handdator

Visa fullständig version : Förankringspunkt



gunther
2011-04-02, 12:46
Hej där!

Vi står i begrepp att införskaffa en betongklump med en krok i att använda som förankringspunkt för våra motorcyklar.

Problemet är att få hem ett sådant objekt. Enda lösningen vi kommit på är att använda oss av en verkstadskran / motorlyft i kombination med en släpvagn.

Så frågan är:
istället för att köpa en ny för 2000:- - är det någon här på forumet i stockholmstrakten som kan tänka sig att låna ut en sådan (förutsatt att man har en, såklart ;) under en eftermiddag? Ersättning för besväret gives såklart!

Tack på förhand!

Mats Liifv
2011-04-02, 16:38
Är det inte enklare att borra fast öglor i garagegolvet. Sådana finns att köpa på lite olika ställen.

gunther
2011-04-02, 17:27
Är det inte enklare att borra fast öglor i garagegolvet. Sådana finns att köpa på lite olika ställen.

Det förutsätter att man har ett garage, vi har bara en parkeringsruta på vår bostadsrättsförenings gårdsplan. =)

Mats Liifv
2011-04-02, 17:31
Det förutsätter att man har ett garage, vi har bara en parkeringsruta på vår bostadsrättsförenings gårdsplan. =)Då förstår jag läget! ;)

Linnex
2011-04-02, 19:54
OBS !!! Öglan måste vara härdad. Är den det? Annars så blir det en svag punkt och tar inte många sek att ta sig igenom med en tigersåg.

Ett alternativ skulle kunna vara att köpa ett antal säckar grovbetong och gjuta själv.
Tex på byggmax så kostar en 25 kg säck knappt 40 kr. Behöver bara tillsätta vatten.
http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-0103.aspx

En form spikar man lätt. Med lite sten så håller man uppe vikten och nere priset.
Glöm inte inte armeringsjärn.

Mats Liifv
2011-04-02, 21:15
Din idé låter bra Linnex, verkar enklare och smidigare!

Viragomannen
2011-04-03, 01:03
Man kan ju också ta en stor stenbumling med traktor och lägga ner den på utsatt plats och sedan kan någon med förankringkunskaper borra ,sätta fast dom härdade stålöglorna.
Samma princip används på båtplatser med mycket berg och steniga partier.

gunther
2011-04-03, 11:22
Vi övervägde faktiskt att gjuta själva enligt modellen "hur svårt kan det va?". =)

När vi tänkte lite närmare på det konstaterade vi dock att det blir ändå lite pilligt. Vi kommer behöva minst 10 säckar för att komma någorlunda nära 140 l i slutvolym. Inte att det nu är ett exakt krav, men där omkring vill vi hamna, om inte annat för slutviktens skull.

Vi har ingen vettig blandare, förutom en borrmaskin och en slaghammare. Ingen av dom med tillräckligt vridmoment för att orka blanda 10 säckar i varsin murarhink utan att brinna upp.

Vi har dessutom (och det här tycker jag är keff ändå) ingen tillgång till varmvatten i vattenslangen på gården, så vi skulle behöva koka en himla massa vatten i lägenheten och sen ta ner det till gården. Det skulle kanske se lite komiskt ut för åskådarna dock. =)

Sen ska gjutningen vattnas under en hel vecka, tre ggr. per dygn. Visst, inte en övermänsklig prestation - men det sätter ju sitt pränt på den veckans schema. ;)

Kostnaderna tickar snabbt på om man ska tänka sig att hyra den typen av utrustning (blandare et c.) också. Ovanpå det kommer ju såklart kostnad för armeringsjärn, form o.s.v o.s.v.

Jag är def. av den personlighetstypen som njuter av att ha fått bygga ngt själv och det gör eg. inget om det blev lite krånligare än om man hade köpt av ngn annan. Men det här överstiger lite våra gränser för rimlighet i genomförandet. =)

Därför startade vi jakten på en befintlig klump och ist. försöka transportera den. Oh, alla dessa utmaningar. =)

(N.B. Vi bor alltså i Sundbyberg (Sthlm) i en bostadsrätt och har en parkeringsplats på föreningens bakgård.)

