handdator

Visa fullständig version : Hjälm med bra sikt?



rickythefox
2011-04-16, 17:43
Har kikat runt lite efter en ny hjälm till våren och undrar om någon här har bra tips? Är främst ute efter något som inte blockerar mitt synfält då min förra hjälm känns lite som att kika ut genom gluggen på en pansarvagn... Full-face eller flip-up då.

RobbeS
2011-04-16, 20:39
Köpte en ARAI Chaser till ett bra pris från England men "råkades" prova nya Shoei Qwest strax efteråt. Så nu har jag sålt ARAI:en och köpt en Qwest istället. Det som är bra med den och det jag fastnade för är vikten, myckey lätt, och just sikten. Så prova en sån!

DearHunter
2011-04-16, 20:56
Köpte en ARAI Chaser till ett bra pris från England men "råkades" prova nya Shoei Qwest strax efteråt. Så nu har jag sålt ARAI:en och köpt en Qwest istället. Det som är bra med den och det jag fastnade för är vikten, myckey lätt, och just sikten. Så prova en sån!

Jag delar din uppfattning. En mkt bra hjälm. Jag kör själv med Shoei pga passformen.
Vad gäller passformen så är det individuellt och jag anser att passformen är viktigast. Vi har olika skallformer (biljardboll, fågelholk :D) och det skiljer mellan tillverkarna. PROVA!

Annars:

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Categories/motorradhelme-Helmets/Shoei-helmets/Shoei-Qwest

Lycka till med att hitta just ditt vurpollon :rock:

Viragomannen
2011-04-16, 22:13
Köpte en ARAI Chaser till ett bra pris från England men "råkades" prova nya Shoei Qwest strax efteråt. Så nu har jag sålt ARAI:en och köpt en Qwest istället. Det som är bra med den och det jag fastnade för är vikten, myckey lätt, och just sikten. Så prova en sån!

Låter väldans bra!Vad ligger priset på för en Shoei Qwest?

RobbeS
2011-04-16, 22:13
Jag delar din uppfattning. En mkt bra hjälm. Jag kör själv med Shoei pga passformen.
Vad gäller passformen så är det individuellt och jag anser att passformen är viktigast. Vi har olika skallformer (biljardboll, fågelholk :D) och det skiljer mellan tillverkarna. PROVA!

Annars:

http://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/en_GB/?ObjectPath=/Shops/10207048/Categories/motorradhelme-Helmets/Shoei-helmets/Shoei-Qwest

Lycka till med att hitta just ditt vurpollon :rock:

Jo, jag är väldigt nöjd nu då jag kört med den ett tag. Det jag uppskattar mest är vikten och ljuddämpningen. Jämfört med Biltema hjälmen så spelar komforten på en helt annan planhalva....:)

Jonas
2011-04-17, 08:04
Säger bara Schubert C3. Överträffar alla hjälmar som jag provat. Kostar en del, men är värd varenda krona. Tyst, lätt, bekväm och praktisk. :)

nippe
2011-04-17, 10:44
Säger bara Schubert C3. Överträffar alla hjälmar som jag provat. Kostar en del, men är värd varenda krona. Tyst, lätt, bekväm och praktisk. :)

håller med helt och hållet. fast om sikten är bättre eller sämre än andra hjälmar vet jag inte.

rickythefox
2011-04-17, 19:20
Tack! Ska till Tyskland över påsk, blir att prova hjälmar! :)

RobbeS
2011-04-17, 19:21
Låter väldans bra!Vad ligger priset på för en Shoei Qwest?

3695 i Sverige och liite billigare i england och Tyskland. Kolla dock först pris med frakt...

Ove
2011-04-17, 20:09
Jo, jag är väldigt nöjd nu då jag kört med den ett tag. Det jag uppskattar mest är vikten och ljuddämpningen. Jämfört med Biltema hjälmen så spelar komforten på en helt annan planhalva....:)

:D JAA! Du har rätt! Biltemahjälmen är den enda riktigt bekväma som jag har råkat på! ;)

RobbeS
2011-04-17, 21:09
:D JAA! Du har rätt! Biltemahjälmen är den enda riktigt bekväma som jag har råkat på! ;)

:D ....

