handdator

Visa fullständig version : Vad irriterar dig som kör hoj?



Nina
2011-04-10, 09:20
I mitt fall i går hade jag ett par handskar, Halvarssons och visserligen bra i övrigt men öppningen där man stoppar in hand och även jacka var för klent tilltaget. Det var grymt jobbigt att få på handsken att man hellre slapp dra av den för att slippa stå och böka med den senare. Det slutade med att jag struntade i att försöka få in hela ärmen, det fick vara en glipa som drog in kalluft.

Vad har du haft för erfarenheter som varit rena irritationsmomenten?

AT-gubben
2011-04-10, 09:33
Har du hittat alla spännen o knappar som kan finnas för att vidga öppningen :) ;)
Skämt åsido så finns det bara en väg kvar: Köp nya när du har alla tröjor och jackor på dig så du vet att det fungerar :cool:

Vad jag har för irriterande i mitt hojliv? INGET! Tror jag?!

Olle Å
2011-04-10, 09:57
Hade ett par Halvarssons handskar där fodret alltid följde man när man skulle ta av sig handsken. De var dessutom sk. regnhandskar. Var helt hopplöst att få tillbaka fodret om det blivit lite fuktigt. Soptunnan nästa.

Nina
2011-04-10, 10:10
Hade ett par Halvarssons handskar där fodret alltid följde man när man skulle ta av sig handsken. De var dessutom sk. regnhandskar. Var helt hopplöst att få tillbaka fodret om det blivit lite fuktigt. Soptunnan nästa.

Ja det där var en sak också i går, fodret som ville följa med ut… Lite jobbigt att få in allt samt att få på handsken över ärmen. Jodå, jag hade knäppt upp allt som gick att få upp men själva öppningen var inte hjälpt av det.

eljem
2011-04-10, 10:15
Att ta på stövlar kan vara en plåga ibland. Dom snyggaste är värst..lol
Har flera sorter , när det brådskar så blir det bara dom lättaste och fulaste.... Annars så det är bara njutbart o dra iväg.

RobbeS
2011-04-10, 10:16
Mest irriterande för mig är hunden som bet sönder mina favvohandskar. Fina sköna handskar som blivit så där lagom inslitna och kändes som en andra hud på händerna. Så nu får man slita in nya och det tar ju fyra fem år....

Mr.Peter
2011-04-10, 10:25
När man sätter sig på hojen och upptäcker att nycklarna inte sitter i.....av hojen och ta av handskar medan övriga kör

Cubalibre
2011-04-10, 10:56
Det som har irriterat mig än så länge är att allt man har på sig är så j*vla obekvämt! Dock inget men känner av under tiden man kör, men så fort man är av hojen så känns det som att gå omkring i en rustning. Det var skönt igår när jag var ute och krypkörde privat, då hade jag vanliga jeans och skor på mig, men det kan man ju inte ha i några högre hastigheter tyvärr...

Linnex
2011-04-10, 11:07
Bristen på svala säkerhetskläder.
Det går väl ann när man väl kommit iväg med hojen men en varm sommardag är jag genomsvett innan jag kommer iväg :-(

Motormannen
2011-04-10, 11:16
Handskar med för långa tummar, eller så är det jag som har för korta! Blir bökigt att komma åt blinkers och andra knappar!

Min nuvarande hjälm som var ett inpulsköp (som tur är under tusenlappen!) och som sitter lika bra som en allväderhandske på en elefant, skaver som bara den och får nästan tinitus av allt sus och dus den fångar upp! Snart ska jag dock beställa min älskade Schuberth C3!

Bara man har passande kläder så tycker jag nog inte att det är så obekvämt, det må vara vissa stövlar då som inte passar att fjällvandra i men annars är uniformen på jobbet bra mycket mer obekväm!

Jan-Olov
2011-04-10, 11:57
Hade ett par Halvarssons handskar där fodret alltid följde man när man skulle ta av sig handsken. De var dessutom sk. regnhandskar. Var helt hopplöst att få tillbaka fodret om det blivit lite fuktigt. Soptunnan nästa.

Kolla Jofamas lösning. http://www.jofama.se/motorcycle_wear/technical_info.php?id=9

Mc-Bosse
2011-04-10, 19:29
Allt som har med påklädning av mc-kläder irriterar mig. Ska jag långt och sitta på hojen ett tag är det ok. Men att bara köra 5 km till byn för att handla något och innan dess dra på sig allting för att 15 min senare hemma igen ta av sig allt gör att jag hellre tar bilen till byn.

