handdator

Visa fullständig version : Lastsäkra motorcykel



Jonas
2011-04-09, 15:28
Min bror kom hit med en lätt lastbil med lift bak på, lätt som en plätt fick vi upp den bak på flaket. Och istället för att spänna fast den så satt jag på den medans han körde ut till ett mer eller mindre öde industriområde med en jättelång raka och en stor vändplan i slutet.

Härligt att komma ut och träna förstår jag, men att sitta på hojen uppe på flaket under körning låter helt galet. Farbror Blå hade nog ryckt både körkort och lämp om de sett den framfärden. :eek:

Cubalibre
2011-04-09, 15:48
Härligt att komma ut och träna förstår jag, men att sitta på hojen uppe på flaket under körning låter helt galet. Farbror Blå hade nog ryckt både körkort och lämp om de sett den framfärden. :eek:

Är väl brorsan som hade åkt på det isf. Men vi vågade inte spänna fast den. Fanns liksom inget att spänna i på hojen.....bara massa kåpor i vägen överallt som bara hade spruckit sönder när man hade spänt åt.

Gurrag
2011-04-09, 15:56
Det borde gå bra att spänna i pasagerarhandtagen på sidan.

Nilsson
2011-04-09, 16:52
ett litet tips e köp ett litet last nät på biltema och spnn det över sadel eller köp en packethållare jag ska kolla vad en sån kostar återkommer med detta

Nilsson
2011-04-09, 16:56
på touringbutiken kostar detta mellan 1200kr och upp till 2000 beroende på vilken sort du vill ha

Gert
2011-04-09, 18:33
Om du fixerar framhjulet i sidled närmast golvet på släpet ( så det inte "vandrar" i sidled ) så kan du med fördel använda detta spännband från Biltema.
Har själv denna och de få gånger jag har behövt använda det har det fungerat bra.
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Tillbehor/Spannband-for-styre/7

Fixeringen kan med fördel göras med detta stöd från Jula som även går att använda i garaget.

http://www.jula.se/motorcykelstod-139211

Mats Liifv
2011-04-11, 15:02
För den som transporterar hojar på släp ibland finns även detta (http://maltek.se/) alternativ. Har köpt ett själv men ännu inte packat upp det.

Nina
2011-04-11, 15:13
För den som transporterar hojar på släp ibland finns även detta (http://maltek.se/) alternativ. Har köpt ett själv men ännu inte packat upp det.

Fast man måste nog spänna fast hojen med spännband ändå, annars tippar den. Tänk scenario hårda tvära inbromsningar, tvära svängar så lär man spänna fast ordentligt. :)

Bergh
2011-04-11, 15:17
Finns många sätt att spänna fast en cykel.
Själv brukar jag alltid rulla fram så långt som går så framhjulet står mot kärran, sen är de bara att dra spännband runt dämparna och ut i hörnen, sedan tar man ett band över bakhjulet så att inte de börjar stutsa.

kan dock vara knepigt att spänna över bakdäcket på en sporthoj då de är ganska slätt då får man ta över svingen istället.

Nina
2011-04-11, 15:30
Finns många sätt att spänna fast en cykel.
Själv brukar jag alltid rulla fram så långt som går så framhjulet står mot kärran, sen är de bara att dra spännband runt dämparna och ut i hörnen, sedan tar man ett band över bakhjulet så att inte de börjar stutsa.

kan dock vara knepigt att spänna över bakdäcket på en sporthoj då de är ganska slätt då får man ta över svingen istället.

Förstör man inte lagren om man spänner fast däcken/hjulen? Jag spänner vid framgaffeln och nån fast del bak men aldrig hjulen. Jag rullar också in hojen längst fram och ställer den mot väggen/framlem.

Mats Liifv
2011-04-11, 15:40
Fast man måste nog spänna fast hojen med spännband ändå, annars tippar den. Tänk scenario hårda tvära inbromsningar, tvära svängar så lär man spänna fast ordentligt. :)Har inte testat det själv ännu, men tror att den står mycket stadigt. Skulle dock för skerhets skull spänna fast den baktill med ett band åt varje håll, fästade framåt i färdriktningen. En fördel är att du slipper dra ihop framgaffeln. Kan sätta packboxarna under hårt tryck med påföljd att dom ger med sig. Har hört att det kan bli ganska oljigt...;)

Nina
2011-04-11, 15:56
En fördel är att du slipper dra ihop framgaffeln. Kan sätta packboxarna under hårt tryck med påföljd att dom ger med sig. Har hört att det kan bli ganska oljigt...;)

Fast riktigt sååå hårt spänner man inte och man låter den aldrig stå fastspänd över natten heller. Om man inte kan lossa hojen direkt menar jag, så kan man släppa på alla band så dämparna kan få vila under natten. Men så hårt spänner man inte fram att boxarna sticker, i så fall kan de vara dåliga från början om det är en gammal hoj. Man spänner så den står stadigt utan att flexa för mycket och inte får chans att studsa medan man kör bilen. Så brukar jag göra och det funkar bra för mig. :)

Mats Liifv
2011-04-11, 16:02
Har funkat bra för mig också. Inga missöden av något slag för min del. Har lärt av andras..

Bergh
2011-04-12, 07:53
Förstör man inte lagren om man spänner fast däcken/hjulen? Jag spänner vid framgaffeln och nån fast del bak men aldrig hjulen. Jag rullar också in hojen längst fram och ställer den mot väggen/framlem.

Nu menar jag inte riktigt att du ska dra åt bakhjulet för kung och fosterland, utan bara slå ett band över däcket så att cykeln inte hoppar runt :banana:
Man ska självklart inte ha dämparna i spänn över en natt men för frakt är de inga problem.

Har kört ganska mycket enduro och alltid spännt på detta sätt. jag har även missat att sätta fast cykeln i bak och då har den legat på flaket när jag kommit hem :hmmmm2:
Dock så får man spänna mycket mer på en enduro/cross cykel då fjädringsvägen är bra mycket mer än en t.ex sporthoj

Fast alla sätt är ju bra utom dom dåliga, och dessa brukar man ofta lära sig ganska snabbt :rock:

Olle Å
2011-04-12, 08:50
Att sätta gaffeln i spänn? Nu blir jag fundersam när det påstås att nerspänd gaffel skulle kunna skada packningarna.
Är inte funktionen den i de flesta gafflar att själva dämpningen av fjädringsvägen sker genom att olja i princip passerar hål i en bricka? Fjädern är ju till för att hålla hojen i ett mellanläge. Då blir ju själva systemet trycklöst så fort fjädringen stannar upp.
Rätt eller fel????

Ove
2011-04-12, 09:00
Att sätta gaffeln i spänn? Nu blir jag fundersam när det påstås att nerspänd gaffel skulle kunna skada packningarna.
Är inte funktionen den i de flesta gafflar att själva dämpningen av fjädringsvägen sker genom att olja i princip passerar hål i en bricka? Fjädern är ju till för att hålla hojen i ett mellanläge. Då blir ju själva systemet trycklöst så fort fjädringen stannar upp.
Rätt eller fel????

:) Visst är det så Olle. Det finns en del olika varianter av gasfjäder där det kan vara problem att spänna ner långvarigt men oljedämpningen funkar som du säger - när man släpper upp fjädern rinner oljan ner på plats. :)

Gert
2011-04-13, 16:41
För den som transporterar hojar på släp ibland finns även detta (http://maltek.se/) alternativ. Har köpt ett själv men ännu inte packat upp det.

Samma funktion som den jag länkade till på Jula, men till ett betydligt högre pris