handdator

Visa fullständig version : Begagnade racedäck



triumphtobbe
2011-04-12, 17:40
... Jag vet att däck samtal kan bli hur långa som helst. Men ändå.
Vad tror ni om detta?

Jag har en säljare av däck som köper in däck som gått på bana. Han hävdar att det är 95% kvar på däcken som endast är synligt slitna på sidorna. Däcken lämpar sig väl till vanlig gatukörning men också till några bandagar.
550 kr/st för däcken är lockande billigt men vågar man lita på ett däck som jagats runt på en bana i nästan 300 knutar?
Hur påverkas dem, hur blir det nästa gång det regnar. Kanske är greppet helt kasst i kurvorna då?
Det är kända däck, från de största tillverkarna.
Eftersom det är så billigt så kan man ju ha råd att byta några gånger per säsong.

Kollade just upp min andra handlare. Han skulle ha 3600 för Dunlop sportmax. Monterat och balanserat då.

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

baseman
2011-04-12, 20:06
Amatöråsikt här...men är det så att bandäck innehåller mer gummi än vanliga gatdäck? I så fall skulle det ju förklara det dyra priset.
Tror för övrigt att dessa bandäck slits väldigt fort, och att du kanske får byta till nästa säsong ändå...

M2C

Jåke
2011-04-12, 22:17
Ursprunligen postat av Baseman

Amatöråsikt här...men är det så att bandäck innehåller mer gummi än vanliga gatdäck? I så fall skulle det ju förklara det dyra priset.
Tror för övrigt att dessa bandäck slits väldigt fort, och att du kanske får byta till nästa säsong ändå...

M2C
Nej, de innehåller inte mer gummi... Eller så kan man säga att de gör det, de har ju generellt mindre mönster vilket ger mer gummi i backen (större kontaktyta). Sen en helt annan blandning och lite annorlunda uppbyggd stomme (om du jämför med touringdäck).