handdator

Visa fullständig version : Nu får våren vara här



Nina
2011-04-03, 07:35
Nu räcker det, i dag tar jag ut hundkojan! Fast jag lär bara ställa den utomhus, i morgon blir det bättre väder (jippi!) så då tänkte jag köra den till och från jobbet. Häääärligt. :love:

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=380&pictureid=2468

Mc-Bosse
2011-04-03, 10:12
Folk snackar vitsippor och annan skit som säkra vårtecken.

När de fina bilarna och motorcyklarna syns på vägarna är våren här oavsett förkomsten av blommor och grönsaker! :)

Mats Liifv
2011-04-03, 11:36
Folk snackar vitsippor och annan skit som säkra vårtecken.

När de fina bilarna och motorcyklarna syns på vägarna är våren här oavsett förkomsten av blommor och grönsaker! :)Håller med, när man ser de första hojarna, som inte körs av MC-bud, har våren kommit!

Nina
2011-04-03, 12:21
Ha, ack vad jag bedrog mig! Batteriet…! Urladdat, det blev en massa konstiga symboler i panelen som jag aldrig sett förut, bl a en som uppmanade mig att hissa upp bilen på billyft. Alt att den trodde den stod där?? Sen radion, det var det mest märkliga ljud jag hört, inte var det svenska i alla fall. Lät mer som Mars-språk. Om det finns…

Misstänkte det var batteriet som spökade redan när jag larmade av bilen, det gick trögt upp med låsen… Sen orkade den inte ens dra upp sidorutan, de åker ner en liten bit så man kan öppna dörren utan att rutan går sönder. När man stänger bildörren åker rutan upp in under gummilisten. Men inte ens det. Dra ner rutan orkade den minsann men inte upp.

Ett gammalt minne från de tidigare hundkojorna jag haft var att batteriet satt i skuffen, under verktygslådan. Snopet när jag öppnar upp bagageluckan och tar ur verktygen – inget batteri hittas där under! Vad tusan går den här på för ström? undrade jag.

Det slutade med att jag kikade i instruktionsboken, nu har de placerat batteriet fram under en lucka, hade jag aldrig listat ut att ett batteri skulle sitta inklämt där under. Nåja, nu står den lilla pärlan på laddning, får väl ta en tur i dag i det skitiga vägunderlaget och ladda upp batteriet ordentligt. Hoppas inte min iPhone-uppkoppling inte brutits nu, då måste jag programmera om allt och det minnas jag inte hur man gör. Alltid är det nåt, inte tusan ska man få ha det lätt för sig. ;)

Mc-Bosse
2011-04-03, 12:27
Nina med i-landsproblem! :D

Nina
2011-04-03, 12:31
Nina med i-landsproblem! :D

;) :flute: :adore: :banana: :hello:

Mats Liifv
2011-04-03, 14:03
Nästa år kommer du säkert att ha en intelligent laddare inkopplad. Sparar så mycket bekymmer till en så liten kostnad. Många, många kommer att stå med sina motorcyklar i samma tillstånd som din bil....

Nina
2011-04-03, 15:49
Fast jag trodde inte när en ny bil med nytt batteri kunde laddas ur så fort? Har aldrig upplevt det förut med nån bil jag haft som stått ett tag. De har förstås inte haft så mycket elektronik å andra sidan… Hmmm.
Apropå smarta laddare, jag vet att jag har flera stycken CTek men hittar bara två trots att jag köpt nya. De övriga verkar ha fått egna ben och sprungit iväg nånstans. Dyker väl upp när man inte behöver dem längre… ;)

Hojpunkten
2011-04-03, 16:30
Nu räcker det, i dag tar jag ut hundkojan! Fast jag lär bara ställa den utomhus, i morgon blir det bättre väder (jippi!) så då tänkte jag köra den till och från jobbet. Häääärligt. :love:

http://www.hojen.nu/forum/picture.php?albumid=380&pictureid=2468

Schysst...håller tummarna:)