Hamre
2011-04-17, 21:17
Jag kör med en BMW Systemjälm 5. Tyst och skapligt dragfri, åtminstone på min skalle.

Viragomannen
2011-04-17, 23:30
3695 i Sverige och liite billigare i england och Tyskland. Kolla dock först pris med frakt...

Tackar och bockar för ditt svar ..RobbeS;)

Bergh
2011-04-18, 10:12
Kör med Nolan No. 1 Bättre sikt går nog inte få. Dock kan de nog bli ganska otrevligt om olyckan är framme.

rickythefox
2011-04-18, 21:31
Kör med Nolan No. 1 Bättre sikt går nog inte få. Dock kan de nog bli ganska otrevligt om olyckan är framme.
Då kan man väl lika gärna bara sätta på sig en mössa. :D

Bergh
2011-04-19, 07:43
Man får se till att landa på ryggen :D

cribbe
2011-08-11, 20:48
Lyfter tråden lite. Skall köpa ny hjälm men vet inte vad man skall ha.
Kan någon komma med bra tips på en bra, komfortabel och tyst hjälm som samtidig är snygg? :-)

DearHunter
2011-08-11, 22:21
Lyfter tråden lite. Skall köpa ny hjälm men vet inte vad man skall ha.
Kan någon komma med bra tips på en bra, komfortabel och tyst hjälm som samtidig är snygg? :-)

Gå till en butik och prova. Passformen är A och O. Hjälmen ska sitta RÄTT. Allt annat är sekundärt.... ;)

Lite matnyttig info:

http://www.mcpoolen.se/clothes/hjalmar/index.html

Mats Liifv
2011-08-11, 23:04
Beställde själv en ny hjälm från fcmoto (http://www.fcmoto.de). Inklusive frakt till dörren så blev priset 220 euro. Känns helt överkomligt för min del! Om man inte måste ha en viss färg så kan man göra riktiga fynd. Denna röda var nedsatt med 59%!

RobbeS
2011-08-11, 23:26
Lyfter tråden lite. Skall köpa ny hjälm men vet inte vad man skall ha.
Kan någon komma med bra tips på en bra, komfortabel och tyst hjälm som samtidig är snygg? :-)

Du lär nog få lika många svar som det finns motorcyklister på den frågan. Allt från Biltema till värsta ARAI:en:D.
Finns inget standardsvar utan som tidigare nämnts prova. Själv har jag Shoei Qwest som är både tyst och bekväm men framförallt passar min skalle...

Mats Liifv
2011-08-12, 12:28
Suveränt att handla via engelska och tyska webshopar. Beställde hjälmen igår kväll, nu på morgonen packades och skickades ordern. Har nu ett nummer som gör att jag via UPS hemsida kan följa paketets väg. Lär ha det i min hand runt måndag lunch skulle jag tro. Perfekt service i mina ögon!

cribbe
2011-08-12, 17:45
Jo på fc-moto var där mycket kul att titta på :-) Kanske skall åka till en handlare i helgen och prova ut vad som passar bäst och sen kika på nätet.
Har sedan min tidigare mc tid en shoei raid 2 som legat i förrådet i 4år. Läste på någon sida att hjälmen skal bytas ut med jämna mellanrum därav att jag tittar på ny.
Hur är det med det egentligen. Min shoei har aldrig varit i backen, sitter som den skall fortfarande. Bara visiret som är lite repigt men det går ju att byta. Kanske jag skall behålla den trots allt, eller? :-)

Freda
2011-08-12, 22:06
Du lär nog få lika många svar som det finns motorcyklister på den frågan. Allt från Biltema till värsta ARAI:en:D.
Finns inget standardsvar utan som tidigare nämnts prova. Själv har jag Shoei Qwest som är både tyst och bekväm men framförallt passar min skalle...

Exakt "passar min skalle" Det måste väl ändå vara den så kallade Huvudsaken :P

Själv fick jag testa ett antal hjälmar innan jag hitta nån som passa amtagligen för att jag gärna sticker ut hakan när tillfälle ges? för nästan alla hjälmar jag provat tar i i hakan och det är "fett" irriterande fastnade till slut för en Marushin M400 som jag senare blev väldigt besviken på kvaliten då den började falla i bitar redan efter en halv säsong så i år blev det en ny Nolan Clasic N-Com som jag är nöjd med så här långt iaf.

