handdator

Visa fullständig version : Många sporthojar på vägarna.



Cubalibre
2011-04-12, 11:47
Jag har varit yrkeschaufför i 15år och jag kör ca: 60mil om dagen. Tidigare år så har man givetvis uppmärksammat motorcyklar men i år då jag själv håller på att ta mc-kor så har man börjat titta lite extra efter vad det är för typ av mc, märke o.s.v Och jag är väldigt förvånad över att 9 av 10 mc man möter eller bli omkörd utav är sporthojar.

Om jag tänker tillbaka och hade fått gissa på vilken typ av mc man ser mest utav så hade svaret blivit Custom-hojar, Hd, glidarhojar.

Hur upplever ni det?

Linnex
2011-04-12, 12:00
Jag var ute och cyklade med den pedaldrivna i går och förrgår. Såg väll ett 10-tal hojar. En panna resten custom.
Kan kanske vara så att typ av väg = typ av hoj.

Cubalibre
2011-04-12, 12:06
Jag kör ju nästan enbart på motorväg, i jobbet iallafall. Och det är ju ännu konstigare att jag nästan enbart ser sporthojar då.

Kanske är så att dom med customhojar och liknande inte har tagit ut sina hojar än....

Linnex
2011-04-12, 12:09
Jag kör ju nästan enbart på motorväg, i jobbet iallafall. Och det är ju ännu konstigare att jag nästan enbart ser sporthojar då.

Kanske är så att dom med customhojar och liknande inte har tagit ut sina hojar än....

Tror jag nog men motorvägar är nog inte de vägar som customfolk favoriserar.:rolleyes:

Greven
2011-04-12, 14:28
tog en riktig in tur häromdan utanför linköping, small och kurvig väg och mötte bara sport o touringfolk men sen när jag gled in i Linköping på kvällen så var det bara customs

AT-gubben
2011-04-12, 14:53
Troligt är att på stora vägar med slät beläggning ser man mest Sport och Custom, på småvägarna med lite rutten beläggning blir det kanske mest Adventurehojar. Kommer man ut i skogen och kör på grus och stig blir det nog mest Adventure och mindre grus/enduromaskiner.

Det händer att min färd går ut i landet och inte blir det så mycket asfalt då. Men analog karta och fantasi kan färden bli riktigt spännade med naturupplevelser utöver det vanliga.

baseman
2011-04-12, 15:50
Tror Linnex är inne på rätt spår. Det är bara att gå till sig själv. Jag kör småvägar till jobbet för att njutningen blir större, även om E4 till jobbet skulle gå dubbelt så fort..

Cubalibre
2011-04-12, 16:58
Det är väl roligare att köra sporthoj på mindre kurvigare vägar? Det är väl det dom är byggda för. Så jag tycker det borde vara vanligare med glidarhojar på motorvägen.

Nina
2011-04-12, 17:26
Allätare som jag är så kör jag mestadels på mindre och kurvigare vägar, de är så mycket roligare. Motorväg suger, man sitter ju bara där.

Cubalibre
2011-04-12, 17:30
Allätare som jag är så kör jag mestadels på mindre och kurvigare vägar, de är så mycket roligare. Motorväg suger, man sitter ju bara där.

Det tror jag alla mc-förare tycker. Skulle väl bara vara om man har bråttom som man väljer motorvägen.

Nina
2011-04-12, 17:44
Skulle väl bara vara om man har bråttom som man väljer motorvägen.

Ha, precis! Det hade jag en gång och då blev det motorvägen, inte roligt alls men det gick fortare.

Jonas
2011-04-12, 17:52
Som customåkare skyr jag motorvägen. Jag gillar att cruisa i 70-90 och uppleva naturen, kurvorna och doften av gräs, korvgrillning och gödsel. Motorväg är rena mardrömmen. Funkar möjligtvis för touring för att snabbt ta sig till målet som kanske ligger 200 mil bort... ;)

erkagn
2011-04-12, 18:03
Som customåkare skyr jag motorvägen. Jag gillar att cruisa i 70-90 och uppleva naturen, kurvorna och doften av gräs, korvgrillning och gödsel. Motorväg är rena mardrömmen. Funkar möjligtvis för touring för att snabbt ta sig till målet som kanske ligger 200 mil bort... ;)

Samma här. Mindre asfaltsvägar med kurvor och i lagom makligt tempo. Undviker grusväg för det förstör putsen, och motorväg är på tok för trist.

Linnex
2011-04-12, 18:10
Jag kör touring. Visst är kurviga småvägar roligt men även större vägar är helt ok.

Jag har bara provat custom. En Virago 750. På motorväg var den inte rolig. Var mest vibrationer och obekvämt. Den maskinen skulle glida på hastigheter upp till 100 km/h för att göra sig bäst.

Olle Å
2011-04-12, 18:58
Jag kan ju jämföra en Yamaha xj 600 med en Honda Transalp. Det finns ingenting som Yamahan är bättre på. Man sitter ju inte ens bekvämt på Yamaha. Undrar hur man skulle känna sig efter 100 mil på en dag med en sådan eller med en custom om vägen är av vanlig svensk standard.

Jonas
2011-04-12, 19:07
Jag kan ju jämföra en Yamaha xj 600 med en Honda Transalp. Det finns ingenting som Yamahan är bättre på. Man sitter ju inte ens bekvämt på Yamaha. Undrar hur man skulle känna sig efter 100 mil på en dag med en sådan eller med en custom om vägen är av vanlig svensk standard.

Nja, nu kan man inte generalisera och dra alla customs över en kant. Med min Triumph America var det rent plågsamt att köra över 100 på en motorväg. Men min Kawa Classic Tourer skulle jag kunna köra Sthlm-Malmö non-stop i 140 km/h utan problem. Sitter hur bekvämt som helst även i höga farter. Men det ger mig inget och jag kör endast motorväg om jag av någon anledning har mycket bråttom.

Pathfinder
2011-04-12, 21:09
Kan tänka mig att Sporthojar gärna tar motorväg & blåser rejält på emellanåt...har ett gäng kompisar som absolut inte drar sig för att ta motorvägen med R hojar...över 140 så får de ju dessutom en mysig luftkudde i bröstet som lyfter dem lite lagom från vikten på armarna.
Custom på motorväg är....tja inte en pina...men så jäkla tråkigt..när jag kommer strax över 100 med min utan ruta så blåser det rätt friska vindar...med ruta skakar hela skallen *s