handdator

Visa fullständig version : Ducati Monster malande ljud?



Borken
2011-04-03, 10:48
Var ute å åkte ordentligt med min Ducati 620 för första gg i år, och jag hann bara med ett par repor i fjol.

Jag funderar på ett ganska starkt malande ljud från cykelns främre parti som följer hastigheten, hade jag själv gissat så är framhjulslagren slut, men jag kan inte hitta något glapp eller "hugg".
Nästa tanke går till bromsarna, är det möjligen skivorna som sjunger, detta är de första flytande skivor jag haft så jag har ingen erfarenhet på detta?

Eller kommer ljudet från motorn? Kamremmarna?

/Janne

Freda
2011-04-03, 10:58
Den frågan bör inte besvaras av nån här på forumet, det blir bara gissningar...

Åk till en riktigt bra verkstad eller nån annan som är riktigt duktig, ljudet måste höras irl sas.

Mc-Bosse
2011-04-03, 12:24
Mitt tips blir att när det låter så dra i frambromsen så beläggen nyper om skivorna för att se om ljudet försvinner. Och nog kan det finnas någon som varit med om samma problem på sin Ducati? Det är billigare att fixa själv än att lämna till verkstad.

Borken
2011-04-03, 13:22
Jag funderade på det där med å bromsa lite lätt, men nu regnar det igen.
Jo, det blir väl verkstad förr eller senare, alternativt bli det billigare att bara byta hjulager direkt.

Tror det är bromsarna ändå... att det alltid skall vara nått litet störande ljud :)

/Janne

Borken
2011-04-03, 15:43
Var ute en sväng mellan skurarna och det är nog ej bromsarna, kollade även lagret en gg till= helt ok??
Är nu inne på att ljudet är någon slags turbulens vid minikåpan.

/Janne

Freda
2011-04-03, 15:56
Turbulens och vindljud måste ju vara ganska enkelt och kolla med lite tejp och ev nån plastbit för att ändra luftströmmarna?
Passa bara så det inte finns nån risk för att det smälter mot heta delar.

engström67
2011-04-03, 16:15
Turbulens och vindljud måste ju vara ganska enkelt och kolla med lite tejp och ev nån plastbit för att ändra luftströmmarna?
Passa bara så det inte finns nån risk för att det smälter mot heta delar.

eller skruva bort minikåpan:)

Carina
2011-04-03, 16:31
Hade samma problem förra året. Visade sig sen att det var tanklocket som vibrerade o det ökade med hastigheten. Gick igenom det mesta tyckte jag, men missade o kolla tanklocket.

Borken
2011-04-03, 16:42
Ska testa med tejp....
Tanklocket, den lilla metallflärpen då eller?

Tydligen kan hålen i bromsskivornas nitar surra en del också?

/Janne

Carina
2011-04-03, 16:47
När jag körde höll jag handen på tanklocket o då slutade ljudet. Jag har för mig att vi tejpade eller att vi bytte packningen på tanklockets undersida.

triumphtobbe
2011-04-05, 07:20
Det kan vara lagerljud som du beskriver, det måste inte vara glapp i lager för att det ska låta om dem. Det kan också vara en skada i lagerbanan. Men ljud från skivbromsen kan störa undersökningen så skruva bort bromsoken och häng dem bredvid. Nu bör hjulet kunna rulla lätt utan andra störande ljud. Med hojen på centralstödet då. (Så du inte ger dig ut och kör med oken hängande längs sidan på hojen!:hmmmm2:)

Har du ljudet kvar så är det lagret som är slitet. Bara att byta ut.!

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

Olle Å
2011-04-05, 15:16
Här kommer en annan anledning på oljud framifrån. Olika däckmönster kan reagera på olika vägbeläggningar lite grann. Ju högre hastighet ju högre på tonskalan blir i så fall ljudet.
Kan ju ibland också bero på att framkolvarna inte släpper klossen totalt fri utan ligger emot lite grann.

Annat billigare alternativ är ju effektiva öronproppar, så försvinner ju ljudet.

Hade en kompis en gång vars bil inte hade oljetryck under 2000 varv, så oljelampan lös. Han klippte av lampkabeln, och sålde bilen.

Borken
2011-04-06, 12:10
Tack för tipsen. Snurra för hand är nog inte aktuellt då ljudet uppstår efter ca 30 km/h. Jag har känt efter hugg i lagren men hittar inget och hjulet löper lätt.
Däckmönstret kan vara det? Det sitter michelin pilot power på hojjen, nån med erfarenhet?
Jag stör mig dock mindre på ljudet sen jag satte på mina kolfiberljuddämpare :)

/Janne

Ove
2011-04-06, 12:30
;) Bara ett tips - kolla alla kåpor. Hade ett ljud som ökade med varvtalet och jag lämnade in på verkstad för jag trodde på förestående motorras. Hämtar hojen och får besked att en skruv i framkåpan satt lite lös. :p :o

Borken
2011-04-06, 12:34
Finns bara en liten minikåpa, hojjen är en Ducati Monster -04.
Fast det kan ju vara nån skruv som glappar ändå, ska kolla en gång extra.

/Janne