handdator

Visa fullständig version : Tjejer får dyrare mc-försäkringar



erkagn
2011-04-03, 17:32
http://www.aftonbladet.se/bil/mc/article12777501.ab

Nina
2011-04-03, 18:04
Hm. *fnys*

Mats Liifv
2011-04-03, 18:19
Känns väl lite snett, om tjejer kör säkrare enligt statistiken ska dom väl ha lägre premier? Då borde ju inte åldersskillnader i premierna heller få finnas. Får man diskriminera någon på grund av ålder tro...?

eljem
2011-04-03, 18:20
verkligen på tiden att få rättvisa om den saken.
Det är bara och erkänna att min f.d körde bättre än mig och är absolut försiktigare.

erkagn
2011-04-03, 19:36
Känns väl lite snett, om tjejer kör säkrare enligt statistiken ska dom väl ha lägre premier? Då borde ju heller inte åldersskillnader i premierna heller få finnas. Får man diskriminera någon på grund av ålder tro...?

Ja, ska man tolka det att man inte får diskriminera efter kön fast man går efter olycksstatistik så ligger det inte så långt borta att man inte får diskriminera efter ålder eller hojtyp. Då får en gubbe som jag som kör HD chockhöjd premie medans en ung kille med R1 världens sänkning av premien. :confused:

RobbeS
2011-04-03, 20:55
I Sverige ska allt vara så fruktansvärt rättvist så att det i slutändan blir orättvist! Iofs är det väl EU som är boven bakom detta...

Linnex
2011-04-03, 21:12
Ja, ska man tolka det att man inte får diskriminera efter kön fast man går efter olycksstatistik så ligger det inte så långt borta att man inte får diskriminera efter ålder eller hojtyp. Då får en gubbe som jag som kör HD chockhöjd premie medans en ung kille med R1 världens sänkning av premien. :confused:

Jag tror det ligger ganska långt borta. I detta fall så är det att det inte får finnas könsdiskriminering.
När det gäller åldern så är det naturlig att det finns skillnad på erfarenhet och behovet att rasta av sig.:rolleyes:

Viragomannen
2011-04-03, 21:42
Troligtvis kommer premierna chockhöjas för dom som är äldre (40plus)och kör typ custom,touring också!
Detta land har ju sååå mycket bra saker men en del grejer är ju baaaara för mycket,först detta lallandet med el och bensinpriserna och nu snart försäkringarna,inte konstigt att fler och fler bara försöker roffa åt sig hela kakan själv..................

erkagn
2011-04-04, 05:57
Ja, elpriserna är ju otroliga. Men ändå får de dära misslyckade direktörerna bonusar och fallskärmar på helt otroliga summor.

adara
2011-04-04, 08:21
Känns väl lite snett, om tjejer kör säkrare enligt statistiken ska dom väl ha lägre premier? Då borde ju heller inte åldersskillnader i premierna heller få finnas. Får man diskriminera någon på grund av ålder tro...?

Håller med. Om försäkringsbolagen inte längre får sätta premie efter hur statistiken ser ut vad är då poängen? Då kan man ju lika gärna införa en premie för alla, så att alla får ha det jämnjävligt. Det är ju inte heller så att killarna vinner på det här och deras premie sänks.

engström67
2011-04-04, 08:21
Löjligt förslag:confused: Den som har längst erfarenhet,skadefria år skall ha lägsta premien oavsett kön,och val av mc Det är ju förjävligt att erfarna och skadefria ska vara med och betala andras olycka och illdåd:confused: men sverige är ju sverige.

adara
2011-04-04, 08:32
Så att diskriminera på ålder, val av hoj och bostadsplats är okej, men inte på kön? Plus att det hos dom flesta försäkringsbolagen inte verkar vara erfarenheten som spelar roll (dvs hur många år har du haft körkort) utan enbart ålder rakt av.

