet så tror jag på den här. Nu spar jag ner filmerna, blev hela 8 GB, sen ska de redigeras och klippas ihop, kanske lite musik, vet ju inte hur ljudet tas upp när den låg i sitt fodral fastspänd på instrumentpanelen precis bakom vindrutan. Såg inte hur jag riktade kameran riktigt heller så jag kanske har filmat bara motorhuven…

Nina
2011-04-17, 17:00
Shit vilken bildkvalitet! Helt otrolig, men med skyddskåpa försvinner ljudet, man kan sitta och prata och det hörs knappt. Bra för om man ska köra hoj t ex. Men inne i en bil kan man vara utan. Dock så är kameran utan skruvhål under för fäste på stativ etc i så fall. Men jag är grymt imponerad av bildkvaliteten! Ska se om jag kan omvandla en bit av filmen och lägga upp. =)

engström67
2011-04-17, 18:45
Shit vilken bildkvalitet! Helt otrolig, men med skyddskåpa försvinner ljudet, man kan sitta och prata och det hörs knappt. Bra för om man ska köra hoj t ex. Men inne i en bil kan man vara utan. Dock så är kameran utan skruvhål under för fäste på stativ etc i så fall. Men jag är grymt imponerad av bildkvaliteten! Ska se om jag kan omvandla en bit av filmen och lägga upp. =)

det följer ju skyddskåpor med som är öppna för att släppa in mera ljud,och med lcd skärmen så följer det mer 4st olika:)Har filmat en del,men får inte in någon snutt här,har provat men vet ej hur man gör.Men ska du ha kameran på styret typ så blir det perfekt med den täta skyddskåpan.Tar bara in motorljudet från min hoj,även i 130-140 inget vindbrus:)

Gert
2011-04-17, 20:32
Såg ett klipp på You tube av en kamera som jag förstår är av samma typ, vilken skärpa!
http://www.youtube.com/watch?v=vaEKe-j3a4E&feature=pyv&ad=6763860164&kw=motocross%20video&gclid=CIHA3MeXpKgCFUWFDgodAE4gHQ

Nina
2011-04-18, 06:31
det följer ju skyddskåpor med som är öppna för att släppa in mera ljud,och med lcd skärmen så följer det mer 4st olika:)Har filmat en del,men får inte in någon snutt här,har provat men vet ej hur man gör.Men ska du ha kameran på styret typ så blir det perfekt med den täta skyddskåpan.Tar bara in motorljudet från min hoj,även i 130-140 inget vindbrus:)

Är det den där ihåliga baksidan, man byter lucka typ?

Nina
2011-04-18, 06:32
Såg ett klipp på You tube av en kamera som jag förstår är av samma typ, vilken skärpa!
http://www.youtube.com/watch?v=vaEKe-j3a4E&feature=pyv&ad=6763860164&kw=motocross%20video&gclid=CIHA3MeXpKgCFUWFDgodAE4gHQ

Japp, GoPro HD Helmet Hero heter den jag köpte, imponerande bildkvalitet och man kan koppla den till en HD-TV, har inte testat det än men jag gissar att det blir en knivskarp bild där. :adore:

engström67
2011-04-18, 14:10
Är det den där ihåliga baksidan, man byter lucka typ?

jepp:)

Nina
2011-04-18, 14:49
Okej då vet jag. Det ligger med lite saker plus en vit gummigrej med ögla på som jag inte har en aning om vad den är till för samt att i instruktionen syns inget om den. Vet du vad den är till för?

engström67
2011-04-18, 16:35
Okej då vet jag. Det ligger med lite saker plus en vit gummigrej med ögla på som jag inte har en aning om vad den är till för samt att i instruktionen syns inget om den. Vet du vad den är till för?

Man kan klämma ner den i låsningen i snabbfästet,är då inget jag andvänder:)

Nina
2011-04-19, 05:39
Ok, jag satt och undrade vad den är till för, instruktionen säger inte mycket den. Och den där ringen som dinglar bredvid ger inte mycket info den heller. Nog inget jag kommer använda heller. Men jag hittade lite godis på deras sida i USA som man kan köpa till, vet inte om det är samma pris här för frakten var kostsam från USA. Smågrejer som ryms i ett vadderat kuvert ska de ha nästan $90 för att skicka… 90 Dollar!! :eek:

engström67
2011-04-19, 14:55
Ok, jag satt och undrade vad den är till för, instruktionen säger inte mycket den. Och den där ringen som dinglar bredvid ger inte mycket info den heller. Nog inget jag kommer använda heller. Men jag hittade lite godis på deras sida i USA som man kan köpa till, vet inte om det är samma pris här för frakten var kostsam från USA. Smågrejer som ryms i ett vadderat kuvert ska de ha nästan $90 för att skicka… 90 Dollar!! :eek:

jag såg den där lilla vita saken med den dinglande ringen fanns med i ett kitt för surfingsbrädor:confused:. Vad hade dom för kul godis over där då som kan va bra att ha,måntro:)

Nina
2011-04-19, 14:58
Samma tillbehör som här, inget nytt men tänkte jag kanske spar några spänn genom att köpa direkt av dom i USA men då kostar frakten en hel del. Det var synd, då kan jag lika gärna köpa här.

engström67
2011-04-19, 20:21
Samma tillbehör som här, inget nytt men tänkte jag kanske spar några spänn genom att köpa direkt av dom i USA men då kostar frakten en hel del. Det var synd, då kan jag lika gärna köpa här.

exakt det är många som lurar sig själva i tron att det är billigare att köpa på nätet och utomlands.

