handdator

Visa fullständig version : Problem med nya handtag och styrändar



Cubalibre
2011-04-09, 17:35
Någon som har bytt handtag och styrändar här?

Jag köpte mig Rizoma handtag och styrändar, men idag när jag gick ut för att skruva av dom gräsligt fula originalstyrändarna på min Kawasaki ER6F så har dom 18mm gänga i styret, och till styrändarna jag har köpt är det 16mm. Och originalbulten går inte igenom hålet på dom nya ändarna.

Någon som har något hum om detta?

Jonas
2011-04-09, 18:03
Det låter som att du måste byta till rätt dimension. Kan inte förstå hur det annars skulle fungera. =)

Cubalibre
2011-04-09, 18:11
Det låter som att du måste byta till rätt dimension. Kan inte förstå hur det annars skulle fungera. =)

Finns ju bara en att köpa....universal kallas det, men då verkar det som att man skall sätta på massa gummibussningar och bara trycka in skiten i ändan på styret.

Nu verkar det som att dom har svetsat på en bit med 18mm gänghål längst ut på styret. Brukar det inte vara ett stort hål rätt in bara?

Undra om man kan såga av den yttersta delen bara....

Jonas
2011-04-09, 18:43
Oj, nu släpper jag detta och lämnar över till grabbarna/tjejerna med oljiga fingrar. :)

Gert
2011-04-09, 18:45
Är det ett par mm som ska kapas är det säkert inga problem.

Cubalibre
2011-04-09, 20:00
Är det ett par mm som ska kapas är det säkert inga problem.

Skall kolla upp hur långt in gängorna går.....tror dom har svetsat på en plupp med gänga i för att kunna skruva ditt deras fula styrändor.

Kan aldrig tänka mig att hela styrändan är gjuten med gänga hela vägen in. Ja jag får se hur jag får ihop det. Måste iallafall bytas ut.

Hojpunkten
2011-04-10, 00:20
Skall kolla upp hur långt in gängorna går.....tror dom har svetsat på en plupp med gänga i för att kunna skruva ditt deras fula styrändor.

Kan aldrig tänka mig att hela styrändan är gjuten med gänga hela vägen in. Ja jag får se hur jag får ihop det. Måste iallafall bytas ut.

Eller så tar du en stegborr och borrar upp hålet så du får in nya runda svetsmuttrar.
Dom köper du hos Viberger som ligger i Hisingsbacka..köp en med rätt yttemått så den passar direkt in i det nya hålet på styret.

//Nikko Hojpunkten

Gurrag
2011-04-10, 00:33
18 till 16 borde bara vara att skicka i en helicoil i den friska gängan utan att borra.
Prova och se vad du tycker. Ser det bra ut så förankra det med ett par droppar locktight.

Cubalibre
2011-04-11, 13:46
Nu är allt fixat! Sågade av en liten bit av styret på varje sida. Här är lite bilder på hur det såg ut innan och efter. Fick även satt ditt ett tankpad.

triumphtobbe
2011-04-11, 14:57
Annars kan du alltid Tejpa som en kompis till mig gjorde! :-)
http://1.bp.blogspot.com/-LYAIus3pxkY/TZixZqbSmWI/AAAAAAAAADI/cv3mwrrBCiM/s1600/IMAG0146.jpg

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/