handdator

Visa fullständig version : Ett inslag på SVT-play om MC-säkerhet på våren



erkagn
2011-04-13, 05:56
http://svtplay.se/v/2392687/mc-sasongen

engström67
2011-04-13, 08:46
http://svtplay.se/v/2392687/mc-sasongen

Köra med insidan av skallen säger Petra,helt rätt.Men tyvärr så händer det ändå,som denna otäcka olycka i timmertraven.Vägen där är alltid full av tjälskott,helst om våren och mysiga s-kurvor,men det är 70 sträcka och sedan sportigare hoj=sämre fjädring för sådana underlag då är det lätt att det går illa,och där hade det gått väldigt fort,för fort.Skänker en tanke till anhöriga.Läste en sjuk insändare om vad det var för idiot som lagt timmret där??hade man stått själv i diket och blivit överkörd så hade man väl fått skylla sig själv.Synd att man ska skylla på allt annat än förarna vid olycka.Det är ju alltid lika vintertid med,körde av vägen pga halka???

Bighoj
2011-04-13, 09:38
Jo,det blir allt som oftast att man skyller över olyckor på andra och annat.Jag vet t ex en som körde mot en bil som stod parkerad,och givetvis var det dens fel som stod parkerad just där.Likaså tror jag inte att timmret hoppade dit just då mc:n kom.Däremot var det tråkigt att han körde av vägen just där för följderna blev ju därefter.Tyvärr tror jag att han i detta fallet ej körde tillräckligt med insidan och det straffade sig ordentligt denna gången.Väldigt tråkigt för de anhöriga.Att åka hoj ger ju så fantastiskt mycket för välmåendet,men är också förknippat med en massa risker.Det är väl egentligen bara en själv som kan eliminera en hel del av dessa risker just genom att köra vettigt och att ha rätt tänk då man kör.Jag försöker i alla fall att alltid köra på ett klokt sätt,för jag vill kunna köra hoj i många många år till.Alla agerar vi fel i trafiken men ju mindre fel vi gör dess större är chansen att vi klarar oss helskinnade.

Nina
2011-04-13, 10:14
Jag brukar säga att en mc är ganska korkad, för den gör precis som man hanterar den. ;)

Mats Liifv
2011-04-13, 10:31
Vägen med timmertraven ser inte direkt ut att vara någon fartsträcka. Jag häpnar när jag ser var och hur folk åker av vägen. Självbevarelsedrift verkar i många fall vara ett okänt begrepp. Alltid lika tragiskt och onödigt när det händer...

Viragomannen
2011-04-14, 01:39
Bra inslag det där om mc säkerheten, många upptäcker nog gruset på vägarna försent.........

Nina
2011-04-14, 04:47
Bra inslag det där om mc säkerheten, många upptäcker nog gruset på vägarna försent.........

Jo, gruset har en förmåga att ha samma färg som asfalten. Förresten, vilken tjusig mc hon körde. Den andra, en Triumph Tiger var inte så pjåkig den heller. :)

Jan-Olov
2011-04-14, 06:15
Kör man försiktigt och är med så funkar det bra även med gruset. Störst fara tycker jag är när man stannar och sätter ner fötterna och det bara är lösgrus, Glider foten iväg så är det kört.

Bighoj
2011-04-14, 07:31
Kör man försiktigt och är med så funkar det bra även med gruset. Störst fara tycker jag är när man stannar och sätter ner fötterna och det bara är lösgrus, Glider foten iväg så är det kört.

Där nämnde du en sak,det kan bli väldigt förädiskt med lös/rullgrus när man ska stanna.Likaså när passageraren ska på och man står på lösgrus,så här gäller det att vara vaken.Man skadar sig väl i regel inte illa om man välter då man står still,kanske är mest stoltheten som får sig en törn.

Kimmo
2011-04-14, 11:12
Ett reportage (http://www.dalademokraten.se/sida/id/163664/) om den aktuella olyckan.
Han hade säkert del själv i olyckan MEN han hade kanske kunnat överleva om inte timret hade stått så nära vägen.

Kimmo
2011-04-14, 11:13
Ett reportage (http://www.dalademokraten.se/sida/id/163664/) om den aktuella olyckan.
Han hade säkert del själv i olyckan MEN han hade kanske kunnat överleva om inte timret hade stått så nära vägen.

erkagn
2011-04-14, 12:00
Usch, såg inte skoj ut med dessa stockar invid vägen.

Ove
2011-04-14, 13:07
Ett reportage (http://www.dalademokraten.se/sida/id/163664/) om den aktuella olyckan.
Han hade säkert del själv i olyckan MEN han hade kanske kunnat överleva om inte timret hade stått så nära vägen.

Jag tycker inte att timret på den här platsen ligger särskilt nära mot vad det brukar göra. Oftast ligger det en massa bark och skit på asfalten också. Visst är det tragiskt när det händer olyckor men det är vi som får vara observanta på hur det ser ut och rätta vår körning därefter . Timmer vid vägen ska man se som en stor varningsskylt för det kan gömma sig djur, vara halt, komma ut maskiner o.s.v. bredvid timmervältan.

Utredning pågår tydligen.

Mats Liifv
2011-04-14, 14:26
Jag tycker inte att timret på den här platsen ligger särskilt nära mot vad det brukar göra. Oftast ligger det en massa bark och skit på asfalten också. Visst är det tragiskt när det händer olyckor men det är vi som får vara observanta på hur det ser ut och rätta vår körning därefter . Timmer vid vägen ska man se som en stor varningsskylt för det kan gömma sig djur, vara halt, komma ut maskiner o.s.v. bredvid timmervältan.

Utredning pågår tydligen.Vanligt med dessa timmertravar på dom grusvägar jag brukar köra norr om Stockholm. Gäller verkligen att vara observant på både människor, maskiner och inte minst underlaget. Kan finnas en hel del bark och grenar på marken. Gäller att använda sitt sunda förnuft...

eljem
2011-04-15, 06:57
Vägverket tycks inte göra något nånstans på en vägsträcka förrän det händer olyckor och det skrivs om det i median.
Det hade jag åtminstone erfarit under mina snart 40 år som bil och Mc förare i detta vackra och underbara land.
Jag tycker att grus ska vara väck från vägarna fr.o.m byte av vinterdäck på bilar, det borde vara en signal för vägverket att värna om våra liv och göra rent på vägarna och laga det som borde lagas.
Tack för ordet
Ben