handdator

Visa fullständig version : Bredare däck?



BIG1
2011-04-12, 16:29
Har funderat på att köpa ett snäpp bredare bakdäck till min DR 800. Dels för att visuellt matcha den breda tanken bättre men även för att en större vägyta gör att däcket kanske håller längre.

Någon som har erfarenheter eller tankar om det?

Jonas76
2011-04-12, 16:54
Bredare backdäck än original brukar väl oftast göra hojen lite mer trögsvängd. Är fälgen så bred så att går att få dit ett bredare däck?

Jåke
2011-04-12, 21:44
Marginellt om ens märkbart det där med svängbarheten, men visst finns det där. Liksom större känslighet för skarvar och liknande ojämnheter. Om fälgen är tillräckligt bred är svårt att svara på utan att veta vad du har för däck nu och hur bred fälgen är. Större kontaktyta och mindre slitage är också närmast försumbart såvida du inte väljer ett väldigt mycket bredare däck. Bättre då strunta i allrounddäcket och montera rena touring eller sporttouringdäck.

Molgan
2011-04-13, 08:33
Är det gat- eller offroaddäck du använder? Satte ett lite bredare däck bak på Tenerén (som har samma fälgdimensioner som din) en gång då det bara fanns ett 140 Karoo till hands. Vart inga jätteskillnader, den kändes en aning spårkänsligare på gata men jag tyckte det kändes som det skottade bättre på löst underlag typ sand. Kan ha varit placeboeffekt. Livslängden vet jag inget om då däcket rullat ett par mil när jag hängde på det och sen misshandlade jag det hårt.

Bredare än 140 skulle jag nog inte sätta.

Maestro
2011-04-13, 09:30
Bytte från 170 till 180 vilket märktes direkt på banan, mycket jobbigare att få ner den i kurvorna.

BIG1
2011-04-13, 14:21
Tackar för de olika åsikterna här. Kul speciellt med Molgans eftersom han oxå är en grusnisse.

Efter att ha läst Maestros inlägg funderade jag på om inte ett bredare däck kan vara bra även i racingsammanhang.. Bredare däck borde ge lite mer gummi mot asfalten eller? Om hojen är tungstyrd så kan man kanske skruva lite på fjädringskomponenterna eller sätta på ett bredare styre. Har gjort underverk för mig förut.

Räknar givetvis med en uppläxning här av Jåke i synnerhet.;)

Ove
2011-04-13, 15:17
. Bredare däck borde ge lite mer gummi mot asfalten eller?

En väldigt intressant fråga och svaren kan nog bli hur många som helst. :rolleyes:

Min mening: Brett och platt bakdäck är det enda rätta vid dragrace, möjligen på sidovagnsepipage eller trikes. Vanligt mc-däck modell brett ger inga fördelar vid körning på väg. Spårkänsligt, besvärligare att svänga, dåligt fäste om inte asfalten är absolut ren. o.s.v.

Gummi mot asfalten? Jovisst men med mindre tryck så den nyttan är nog försumbar.

Själv föredrar jag så höga och smala däck som möjligt då fästet som regel är bättre och de är mindre känsliga för dålig vägbeläggning. Men det är jag det och mina ideer. ;)

Mats Liifv
2011-04-13, 15:22
Jag delar Oves åsikt!

För min del ser jag inte den praktiska nyttan med ett bredare däck än vad hojen är konsturerad för. Kanske överväger den visuella biten för din del och de eventuella olägenheterna är en bisak? Vi gör alla olika prioriteringar, men nu har du i alla fall lite beslutsunderlag för ditt val. Berätta gärna hur det blev!

Jåke
2011-04-13, 18:21
Efter att ha läst Maestros inlägg funderade jag på om inte ett bredare däck kan vara bra även i racingsammanhang.. Bredare däck borde ge lite mer gummi mot asfalten eller? Om hojen är tungstyrd så kan man kanske skruva lite på fjädringskomponenterna eller sätta på ett bredare styre. Har gjort underverk för mig förut.

Räknar givetvis med en uppläxning här av Jåke i synnerhet.;)

Racing: Det beror på... Bredare däck har ju inget egensyfte, utan där handlar det om att få större yta mot marken vid nerlägg. Racingdäck har alltså en annan profil och är spetsigare än gatdäck. Bredden på däcket avgörs väldigt förenklat av hur mycket effekt du har. Ingen mening med ett 190-bakdäck på en hoj med 100 hkr ungefär.