//Nikko Hojpunkten

Mats Liifv
2011-04-03, 17:14
Har en CTEK-laddare till varje hoj. Vintertid är dom inkopplade hela tiden. På sommaren kopplar jag in dom på den hoj som inte används dagligen. Är ju så enkelt när man har en snabbkoppling. Går på några sekunder. Den lilla insatsen gör att man alltid har ett juste batteri. Har kört så i tio år och aldrig haft något batteriproblem under den tiden. Även nya bilbatterier dras ur om dom får stå utan laddning. Antar att det är all elektronik i nya bilar som spelar in. Lika irriterande varje gång det händer eftersom man vet att man har sig själv att skylla. Har gjort av med ett och annat hojbatteri genom åren, innan jag började med dessa intelligenta laddare.

Nina
2011-04-03, 18:42
Jippi, den startade och jag har kollat så min iPhone synkas med den, var lite orolig att jag skulle behöva göra om inställningarna men den hittade bilen och allt verkar som det ska. Så nu får den stå och laddas under natten så tar jag den på morgonen till jobbet. Äntligen får jag åka ståndsmässigt till jobbet! :D

Nina
2011-04-03, 18:45
Har en CTEK-laddare till varje hoj. Vintertid är dom inkopplade hela tiden. På sommaren kopplar jag in dom på den hoj som inte används dagligen. Är ju så enkelt när man har en snabbkoppling. Går på några sekunder. Den lilla insatsen gör att man alltid har ett juste batteri. Har kört så i tio år och aldrig haft något batteriproblem under den tiden. Även nya bilbatterier dras ur om dom får stå utan laddning. Antar att det är all elektronik i nya bilar som spelar in. Lika irriterande varje gång det händer eftersom man vet att man har sig själv att skylla. Har gjort av med ett och annat hojbatteri genom åren, innan jag började med dessa intelligenta laddare.

Jo, det är liksom det jag har. Eller hade... Fattar inte var de tar vägen här i garaget. Dock verkar de ha egna liv (?). :rolleyes:

Nina
2011-04-03, 18:58
Schysst...håller tummarna:)

//Nikko Hojpunkten

Tack. :)
Bilen är min tredje MINI, den första var en raket, en Cooper S som jag tyvärr bytte ut mot en Toyota Yaris men snart var jag tebax i en Cooper igen, fast en D med dieselmotor. Men jag saknade draget den första minin hade så det blev en raket igen. :)

Hojpunkten
2011-04-03, 20:08
Tack. :)
Bilen är min tredje MINI, den första var en raket, en Cooper S som jag tyvärr bytte ut mot en Toyota Yaris men snart var jag tebax i en Cooper igen, fast en D med dieselmotor. Men jag saknade draget den första minin hade så det blev en raket igen. :)

Ja och vilken schysst en...köpte du den privat eller finns det någon firma som säljer dom i detta stylade skicket?

//Nikko Hojpunkten

Nina
2011-04-03, 20:25
Ja och vilken schysst en...köpte du den privat eller finns det någon firma som säljer dom i detta stylade skicket?

//Nikko Hojpunkten

BMW är tillverkare och säljare, kolla in www.mini.se där man kan bygga sin egen som man vill ha den. Men jag hittade min den 13 sept och körde hem bilen den 16:e. Den var redan byggd när jag såg den, annars får man vänta ett tag.

Viragomannen
2011-04-03, 22:03
Har en CTEK-laddare till varje hoj. Vintertid är dom inkopplade hela tiden. På sommaren kopplar jag in dom på den hoj som inte används dagligen. Är ju så enkelt när man har en snabbkoppling. Går på några sekunder. Den lilla insatsen gör att man alltid har ett juste batteri. Har kört så i tio år och aldrig haft något batteriproblem under den tiden. Även nya bilbatterier dras ur om dom får stå utan laddning. Antar att det är all elektronik i nya bilar som spelar in. Lika irriterande varje gång det händer eftersom man vet att man har sig själv att skylla. Har gjort av med ett och annat hojbatteri genom åren, innan jag började med dessa intelligenta laddare.

