handdator

Visa fullständig version : Utveckling på skyddsutrustning?



Motormannen
2011-04-11, 10:13
Sitter och funderar på hur långt utvecklingen av ny skyddsutrustning för oss har gått. Först kom hjälmen, en skinnluva och senare en ''potta'' man hade på huvudet och i dagens läge har väl majoriteren av oss ryggskydd? Det finns även bröstskydd och nackkragar att komplettera med, men gör det någon större nytta vid en kollision och är det inte mest utrustning för roadracingåkare? Njurbälte, är det något att satsa på?

Använder ni något utöver hjälm och ryggskydd och hur många är det som föredrar en separat skyddsjacka med allt inbyggt under ytterjackan?

Själv känner jag mig trygg med jackans inbyggda skydd men hör mer och mer att en separat skyddsjacka eller ett tajt skinnställ är flera gånger säkrare.

Mats Liifv
2011-04-11, 10:47
Skulle, lite hårddraget, säga att det är viktigare med bra skydd som landsvägsåkare än på bana. Finns så mycket mer att slå i vid en eventuell vurpa, på banan hamnar du mestadels bara ute i gruset utan att smälla in i några fasta objekt.

När jag kör grusväg är jag rustad med: crosstövlar, riktiga benskydd av crossmodell, skyddsbyxor med kraftiga vadderingar på höfterna, Dainese skyddsväst med alla skydd för axlar, armbågar och rygg, Leatt nackskydd samt hjälm av crossintegralmodell. Hade dessa skydd, med undantag av nackskyddet som då ännu inte var uppfunnet, när jag krockade med ett rådjur. Gjorde en highsider och efter en luftfärd landade på ansiktet i gruset. Förutom att jag slogs medvetslös fick jag lite smärre ansiktsskador och en arm som bröts av på ett brutalt sätt. Det var skador som inga skydd i världen kunnat förhindra. I övrigt hade jag inga revbensskador eller annat, inte ens ett blåmärke på kroppen. Skydden gjorde verkligen sitt jobb på ett utmärkt sätt.

Vid landsvägskörning använder jag benskydd som som sitter direkt på knäna, Tribal skyddsjacka med inbyggt ryggskydd samt samma skyddsbyxor som jag har vid all körning. Har tagit bort alla skydd som suttit i olika byxor och jackor. Har numera en hel påse med knä, armbågs och axelskydd. Har aldrig känt mig nöjd med de skydd som suttit i kläderna, utan försökt ha "kroppsnära" skydd. Nu finns det smidiga alternativ hos JOFAMA (www.jofama.se). Har köpt både mina knäskydd och skyddsjacka som jag använder vid landsvägskörning därifrån.

Njurbälte har jag aldrig förstått varför man ska ha, annat än för att värma ryggen. Dock har dom varit populära hos tyska och italienska hojåkare. Har sett folk som haft njurbälte, men inga andra skydd. Hjälm, t-shirt och njurbälte känns väl inte optimalt, i min värld!

Mavve65
2011-04-11, 10:56
Sitter och funderar på hur långt utvecklingen av ny skyddsutrustning för oss har gått. Först kom hjälmen, en skinnluva och senare en ''potta'' man hade på huvudet och i dagens läge har väl majoriteren av oss ryggskydd? Det finns även bröstskydd och nackkragar att komplettera med, men gör det någon större nytta vid en kollision och är det inte mest utrustning för roadracingåkare? Njurbälte, är det något att satsa på?

Använder ni något utöver hjälm och ryggskydd och hur många är det som föredrar en separat skyddsjacka med allt inbyggt under ytterjackan?

Själv känner jag mig trygg med jackans inbyggda skydd men hör mer och mer att en separat skyddsjacka eller ett tajt skinnställ är flera gånger säkrare.


Ett tajt skinnställ hjälper väl inte om man slår i backen (mot skrapsår möjligtvis)? :confused:


Tänk på att att krocka i 10 km/h är som att stå på en stol och falla handlöst i golvet

Mats Liifv
2011-04-11, 11:09
Tänk på att att krocka i 10 km/h är som att stå på en stol och falla handlöst i golvet Väl värt att reflektera över, innan man bestämmer hur man vill/inte vill skydda sig innan man åker iväg på sin hoj. ;)

Linnex
2011-04-11, 11:37
Jag kör med lite olika skyddsnivåer.