Mats Liifv
2011-04-19, 21:16
exakt det är många som lurar sig själva i tron att det är billigare att köpa på nätet och utomlands.Handla från USA kan man vara försiktig med. Kan kosta mer än det smakar ibland. England eller Tyskland är mina favoriter. En backspegel till min gamla Panna var exempelvis TRE gånger så dyr att köpa i Sverige som den var att handla från England. Då var även frakten inräknad!

Nina
2011-04-19, 21:35
exakt det är många som lurar sig själva i tron att det är billigare att köpa på nätet och utomlands.Jag brukar handla från USA och kollar alltid och jämför priser och valutor. :)


Handla från USA kan man vara försiktig med. Kan kosta mer än det smakar ibland. England eller Tyskland är mina favoriter. En backspegel till min gamla Panna var exempelvis TRE gånger så dyr att köpa i Sverige som den var att handla från England. Då var även frakten inräknad!

precis, man får kolla och räkna och se om det lönar sig, ibland kan det löna sig att handla hemma. :)

tammi_mars
2011-04-26, 08:35
Jag använder själv ett par solglasögon med inbyggd kamera, kostar runt 120:- på ebay och funkar bra.
http://www.youtube.com/watch?v=hGTysUlxoqU

Mc-Bosse
2011-04-26, 19:19
Handla från USA kan man vara försiktig med. Kan kosta mer än det smakar ibland. England eller Tyskland är mina favoriter. En backspegel till min gamla Panna var exempelvis TRE gånger så dyr att köpa i Sverige som den var att handla från England. Då var även frakten inräknad!

Ja det är väl märkligt att originaldelar i Sverige ska vara så svindyra? Gick till Toyota för att kolla vad en rerservdel till min något udda Toyota MR2 skulle kosta. Intresset för att sälja var inte stort men till slut slog han in artikelnumret jag hade hämtat från nätet och sa 6 000 - 7 000 + moms.

Du skämtar sa jag?! 1 500 + frakt från england kostar delen sa jag. Köp där då fick jag till svar och sen ägnade han sig åt datorn istället och ville bara ha bort mig...

Nina
2011-04-27, 09:10
Ja det är väl märkligt att originaldelar i Sverige ska vara så svindyra? Gick till Toyota för att kolla vad en rerservdel till min något udda Toyota MR2 skulle kosta. Intresset för att sälja var inte stort men till slut slog han in artikelnumret jag hade hämtat från nätet och sa 6 000 - 7 000 + moms.

Du skämtar sa jag?! 1 500 + frakt från england kostar delen sa jag. Köp där då fick jag till svar och sen ägnade han sig åt datorn istället och ville bara ha bort mig...

Istället för att vara behjälplig så låter de kunder hellre handla nån annanstans. Så bra jobbat, imponerande. Vad tjänade han på det där? Hellre sälja lite grann än inget alls, tycker jag.

Mats Liifv
2011-04-27, 12:48
Du skämtar sa jag?! 1 500 + frakt från england kostar delen sa jag. Köp där då fick jag till svar och sen ägnade han sig åt datorn istället och ville bara ha bort mig...Precis samma bemötande jag fick på Hondacenter när jag skulle köpa backspegel...:mad:

Mc-Bosse
2011-04-27, 20:06
Vad tjänade han på det där? Hellre sälja lite grann än inget alls, tycker jag.

Han tjänade ingenting och skiter fullständigt i det för vad de tjänar pengar på är alla svindyra servicar de utför och på det faktumet att när de har nycklarna till ett fordon som ska repareras kan de salta räkningar hej vilt.

Salta räkningar är inget besvär alls varken fysiskt eller känslomässigt för de stora bilverstäderna har inga skrupler. Och nu står jag här med en specialmodell av märket Toyota med rasad växellåda. Jo jag har problem för detta är inte för mig en genomförbar reparation ute i det fria utan garage utan jag måste troligtvis lämna i den någonstans.

engström67
2011-04-27, 20:48
Ja det är väl märkligt att originaldelar i Sverige ska vara så svindyra? Gick till Toyota för att kolla vad en rerservdel till min något udda Toyota MR2 skulle kosta. Intresset för att sälja var inte stort men till slut slog han in artikelnumret jag hade hämtat från nätet och sa 6 000 - 7 000 + moms.

Du skämtar sa jag?! 1 500 + frakt från england kostar delen sa jag. Köp där då fick jag till svar och sen ägnade han sig åt datorn istället och ville bara ha bort mig...