Ove
2011-04-10, 20:10
:hmmmm2: Inte mycke! Jo att höra avgasljud när jag kör. Motorljud är OK men avgasljudet kan jag vara utan. Jag har kollat runt lite grann med frågan om effektivare ljuddämpare, men folk ser bara ut som holkar i ansiktet och fattar inget. :rolleyes:

Jonas
2011-04-10, 20:31
Böket med kläderna och ofta för varmt och klibbigt heta sommardagar. Och inställningarna av intercomsystemet varje gång som vi ska koppla ihop oss. Ofta är vi tre-fyra som ska sammankopplas. Annars är det bara en fröjd! :D

nippe
2011-04-10, 22:38
största irritationen med hoj är den långa vintern då man inte får köra...

Motormannen
2011-04-10, 23:06
största irritationen med hoj är den långa vintern då man inte får köra...

Amen! :thumpdown:

Mats Liifv
2011-04-11, 08:23
... inställningarna av intercomsystemet varje gång som vi ska koppla ihop oss. Ofta är vi tre-fyra som ska sammankopplas. Annars är det bara en fröjd! :DInstämmer i strulet med synkningen. Problem med kläderna har jag inte. Har lämpliga kläder för de flesta temperaturer och tycker inte att det är speciellt jobbigt att sätta på mig skydd etc..Väl värt besväret för min del.

Molgan
2011-04-11, 11:18
De flesta ojar sig över kläderna och det är bara att stämma in i kören. Det mest grundläggande problemet är passform, allväderskläder verkar vara anpassade till en kroppsform som helt avviker från min. Är det rätt längd sitter det som en sparkdräkt vilket gör att alla insydda skydd glider runt och gör noll nytta (för att inte tala om att man inte ser klok ut).

Har löst det genom att ha skyddsväst, knäskydd mm monterat under men det gör att det blir en väldig procedur att komma iväg. En bieffekt av det är att jag allt oftare fuskar lite med utrustningen, ska jag ta en snabbsväng till affären orkar jag helt enkelt inte offra en kvart på att kränga på allt.

Sen stör jag mig på att kvalitén på de flesta hojkläder inte motsvarar priset, man köper en jacka för flera tusen och en vecka senare står man där med lösa sömmar, krånglande blixtlås och lösa knappar och svär.

Hjälmbrus är fruktansvärt irriterande, för att inte tala om turbulensen som skapas bakom vindrutan på de flesta hojar. Det sistnämda är även det som stör mig mest på min hoj, fast när man kör på vintern är man grymt tacksam för att rutan sitter där trots allt.

Inkompetenta bilister, eller rättare sagt bilister som har noll trafikkoll och noll hänsyn kan vara frustrerande. Trots att man försöker ta sig fram säkert med god marginal slutar man aldrig förvånas över hur vissa fullständigt struntar i medtrafikanternas situation. Om folk bara lärde sig att använda blinkers och titta i backspeglarna nån gång så skulle livet bli så mycket bättre. Vissa tror tydligen att om man gör ett filbyte väldigt långsamt behöver man inte kolla backspeglar eller signalera. :confused:

Självutnämnda parkeringsvakter och trafikpoliser är ett annat irritationsmoment. Om jag helt lagligt försöker filtrera fram och ställa mig framme vid trafikljusen är det titt som tätt någon som ska markera att "så får man inte göra" genom att försöka preja ut mej. Kan visserligen vara ett regionalt problem då jag inte stöter på det överallt.

Nä nu får det vara slut på gnället. =)

adara
2011-04-11, 12:07
Utrustningen stör mig inte så länge jag sitter på hojen, men så fort man ska av och röra sig bland normala människorna (e.g. kanske träffa en kompis för fika i stan eller liknande) så är det krångligt att behöva bära runt på hjälmen. Och hitta plats för den när man sätter sig ngnstans.
På sommaren skulle man även vilja bli av med jackan, men hjälmen är nog det som irriterar mig mest. Vågar inte direkt lämna den på hojen i stan och även annars gör jag det ogärna om man ska vara borta en längre tid.

Har idag inga möjligheter att säkra hjälmen på cykeln, def ngt jag ska titta på i längden.

