handdator

Visa fullständig version : Dags att byta gammal olja?



Evavind
2011-04-02, 16:11
Hej! Jag kör en Honda CB 250, och har under senare år inte haft mycket tid för körning. Därav har jag inte bytt olja på ett tag. Den har varit ljusbrun vid koll och verkar ok. Men nu hörde jag att pljan föråldras i sina egenskaper även om man inte kör särskilt mycket på en säsong.
Jag tror det är 3 år sedan jag bytte olja senast.

Idag tänkte jag starta hojen och ta vårens första tur. Det tänkte inte hojen. Nu råkare det vara en av de dimmigaste dagarna i Göteborg på länge. Så vinterförvaringen plus fuktigt väder gjorde sitt tror jag. Nu står batteriet på laddning igen och jag får göra ett nytt försök imorgon. På tisdag är det besiktning så nu vill det till att komma igång imorgon.!

Glad vår på er alla!

Eva

Nilsson
2011-04-02, 16:26
jag tror inte det e någon fara med oljan kolla när du startat hojen så det inte blir grått i oljan , köp sen olja och byt när du kört lite det hade jag gjort i alla fall

Mc-Bosse
2011-04-02, 19:28
Säger det samma som Nilsson. Är det ljusbrun också så lär den ju vara ok och inte använd speciellt många mil kan jag tänka mig.

Hojpunkten
2011-04-03, 17:01
Hej! Jag kör en Honda CB 250, och har under senare år inte haft mycket tid för körning. Därav har jag inte bytt olja på ett tag. Den har varit ljusbrun vid koll och verkar ok. Men nu hörde jag att pljan föråldras i sina egenskaper även om man inte kör särskilt mycket på en säsong.
Jag tror det är 3 år sedan jag bytte olja senast.

Idag tänkte jag starta hojen och ta vårens första tur. Det tänkte inte hojen. Nu råkare det vara en av de dimmigaste dagarna i Göteborg på länge. Så vinterförvaringen plus fuktigt väder gjorde sitt tror jag. Nu står batteriet på laddning igen och jag får göra ett nytt försök imorgon. På tisdag är det besiktning så nu vill det till att komma igång imorgon.!

Glad vår på er alla!

Eva

En olja som är mörkt och luktar illa är brännt och skall bytas ihop med filter, men en olja som du beskriver verkar vara helt frisk olja och skall gå köras en säsong med beroende på hur mycket du kör med din MC / säsong. Se till att kontrollera oljan med jämna mellanrum och vid minsta förändring byt olja och filter, för att hålla motorn i bra kondition.

Nikko Hojpunkten