Jag skulle nog vilja gett dig samma svar.Han vid datorn sätter nog inte priserna,så jag förstår han.Visst är det mycket som är dyrt här men mycket billigare i andra länder,så då är väl det bara att beställa där ifrån:) men ofta så är det ju piratdelar med som håller usel kvalite.

tammi_mars
2011-04-28, 08:41
Jag säger bara ett ord: Ebay, jag handlar alla reservedelar på nätet billigt.

http://www.tammi.se

livewire
2011-05-16, 16:51
Köpte en kamera i dag, en GoPro HD Helmet Hero (http://gopro.com/products/?gclid=CJSg-vW6oagCFYSGDgodqgl3HA). I morgon blir det premiär för den och börjar med att filma hundkojor. Sen ska jag försöka hitta en bra plats att fästa den på hjälmen alt styre, det finns band man kan fästa runt överkroppen (ingick tyvärr inte) så har man kameran längre ner än på skallen.

Idén späddes på i fredags, har drömt om en sån kamera länge men inte kommit till skott. Efter fredagens bravader i trafiken fick det mig att tänka nu ska här filmas, banne mig. Jag hade tagit moppen till jobbet och på väg hem efter arbetstiden körde jag förbi Tyggrottan, en butik som ligger före Vegabaren. Däremellan mellan Tyggrottan och Vegabaren är det fin sträcka med bra sikt, bilarna låg bakom mig, en brun SUV låg länge och tryckte på lagom avstånd. Inte för nära utan på lagom avstånd. Precis före Vegabaren kommer en refug med en stolpe, vi får möte av trafik i motsatta körfältet och vad gör den här bruna SUV:en då? Jo, kör om! Ser inte refugen och stolpen och upptäcker den i senaste laget, det var lite synd att den inte körde över stolpen för då hade jag frågat varför han hittar på att köra om just när han får möte och dessutom en refug när han hade hur gott om chans som helst innan före omkörningen.

Bilisten bakom SUV:en satt och sov också. Efter Vegabaren kommer en bred och fin raksträcka, utan möten, inga stolpar i vägen och absolut inga refuger heller. En superchans för ev omkörning. Efter raksträckan kommer ett krön som svänger åt vänster, sikten försämras, dessutom en refug med stolpe dyker upp. Vad tror ni den här bilisten gör då? Jo, när vi möter en buss i motsatta körfältet, en refug som dyker upp och med en stolpe placerad mitt i passar han på att köra om mig. När han hade värsta chansen strax innan under några minuter…

Så, jag funderar på att montera på kameran och filma, klippa ihop en film och lägga på YouTube. :p


har sett reklam för den kameran på youtube, dom är hur coola som helst! det kommer bli skit snyggt! ;)

Jåke
2011-06-02, 07:54
Nu jäklar kan vi filma ikapp, har mycket annat som borde fixas typ fjädringen på hojen... Men kunde inte hålla mig längre utan skaffade en 1080p igår :D

Nina
2011-06-02, 09:33
Nu jäklar kan vi filma ikapp, har mycket annat som borde fixas typ fjädringen på hojen... Men kunde inte hålla mig längre utan skaffade en 1080p igår :D

Grattis! Du kommer inte ångra dig, tror inte det finns en bättre på marknaden än just den där GoPro. Lite ovant i början med vidvinkeln men bildkvaliteten är riktigt bra. =)

engström67
2011-06-02, 13:44
Grattis! Du kommer inte ångra dig, tror inte det finns en bättre på marknaden än just den där GoPro. Lite ovant i början med vidvinkeln men bildkvaliteten är riktigt bra. =)

Håller med,blir kanon bra.Har filmat en hel del och kommit fram till att jag får bäst kvalite på filmen i läge 2 (720).? i full hd 1080 blir det kass,men kan nog vara min dator med som är seg.Men blir då bäst i läge 2,har hört många andra sagt det samma.Sedan är det ju perfekt med den täta luckan,bara motorljud och inget brus.Men ska jag filma ifrån bilen då kameran sitter inne,då brukar jag andvända min camera casio exelim,blir minst lika bra:)

Nina
2011-06-02, 20:54
Jag testade med läge 5, monterade kameran i bilen den gången.

Jåke
2011-06-03, 20:59
Nu tänkte ju jag spara till vintern och torrbryta framför TV'n med Full-HD... Min Netbook orkar nog inte heller visa mer än 720 i nån vettig fart. Det räcker gott och väl för kurs, men ska man visa sig på styva linan och bli omkörd av de snabba grabbarna vill man ju ha det i full upplösning och minst 40 tum :D

Nina
2011-06-04, 08:48
Nu tänkte ju jag spara till vintern och torrbryta framför TV'n med Full-HD... Min Netbook orkar nog inte heller visa mer än 720 i nån vettig fart. Det räcker gott och väl för kurs, men ska man visa sig på styva linan och bli omkörd av de snabba grabbarna vill man ju ha det i full upplösning och minst 40 tum :D

Ha ha ha! =)

Nina
2011-06-04, 08:55
Hmmm, nu blev jag osäker på vilket läge jag faktiskt hade i bilen, ändrade jag till läge 2 tro?

Det här är ur en Spring Run med MINI-bilar (http://youtu.be/ivx6WyI7s9w) jag testade kameran på, satt monterad i panelen och det som skramlar nån gång ibland är fästet kameran satt på.