DearHunter
2011-04-11, 12:15
Utrustningen stör mig inte så länge jag sitter på hojen, men så fort man ska av och röra sig bland normala människorna (e.g. kanske träffa en kompis för fika i stan eller liknande) så är det krångligt att behöva bära runt på hjälmen. Och hitta plats för den när man sätter sig ngnstans.
På sommaren skulle man även vilja bli av med jackan, men hjälmen är nog det som irriterar mig mest. Vågar inte direkt lämna den på hojen i stan och även annars gör jag det ogärna om man ska vara borta en längre tid.

Har idag inga möjligheter att säkra hjälmen på cykeln, def ngt jag ska titta på i längden.

Toppeli-toppeli-toppeli-toppbox ?... :banana::deal:

Eller en liten rygga som rymmer hjälm och jacka. Man kan även låsa fast sin hjälm på hojen. Tex sätta den på spegeln eller säkra med lastnät på sadeln och dra en stålwire genom D-öglan och ngn fästpunkt på hojen....

adara
2011-04-11, 12:29
Det blir definitiv ingen topbox=)
Min hjälm har ingen D-ögla tyvärr så det kanske blir ngt i stil med längre stålwire som går runt hakpartiet på hjälmen istället. Inte jättesäker, det går ju att klippa igenom om man verkligen vill, men iaf går det inte att bara lyfta hjälmen från hojen.

Mats Liifv
2011-04-11, 12:32
Toppeli-toppeli-toppeli-toppbox ?... :banana::deal:

Eller en liten rygga som rymmer hjälm och jacka. Man kan även låsa fast sin hjälm på hojen. Tex sätta den på spegeln eller säkra med lastnät på sadeln och dra en stålwire genom D-öglan och ngn fästpunkt på hojen....Just hjälmarna brukar vi låsa fast på hojen med en stålwire och ett hänglås. Har funkat utmärkt genom alla år. Kostar inte mycket och tar ingen plats i packningen. Topboxen sväljer ofta de kläder man vill bli av med, så det problemet är ganska lättlöst. Man behöver ju inte ha topboxen med sig annat än vid de tillfällen man behöver den, om det är estetiska skäl som gäller. Själv har jag på alla mina hojar använt mig av topbox. Utmärkt att frakta saker och inte minst för att lägga hjälmen i. Skulle definitivt inte vilja vara utan den. Det är smart att dra wiren genom hjälmen och inte bara genom D-ringen. Vet folk som fått hakbandet avskuret och hjälmen stulen. Trist med bara en D-ring kvar. Vad man ska med en hjälm till utan hakband kan man förstås fundera på....

Mats Liifv
2011-04-11, 12:56
Ja det där var en sak också i går, fodret som ville följa med ut… Lite jobbigt att få in allt samt att få på handsken över ärmen. Jodå, jag hade knäppt upp allt som gick att få upp men själva öppningen var inte hjälpt av det.En enkel lösning på problemet är förstås att dra jackan utanpå handsken. Gör lite olika beroende på vilken jacka och vilka handskar jag har. Ibland är det bäst med jackan utanpå handsken och andra gånger är det tvärsom som gäller.

Nicke
2011-04-11, 17:33
Böket med kläderna och ofta för varmt och klibbigt heta sommardagar. Och inställningarna av intercomsystemet varje gång som vi ska koppla ihop oss. Ofta är vi tre-fyra som ska sammankopplas. Annars är det bara en fröjd! :D


Instämmer i strulet med synkningen.

Hmmm, det här med synkningen är inga problem. Det är bara det att alla inte förstår tekniken, och så är det ibland. Och då upplevs det jobbigt med all rätt. Jag kan inte heller all teknik, men denna är busenkel i mina ögon och därför behärskar jag denna hyfsat. Går ju t.o.m. vara 4st :p

En viktig sak att komma ihåg är att eftersom vi är samma gäng som åker, i regel, så behövs ingen synkning inför varje tur efter som systemet kommer ihåg det senaste. Men har någon vart där och pillat av någon anledning så krävs en enkel synkning för att få ihop det igen.

Jag tror, ju mer jag tänker på det, att man kan nog vara fler än fyra stycken ...... :D

Det finns andra saker som är betyyyyydligt jobbigare!

Figurehead
2011-04-12, 18:24
Kombinationen av mina Kevlarjeans och läderboots när det regnar. Jeansen är ju inte bra i regn till att börja med, men när dom blir blöta lägger dom sig slickade längs framsidan av benet och där skaften på bootsen börjar bildas det en smärre insjö som långsamt sipprar ner på insidan stöveln och lägger sig vid hälen.
Kan lätt avhjälpas med ett par regnbyxor, men så långt har jag inte kommit än. =)