Hamre
2011-04-03, 16:35
Vi övervägde faktiskt att gjuta själva enligt modellen "hur svårt kan det va?". =)

När vi tänkte lite närmare på det konstaterade vi dock att det blir ändå lite pilligt. Vi kommer behöva minst 10 säckar för att komma någorlunda nära 140 l i slutvolym. Inte att det nu är ett exakt krav, men där omkring vill vi hamna, om inte annat för slutviktens skull.

Vi har ingen vettig blandare, förutom en borrmaskin och en slaghammare. Ingen av dom med tillräckligt vridmoment för att orka blanda 10 säckar i varsin murarhink utan att brinna upp.

Vi har dessutom (och det här tycker jag är keff ändå) ingen tillgång till varmvatten i vattenslangen på gården, så vi skulle behöva koka en himla massa vatten i lägenheten och sen ta ner det till gården. Det skulle kanske se lite komiskt ut för åskådarna dock. =)

Sen ska gjutningen vattnas under en hel vecka, tre ggr. per dygn. Visst, inte en övermänsklig prestation - men det sätter ju sitt pränt på den veckans schema. ;)

Kostnaderna tickar snabbt på om man ska tänka sig att hyra den typen av utrustning (blandare et c.) också. Ovanpå det kommer ju såklart kostnad för armeringsjärn, form o.s.v o.s.v.

Jag är def. av den personlighetstypen som njuter av att ha fått bygga ngt själv och det gör eg. inget om det blev lite krånligare än om man hade köpt av ngn annan. Men det här överstiger lite våra gränser för rimlighet i genomförandet. =)

Därför startade vi jakten på en befintlig klump och ist. försöka transportera den. Oh, alla dessa utmaningar. =)

(N.B. Vi bor alltså i Sundbyberg (Sthlm) i en bostadsrätt och har en parkeringsplats på föreningens bakgård.)
Ja du e ingen byggnadsarbetare hör jag!
Va fan skall du ha varmvatten till? Vattna en vecka efter gjutning? De e väl inget valv du ska gjuta?
Blanda bruk gör du med en skyffel, de e ju bara några säckar, inte flera kubik.
Fråga en byggare först så e de inga problem.

Linnex
2011-04-03, 20:30
Ja... du har nog blåst upp det lite. Glöm varmvatten.
Att vattna gör man för att det inte skall torka snabbare utvändigt och på det viset bli starkare. Nu är det ju inget golv du skall gjuta så det spelar mindre roll. Vattna ett par ggr första dygnet och lägg en presenning över som hindrar snabb avdunstning. Vattenkanna fungera utmärkt. T o m detta är nog överkurs för din "klump" ;)

Linnex
2011-04-03, 20:42
Istället för att spika en form så kan du blanda direkt i en tunna som du bara låter härda.
Svärfar har gjort en sådan tunna för extra barlast på traktorn när han skottar snö. Hade fungerat utmärkt att låsa fast en hoj i.

adara
2011-04-04, 08:26
Man kanske får tillägga att vår enda erfarenhet av liknande aktivitet hittills har varit att flytspackla ett golv. Inte skoj. Härdar fort som satan och mitt i blandningen överhettades vår klena borrmaskin...

Så som ni beskriver det nu låter det ju inte lika krångligt med betong, så vi kanske ska ge det ett försök. Det tål att funderas på iaf=)

Den dagen vi flyttar eller på annat sätt blir av med parkeringsplatsen kommer vi dock stå inför samma problem, har svårt att tänka mig att föreningen skulle gå med på att betongklumpen ligger kvar.

engström67
2011-04-04, 08:32
Vi övervägde faktiskt att gjuta själva enligt modellen "hur svårt kan det va?". =)

När vi tänkte lite närmare på det konstaterade vi dock att det blir ändå lite pilligt. Vi kommer behöva minst 10 säckar för att komma någorlunda nära 140 l i slutvolym. Inte att det nu är ett exakt krav, men där omkring vill vi hamna, om inte annat för slutviktens skull.