När jag skall iväg på landsväg så använder jag oftast Dainese skyddsjacka + varselfärgad allvädersjacka. Byxor med inbyggda skydd.
Är turen för att jag ex skall in till stan för att gå i lite butiker så blir det skinnjackan med inbyggda skydd + ryggskydd.

Dock slarvar jag när jag har jouren. Då använder jag skinnjacka med inbyggt ryggskydd (typ liggunderlag) samt vanliga skor. När larmet går så hinner man inte dra på sig alla skydd.


Denna tröja är jag lite smyg på. Att använda tillsammans med Dainese varma sommardagar. Någon som har erfarenhet?
http://www.handelsboden.com/draggin-kshirt-p-263-c-107.aspx

Mats Liifv
2011-04-11, 12:41
Dock slarvar jag när jag har jouren. Då använder jag skinnjacka med inbyggt ryggskydd (typ liggunderlag) samt vanliga skor. När larmet går så hinner man inte dra på sig alla skydd.

[/url]Kanske är det då du egentligen skulle behöva skydden som mest? Stressad och med adrenalinet pumpande känns risken inte obefintlig att du ska råka ut för något...

Linnex
2011-04-11, 13:59
Kanske är det då du egentligen skulle behöva skydden som mest? Stressad och med adrenalinet pumpande känns risken inte obefintlig att du ska råka ut för något...

Jag är medveten om det. Men det är ett val jag gör.
Från det att sökaren piper så har vi 5 min på oss innan bilen skall rulla... Tid finns inte mer än för jacka och hjälm... inte att glömma att det även skall av.

Motormannen
2011-04-11, 14:51
Jag är medveten om det. Men det är ett val jag gör.
Från det att sökaren piper så har vi 5 min på oss innan bilen skall rulla... Tid finns inte mer än för jacka och hjälm... inte att glömma att det även skall av.

Lösning: Behåll utrustningen på 24/7 under beredskapen! :D

MC-brandman kanske vore något! ;)

För övrigt håller jag själv på att söka till deltidsstationen här i byn, klarade rullbandstestet i fredags! :)

Motormannen
2011-04-12, 15:40
Så, vad bör man satsa på för skydd i framtiden?

Just nu kör jag med inbyggda CE-godkända skydd i jacka och byxor (axlar, armbågar samt knän) och de sitter hyfsat tajt så att de inte glider runt, samt ett ryggskydd godkänt enligt level 1.
Räcker det om man satsar på skyddsjacka med alla skydd i ett dvs rygg, bröst, axlar och armbågar samt integrerat njurbälte? Är skyddsbyxa att föredra att komplettera med?

Kikar på Dainese skyddsjacka och försöker jämföra med Jofama och Halvarssons varianter vilken som verkar vara bäst?

Mats Liifv
2011-04-12, 16:15
Kikar på Dainese skyddsjacka och försöker jämföra med Jofama och Halvarssons varianter vilken som verkar vara bäst?Tipset från mig, som har båda modellerna, är att satsa på Halvarssons/Lindstrands jacka. Med ryggskyddet till kostar den cirka 1.500:- vilket ger utrymme för att även köpa ett par byxor med vadderingar på höfterna. Daineses jacka är lite mer av "hard core" och även dubbelt så dyr. Den använder jag vid grusvägskörning. Har nog en lite bättre skyddseffekt men är lite bökigare att använda till vardagsbruk, då jag föredrar Lindstrandsjackan!

Linnex
2011-04-12, 16:35
Jag köpte Dainese för den verkade bäst. Både med tanke på säkerhet och passform.
Jag har plockat ut övriga skydd från min allvädersjacka.

Mats Liifv
2011-04-12, 20:02
Jag köpte Dainese för den verkade bäst. Både med tanke på säkerhet och passform.
Jag har plockat ut övriga skydd från min allvädersjacka.
En sådan jacka har jag också, med undantag av nackskyddet. Har istället en Leatt Neckbrace, ett löst skydd som jag bär utanpå jackan. Funkar utmärkt, efter ett par minuter vet man inte längre att man har det på sig. Man vänjer sig blixtsnabbt.

pewa
2011-04-12, 23:39
Tråd rensad. Inlägg ang. rullbandstest flyttade till Rullbandstest brandman (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=4837)

På tal om utveckling, tror ni diverse airbag-system för mc-åkare kommer att slå igenom snart?

Motormannen
2011-04-12, 23:50
Tråd rensad. Inlägg ang. rullbandstest flyttade till Rullbandstest brandman (http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=4837)

På tal om utveckling, tror ni diverse airbag-system för mc-åkare kommer att slå igenom snart?