Hej!
Har du någon beteckning på en sådan bra laddare,även butik där man kan köpa dessa laddare;)
Verkar som en bra gej:rolleyes:

Hojpunkten
2011-04-03, 22:29
BMW är tillverkare och säljare, kolla in www.mini.se där man kan bygga sin egen som man vill ha den. Men jag hittade min den 13 sept och körde hem bilen den 16:e. Den var redan byggd när jag såg den, annars får man vänta ett tag.

Ja då hade du verkligen tur där...en sådan får det bli en vacker dag..helt klart:)
tackar för länken...ska gå in där o drömma bort mig ett tag:D

//Nikko Hojpunkten

DearHunter
2011-04-03, 22:42
Hej!
Har du någon beteckning på en sådan bra laddare,även butik där man kan köpa dessa laddare;)
Verkar som en bra gej:rolleyes:

Du kan köpa den på gubbdagis.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156106669

Jag har själv en sådan. Fungerar utmärkt.

massebor
2011-04-03, 22:47
jag köper ett nytt batteri varje år känns tryckt

Mats Liifv
2011-04-04, 06:36
Du kan köpa den på gubbdagis.

http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=156106669

Jag har själv en sådan. Fungerar utmärkt.Precis sån är det. Har två hemma och en på jobbet. Funkar kanon!

Nina
2011-04-04, 09:42
Ja då hade du verkligen tur där...en sådan får det bli en vacker dag..helt klart:)
tackar för länken...ska gå in där o drömma bort mig ett tag:D

//Nikko Hojpunkten

Får utfärda en varning: varning för grymt skoj bakom ratten, provkör absolut inte en Cooper S eller John Cooper Works... ;)

Nina
2011-04-04, 13:42
Det är för jävl… Dessa förb... MINI-ägare som alltid ska parkera snett, halva bilen utanför eller uppta TVÅ p-rutor…! ;)

Vill bara meddela att den är ute nu. :D

Kändes grymt ovan, vilken styv sportstyrning! Och så stum den kändes i fjädringen och då har jag ändå inte sportchassi på den här..! Men ooh vad det var skoj att få ratta den igen, som jag har saknat den! :dancing:

Hojpunkten
2011-04-04, 14:49
Får utfärda en varning: varning för grymt skoj bakom ratten, provkör absolut inte en Cooper S eller John Cooper Works... ;)

Jag har lärt mig att leva är att ta risker:D...precis dom modellen jag spanade in...fastnade extra för cabrion ;)

//Nikko Hojpunkten

Nina
2011-04-05, 14:30
Det finns en del till salu som är begagnade. Är ofta välskötta av ägarna med tvätt och vax. Men se upp för årsmodellerna 2007 och fram till okt 2008. De har en brist och det är att vevhusventilationen är på tok för hög. Det trycker igenom olja genom ringarna som bildar oljedimma. Denna oljedimma hamnar sen i insuget och fastnar på de heta insugsventilerna. Efter X antal tusen mil har man fått koksade toppar...
Så, BMW löste detta i okt 2008 med att montera ett insugningsrör och en siphon. MEN, detta insugningsrör har ett annat problem då: kör man för korta sträckor under vintertid bildas kondens i röret och det fryser till varpå det spricker. Det går inte få upp motorvarvet högre än till max 1900 varv. Egen lösning är långa körningar så motorn hinner bli ordentligt varm för att undvika detta med spruckna insugningsrör. ;)

Just nu hittar du en hel del 2007-or till salu, undrar vad det kan bero på? ;)

De tidigare hundkojorna hade motorer från Chrysler, drack lite mer, släppte ut mer avgaser, de byttes ut mot Peugeot/Citroën-motorer år 2007. Men de släpper ut avsevärt mindre mängd avgaser som sänkte skatten till ca 1300 kr per år.