Vi har ingen vettig blandare, förutom en borrmaskin och en slaghammare. Ingen av dom med tillräckligt vridmoment för att orka blanda 10 säckar i varsin murarhink utan att brinna upp.

Vi har dessutom (och det här tycker jag är keff ändå) ingen tillgång till varmvatten i vattenslangen på gården, så vi skulle behöva koka en himla massa vatten i lägenheten och sen ta ner det till gården. Det skulle kanske se lite komiskt ut för åskådarna dock. =)

Sen ska gjutningen vattnas under en hel vecka, tre ggr. per dygn. Visst, inte en övermänsklig prestation - men det sätter ju sitt pränt på den veckans schema. ;)

Kostnaderna tickar snabbt på om man ska tänka sig att hyra den typen av utrustning (blandare et c.) också. Ovanpå det kommer ju såklart kostnad för armeringsjärn, form o.s.v o.s.v.

Jag är def. av den personlighetstypen som njuter av att ha fått bygga ngt själv och det gör eg. inget om det blev lite krånligare än om man hade köpt av ngn annan. Men det här överstiger lite våra gränser för rimlighet i genomförandet. =)

Därför startade vi jakten på en befintlig klump och ist. försöka transportera den. Oh, alla dessa utmaningar. =)

(N.B. Vi bor alltså i Sundbyberg (Sthlm) i en bostadsrätt och har en parkeringsplats på föreningens bakgård.)

Ring cramo,hallbyggarna eller något liknande och hör om dom inte har någon betongklump eller dom vet säkert någon som har,dom kör säkert dit den med :)

engström67
2011-04-04, 08:33
Ja du e ingen byggnadsarbetare hör jag!
Va fan skall du ha varmvatten till? Vattna en vecka efter gjutning? De e väl inget valv du ska gjuta?
Blanda bruk gör du med en skyffel, de e ju bara några säckar, inte flera kubik.
Fråga en byggare först så e de inga problem.

He he tänkte exakt lika;)

Freda
2011-04-04, 09:36
Betongblandare finns att hyra, kostar inte så mycket borde bli billigare å göra den själv.

Ove
2011-04-04, 09:45
:hmmmm2: Alltså - varför inte en vanlig betonggris, en såndär med hål i för en skylt. Den bör väl väga ungefär som du vill ha den. Kätting genom hålet så är det klart. :)

adara
2011-04-04, 09:51
:hmmmm2: Alltså - varför inte en vanlig betonggris, en såndär med hål i för en skylt. Den bör väl väga ungefär som du vill ha den. Kätting genom hålet så är det klart. :)

Tanken har slagit oss=) Men det lider ju lite av samma transportproblem tyvärr.

Ove
2011-04-04, 09:54
Tanken har slagit oss=) Men det lider ju lite av samma transportproblem tyvärr.

:) 2 kompisar och en kärra? Har lite långt till och från annars hade jag kunnat assistera. :D

gunther
2011-04-05, 07:46
Tanken har slagit oss=) Men det lider ju lite av samma transportproblem tyvärr.

Och sen ska man försöka lösa det där lagom "subtilt" också. ;)

Ove
2011-04-05, 08:01
Och sen ska man försöka lösa det där lagom "subtilt" också. ;)

:eek: Nu brast min ordkunskap! Subtilt i det här fallet - är det = krångligt? :D ;)

Mats Liifv
2011-04-05, 08:50
:eek: Nu brast min ordkunskap! Subtilt i det här fallet - är det = krångligt? :D ;)Hårfint, nästan omärkligt kan det förklaras som. Man smyger in en betongklump utan att någon märker det. Plötsligen står den bara där...;)

Ove
2011-04-05, 09:19
Hårfint, nästan omärkligt kan det förklaras som. Man smyger in en betongklump utan att någon märker det. Plötsligen står den bara där...;)

:eek: Två mörkklädda män i svarta rånarluvor, arbetshandskar och med mjuka skor kommer smygande i stadens skuggor. På ett järnspett mellan sig bär dom en .... betongggris..! Längre bort på gatan ligger en omkullfallen och rotlös skylt - ej motorfordon. Mystiken tätnar ...... :cool:

adara
2011-04-05, 12:28
Svensexamaterial...?=)

