handdator

Visa fullständig version : Övningskörning - första turen



Viragomannen
2011-04-10, 00:53
Hej!
Ja då var det gjort,sååå jäää......a kuuuul!!!!:D
Men himla nervöst,var det just innan man fick upp farten och upp med fötterna.

Har ju kört en hel del moped innan men alldrig en MC.
Tyckte det var lättare än jag trodde,nu kanske det är en lättkörd hoj jag har dessutom,(Yamaha Virago 750)men vad vet jag, rookie som man är så har jag inte kört någon annan MC.

Provade lite krypkörning mellan några pinnar,lite bromsövningar sedan blev det lite landsvägskörning.Allt tillsammans med min handledare,som tyckte det såg lovande ut:)

Nu längtar man redan tills nästa träningspass på 2 hjul;)

erkagn
2011-04-10, 05:07
Grattis till första körningen på MC. Jag kommer själv ihåg känslan första gången jag övningskörde trafikskolans Honda CB 125 när jag tog körtkortet när jag var 16.

Phaedre
2011-04-10, 09:04
Åh, vad roligt! Jag längtar till att komma igång för säsongen, med lektionerna alltså.

Cubalibre
2011-04-10, 10:19
Yamaha Virago 750 kan inte vara optimal att krypköra med, eller? skall du göra uppkörningen på den hojen?

Viragomannen
2011-04-10, 10:30
Yamaha Virago 750 kan inte vara optimal att krypköra med, eller? skall du göra uppkörningen på den hojen?

Gick väl och köra hyfsat krypkörning med viragon,man fick slira en hel del med kopplingen,så att farten blev låg,kanske tomgången går att ställa ner lite till.

Har inte bestämt mig ännu om jag skall köra upp på Viragon,som sagt detta var ju första turen,skall träna mig mera,sedan får jag se hur jag gör.
En fördel med körskolornas hojar är väl att dom har ABS.

Men avgiften man sparar in på att man kör upp med egen hoj kan man ju lägga på bränsle eller handskar eller nå annat som man behöver:)

Borken
2011-04-10, 13:27
Man ska slira med kopplingen, ställer du ner tomgången kommer hojjen bara stalla för dig(å det är ingen kul om man inte är med på det).

/Janne

Linnex
2011-04-10, 13:33
Som någon skrev innan. Krypkörning skall vara i hastighet motsvarande pensionär med rollator.
Det är en balansövning och tomgångshastighet är alldeles för snabbt.