DearHunter
2011-04-05, 15:10
Småbilar. Såg en som vattnade en sådan och sedan masserade den med en badsvampf...Den började tuta. Jag tror att det var för att den fick lödder i backspeglarna. Trots denna behandling så blev den inte mycket större, kanske något (faktiskt så tror jag att det var placeboeffekten). ... ;)

Nina
2011-04-05, 16:09
Ha ha, ja ställ en originalhundkoja bredvid de här moderna så är de här moderna ganska stora. Jag ställde bilen i centrum en dag, bredvid hade en urhundkoja ställt sig, så otroligt liten och gullig den var och min såg ut som… ja en jätte i jämförelse. ;)

Jag tvättar min ofta för dels är den svart, skiten syns direkt och dels så tycker jag den ska vara ren, känns lite roligare att köra då. I alla fall inbillar jag mig att den funkar bättre. =)

Mats Liifv
2011-04-05, 16:29
Rena fordon har alltid gått bättre, det är också min erfarenhet! ;)

Hojpunkten
2011-04-06, 02:08
Det finns en del till salu som är begagnade. Är ofta välskötta av ägarna med tvätt och vax. Men se upp för årsmodellerna 2007 och fram till okt 2008. De har en brist och det är att vevhusventilationen är på tok för hög. Det trycker igenom olja genom ringarna som bildar oljedimma. Denna oljedimma hamnar sen i insuget och fastnar på de heta insugsventilerna. Efter X antal tusen mil har man fått koksade toppar...
Så, BMW löste detta i okt 2008 med att montera ett insugningsrör och en siphon. MEN, detta insugningsrör har ett annat problem då: kör man för korta sträckor under vintertid bildas kondens i röret och det fryser till varpå det spricker. Det går inte få upp motorvarvet högre än till max 1900 varv. Egen lösning är långa körningar så motorn hinner bli ordentligt varm för att undvika detta med spruckna insugningsrör. ;)

Just nu hittar du en hel del 2007-or till salu, undrar vad det kan bero på? ;)

De tidigare hundkojorna hade motorer från Chrysler, drack lite mer, släppte ut mer avgaser, de byttes ut mot Peugeot/Citroën-motorer år 2007. Men de släpper ut avsevärt mindre mängd avgaser som sänkte skatten till ca 1300 kr per år.

Ja det var ingen dålig info...hoppas man kommer på ngn bättre lösning på problemet..för att få välja mellan pest o pina låter knappt som ngn förbättring:confused: men sen iofs att den nya motorn släpper ut mindre avgaser är ju en förbättring i sig:)...Om bara prislappen varit något mindre på dom nya så nog hade jag slagit till på momangen :D

//Nikko Hojpunkten

Nina
2011-04-06, 06:26
Ja det var ingen dålig info...hoppas man kommer på ngn bättre lösning på problemet..

Jo, BMW har andra (bättre) insugningsrör som de monterar men inte förrän man fått det som sitter där sprucket och bilen kommer på bärgare. De byter inte det före något händer… Jag har redan hackat på BMW om detta. Fast hittar du en 2007:a som inte gått långt kan du montera på en catch tank! =)

Att de kostar beror på att de har högt andrahandsvärde, det anses mer eller mindre vara en investering att köpa en Mini. Lättsålda, är faktiskt ganska bra bilar och BMW är snabba på att rätta till ev fel och brister. På Bilprovningen hittas få fel, de brukar inte ha så mycket att slå ner på där. De vet att brukarna är noga med skötsel av fordonen och kikar du runt så är det sällan du ser en riktigt skitig Mini. Inte ovanligt är de lackförseglade hos Mr Cap och andra ställen. Bl a brukar det dyka upp Mini's på vårkanten, man ser inte många köras med under vintern. ;)

Här finns en lista på BytBil.com (http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat/B0QBUDIAAY1pe0QamAHQAA__!) med sortering på äldre Cooper S överst i listan. :)
John Cooper Works är lite mer svårhittade.
Fram t o m 2006 kostar de tyvärr runt 2000 kr per år i skatt pga utsläppen (Chryslermotorn), men fr o m 2007 kostar de runt 1200-1300 kr per år i skatt (franska motorn).

Här finns det två John Cooper Works (http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat/B0QBUDIAAY1pe0RYpTe0NxAht7e4MrkQK7e5NbmAHQA_!) till salu.
Man kan/kunde sätta på JCW-paket på en Cooper S förut (tror nog BMW tagit upp detta i år igen), då fick man samma effekt och antal hästar som just JCW-bilarna. GP-modellen (Limited Edition, numrerad upplaga) har högt värde och sällan till salu men här finns en dock.

