handdator

Visa fullständig version : Ont i nacke och ben efter första körningen



Cubalibre
2011-04-08, 18:31
Någon här som kommer ihåg dom allra första gångerna ni körde mc? har ni något minne av att få ont i nacke, lår eller annat?

Jonas
2011-04-08, 18:37
Nope, kan jag inte minnas att jag hade. Bara ett massivt ryggskott efter att ha kört på en väg som hade potthål djupa som gravar. Körskoleläraren hade väldigt roligt åt oss när vi försökte parera alla håligheter. Blev bra i ryggen bara någon dag innan uppkörningen och den gick fint. =)

GeländeSport
2011-04-08, 18:37
Det var ett tag sedan första gången så jag kommer inte ihåg men det är kanske inte så ovanligt med lite "känningar" i början av säsongen. Att bära hjälm kan vara ovant men nackmuskulaturen vänjer sig. Sen är det ju bra att justera in styre och handtag (om det går) så att det passar den egna sittställningen och så att man sitter så "avslappnad" som möjligt.

sally101
2011-04-08, 20:31
slappna av så ska du se att det onda släpper ;)

Cubalibre
2011-04-08, 20:34
Jag vet inte ens om det kommer ifrån mc-åkningen, men min gissning är den iallafall. Därför jag var nyfiken på om nån annan hade upplevt det samma....

Mats Liifv
2011-04-08, 20:43
Efter en krock med ett rådjur är min ena arm kortare, efter det klarar jag inte av att sitta i framåtlutad körställning, modell sporthoj. Blir sned i ryggen och får ont på olika ställen, bland annat i axlarna. Likaså om jag kör för små hojar i förhållande till min längd, körställningen blir för trång och jag får ont i låren efter en stund. Benvinkeln blir för skarp. Jag, som är 185 cm lång måste ha relativt stora hojar för att inte uppleva att hojen känns för trång. Blir snabbt en rejäl plåga. Min gissning är att man har en för liten hoj i förhållande till sin längd om man upplever dessa besvär. Aldrig haft ont i nacken av att hjälmen varit för tung. Tyvärr finns det sällan några större möjligheter att justera saker på hojar, även om undantag finns. Gäller alltså att hitta en hoj som passar ens egen kropp. Som med allt annat gäller det att prova själv vad som passar just en själv.

Cubalibre
2011-04-08, 21:00
Det här har nog inte så mycket med hojen att göra, utan att jag är helt ny på att köra och sitter därför och spänner mig hela tiden när jag kör. Kommer på mig själv ibland med att sitta och trycka benen i mot tanken t.e.x när jag kör, och förmodligen spänner jag mig i hela kroppen och då även nacken som tar stryk.

Eller så beror det på något helt annat....

M@rie
2011-04-08, 21:03
Jag vill minnas att jag hade träningsvärk i insida lår (adductor magnus för att vara specifik) samt i nedre delen av ryggen... men det gav sig efter några timmars körlektioner. För min del tror jag att jag var väldigt spänd i början vilket orsakade träningsvärken. Så jag hänger på Sallys tips; Slappna av så släpper det onda :)

Mats Liifv
2011-04-08, 21:30
Att vara avslppnad är en grundförutsättning för att man ska kunna köra på ett bra sätt överhuvudtaget. Hoppas att problemet ligger där och att du med mer vana kan slappna av. Tror att det vanligaste stället att känna av om du är spänd är i axlarna, låren borde inte bli så drabbade om det är det som är problemet, utan är som jag ser det, tecken på att du får en jobbig benvinkel. Kände likadant när jag körde 600:an jag fick i inbyte för min Triumph, just låren tog stryk. Dom dryga tio mil jag körde hem med den var allt jag ville köra, jag fick nog. Baksidan på låren är det som varit det största problemet för mig. Om det är insidan låren som är problemet skulle man kunna tänka sig att du sitter och pressar benen mot tanken. Upplevde mig som femton centimeter för lång och minst lika många kilo, för tung för den hojen Försök att få någon att ta bilder på dig från sidan när du kör hojen. Kanske kan man utröna något med utgångspunkt från det. Har själv på ett par hojar höjt styret och sänkt fotpinnarna för att få till en dräglig körställning. Jag har relativt långa ben. Förhållandet mellan längd på överkropp och underkropp kan ha en avgörande betydelse. Att man är lika långa behöver inte betyda så mycket, utan kan ge helt olika förutsättningar

Cubalibre
2011-04-08, 22:04
Detta gäller ju inte min hoj då jag inte kan eller får köra den än, utan det gäller ju isf skolans Honda CBR 1000, tycker dock inte att den känns så mycket större....inte högre iallafall, den är väl dock något bredare. Och alla upplever ju olika. Har läst i ER6 tråden på sporthoj.com att det är flera stycken som är över 190, och det är ingen som tycker att hojen är för liten. Hoppas jag kommer tycka det samma.