DearHunter
2011-04-05, 15:07
Sätt på en dekal, typ: Tracked by GPS............... Sedan så kan de ju leta. Frågan är om ngn vågar flytta på hojarna om de dessutom är fastkedjade. Det finns även larm. :hmmmm2:

Man kan även sätta på en GPS sändare och inte bluffa om det......... :deal:

Sedan vad gäller betongklumpfen så föreslår jag att ni kontaktar Obelix för leverans....:D

Mats Liifv
2011-04-05, 15:51
Själv skulle jag nog nöja mig med ett skivbromslås med larm!;)

gunther
2011-04-05, 17:00
Har en kompis som haft skivbromslås med larm och han hade eg. inget gott att säga om dom. Och dessutom, hur många av oss reagerar på ett larm som går ute på gatan? Jag är själv rätt dålig på det - ibland kanske jag orkar masa mig till fönstret bara för att se en helt ensam bil som fått flippen.

Mats Liifv
2011-04-05, 22:55
Har en kompis som haft skivbromslås med larm och han hade eg. inget gott att säga om dom. Och dessutom, hur många av oss reagerar på ett larm som går ute på gatan? Jag är själv rätt dålig på det - ibland kanske jag orkar masa mig till fönstret bara för att se en helt ensam bil som fått flippen.Fast om du hör ett larm ljuda och du vet att det kommer från din hoj så kollar du nog med ett annat intresse. Att tro att någon annan ska bry sig är nog att hoppas för mycket. Vet ju inte om ni har någon insyn mot er innergård eller om ni skulle höra ett hojlarm. Finns ju den lösningen också. Vill dom stjäla en hoj så gör dom det, finns utmärkta verktyg att kapa kättingar och lås med för proffsen. Största marknaden vad gäller stöldgods gissar jag är H-D och rena sporthojar. Sen är frågan hur många stölder som är just det och inte bedrägerier.

Har bara fått en hoj stulen genom åren. Då gjorde man sig en massa besvär med att backa sönder garageporten och hugga sönder ett ABUS bygellås med en yxa. Hojen fraktades sedan bort i skåpbil, sedan man huggit av packväskorna. Gick troligen inte in i bilen utan var för bred. Drogs sedan ut på crossbanan i Barkarby där man körde hojen till skrot...Ibland undrar man hur folk tänker!

Olle Å
2011-04-06, 06:58
Om du vill göra väldigt liten åverkan på din P-plats så kan du slå ner en järnstång som är försedd med liknande hullingar som lantmätarna använder vid sina markeringspinnar, och har en ögla i toppen. då kan du kedja fast hojen där. Om du flyttar, så låna en batteridriven vinkelslip och kapa av öglan. Det är såna som tjuvarna använder.

Finns många kul grejer att göra för att lura tjuvar. Hade en jobbarkompis vars farbror fick sin bil stulen flera gånger. Han hade då en Volvo Amazon. Han hade en utförsbacke från sin parkering, så de bara rullade iväg och startade längre bort. Han kom på råd en dag och fäste en vajer runt en stor björk som stod vid parkeringen. Snacka om överraskning då det tog tvärstopp. Visserligen blev det skador på både tjuvar, som visade sig vara lokalförmågor, och bilen, men stölderna upphörde.

gunther
2011-04-06, 07:44
Fast om du hör ett larm ljuda och du vet att det kommer från din hoj så kollar du nog med ett annat intresse. Att tro att någon annan ska bry sig är nog att hoppas för mycket. Vet ju inte om ni har någon insyn mot er innergård eller om ni skulle höra ett hojlarm. Finns ju den lösningen också. Vill dom stjäla en hoj så gör dom det, finns utmärkta verktyg att kapa kättingar och lås med för proffsen. Största marknaden vad gäller stöldgods gissar jag är H-D och rena sporthojar. Sen är frågan hur många stölder som är just det och inte bedrägerier.