:)

veteranmc
2011-04-06, 21:48
Jippi, den startade och jag har kollat så min iPhone synkas med den, var lite orolig att jag skulle behöva göra om inställningarna men den hittade bilen och allt verkar som det ska. Så nu får den stå och laddas under natten så tar jag den på morgonen till jobbet. Äntligen får jag åka ståndsmässigt till jobbet! :D

ska du åka ståndmässigt till jobbet måste du ju ta å köra bsan istället det är enligt mitt tycke ståndsmässigt:D

Hojpunkten
2011-04-07, 02:06
Jo, BMW har andra (bättre) insugningsrör som de monterar men inte förrän man fått det som sitter där sprucket och bilen kommer på bärgare. De byter inte det före något händer… Jag har redan hackat på BMW om detta. Fast hittar du en 2007:a som inte gått långt kan du montera på en catch tank! =)

Att de kostar beror på att de har högt andrahandsvärde, det anses mer eller mindre vara en investering att köpa en Mini. Lättsålda, är faktiskt ganska bra bilar och BMW är snabba på att rätta till ev fel och brister. På Bilprovningen hittas få fel, de brukar inte ha så mycket att slå ner på där. De vet att brukarna är noga med skötsel av fordonen och kikar du runt så är det sällan du ser en riktigt skitig Mini. Inte ovanligt är de lackförseglade hos Mr Cap och andra ställen. Bl a brukar det dyka upp Mini's på vårkanten, man ser inte många köras med under vintern. ;)

Här finns en lista på BytBil.com (http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat/B0QBUDIAAY1pe0QamAHQAA__!) med sortering på äldre Cooper S överst i listan. :)
John Cooper Works är lite mer svårhittade.
Fram t o m 2006 kostar de tyvärr runt 2000 kr per år i skatt pga utsläppen (Chryslermotorn), men fr o m 2007 kostar de runt 1200-1300 kr per år i skatt (franska motorn).

Här finns det två John Cooper Works (http://www.bytbil.com/bilar/sokresultat/B0QBUDIAAY1pe0RYpTe0NxAht7e4MrkQK7e5NbmAHQA_!) till salu.
Man kan/kunde sätta på JCW-paket på en Cooper S förut (tror nog BMW tagit upp detta i år igen), då fick man samma effekt och antal hästar som just JCW-bilarna. GP-modellen (Limited Edition, numrerad upplaga) har högt värde och sällan till salu men här finns en dock.

:)


AAaaaah....-09 cabben var ju inte alls så farligt dyr...den borde ju kosta dubbelt så mkt...(239000) verkar ju vara nästan samma pengar som på -06...eller?
Oj vad d började klia i pappas händer nu då..:D

Nikko Hojpunkten

Nina
2011-04-07, 05:29
ska du åka ståndmässigt till jobbet måste du ju ta å köra bsan istället det är enligt mitt tycke ståndsmässigt:D

Ha ha, jag har inte fixat laddningen på den än, generatorn måste lämnas in och vem som helst fixar inte det för det är 6V och plusjord. Det är en rätt dyr historia att fixa generatorn. :eek:

Nina
2011-04-07, 05:32
AAaaaah....-09 cabben var ju inte alls så farligt dyr...den borde ju kosta dubbelt så mkt...(239000) verkar ju vara nästan samma pengar som på -06...eller?
Oj vad d började klia i pappas händer nu då..:D

Nikko Hojpunkten

Nej jag hittade några bra priser på bilarna där och till -09 har de grejat insugningsrör med siphon på så någon koksad topp slipper du få. :)

Nina
2011-04-07, 05:42
Ah den i Örebro? 211 hk, det rör på sig gott. Den såg jag på i går, de la nyss upp den, den har Chilipaketet som utrustningspaket. Utan den hade bilen varit mer snik och ingen Xenonljus, multifunktionsratt t ex. Smutt är multifunktionsratten, då styr man radion och CD-spelaren (och om det finns även telefon) samt farthållaren. Regnsensor är också bra, den styr torkningen efter mängden vatten som kommer på rutan. Aerodynamikpaketet sitter på (spoilerkit fram och extra utblås på sidorna vid bakhjulen). Kan vara så att de inte skrivit upp sportchassi, den kan ha det och då får du en grym väghållning (man kör om folk i rondellerna t ex för den är så jäkla skoj att köra då!).