Tungstyrd hoj botar man ju enklast med att antingen hoja den bak eller sänka fram, som du skriver. Men helst inte genom att justera fjädringen utan genom annat länkage/flytta gaffelbenen. Bredare styre gör det naturligtvis lättar att svänga, men det blir ju andra följder också. Som större vindkänslighet ;)

Skulle jag aaaaldrig göra :)

Jåke
2011-04-13, 18:24
Själv föredrar jag så höga och smala däck som möjligt då fästet som regel är bättre och de är mindre känsliga för dålig vägbeläggning. Men det är jag det och mina ideer. ;)
Ett smalare däck har bara bättre fäste än ett brett där det finns hinder att tränga undan. Alltså vattenpölar eller grus. Asfalt beter sig helt annorlunda, liksom däcken. Men ett smalt däck täcker ju inte samma yta, så visst är det lättare att hitta mellan de kära sprickorna vi har i våra "fina" svenska vägar...

Jåke
2011-04-13, 18:27
Bredare däck borde ge lite mer gummi mot asfalten eller?
Inte per automatik, det beror ju på profilen också. Alla däck har inte samma rundning... Jo, det är klart de är runda, men åt andra hållet. I tvärsnitt...

Asch, se mitt svar om racing och fäste vid nerlägg. Profilen är också svar på varför ett 180 kan vara mycket trögare att svänga än ett 170. Samtidigt måste man komma ihåg att däcken inte håller dessa mått absolut, inte när vi pratar vanliga landsvägsdäck åtminstone. 140 från ett märke kan vara 143 mm samtidigt som samma 140 från ett annat märke är 138 mm. Ganska så stor skillnad...

klaus
2011-04-13, 23:35
jag bytte till ett 10cm bredare bakdäck och det funkar alldeles utmärkt,visserligen kör jag inte bana. Hojen blev mycket stabilare men tar kurvor alldeles utmärkt och nog var det lätt att burna med det bredare också :) Och utseendet på ett 330 däck är ganska grymt :)
Har inte märkt nån spårkänslighet eller tungstyrt, men det kanske beror på hojen

BIG1
2011-04-13, 23:48
Tackar alla för det trevliga gensvaret på min tråd. Himla lärorikt det här..

Tack Ove för att du hjälpte mig att formulera det förhållande som jag själv inte ännu satt ord på.

Mera gummi i asfalten lika med mindre tryck sa Ove.

Borde inte det göra att slitaget minskar vid körning på rak väg?

Någon ekonomisk vinst blir det förstås inte om ett bredare däck kostar mycket mera. Återstår att kollas upp..

engström67
2011-04-14, 00:01
Tackar alla för det trevliga gensvaret på min tråd. Himla lärorikt det här..

Tack Ove för att du hjälpte mig att formulera det förhållande som jag själv inte ännu satt ord på.

Mera gummi i asfalten lika med mindre tryck sa Ove.

Borde inte det göra att slitaget minskar vid körning på rak väg?

Någon ekonomisk vinst blir det förstås inte om ett bredare däck kostar mycket mera. Återstår att kollas upp..

Jag skulle då inte klämma på ett bredare däck än orginal,är inte att rekomendera.Förstår inte vitsen med det:)

Ove
2011-04-14, 08:17
Mera gummi i asfalten lika med mindre tryck sa Ove.

Borde inte det göra att slitaget minskar vid körning på rak väg?

:) Tack för den snälla responsen när jag trodde att jag skulle uppfattas som motvalls kärring. :shakehands: Då kan jag forstsätta att komma med torra teorier.

Om det är ekonomi med breda däck - knappast. MC-däcket har störst radie på mitten av slitbanan för att minska ju längre ut åt sidan man kommer. Det betyder att utkanten av slitbanan inte rör sig lika lång sträcka per varv som mitten. Resultatet är att på mitten slits däcket genom att det helt enkelt rullar mot asfalten med belastning medan sidorna får mindre tryck och skrubbar av gummit. Vad som händer är att mönstret får en massa kanter som sticker upp och försämrar greppet vid kurvtagning. ;)