Mats Liifv
2011-04-08, 22:22
Den hojen borde vara snäppet större än Kawasakin, tycker jag. Samtidigt borde den ha en neutral körställning och vara hyfsat bekväm. Antar att du bara kör manöverbana och liknande, eller är du ute i trafiken också? Hur många lektioner har du kört? Försök att få till några bilder, eller ännu hellre film på dig när du kör. Det kan kännas på ett sätt och se ut på ett helt annat. Tror det kan ge ledning till var problemet kan ligga. Om inte annat kan du kanske se vad du gör bra och vad du kan förbättra. Kanske kan din körlärare ge dig tips, det borde han eller hon kunna göra.

Var det baksidan eller insidan på låren som var värst drabbade? Det kan ju hända att körskolehojen är för liten till dig. Personligen skulle jag inte rekommendera en så fysiskt liten hoj som en 600 ofta är, till någon som är mer än 175 cm lång. Det blir sällan bekvämt i längden. Nu kanske Kawan är mer "fullvuxen" än övriga hojar i segmentet. Det är bara ett generellt tips, variationer förekommer alltid. Det är vad just du upplever, som gäller för dig. Tycker du att det funkar bra för dig så är det det som gäller.

Cubalibre
2011-04-08, 22:31
Den hojen borde vara snäppet större än Kawasakin, tycker jag. Samtidigt borde den ha en neutral körställning och vara hyfsat bekväm. Antar att du bara kör manöverbana och liknande, eller är du ute i trafiken också? Hur många lektioner har du kört? Försök att få till några bilder, eller ännu hellre film på dig när du kör. Det kan kännas på ett sätt och se ut på ett helt annat. Tror det kan ge ledning till var problemet kan ligga. Om inte annat kan du kanske se vad du gör bra och vad du kan förbättra. Kanske kan din körlärare ge dig tips, det borde han eller hon kunna göra.

Var det baksidan eller insidan på låren som var värst drabbade? Det kan ju hända att körskolehojen är för liten till dig. Personligen skulle jag inte rekommendera en så fysiskt liten hoj som en 600 ofta är, till någon som är mer än 175 cm lång. Det blir sällan bekvämt i längden. Nu kanske Kawan är mer "fullvuxen" än övriga hojar i segmentet. Det är bara ett generellt tips, variationer förekommer alltid. Det är vad just du upplever, som gäller för dig. Tycker du att det funkar bra för dig så är det det som gäller.

Jag upplever den bara som "fetare" men inte högre än kawasakin. Jag har kört 4 dubbellektioner nu, 2 gånger på manöverbana och 2 gånger i trafik. Ont på insidan av låren, men det beror nog mest på att jag sitter och spänner mig och klämmer om tanken för mycket. Men nacken är värst. Men det kanske inte har med hojåkningen att göra.

Cubalibre
2011-04-08, 22:40
Har nu tagit reda på att Hondan är hela 3.5cm högre i sitthöjd.

Mats Liifv
2011-04-08, 22:43
Gott tecken att det är insidan som är problemet för din del! Då är det nog bara att du spänner dig. Nackproblemen kommer säkert från hojåkningen på ett eller annat sätt. Kanske är du ovann, kanske är det något med körställningen. Se till att bli filmad, tror att du kan ha mycket nytta av det. Läraren borde väl kunna ta någon snutt på dig. Själv kan jag sitta lite snett ibland till följd av min skada. Upplever det inte själv men andra påpekar det. Tänk verkligen på att slappna av när du kör, du ska absolut inte känna något i axlarna om du är avslappnad. Kan komma på mig själv ibland om jag fryser, att jag spänner mig och känner det i axlarna. Håll löst i styret, ett vanligt fel att hålla alldeles för hårt. Blir lätt att man motarbetar hojen om man är stel och håller hårt i styret. Framför allt när du kommer ut på en grusväg eller liknande. Håller man hårt i styret då blir man raskt trött i hela kroppen. Mycket bra träning att köra grusvägar. Allt annat blir så lätt när man kommer ut på asfalten igen...

