handdator

Visa fullständig version : Lös vajer till hastighetsmätare



Evavind
2011-04-04, 08:18
Hej!
Vajern till hastighetsmätaren hade hoppat ur. Jag tryckte in den igen men märker att den inte riktigt sitter fast. Vad ska jag göra för att få den att sitta fast? Vid provkörning tyckte jag att hastighetsmätaren verkade fungera. Men kan den visa fel hastighet vid detta problem? Det fanns även en del nya ljud vid körning som jag relaterade till detta med vajern.

Mvh, Eva

engström67
2011-04-04, 08:41
Hej!
Vajern till hastighetsmätaren hade hoppat ur. Jag tryckte in den igen men märker att den inte riktigt sitter fast. Vad ska jag göra för att få den att sitta fast? Vid provkörning tyckte jag att hastighetsmätaren verkade fungera. Men kan den visa fel hastighet vid detta problem? Det fanns även en del nya ljud vid körning som jag relaterade till detta med vajern.

Mvh, Eva

Hej det ska även sitta en hylsa på höljet till vajern som du gängar på tappen där vajern går in.Följ höljet till vajern den kan ju ha glidit iväg :)

Ove
2011-04-04, 09:51
:hmmmm2: Tycker att det låter som läge för ny vajer. Det ska väl bara vara att mäta längden och sen skifta till den nya. Det där med att bara "sticka dit" tycker jag låter lite skumt för det brukar vara lite skruva också. Har något fallit bort? :hmmmm2:

Evavind
2011-04-04, 12:20
Japp, något hade fallit bort. Där min hoj förvarades i vintras har någon försökt flytta på den medan hänglåset satt kvar i bromsskivan fram. Så nu när jag letade hittade jag några trasiga bitar. Nu är det bara frågan om vad besiktnings-folket kommer att tycka om detta imorgon. Ska skaffa ny vajer hos min hoj-mek, men det kommer knappast att hinnas så snart.
Om man bara trycker in vajern så långt det går så fungerar mätaren, och idag hörde jag inte missljud heller. Men jag har lite ångest för att få en vajer som trasslar in sig i framhjulet.....

Eva

Viragomannen
2011-04-04, 13:39
Linda silvertejp och sedan över tejpen en kattstrypare på varje sida om tejpen,se detta som en nödlösning om du nu har besiktningstid och passa.
Jag själv skulle då fixat en ny del till vajern innan jag ens for ut med en trasig.
Risken finns för att som du nämde att den far in i hjulet,villet man defenetivt inte vill vara med om.....

MEHall
2011-04-05, 00:36
Vad är det för hoj och är det plast nere vid navet vanligtvis?
Hade liknande problem med min förra hoj en Honda cb 250n, då låset satt på skivbromsen och om någon flyttade den framåt så drog skivbromslåset rakt in i nedre fästet för vajern. :rolleyes: Hade en lösning att svarva till en hylsa i aluminium som skulle vara identisk med orginalet. Den skulle hållas fast vajern med en skruv. ;)


:cool:

Evavind
2011-04-05, 10:38
Just det, vajerns nedre fäste demolerat av skivbromslåset, det är nån sorts hårdplasthölje som gått sönder. Nu är vajern silvertejpad och jag ska strax åka till min mek. Efter lunch till bilprovningen, så jag får se om jag kan få det snyggt fixat hos meken tills dess, eller om det helt enkelt får bli silvertejp även hos bilprovningen....handen på hjärtat, hur många har åkt till bilprovning med silvertejpat fordon :-)

Eva

Ove
2011-04-05, 11:21
Just det, vajerns nedre fäste demolerat av skivbromslåset, det är nån sorts hårdplasthölje som gått sönder. Nu är vajern silvertejpad och jag ska strax åka till min mek. Efter lunch till bilprovningen, så jag får se om jag kan få det snyggt fixat hos meken tills dess, eller om det helt enkelt får bli silvertejp även hos bilprovningen....handen på hjärtat, hur många har åkt till bilprovning med silvertejpat fordon :-)

Eva

:) Det bör funka med silvertejp för att komma igenom besiktning. Det är bara en fastsättning av en vajer som dessutom inte kan ställa till något om den kommer loss, mer än att hastghetsmätare och kmräknare slutar funka. Men, man vet ju aldrig. Håller tummen. ;)

Evavind
2011-04-05, 15:40
Vilken spännande upplevelse det blev idag! Väl på plats på besiktningen, med silvertejp men på gott humör. Det första mc-provningsmannen gjorde var att vrida på gashantaget - och dra av gas-vajern! Nu tror ni jag kör en rishög, det tycker inte jag, jag kör en mycket väl omhändertagen veteranhoj. Verkstan, autoriserad och fantastisk verkstad, har bytt gas-vajer för kanske 4-5 år sedan.
Så besiktningen slutade raskt och jag fick hjälp att med hög varv på tomgången så jag kunde köra med kopplingen bort till min mek som inte ligger särskilt långt bort från provningen. Tur i oturen. Skönt att slippa dra av vajern själv mitt under körning. Man ska alltid se positivt på motgångar som dyker upp tycker jag.

Så nu är det tomt där hojen ska stå, meken har beställt gasvajer, ska sätta på hastighetsmätarvajer också. De ska verkligen ha en eloge på Kenneths MC, de är riktigt service-minded! Det var via min körskola jag kom i kontakt med dem. Proffsiga, mycket trevliga att ha att göra med. Alltid fullbokade. Men idag fick jag ändå hjälp att byta en trasig baklykta, plus att de kollade den första vajer-problematiken, som jag startade denna chatt-tråd om. Hade det inte varit för en skruv som satt så hårt att det krävdes specialbehandling, då hade de fixat den där hastighetsvajern också. Fastän jag inte hade bokat tid. Det kallar jag service.

Eva