Olle Å
2011-04-14, 08:55
Jag har skrivit om detta någonstans förut. De allra flesta hojåkare behöver inte ha de runda mcdäcken eftersom de aldrig lägger ner hojen.
Det är ju bara ett fåtal som kan nöta ner mönstret på sidorna. De allra flesta däcken har ju fegskägget kvar fastän de är nerslitna på mitten.
Då blir ju fenomenet det, att nerslitna däck på mitten får en kant på varje sida som tyvärr blir lite otrevlig om man någon gång i hög fart måste lägga ner hojen. Det blir väldigt lite gummi att åka på. Är då vägbanan blöt och kall så får man den upplevelsen att hojen går med lite sladd i kurvorna. Kul om man kan tackla det men obehagligt annars.
Ett mycket brett däck får ju en skarpare kant än ett smalare däck.
Skillnad är ju bankörarna som använder hela däcket och då har ett runt däck även efter loppet.
Slutsatsen blir för att ha bra däck hela tiden: KÖR HÅRT ( missuppfatta nu inte detta satiriska uttalande )

engström67
2011-04-14, 09:26
Jag har skrivit om detta någonstans förut. De allra flesta hojåkare behöver inte ha de runda mcdäcken eftersom de aldrig lägger ner hojen.
Det är ju bara ett fåtal som kan nöta ner mönstret på sidorna. De allra flesta däcken har ju fegskägget kvar fastän de är nerslitna på mitten.
Då blir ju fenomenet det, att nerslitna däck på mitten får en kant på varje sida som tyvärr blir lite otrevlig om man någon gång i hög fart måste lägga ner hojen. Det blir väldigt lite gummi att åka på. Är då vägbanan blöt och kall så får man den upplevelsen att hojen går med lite sladd i kurvorna. Kul om man kan tackla det men obehagligt annars.
Ett mycket brett däck får ju en skarpare kant än ett smalare däck.
Skillnad är ju bankörarna som använder hela däcket och då har ett runt däck även efter loppet.
Slutsatsen blir för att ha bra däck hela tiden: KÖR HÅRT ( missuppfatta nu inte detta satiriska uttalande )

Fegskägget:rolleyes:jo det kan man ju kallade det för,men alla åker ju inte bana.Att slita på hela slitbanan efter väg är ju svårt,för dom flesta.Sedan beror det väl på vart man åker.Sitter man inne i stan och rullar fram och tillbaks så slits det inte mycket på sidorna,lika på långkörning,motorväg,autobahn osv då blir det gärna fort slitet på mitten.Men är man mest på små kurviga vägar och åker så slits det ju mer på sidorna,typ i norge där brukar man få skapligt jämt slitna däck,men inte hela.Sådana nerlägg har man ju inte efter allmän väg.Dom som kör så brukar hamna utanför vägen med.Har själv aldrig upplevt något problem i kurvorna pga att däcket börjar bli lite platt mitt på.Det beror väl på hur länge man kör så.Har sett många exempel på folk som åker till corden är framme:confused: Jag kör tills det är typ max halvslitet och inte är kantigt,då slänger jag bort däcket och sätter dit ett nytt.Däcken är ju det viktigaste på hojen anser jag och då ska det vara riktigt.Bryr mig inte om mil osv bara att däcken är bra.

Mats Liifv
2011-04-14, 09:56
Då blir ju fenomenet det, att nerslitna däck på mitten får en kant på varje sida som tyvärr blir lite otrevlig om man någon gång i hög fart måste lägga ner hojen. Det blir väldigt lite gummi att åka på. Är då vägbanan blöt och kall så får man den upplevelsen att hojen går med lite sladd i kurvorna. Kul om man kan tackla det men obehagligt annars.
Ett väldigt obehagligt fenomen med dessa kanter. Hög tid att byta när det är så slitet!

BIG1
2011-04-14, 16:58
Nog försöker jag slita på sidorna oxå när tillfälle ges, men faktum är ju att de flesta större transportvägar i detta landet är alldeles för raka.

Angående breda däck så har jag från annat håll hört andra faktorer som ytterligare förvirrar, så nu får det vara nog för den här gången. Har nyss beställt ett Heidenau K60 med standardmåttet 130/80.

Jåke
2011-04-14, 16:59
Jag tycker det är väldigt mycket fokus på skillnaden mellan brett kontra smalt däck i samband med slitage. Sanningen är ju faktiskt att det är andra faktorer som avgör MER hur pass mycket ett däck slits. Om slitaget nu var den avgörande frågan för att montera ett bredare däck eller inte...