Har bara fått en hoj stulen genom åren. Då gjorde man sig en massa besvär med att backa sönder garageporten och hugga sönder ett ABUS bygellås med en yxa. Hojen fraktades sedan bort i skåpbil, sedan man huggit av packväskorna. Gick troligen inte in i bilen utan var för bred. Drogs sedan ut på crossbanan i Barkarby där man körde hojen till skrot...Ibland undrar man hur folk tänker!

Att den som verkligen vill sno hojjen gör det råder det inga som helst tvivel om. Den här åtgärden handlar eg. bara om att göra det lite ovanligt svårt och att den/dom som kommer på att dom skulle vilja sno ngn av just dom här hojjarna tröttnar och kanske tar ngn annan istället. Bromsskivelås med larm kanske är en idé, men min kamrats feedback på den var att batteriet tog slut lite i tid och otid plus att han inte riktigt blev medveten om det heller.

Tanken med betongklumpen är väl mest att dom som snurrar runt och försörjer sig på att lite lätt och ledigt bara lyfta in bågar i en skåpbil ska få ett litet extra problem i storleksordningen 400 kg på halsen. Om vi dessutom sätter fast båda bågar i varsin ögla i den där klumpen så är arbetsinsatsen mer än fördubblad.

Hoppas att jag ska slippa behöva uppleva att ngn snor något av mina/våra fordon, verkar inte alls vara någon trevlig upplevelse. =(

gunther
2011-04-06, 07:46
Om du vill göra väldigt liten åverkan på din P-plats så kan du slå ner en järnstång som är försedd med liknande hullingar som lantmätarna använder vid sina markeringspinnar, och har en ögla i toppen. då kan du kedja fast hojen där. Om du flyttar, så låna en batteridriven vinkelslip och kapa av öglan. Det är såna som tjuvarna använder.

Finns många kul grejer att göra för att lura tjuvar. Hade en jobbarkompis vars farbror fick sin bil stulen flera gånger. Han hade då en Volvo Amazon. Han hade en utförsbacke från sin parkering, så de bara rullade iväg och startade längre bort. Han kom på råd en dag och fäste en vajer runt en stor björk som stod vid parkeringen. Snacka om överraskning då det tog tvärstopp. Visserligen blev det skador på både tjuvar, som visade sig vara lokalförmågor, och bilen, men stölderna upphörde.

Idén med järnstången är inte dum, men jag misstänker att vår ordförande skulle kunna ha åsikter om det, särskilt med tanke på att asfalten är relativt nylagd. =)

Nina
2011-04-06, 09:50
Om du flyttar, så låna en batteridriven vinkelslip och kapa av öglan. Det är såna som tjuvarna använder.

Jag förstår att du menar väl men det här lät lite osäkert. Så kapar de av öglan och hojen försvinner med den.

Bergh
2011-04-06, 10:34
Åk till någon industri och be om att få/ eller köpa ett 200L oljefat, kapa av ena gaveln och sätt igång och blanda betong.

1 liter betong väger ungefär 2,5 kilo
2,5 kilo gånger 200L = 500kg

Inget man flyttar på i första taget :banghead::aetsch::aetsch:

Ove
2011-04-06, 11:06
Jag förstår att du menar väl men det här lät lite osäkert. Så kapar de av öglan och hojen försvinner med den.

Ungefär lika enkelt som att kapa en kätting eller vajer på samma sätt. Men det blir iallafall lite buller och gnistor som flyger omkring och det kanske väcker lite uppmärksamhet.

Nina
2011-04-06, 11:17
Ungefär lika enkelt som att kapa en kätting eller vajer på samma sätt. Men det blir iallafall lite buller och gnistor som flyger omkring och det kanske väcker lite uppmärksamhet.

