handdator

Visa fullständig version : Gaffelbenspackningsbyte



Mc-Bosse
2011-04-08, 20:45
Har bytt gaffelbenspackningar på min Kawasaki från -81 för något år sedan. Fick tillverka ett långt verktyg med en bult i änden för att dela benet. Polarens Honda cb500 från -95 behöver minst en ny packning. Kan förfarandet på denna hoj vara samma som på min Kawa?

Vill ju inte stå här hemma och inte få ihop det igen för han kör ju hit med hojen och måste ju hem också... :)

Mats Liifv
2011-04-08, 21:54
Tror inte att det skiljer i någon större omfattning på själva uppbyggnaden av gafflarna. Bör vara precis samma förfaringssätt som med din hoj. BMW med paralever är en historia för sig, där finns inga fjädrar i gaffelbenen, utan bara olja.

akems
2011-04-09, 10:44
Har bytt gaffelbenspackningar på min Kawasaki från -81 för något år sedan. Fick tillverka ett långt verktyg med en bult i änden för att dela benet. Polarens Honda cb500 från -95 behöver minst en ny packning. Kan förfarandet på denna hoj vara samma som på min Kawa?

Vill ju inte stå här hemma och inte få ihop det igen för han kör ju hit med hojen och måste ju hem också... :)

Du lossnar insex bulten som sitter i botten på gaffelbenet (bult 20 på skissen)och drar loss hela innehållet ur röret,kolla sprängskissen så förstår du nog hur jag menar http://www.cmsnl.com/honda-cb500-1994-germanykph-27p_model1513/partslist/F__0800.html .´Ser ut att vara ganska enkelt.Hra inte bytat på just denna modell men på ett par liknande honder med samma konstruktion.

Olle Å
2011-04-09, 20:44
Skall du ha bra resultat så skall nog styrningarna bytas samtidigt. Annars är det väl risk att packningarna pajar igen.

Mc-Bosse
2011-04-10, 19:52
Du lossnar insex bulten som sitter i botten på gaffelbenet (bult 20 på skissen)och drar loss hela innehållet ur röret,kolla sprängskissen så förstår du nog hur jag menar http://www.cmsnl.com/honda-cb500-1994-germanykph-27p_model1513/partslist/F__0800.html .´Ser ut att vara ganska enkelt.Hra inte bytat på just denna modell men på ett par liknande honder med samma konstruktion.

Bra skiss. Tack!

Men bult 20 sitter iskruvad i rör 13 som i övrigt inte sitter fast om jag inte ser fel och det är då man behöver det egenhändigt tillverkade röret med bulten för att hålla emot. Ser således ut som på min kawasaki och ska inte vara några problem.

Här höll jag ju på själv... http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3593

Mc-Bosse
2011-04-10, 20:03
Skall du ha bra resultat så skall nog styrningarna bytas samtidigt. Annars är det väl risk att packningarna pajar igen.

Vilka styrningar menar du? Packningen i sig kan ju vara enda felet till varför det läcker. Dom blir ju gamla kan jag tänka mig. Eller lite smuts som glidit ner och till slut slitit så på packningen så den börjat läcka. Sådana där gummiskydd är ju att fördra så ingen smuts kan komma åt gaffelbenet och på packningen. Plastskyddet är väl bra men heltäckande dragspelsgummi uppifrån och ner förbi packningen är ju bättre.

Alternativt är det ett hack i gaffelbenet som gjort att packningen pajat men det kan jag ju kolla och fixa till innan hopsättningen.

Olle Å
2011-04-11, 07:25
Vilka styrningar menar du? Packningen i sig kan ju vara enda felet till varför det läcker. Dom blir ju gamla kan jag tänka mig. Eller lite smuts som glidit ner och till slut slitit så på packningen så den börjat läcka. Sådana där gummiskydd är ju att fördra så ingen smuts kan komma åt gaffelbenet och på packningen. Plastskyddet är väl bra men heltäckande dragspelsgummi uppifrån och ner förbi packningen är ju bättre.

Alternativt är det ett hack i gaffelbenet som gjort att packningen pajat men det kan jag ju kolla och fixa till innan hopsättningen.

Fel uttryck kanske. Tänkte på min Transalp som snart gått 10000 mil och mycket på dåliga vägar. Den började läcka och då byttes ju även bussningar, som tydligen även kallas styrningar. Så nu är framgaffeln mogen för nästa 10000 mil igen.
Misstänker att hojen gått mer än vad mätaren visar för den drar lite olja. Därför byter jag motor.

swedan
2011-04-26, 18:26
Bra skiss. Tack!

Men bult 20 sitter iskruvad i rör 13 som i övrigt inte sitter fast om jag inte ser fel och det är då man behöver det egenhändigt tillverkade röret med bulten för att hålla emot. Ser således ut som på min kawasaki och ska inte vara några problem.

Här höll jag ju på själv... http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=3593

Smart verktyg!
Jag hade liknande problem när jag skulle ta isär gaffeln på min Suzuki LS 650.
Då jag inte visste hur det såg ut där "specialverktyget" skulle passa så kunde jag inte tillverka något verktyg......
Löste det genom att skruva fast en bygel i nedre delen av gaffelbenet, fäste ett spännband mellan bygeln och styret, och tryckte ihop fjädringen. Då slutade det att snurra runt i benet och jag kunde lossa bulten i botten.
Glömde dessvärre att lossa spännbandet innan jag lossade bulten helt, så det blev en "liten" oljedusch för min del....

Mc-Bosse
2011-04-26, 19:08
[
Smart verktyg!


Det stod i min engelska rephandbok till mc:n hur man kunde tillverka istället för att köpa ett originalverktyg.

Guzzi-Leif
2011-04-26, 21:26
Brukar funka med mutterpicka också. Brukar...

rogga
2011-04-26, 21:26
Med mutterdragare så behövs inget "specialverktyget"

Mc-Bosse
2011-04-27, 09:46
Mutterdragare ja. En sådan har jag och tänkte aldrig på att använda på mc:n. Märkligt, eller inte för jag lider ju av senil-light. :) Dock så använde jag den när jag skulle lossa övre bulten på ett fjäderben på en bil. Gick lätt och smidigt.

Linnex
2011-04-27, 11:04
Mutterdragare är ett måste för mig för att få loss remskivan på V3 an. Måste ha "knack" för att inte enbart dra runt motorn.

Mc-Bosse
2011-04-27, 19:57
Mutterdragare är ett måste för mig för att få loss remskivan på V3 an. Måste ha "knack" för att inte enbart dra runt motorn.

Det var just av den anledningen jag köpte den. För på samma sätt får man bort remskivan på en eu-moped.