handdator

Visa fullständig version : Pris 1000mila-service Wildstar?



wildstarbo
2011-03-31, 12:29
Någon som vet priset på 1000 mila service till wildstar.
Har bytt olja o filter själv de andra åren men känner att det hade varit bra med en översyn. Görs det något specielt på den servicen.

Hojpunkten
2011-03-31, 14:12
Någon som vet priset på 1000 mila service till wildstar.
Har bytt olja o filter själv de andra åren men känner att det hade varit bra med en översyn. Görs det något specielt på den servicen.

Nu bor du visserligen i Skåne, men för en 1600 skulle vi ta 4200 Kr för en sådan service.
Det som ingår förutom det vanliga olja o filter är byte av stift, byte av trasiga lampor vi byter även oljan i växellåda, framgaffel, bromsar och ev kardan. Utöver det kontrollerar lagerspelet i styrhuvudet, batteriet, Däcken, kedjan/remmen och alla vajrar vilka vi smörjer. Vi tvättar och rengör din MC och i den stora servicen kollar vi även ventilspelet.

Borde vara liknande där nere hos dig.

//Nikko Hojpunkten

engström67
2011-03-31, 16:31
Någon som vet priset på 1000 mila service till wildstar.
Har bytt olja o filter själv de andra åren men känner att det hade varit bra med en översyn. Görs det något specielt på den servicen.

Hej 1000mila servicen är nog inte så dyr.Betalade mellan 1500-1800 vid 1000mil både på Fjr,n jag hade och Kawa gtr,n.Då med olja och filter+olja i kardan.Och sedan den vanliga översynen som ska vara vid 1000mil.Det borde nog inte vara så mycket dyrare för en wildstar:)

Mats Liifv
2011-03-31, 19:51
Hej 1000mila servicen är nog inte så dyr.Betalade mellan 1500-1800 vid 1000mil både på Fjr,n jag hade och Kawa gtr,n.Då med olja och filter+olja i kardan.Och sedan den vanliga översynen som ska vara vid 1000mil.Det borde nog inte vara så mycket dyrare för en wildstar:)Känns som en rimlig prissättning. Värt att överväga för den bekväme.

Hojpunkten
2011-03-31, 21:55
Hej 1000mila servicen är nog inte så dyr.Betalade mellan 1500-1800 vid 1000mil både på Fjr,n jag hade och Kawa gtr,n.Då med olja och filter+olja i kardan.Och sedan den vanliga översynen som ska vara vid 1000mil.Det borde nog inte vara så mycket dyrare för en wildstar:)

Hmm undrar hurdan den servicen var egentligen? bara stiften kostar 65 Kr st Motoroljan kostar 250 Kr / liter, Bromsoljan 200 kr / liter, luftfilter från 60 Kr oljefilter från 50 Kr, Olja till framgaffel kostar 250 Kr/ liter SUMMA 1320 i bara delar och olja...vilken seriös verkstad gör jobbet för 200 respektive 500 Kr ?? Bara undrar??

//Nikko Hojpunkten

Cubalibre
2011-03-31, 23:50
Hmm undrar hurdan den servicen var egentligen? bara stiften kostar 65 Kr st Motoroljan kostar 250 Kr / liter, Bromsoljan 200 kr / liter, luftfilter från 60 Kr oljefilter från 50 Kr, Olja till framgaffel kostar 250 Kr/ liter SUMMA 1320 i bara delar och olja...vilken seriös verkstad gör jobbet för 200 respektive 500 Kr ?? Bara undrar??

//Nikko Hojpunkten

Jag tror inte allt det som du räknade upp gjordes på hans service. Men låt oss säga att du gör allt detta hos dig, då har du en arbetskostnad på ca: 3500:- för 1-2 timmars jobb. Är det rimligt?