Pewa dyker upp och räddar dagen! Vi rörde visst till det lite! :o

Angående airbag är ju de nyaste guldvingarna frälst med detta, lär ju komma till de största BMW-modellerna också i framtiden men knappast till alla motorcyklar.

Nina
2011-04-13, 06:08
Jag har en Lindstrand skyddsjacka, sitter kanon, såg att Mats hade en likadan nu senast. Jag gillar den, känns inte alls som att den är på kroppen. Den använder jag mest på vintern med mitt nalleställ (försvarets gröna mc-ställ) för de kläderna saknar skydd. Annars använder jag Halvarssons ryggskydd nu, köpte ett nytt förra året då mitt vanliga gått sönder. Sitter alltid på liksom hjälmen. =)

erkagn
2011-04-13, 06:25
Men hur mycket säkrare är man med all utrustning? Eller är det bara en falsk säkerhetskänsla och man har egentligen ingen chans ifall det värsta skulle inträffa? T ex krock mot träd eller frontalkrock med bil?

Mats Liifv
2011-04-13, 06:47
Men hur mycket säkrare är man med all utrustning? Eller är det bara en falsk säkerhetskänsla och man har egentligen ingen chans ifall det värsta skulle inträffa? T ex krock mot träd eller frontalkrock med bil?Självklart hjälper ingenting under sådana förhållanden. Oftast är det nog olyckor av mindre omfattning vi råkar ut för, krockar med djur eller omkullkörningar av olika slag. Då gör skydden stor skillnad i följderna!

Jan-Olov
2011-04-13, 17:16
Jag gissar att även om det är fart när jag kör omkull så gör skydden skillnad. Har man ett heltäckande ryggskydd så bör skydden lindra smällen samt minska risken från att få något som tränger in. MC kläderna måste skydda en hel del mot skrapskador som bör bli omfattande. Som jag ser när det är varm ute så åker väldigt många utan handskar, så det är nog kört med fingrarna när man åker i backen.

Jåke
2011-04-13, 18:40
Ett tajt skinnställ hjälper väl inte om man slår i backen (mot skrapsår möjligtvis)
Är det något som hjälper precis då, är det ett sånt. Med skydd i såklart. Blå blir man oftast, men sitter inte skydden tight kvar där de är tänkta att sitta kan de orsaka mer skada än själva vurpan.

Den som inte tror mig är välkommen att titta på det som hänger i mitt garage, det som gick i backen i 130 km/h löste tyvärr FB in så det har jag inte kvar men väl instruktörsstället som nött asfalt 2 ggr i lite lägre fart...

Motormannen
2011-04-15, 10:43
Sedan frågan vart man hittar CE-godkända stövlar och handskar? Jag har inte lyckats göra det men man vill ju gärna att hela skyddsutrustningen är CE-godkänd!

eljem
2011-04-15, 10:55
Men hur mycket säkrare är man med all utrustning? Eller är det bara en falsk säkerhetskänsla och man har egentligen ingen chans ifall det värsta skulle inträffa? T ex krock mot träd eller frontalkrock med bil?

Att flyga ett par meter i luften och hamna på rygg i asfalten. det kan jag garantera att skyddet var LIVräddaren för min del annars hade jag fortsatt åka rullstol idag och inte hoj.
Så skydd är ett måste för min del. Dessutom hade försiktigheten i trafiken fördubblad minst sagt.
Att åka motorcyckel på vägarna kan tyvärr vara osynligt för andra med större fordon, så vi ska vara dubbelt så uppmärksamma,försiktiga och allra helst bra skyddad.
mvh
ben

nippe
2011-04-15, 10:57
räcker att ha sett en bild på någons ben efter att ha glidit i asfalten i 70knyck iklädd endast shorts för att man ska tycka att det är ganska bra med skyddskläder...

Mats Liifv
2011-04-15, 11:08
räcker att ha sett en bild på någons ben efter att ha glidit i asfalten i 70knyck iklädd endast shorts för att man ska tycka att det är ganska bra med skyddskläder..."Asfaltseksem" är ganska ruggiga att se...tänk då hur det är att vara drabbad...

Carina
2011-04-15, 11:44
gubben min blev drabbad då han for omkull med hojen i 30 km. Och UTAN skyddskläder hmm. Det var ingen vacker syn att se. Vänster skulderblad blev brutet, samt vänster arm o vänsterben o fotknöl drogs i asfalten. Ingen på akuten ville skrubba asfalten av honom men sen föll det på en väldigt snäll sköterska. De vet hur ont det gör. Efter detta åks det aldrig mer utan skyddskläder. Så hur varmt det än är slarva inte med utrustningen.