Missförstå mig rätt, jag är inte för att ha samma premie för alla, absolut inte. Jag tycker däremot att det är lite löjligt att prata om diskriminering när det handlar om statistik.

Molgan
2011-04-04, 10:19
Så att diskriminera på ålder, val av hoj och bostadsplats är okej, men inte på kön? Plus att det hos dom flesta försäkringsbolagen inte verkar vara erfarenheten som spelar roll (dvs hur många år har du haft körkort) utan enbart ålder rakt av.

Missförstå mig rätt, jag är inte för att ha samma premie för alla, absolut inte. Jag tycker däremot att det är lite löjligt att prata om diskriminering när det handlar om statistik.
Ja löjligt. FB ska väl ha rätten att fördela premierna som de finner bäst och sen är det upp till konsumenten att välja vad de är beredda att betala för? Snart bestäms det väl att det inte får finnas herr- och damstorlekar i klädaffärerna, och då könet endast är en konstruktion så kanske det blir lag på pissoarer även på offentliga damtoaletter.

(Kvinnor står dock för 100% av alla parkeringsskador enligt Youtube så den delen av premien får gärna belasta det kvinnliga könet i fortsättningen. )

Fjärren
2011-05-08, 09:28
Hej
Har själv Bilsport & Mc sedan flera år men fick ett erbjudande från svedea.se
som verkar ha bättre villkor och minst lika bra priser, man kan ju alltid jämföra.

RobbeS
2011-05-08, 11:41
Minns bara hårklippningsreformen som kom för några år sedan där männen skulle betala lika mycket som kvinnor för klippning. För mig innebar det en prisökning från 150 till 350 kr för tio minuters arbete. Den enda följden av jämlikhetsförsöket vara att frisörerna förlorade 75 procent av de manliga kunderna och hårmodet för män blev snagg.

Hamre
2011-05-08, 15:21
Så att diskriminera på ålder, val av hoj och bostadsplats är okej, men inte på kön? Plus att det hos dom flesta försäkringsbolagen inte verkar vara erfarenheten som spelar roll (dvs hur många år har du haft körkort) utan enbart ålder rakt av.



Där har du inte riktigt rätt, Bilsport och MC har det i sina villkor att du skall ha haft mc-kort i minst 10 år för att få lägsta premie.

pinnen
2011-05-08, 18:33
Där har du inte riktigt rätt, Bilsport och MC har det i sina villkor att du skall ha haft mc-kort i minst 10 år för att få lägsta premie.

ja och det är ju oxå rätt sjukt, med tanke på att många 60+ fick A behörighet med B-kortet... så dom har ju haft kortet jättelänge men har inte en aning om hur man kör en hoj när dom grenslar den för första gången. Hur kan det vara en premiefördel???

adara
2011-05-09, 15:56
Där har du inte riktigt rätt, Bilsport och MC har det i sina villkor att du skall ha haft mc-kort i minst 10 år för att få lägsta premie.

Det var därför jag skrev "dom flesta" och inte "alla".

adara
2011-05-09, 15:56
Minns bara hårklippningsreformen som kom för några år sedan där männen skulle betala lika mycket som kvinnor för klippning. För mig innebar det en prisökning från 150 till 350 kr för tio minuters arbete. Den enda följden av jämlikhetsförsöket vara att frisörerna förlorade 75 procent av de manliga kunderna och hårmodet för män blev snagg.

Frisörpriset borde ju isf vara beroende av hårlängden, inte av kön. Som korthårig tjej kan jag meddela att så inte är fallet...=)

RobbeS
2011-05-09, 16:21
Frisörpriset borde ju isf vara beroende av hårlängden, inte av kön. Som korthårig tjej kan jag meddela att så inte är fallet...=)

Eller tiden det tar att klippa håret. Iofs så klippte min frisör i 10 minuter och pratade i 20, förmodligen för att han skämdes att ta 170 spänn för så kort tid:D