handdator

Visa fullständig version : Länkar i kedja



Gurrag
2011-04-16, 06:53
Hejsan.
Min kedja har blivit väldigt slak på hojen. Det är fortfarande nästan inget slitage på dreven och finns möjlighet att flytta bakhjulet en del bakåt.

Dock så kommenterade en kamrat till mig att det troligen var så att den tidigare ägaren glömt att ta bort en eller två länkar när han monterat på drivpaketen.

Jag har inhandlat ett av biltemas kedjeverktyg och undrar om det är lämpligt att ta bort en eller två länkar på kedjan efter man kört ett tag eller är det bara att flytta bak hjulet som gäller?

Ove
2011-04-16, 08:42
Hejsan.
Min kedja har blivit väldigt slak på hojen. Det är fortfarande nästan inget slitage på dreven och finns möjlighet att flytta bakhjulet en del bakåt.


Flytta bakhjulet. men tänk på att på en offroad ska det vara en del häng. Spänner du kedjan för hårt kan du skada växellådan när du fjädrar igenom och det kan bli väldigt dyrt. :eek:

Kolla instruktionsboken noga hur mycket slack det ska vara på kedjan. Är du ändå osäker så spänn hellre för lite än för hårt. Kedjor och drev är billigare än växellåda. ;)

MEHall
2011-04-16, 12:45
Kan ju tillägga att en kedja faktiskt blir längre på grund av de krafter som finns involverade i kraftöverföringen. ;)


:cool:

klaus
2011-04-16, 13:39
blir nog svårt att få ihop kedjan om man tar bort bara en länk
det blir alltid två länkar (eller 4 osv) när man jobbar med kedjor :)
Biltemas verktyg är väl ok,men det är en hel del jobb om du ska kapa,spänna är lättare

Gurrag
2011-04-16, 20:35
Bugar och tackar för råden!

Guzzi-Leif
2011-04-16, 22:35
Bara för att lägga mig och peta:
Kolla noga efter det ställe där kedjan är som mest spänd - rulla hjulet långsamt och prova. Kedjor slits ojämnt, någon länk kan kärva och drev kan sitta en aning ocentrerade - mätningen ska alltså göras där du får minsta slacket.

Gert
2011-04-17, 08:08
blir nog svårt att få ihop kedjan om man tar bort bara en länk
det blir alltid två länkar (eller 4 osv) när man jobbar med kedjor :)
Biltemas verktyg är väl ok,men det är en hel del jobb om du ska kapa,spänna är lättare
Förr vet jag det fanns "halvlänkar".
Då tog man bort två länkar och ersatte med en halvlänk och då fick man en kedja som var varken för lång eller för kort.

Olle Å
2011-04-17, 09:08
Förr vet jag det fanns "halvlänkar".
Då tog man bort två länkar och ersatte med en halvlänk och då fick man en kedja som var varken för lång eller för kort.

Visst fanns det halvlänkar förr, men vet inte om det finns till O-ringskedjor. de allra flesta kedjedrivna hojar har ett så stort spann på spänningen att ett par länkar går ju att spänna.
Det är ju faktiskt en bagatell att korta kedjan med Biltemas verktyg. Ett annat verktyg som är nästan ett måste är då man skall klämma ihop kedjelåset. Kommer inte ihåg vad det heter, men köpte ett av Lelles för några år sedan. Går att använda oavsett du skall använda lås med clips eller nita.
I ovannämnda fall tror jag att det bara att lossa spännare och axelbult och göra en justering.
Ett lätt sätt att kolla skicket på kejan är ju att ta tag i den på baksidan av bakdrevet. Kan du dra ut kedjan flera mm så börjar den nog ta slut.
För att hårddra det hela lite grann kan man säga att kedja och drev bör bytas när kuggarna börjar bli runda i toppen

räven
2011-04-17, 09:20
Visst fanns det halvlänkar förr, men vet inte om det finns till O-ringskedjor. de allra flesta kedjedrivna hojar har ett så stort spann på spänningen att ett par länkar går ju att spänna.
Det är ju faktiskt en bagatell att korta kedjan med Biltemas verktyg. Ett annat verktyg som är nästan ett måste är då man skall klämma ihop kedjelåset. Kommer inte ihåg vad det heter, men köpte ett av Lelles för några år sedan. Går att använda oavsett du skall använda lås med clips eller nita.
I ovannämnda fall tror jag att det bara att lossa spännare och axelbult och göra en justering.
Ett lätt sätt att kolla skicket på kejan är ju att ta tag i den på baksidan av bakdrevet. Kan du dra ut kedjan flera mm så börjar den nog ta slut.
För att hårddra det hela lite grann kan man säga att kedja och drev bör bytas när kuggarna börjar bli runda i toppen

Konstiga problem folk har

Olle Å
2011-04-17, 10:41
Det är ju klart att de som kör med svångrem eller kardan inte har samma problem.
De olika systemen har ju sina olika fördelar.
Svångremmen klarar ju inte grusvägar osv.,men går ju tyst och fint.
Kedjedrift är ju billig i tillverkning, men dyr i långa loppet åtminstone för de som kör mycket på grus med ett byte per år.
Kardanen är ju väldigt dyr i tillverkning och dyra delar om den behöver lagas, men är ju okänslig för vägvalet.

Mats Liifv
2011-04-17, 19:00
Hejsan.
Min kedja har blivit väldigt slak på hojen. Det är fortfarande nästan inget slitage på dreven och finns möjlighet att flytta bakhjulet en del bakåt.

Dock så kommenterade en kamrat till mig att det troligen var så att den tidigare ägaren glömt att ta bort en eller två länkar när han monterat på drivpaketen.

Jag har inhandlat ett av biltemas kedjeverktyg och undrar om det är lämpligt att ta bort en eller två länkar på kedjan efter man kört ett tag eller är det bara att flytta bak hjulet som gäller?Bara att spänna kedjan tycker jag. Kolla att det inte är några stela länkar och snurra hjulet och testa på flera ställen. Kan skilja väldigt mycket över kedjans längd när den börjar bli sliten. Så länge du kan spänna kedjan bör allt vara okay, när det inte går längr är det dags för byte. Verkar inte vara någon idé att korta kedjan istället för att spänna, så är det inte tänkt...