Mats Liifv
2011-04-08, 22:51
Har nu tagit reda på att Hondan är hela 3.5cm högre i sitthöjd.Det är en större skillnad än man kan tro, ett par centimeter hit eller dit kan vara helt avgörande. Sen beror mycket på det inbördes förhållandet mellan sadel, fotpinnar och styre. Fotpinnarna ett par centimeter längre, framåt, bakåt eller neråt kan ge en enorm skillnad i körupplevelsen. Liksom även styret kan ge stora förbättringar om man har möjlighet att vinkla det lite olika eller höja det. Förhoppningsvis kan du höja din sadel. Vanligt idag att man har i alla fall två lägen att välja på. Testa båda och upplev skillnaden.

Cubalibre
2011-04-08, 22:59
Jag får helt enkelt se efter det att jag har tagit mitt kort och kört min egna hoj några veckor. Hoppas inte det skall bli några problem. En större hoj har jag ju inte råd med. Om det nu inte finns 600-650cc som är större i storlekarna.

Tittade för skoj skull på vad Hondan skulle kosta att försäkra; 17500:-

Och Kawasakin fick jag ge 4000 för.

Molgan
2011-04-08, 23:05
Oroa dig inte, det går över. Hade ont i princip överallt i början, låren, handlederna, nacken, ryggen, osv. Innan du har lagt 500 mil på en hoj vet du inte vad du pallar, bit ihop och se vad som händer för en annan hoj ger dig bara nya besvär. Man vänjer sig, som Mats säger är du nog bara ovan och om ett tag kommer smärtan att ersättas av njutning hur perverst det än kan låta. =)

Jan-Olov
2011-04-09, 08:06
Kolla styret har du fel vinkel så är det bara besvärligt. Att åtgärda är enkelt om det är ett vanligt runt, lossa bultarna och ställ in, även handtagen går att vrida lite. Det skall kännas bekvämt att hålla inte ansträngt för det tröttar.

Bighoj
2011-04-09, 08:28
Jag upplever den bara som "fetare" men inte högre än kawasakin. Jag har kört 4 dubbellektioner nu, 2 gånger på manöverbana och 2 gånger i trafik. Ont på insidan av låren, men det beror nog mest på att jag sitter och spänner mig och klämmer om tanken för mycket. Men nacken är värst. Men det kanske inte har med hojåkningen att göra.

Jag tror starkt att det nackonda har med drag att göra.Du bör se till att du har något 100% vindtät krage mellan jacka och hjälm.Får man drag här blir ofta följden att man spänner sig.Du har fått en del tips så jag hoppas dina problem löser sig,det ska ju vara behagligt att köra hoj.

Nina
2011-04-09, 08:51
Någon här som kommer ihåg dom allra första gångerna ni körde mc? har ni något minne av att få ont i nacke, lår eller annat?

Ha ha, ja jag hade en grym huvudvärk efter en timmes körning i början. Hjälmen klämde som tusan och jag koncentrerade mig ingående plus var grymt rädd. Snart upptäckte jag en slags träningsvärk i nacken, som inte var van att bära nåt kilo extra. Benen, ja insidan för att jag klämde åt knäna om tanken när jag körde. Häromdagen fick jag tydligen träningsvärk av att flytta runt hojar inför besiktningen och de var tyngre än jag mindes. Eller hade för vana med så att säga... :)

Olle Å
2011-04-09, 08:53
Av egen erfarenhet vet jag att nackont och ryggont kan bero på felaktig sits eller
felanpassade tillbehör.
Ibland kan en högre vindruta vara mycket effektivt mot nackont för då slipper man ju vindtrycket mot hjälmen. En sryrhöjare gör att man får en mera upprätt ställning och når bättre. En lägre sadel i vissa fall är också en hjälp. Jag talar nu om offroadhojar och för de som utan att bryta ihop vill köra upp mot 100 mil på en dag.
Gäller speciellt för oss äldre som kanske fått lite besvär i höfter och rygg. I vårt fall är ju offroadhojarna att föredra eftersom de har en mycket bättre anpassad fjädring än både custom och sporthojar har. Offroadhojarna sväljer ju både potthål och andra tjälskador otroligt mycket bättre än de andra hojarna.