He he, jo det är sant. :)

Mats Liifv
2011-04-06, 11:32
Det är väl startspärrar på nya hojar? I alla fall är det en sådan på min Varadero från -02. Då är det ingen som kan stjäla en hoj och bara dra iväg. Man måste ha ett transportfordon i form av en skåpbil. Är man så förslagen har man förmodligen utrustningen i form av kraftiga bultsaxar och små, högeffektiva vinkelslipar som krävs för att få med sig hojen från platsen. Såg hur effektiv en sådan vinkelslip kan vara när mitt skivbromslås hade gått sönder nere i Italien och inte gick att öppna. Ringde bara ett samtal till Falck och inom någon dryg timme fanns en kille på plats med minivinkelslip. Gick mycket fort och lät inte speciellt mycket. Här var han tvungen att vara försiktig för att inte skada bromsskivan. Hade han kunnat vara mer "brutal" hade det gått än fortare...En rätt skrämmande upplevelse att se hur enkelt det är att öppna ett godkänt lås. Vet inte hur man har det med stölder nere i Österrike, Tyskland och Italien men jag har aldrig sett en inhemsk hoj som varit låst. Det har alltid varit någon turist. Vi är oftast väldigt noga med det i Sverige däremot. Har flera gånger sett folk som låst sina hojar utanför Rosenhill och liknande ställen, vilket jag kan anse vara lite overkill.

En annan lösning som är enkel kan ju vara att eventuellt kedja ihop era hojar. Gör det i varje fall lite jobbigare för tjuven.

Gert
2011-04-06, 19:47
Ungefär lika enkelt som att kapa en kätting eller vajer på samma sätt. Men det blir iallafall lite buller och gnistor som flyger omkring och det kanske väcker lite uppmärksamhet.
Skulle tro att dem har en typ av skynke / pressening att lägga över sig och hojen när dem kapar så att omgivningen inte märker så mycket av det.

Bergh
2011-04-07, 08:05
hydraliska bulltsaxar, inget gniststänk och ljudlöst. Detta är även båtägarens värsta fiende.

Mats Liifv
2011-04-07, 08:54
hydraliska bulltsaxar, inget gniststänk och ljudlöst. Detta är även båtägarens värsta fiende. Finns nog inte mycket som står emot en sådan någon längre stund. Sån´t är dom utrustade med som vill stjäla en hoj, dessvärre!

Freda
2011-04-07, 14:49
Med lite uppfinningsrikedom så kan man väl med ett par extra batterier i sadelväskorna och nån slags radar som sätter igång anordningen när nån kommer närmare än 3m
Sen har man en Teslacoil installerad som ger en mycket obehaglig överraskning till den som kladdar på cykeln :D
Däcken isolerar ju mot spänningar upp till gissningsvis ca 100 000 volt så man får väl hitta på nått bra sätt att isolera sidostödet upp till iaf 50 -60 000 volt :D

Ove
2011-04-07, 16:19
Sen har man en Teslacoil installerad som ger en mycket obehaglig överraskning till den som kladdar på cykeln :D
Däcken isolerar ju mot spänningar upp till gissningsvis ca 100 000 volt så man får väl hitta på nått bra sätt att isolera sidostödet upp till iaf 50 -60 000 volt :D

:rock: Ja!! Vore festligt att se tjocka tanten med parkeringsrutan bredvid komma inom gnisthåll med rumpan när hon har varit och handlat fulla kassar! :banana: :D

DearHunter
2011-04-07, 17:43
http://www.bikebone.com/

http://www.lewkiw.com/html/theft1.html

http://www.msf-usa.org/downloads/Preventing_motorcycle_theft.pdf

Lycka till.

Olle Å
2011-04-08, 07:56
Ett annat sätt är ju att montera en liten alarmsirén på ca 120 db. Om du kopplar den över en lägesbrytare, så kan den reagera på antingen hojens lutning på sidostödet eller om de står på centralstöd, då den tas ner på backen. Innan tjuven har kommit åt att bryta strömmen så har väl halva kvarteret vaknat.
Eller koppla in ett tidrelä i kombination med sirénen och blinkande lampor.
Hojen startar och går några sekunder, stannar och sirénen ljuder. Starta igen och samma sak upprepas.
Det går ju att göra en massa roliga grejer om man bara vet hur. Du kan faktiskt gömma ett extrabatteri för sådana arrangemang ganska lätt för de behöver inte vara stora.

En fundering, om du som har en Varadero med en lutningsreagerande brytare som stänger motorn vid exempelvis stjälpning. Den brytaren borde väl gå att ställa i ett läge så det inta går att starta hojen?