Linnex
2011-04-15, 11:49
"Asfaltseksem" är ganska ruggiga att se...tänk då hur det är att vara drabbad...

Är faktiskt det som gjorde att jag tog mc kort.... Låter knepigt? Förklaring...

Jag är drygt 40 år och har tidigare sagt att jag aldrig skall ha MC pga av man är så oskyddad.
För ca 10 år sedan började jag motionscykla och är periodvis ganska aktiv cyklist.
Under dessa år har jag både sett och hört om ganska mycket och det finns även ett uttryck: "Det finns två sorters cyklister. De som har vurpat och de som kommer vurpa":bawling:

När det går nerför kan det gå riktigt snabbt... Själv har jag toppat 74 km/h. De stora namnen ligger över 100 km/h... med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd...
Plötsligt känns det som om man är ganska skyddad på MC med rätta kläder:cool: Så det blev ett MC kort ;)

Nina
2011-04-15, 11:50
Är faktiskt det som gjorde att jag tog mc kort.... Låter knepigt? Förklaring...

Jag är drygt 40 år och har tidigare sagt att jag aldrig skall ha MC pga av man är så oskyddad.
För ca 10 år sedan började jag motionscykla och är periodvis ganska aktiv cyklist.
Under dessa år har jag både sett och hört om ganska mycket och det finns även ett uttryck: "Det finns två sorters cyklister. De som har vurpat och de som kommer vurpa":bawling:

När det går nerför kan det gå riktigt snabbt... Själv har jag toppat 74 km/h. De stora namnen ligger över 100 km/h... med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd...
Plötsligt känns det som om man är ganska skyddad på MC med rätta kläder:cool: Så det blev ett MC kort ;)

Tänkvärt inlägg. Tack Linnex. :)

Mavve65
2011-04-15, 12:25
Är faktiskt det som gjorde att jag tog mc kort.... Låter knepigt? Förklaring...

Jag är drygt 40 år och har tidigare sagt att jag aldrig skall ha MC pga av man är så oskyddad.
För ca 10 år sedan började jag motionscykla och är periodvis ganska aktiv cyklist.
Under dessa år har jag både sett och hört om ganska mycket och det finns även ett uttryck: "Det finns två sorters cyklister. De som har vurpat och de som kommer vurpa":bawling:

När det går nerför kan det gå riktigt snabbt... Själv har jag toppat 74 km/h. De stora namnen ligger över 100 km/h... med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd...
Plötsligt känns det som om man är ganska skyddad på MC med rätta kläder:cool: Så det blev ett MC kort ;)

Ja det tål att tänka på, lite nya perspektiv på tillvaron skadar aldrig :)En ny marknad för någon innovativ person- skyddskläder för cyklister, helst i lätt material med god andas funktion, kanske inbyggda i en sprotig cykeljacka?..marknaden borde finnas eftersom många sporter/motioner utövas av allt äldre personer....

erkagn
2011-04-15, 13:17
Visst är det konstig att om man kör EU-moppe i 45 eller hur fort de går så har folk bara hjälm som skydd. Men när man kör mc i samma hastigheter ungefär i stan då är man mycket mer noga med alla skydd och säkerhetsställ. Man gör ju illa sig lika mycket i båda fallen.

Mats Liifv
2011-04-15, 14:03
"Det finns två sorters cyklister. De som har vurpat och de som kommer vurpa":bawling:
När det går nerför kan det gå riktigt snabbt... Själv har jag toppat 74 km/h. De stora namnen ligger över 100 km/h... med enbart en frigolitbit på huvudet som skydd...

Ditt talesätt angående cyklister gäller i lika hög grad motorcyklister skulle jag vilja säga!

Vi har samma personliga rekord i hastighet på cykel. Det är ruskigt snabbt på smala däck och med de bromsar om bjuds, speciellt i kombination med de tunna kläder man har. Vurpade faktiskt vara en enda gång under mina tjugofem år som aktiv cyklist. Det gick inte fortare än max 20km/h när man grävt av asfalten och fyllt i med sand. Fick ett fruktansvärt skrapsår från foten och upp till knäet. Dumt nog tog jag ingen bild av det hela. Skulle funkat som ett utmärkt avskräckande exempel...