handdator

Visa fullständig version : Solglasögon



Jan-Olov
2011-04-10, 08:52
Som jag skrev i en tidigare tråd så skulle jag vilja köra med öppet visir när det är varmt. Min tanke var att köpa en öppen hjälm med stålbåge framför hakan men ett enklare och säkrare sätt var ett par nya solglasögon av den nya modellen som man sätter utanpå mina egna. Jag valde ett par som har raka skalmar det var enklare att ta på sig med hjälmen på. Solglasen har skydd på sidorna samt bågen går över mina egna vilket ger ett vist skydd mot turbolensen som blir i hjälmen när visiret är öppet. Jag testade i går och det funkade jättebra.
Jag skriver detta som ett tipps till andra glasögon bärare.
http://www.polaroid-eyewearstore.com/product_images/p/616/p8045a__78733_std.jpg

Phaedre
2011-04-10, 09:07
De ser ju bra ut men var kan man prova? Vet du var de säljs? Måste ju kolla både att mina vanliga glajjer ryms innanför och att det funkar med min hjälm.

Gibson
2011-04-10, 10:04
Jag ska skaffa sådana själv, har sett att Shell har sådana.:)

Olle Å
2011-04-10, 10:07
Mina vanliga glasögon är ju fotokromatiska, vilket ju är kanonbra när solen skiner. Om man vill fälla ner visiret, så försvinner det mörka på glasen.
En nackdel med extra glasögon blir ju att om det blir lite kallt och fuktigt, så blir det väldigt lätt imma.
Jag har ju höjt min vindruta och kan köra med visiret öppet. Man måste då ha glasögon på sig för att skalbaggar i 100 km/tim kan förstöra ett öga.

En undran. Varför i helsike finns det ingen solskyddsskärm att sätta på vanliga hjälmar av typ crosskärm? Tänk när du kör i motljus och lågt stående sol. Jag har även en crosshjälm , så jag har provat.

eljem
2011-04-10, 10:32
Har en Caberg uppfällbar och inbyggd dubbel visir (den inre är sol-visir). En lite knapp nedryck och de bar o åk.
Ifjol hade Sverker på plus TV programmet koll på olika hjälmar : pris och säkerhet, jag blev lite skeptisk om min dyra och exklusiva hjälm vad gäller säkerheten, för det nämndes bl.a att ju mer inveklat hjälm desto mindre säkerhet, ärligt talat så vet jag inte vad jag ska tro. NOLANs var rasande om jag minns rätt.
Solskydd behöver vi som åker hoj, men sen är det upp till var och en

Gibson
2011-04-10, 11:08
Mina vanliga glasögon är ju fotokromatiska, vilket ju är kanonbra när solen skiner. Om man vill fälla ner visiret, så försvinner det mörka på glasen.
En nackdel med extra glasögon blir ju att om det blir lite kallt och fuktigt, så blir det väldigt lätt imma.
Jag har ju höjt min vindruta och kan köra med visiret öppet. Man måste då ha glasögon på sig för att skalbaggar i 100 km/tim kan förstöra ett öga.

En undran. Varför i helsike finns det ingen solskyddsskärm att sätta på vanliga hjälmar av typ crosskärm? Tänk när du kör i motljus och lågt stående sol. Jag har även en crosshjälm , så jag har provat.

Solskyddsskärm fanns på den tiden man åkte moppe, jag hade en tycker att det borde finnas idag med.