handdator

Visa fullständig version : Övningskörning - reflexväst på handledaren?



Viragomannen
2011-04-03, 00:57
Har letat på nätet ang detta med reflexväst men ej funnit svar,ni kunniga här på forumet kan nog hjälpa mig:rolleyes:

Jo jag skall börja övningsköra med en handledare som kör bakom mig med sin hoj,att jag skall bära en reflexväst med trycket övningskör på ryggen vet jag,men hur ligger det till med handledaren måste han också enl.lagen bära en reflexväst??

Idetta fall en utan övn.kör.texten påtryckt då??

sally101
2011-04-03, 01:00
nej, det är bara du som måste ha väst som markerar att du övningskör, INTE handledaren. Men se till att han har sina papper med sig att han är godkänd :)

Viragomannen
2011-04-03, 01:22
Okej,så handledaren kan alltså vara helt utan väst?

erkagn
2011-04-03, 05:55
Men lite dumt om bägge 2 sitter på samma mc, då syns ju inte västen bakifrån eftersom handledaren blockerar utsikten bakifrån. Att dem inte tänkt på det.

Nina
2011-04-03, 07:29
Men lite dumt om bägge 2 sitter på samma mc, då syns ju inte västen bakifrån eftersom handledaren blockerar utsikten bakifrån. Att dem inte tänkt på det.

Då kanske man måste byta så handledaren har västen under tiden han sitter på samma hoj.

Viragomannen
2011-04-03, 11:32
Då kanske man måste byta så handledaren har västen under tiden han sitter på samma hoj.

Okej jag kanske formulerade mig lite konstigt,vi provar igen, att jag på min hoj skall bära väst med trycket övningskör är klockrent uppfattat:D

Men handledaren som kör med sin hoj bakom mig,skall han bära en vanlig reflexväst utan trycket övningskör eller kan han vara utan väst,vad säger lagen om detta:confused:

Nina
2011-04-03, 12:11
Men handledaren som kör med sin hoj bakom mig,skall han bära en vanlig reflexväst utan trycket övningskör eller kan han vara utan väst,vad säger lagen om detta:confused:

Nej, bara du behöver ha väst. Han som redan har sitt A-kort behöver inte köra runt med gul väst men kan vara bra om han för säkerhets skull också har en gul väst så syns ni båda två bättre. I värsta fall kan du synas men inte han och nån bilist kör ut efter dig utan att ha sett nästa mc med din handledare på.

Mc-Bosse
2011-04-03, 12:20
Är detta med väst nytt? Våren 09 räckte det med en grön övningskörningsskylt på elevens mc.

Nina
2011-04-03, 12:25
Är detta med väst nytt? Våren 09 räckte det med en grön övningskörningsskylt på elevens mc.

Vet ej, men jag tror många tyckte det var bättre att synas än ha en liten skylt bak på hojen.

Motormannen
2011-04-03, 14:43
Är detta med väst nytt? Våren 09 räckte det med en grön övningskörningsskylt på elevens mc.

Valet är ens eget. Det finns små skyltar som man fäster under registreringsskylten men bonusen att synas bättre är ju klart fördelaktigt! :)

Viragomannen
2011-04-03, 16:02
Tackar för era svar!
Bra att veta vad som gäller innan det bär iväg:-)