Hojpunkten
2011-04-01, 00:24
Jag tror inte allt det som du räknade upp gjordes på hans service. Men låt oss säga att du gör allt detta hos dig, då har du en arbetskostnad på ca: 3500:- för 1-2 timmars jobb. Är det rimligt?

Ja definitivt är d det...jag hade också kunnat göra det till dina priser utan några garantier och försäkrigar som garanterar ev fel i delar.

Har du kollat vad en försäkring och ett garanterat arbete kostar???
//Nikko Hojpunkten

Cubalibre
2011-04-01, 04:46
Ja definitivt är d det...jag hade också kunnat göra det till dina priser utan några garantier och försäkrigar som garanterar ev fel i delar.

Har du kollat vad en försäkring och ett garanterat arbete kostar???
//Nikko Hojpunkten


2000:- i timmen, jag har då aldrig vart med om något liknande. Finns väl inte ens märkesverkstäder med den timpengen.Tycker det låter helt vansinnigt, och jag är rätt säker på att dom flesta håller med mig.

Nina
2011-04-01, 05:55
Min Scrambler kostade 2 365 kr inkl olja, filter, ställa ventiler m m vad de nu gör för skoj saker runt 1000 mil samt byte av bakdäck förra året vid 1000-milaservicen.

wildstarbo
2011-04-01, 08:20
fick du både service och däck till det priset så var det billigt. Behöver också ett bakdäck till min men de kostar 1500:- ca:

Nina
2011-04-01, 08:50
Nej däcket hade jag redan köpt och lämnade det hos dom. Sorry om jag fick det att låta som att jag fick det på köpet, det var köpt och jag behövde hjälp att få det på hojen. Så när den ändå stod där på service så fixade de det åt mig. =)

Mats Liifv
2011-04-01, 10:06
Fullt rimligt pris tycker jag!

Hojpunkten
2011-04-01, 11:24
2000:- i timmen, jag har då aldrig vart med om något liknande. Finns väl inte ens märkesverkstäder med den timpengen.Tycker det låter helt vansinnigt, och jag är rätt säker på att dom flesta håller med mig.

Om jag ändå fick dom pengarna i timmen, så skulle jag vara rik vid det här laget:D
arbetet med Wildstaren vi beräknade på tar ca 2½ timme, men vi debiterar som alla andra för varje påbörjad timme.
(du är gärna välkommen att motbevisa tidsåtgången på nämnda arbetet)

Bara att hänvisa till en annan tråd här på forumet där frågan redan tagits upp...
http://www.hojen.nu/forum/showthread.php?t=4652

//Nikko Hojpunkten

Ove
2011-04-01, 13:59
Hmm undrar hurdan den servicen var egentligen? bara stiften kostar 65 Kr st Motoroljan kostar 250 Kr / liter, Bromsoljan 200 kr / liter, luftfilter från 60 Kr oljefilter från 50 Kr, Olja till framgaffel kostar 250 Kr/ liter SUMMA 1320 i bara delar och olja...vilken seriös verkstad gör jobbet för 200 respektive 500 Kr ?? Bara undrar??


:rolleyes: Jodå, dyra oljor i stora mängder går det åt och lång och dyrbar tid därtill. Du är nog inne på rätt linje, som du ser det, men det verkar inte finnas så många som vill betala. Får nog erkänna att jag också tycker att dina priser sticker ut en aning. :rolleyes:

Carina
2011-04-01, 15:32
har varit med gubben o lämnat hans hoj på service verkstad. den stora servicen ska göras samt han ska gå igenom förgasarna och justera in dom. Gubben min har haft dom nerplockade i vinter, men ville inte ställa in dom utan hjälp första gången. Summan av allt som ska göras kostar ca 2900 kr inkl. arbete. Tycker jag är ett rimligt pris på en intruder 1400.

engström67
2011-04-01, 19:27
Hmm undrar hurdan den servicen var egentligen? bara stiften kostar 65 Kr st Motoroljan kostar 250 Kr / liter, Bromsoljan 200 kr / liter, luftfilter från 60 Kr oljefilter från 50 Kr, Olja till framgaffel kostar 250 Kr/ liter SUMMA 1320 i bara delar och olja...vilken seriös verkstad gör jobbet för 200 respektive 500 Kr ?? Bara undrar??

