handdator

Visa fullständig version : MC skor



RobbeS
2011-04-14, 14:53
Tänkte köpa ett par nya mc skor eftersom mina gamla gått sönder, då jag på jobbet återfann mina gamla utnötta Meindel Dovre Extreme kängor. Inget större fel på dom förutom sulan som är lite snedsliten efter många mils vandring i norrlandsskogarna. Tänkte att dom duger säkert som substitut fram till dess jag hittar ett par nya stövlar och har nu haft dom på mig under premierturen. Bättre mc skor har jag aldrig haft! Väl ingångna, sköna och perfekta även då man hoppar av hojen och ska ta sig fram till fots. Farhågan att dom skulle vara för klumpiga visade sig vara fel då växlingen går alldeles utmärkt.

Skyddsaspekten borde ju också vara uppfylld då kängorna är tillverkade av grövre skinn än alla mc skor jag har sett och provat. Dom är dessutom försedda med Gore Tex foder och så vattentäta ett par skor kan bli. Så finns det egentligen någon anledning att inte använda kängorna som mc skor?

Mats Liifv
2011-04-14, 14:57
Frågan kan väl vara hur dom skyddar underbenet vid en olycka? Känns skyddsfaktorn okay är det väl bara att köra på om du tycker dom uppfyller dina krav, vilket dom tycks göra!

Nina
2011-04-14, 15:07
Finns folk som kör med gympaskor och t o m badtofflor så de där är väl i alla fall lite säkrare ur det perspektivet.

RobbeS
2011-04-14, 15:07
Frågan kan väl vara hur dom skyddar underbenet vid en olycka? Känns skyddsfaktorn okay är det väl bara att köra på om du tycker dom uppfyller dina krav, vilket dom tycks göra!

Dom är gjorda av kraftigt läder och styvt skaft för att förhindra vrickningar och liknande då man går i ojämn terräng och lika höga som normala mc touring kängor. Om jag jämför med "äkta" mc skor så ser jag inte att dom skulle skydda sämre.

RobbeS
2011-04-14, 15:10
Finns folk som kör med gympaskor och t o m badtofflor så de där är väl i alla fall lite säkrare ur det perspektivet.

ärligt talat så tror väl jag att man måste gå på riktiga mc stövlar av sportmodell med förstärkningar lite varstans för att få bättre skydd. En vanlig touringstövel skyddar nog lika mycket som kängorna.

nippe
2011-04-14, 15:12
bilsport-mcs försäkring kräver "Förstärkta stövlar för mc-bruk" för att det ska räknas som godkänd skyddsutrustning.

Mats Liifv
2011-04-14, 15:24
Ärligt talat så tror väl jag att man måste gå på riktiga mc stövlar av sportmodell med förstärkningar lite varstans för att få bättre skydd. En vanlig touringstövel skyddar nog lika mycket som kängorna.Tror att du kan ha ganska rätt på den punkten. Långt ifrån alla stövlar skyddar så mycket som man skulle önska...

baseman
2011-04-14, 15:39
jag har samma Meindl kängor, och måste säga att dom är utmärkta att köra i. Försäkringsvis vet jag inte hur det ligger till, men dom är nog inte med i klassen "mc-stövlar".

Kör på bara. Dom är ju varma och sköna oxå.