Ove
2011-08-13, 20:27
Jo på fc-moto var där mycket kul att titta på :-) Kanske skall åka till en handlare i helgen och prova ut vad som passar bäst och sen kika på nätet.
Har sedan min tidigare mc tid en shoei raid 2 som legat i förrådet i 4år. Läste på någon sida att hjälmen skal bytas ut med jämna mellanrum därav att jag tittar på ny.
Hur är det med det egentligen. Min shoei har aldrig varit i backen, sitter som den skall fortfarande. Bara visiret som är lite repigt men det går ju att byta. Kanske jag skall behålla den trots allt, eller? :-)

:hmmmm2: Plasten har nedbrytningstid 20.000 år utomhus och frigoliten håller väl inte fullt så länge. Andra material i hjälmen som åldras fort - knappast om den förvarats inomhus och relativt mörkt.

OBS! Min åsikt: skulle inte tveka att använda den om den inte är sliten redan före lagringen. Själv byter jag ung. vartannat år därför att dom är utslitna i reminfästningar och kanter, insvettade och tråkiga, inte för att fabrikanten vill sälja en ny. :cool:

engström67
2011-08-14, 14:53
Själv så har jag en shoei multitec som är suverän för min skalle,sedan är ju shoei xr 1100 en riktigt skön hjälm.Men är det inte bra att handlarna här i sverige än så länge säljer hjälmar och tillbehör så man kan prova ut och sedan åka hem och beställa på nätet:confused:.Inte nog med det så säger en del puckon det med till handlarna.:confused:.

cribbe
2011-08-14, 21:59
Jo jag har tittat lite på XR 1100, har visat sig att min nuvarande "gamla" shoei raid II:a nog är lite för liten. Den sitter lite tajt vid pannan och om jag mäter mitt huvudmått idag motsvarar det storlek M och i min hjälm idag har jag storlek S. Så imorgon bär det av att prova hjälm. Antingen får handlaren sänka priset eller så kör jag hem och beställer på nätet :-)

RobbeS
2011-08-14, 22:59
Jo jag har tittat lite på XR 1100, har visat sig att min nuvarande "gamla" shoei raid II:a nog är lite för liten. Den sitter lite tajt vid pannan och om jag mäter mitt huvudmått idag motsvarar det storlek M och i min hjälm idag har jag storlek S. Så imorgon bär det av att prova hjälm. Antingen får handlaren sänka priset eller så kör jag hem och beställer på nätet :-)

Men du, prova Qwesten samtidigt. Listpris i Sverige är ca 3600 och du kan säkert få 20 procent på det priset. Tyst, lätt och skön hjälm. Jag provade XR 1100 men såg ingen anledning att betala 2000 kr mer för den hjälmen.

engström67
2011-08-14, 23:06
Men du, prova Qwesten samtidigt. Listpris i Sverige är ca 3600 och du kan säkert få 20 procent på det priset. Tyst, lätt och skön hjälm. Jag provade XR 1100 men såg ingen anledning att betala 2000 kr mer för den hjälmen.

Gav 3700 för damens xr 1100 i sverige:)

RobbeS
2011-08-15, 14:18
Gav 3700 för damens xr 1100 i sverige:)

Riktigt bra pris. Var det den nya modellen eller?

Kollade på Ebay.uk och såg att man kan få Qwest för ca 2000 spänn plus frakt.

engström67
2011-08-15, 15:08
Riktigt bra pris. Var det den nya modellen eller?

Kollade på Ebay.uk och såg att man kan få Qwest för ca 2000 spänn plus frakt.

Ja det är en xr1100,hon provade även qwest men gillade 1100,an bättre:)

cribbe
2011-08-15, 15:41
Nu har jag varit iväg och provat och provat. Kom fram till att det inte blev en shoei igen utan det blev en Arai Chaser. Chaser V gillade jag inte i pannan. Chasern satt riktigt bra tyckte jag vilket inte xr1100 gjorde. Så det var tur att jag provade och inte "bara" beställde. Dock har jag letat utomlands och hittade inte den färgen som jag ville ha. Dock hade Lelles den hemma och där fick jag ett bra pris :-) Så nu väntar jag på postens leverans imorgon.