Jag tycker den är klart prisvärd, kan försvinna fort.


PS, såg nu att det är en importbil, sidoreflexerna är inte standard i Sverige, kanske därför den är billig. Kan vara problem med service och delar hos BMW men jag vet inte om det är så i dag. Ring BMW och hör hur de ställer sig ang importerade MINIs, för några år sen tvärnobbade märkesverkstäderna för att bilarna inte var svensksålda. Det jag vet var att det kunde vara problem att få hem rätt reservdel. Kolla det först om du ska kika på den där.

Hojpunkten
2011-04-07, 19:28
Ah den i Örebro? 211 hk, det rör på sig gott. Den såg jag på i går, de la nyss upp den, den har Chilipaketet som utrustningspaket. Utan den hade bilen varit mer snik och ingen Xenonljus, multifunktionsratt t ex. Smutt är multifunktionsratten, då styr man radion och CD-spelaren (och om det finns även telefon) samt farthållaren. Regnsensor är också bra, den styr torkningen efter mängden vatten som kommer på rutan. Aerodynamikpaketet sitter på (spoilerkit fram och extra utblås på sidorna vid bakhjulen). Kan vara så att de inte skrivit upp sportchassi, den kan ha det och då får du en grym väghållning (man kör om folk i rondellerna t ex för den är så jäkla skoj att köra då!).

Jag tycker den är klart prisvärd, kan försvinna fort.


PS, såg nu att det är en importbil, sidoreflexerna är inte standard i Sverige, kanske därför den är billig. Kan vara problem med service och delar hos BMW men jag vet inte om det är så i dag. Ring BMW och hör hur de ställer sig ang importerade MINIs, för några år sen tvärnobbade märkesverkstäderna för att bilarna inte var svensksålda. Det jag vet var att det kunde vara problem att få hem rätt reservdel. Kolla det först om du ska kika på den där.


Vad bra att du märkte det:)...kollade upp det och Mölndal ger fortfarande nobben för importbilar..bara strul med dom sa dom:(..undra om det är likadant i resten av landet?
Men visst var den fin...d får bli en cabbe......en cabbe..låter så bra :D

Nina
2011-04-08, 05:45
Vad bra att du märkte det:)...kollade upp det och Mölndal ger fortfarande nobben för importbilar..bara strul med dom sa dom:(..undra om det är likadant i resten av landet?
Men visst var den fin...d får bli en cabbe......en cabbe..låter så bra :D

Tror inte det skulle vara problem så med importerade Mini's att tekniken krånglar etc men rätt modell av delar kan vara problem att få tag på i värsta fall. Svensksålda Mini's har aldrig orange reflexer på hjulhuslisterna. Är väl därför de suddat ut reg-skylten och även bokstaven/bokstäverna som sitter på det blå fältet. Annars tycker jag priset var hyfsat bra, kanske på gränsen till misstänkt lågt.

Hojpunkten
2011-04-08, 11:40
Tror inte det skulle vara problem så med importerade Mini's att tekniken krånglar etc men rätt modell av delar kan vara problem att få tag på i värsta fall. Svensksålda Mini's har aldrig orange reflexer på hjulhuslisterna. Är väl därför de suddat ut reg-skylten och även bokstaven/bokstäverna som sitter på det blå fältet. Annars tycker jag priset var hyfsat bra, kanske på gränsen till misstänkt lågt.

Precis vad jag också tyckte...tok för lågt...och skulle jag få problem med den, så blir den säkerligen ståendes hela sommaren:confused: och då är det nog bättre o satsa på något Svensksålt istället:p

//Nikko Hojpunkten