//Nikko Hojpunkten

Hej det är inge stiftbyte eller gaffelolje byte vid 1000mil på en yamaha,inte bromsolja heller.Tvättar och byter trasiga lampor,har aldrig haft,det fixar jag själv.4.5liter Motul olja och olje filter,ca 700kr kanske lika mycket i arbetskostnad,tar ju max en timme,seriöst företag? jaha:) lär nog inte finnas bättre

Hojpunkten
2011-04-02, 13:05
Hej det är inge stiftbyte eller gaffelolje byte vid 1000mil på en yamaha,inte bromsolja heller.Tvättar och byter trasiga lampor,har aldrig haft,det fixar jag själv.4.5liter Motul olja och olje filter,ca 700kr kanske lika mycket i arbetskostnad,tar ju max en timme,seriöst företag? jaha:) lär nog inte finnas bättre

Det verkar vara olika budskap vad som ingår hoss andra.
Hoss oss ingår i alla fall att det där jag skrivit ner i listan.
Vi använder samma olja på verkstaden som vi använder även i racesammanhangen.
Castrol Power 1 Racing 4T, Power 1 GPS 4T, Act>evo 4T
Även HONDA rekommenderar att använda just dessa oljor på sina MC:n

//Nikko Hojpunkten

engström67
2011-04-02, 16:00
Det verkar vara olika budskap vad som ingår hoss andra.
Hoss oss ingår i alla fall att det där jag skrivit ner i listan.
Vi använder samma olja på verkstaden som vi använder även i racesammanhangen.
Castrol Power 1 Racing 4T, Power 1 GPS 4T, Act>evo 4T
Även HONDA rekommenderar att använda just dessa oljor på sina MC:n

//Nikko Hojpunkten

Jag måste nog efter närmare eftertanke hålla med dig på en del punkter:).I tanke på allt du gör på en 1000mila service så kostar det väl,men jag kör bara nya hojar och följer garantiservicarna och vid 1000mila servicarna så har det varit lite olika kontrollpunkter+byte av olja(Motul) och filter,även byte olja i kardan,har aldrig kostat över 2000kr,Och vad gäller biltema olja så hamnar den inte i mina hojar,köper man en hoj för 150000 så har jag råd med riktig olja med,men jag tror ju knappast att en motor går sönder av bt olja.Men det är klart i racingsammanhang så vill man ju ha riktiga grejer,men det är väl upp till var och en,många åker på gamla maskiner och vill inte lägga ner så mycket pengar.så är det bara.:)

Intruder
2011-04-20, 22:46
Nikko köp oljer i bulk så blir det inte så dyrt
Ett fat olja går inte på 250/kr litern
Gaffeln eller bromsarna rymmer väl inte 1liter ihop

WildStar
2011-07-03, 13:08
Warför byta olja i kardan på en Wildstar när den har remdrift???:hmmmm2:

frisco
2011-08-18, 11:09
gnäller visa på hojpunktens priser?!.. haha
fick ett mail från yamaha center i GBG o dom vill ha 5700 för samma jobb.. ;)

engström67
2011-08-18, 19:55
gnäller visa på hojpunktens priser?!.. haha
fick ett mail från yamaha center i GBG o dom vill ha 5700 för samma jobb.. ;)

Det var löjligt dyrt.1000mila servicen på min xtz1200 gick lös på 1500kr med motul 7100 i motorn och filter+olja i kardan,lite rabatt var det väl,ordinare pris 1800kr:)

frisco
2011-08-20, 12:24
o vart gjorde du den "engström67" ??.. jag har nämligen köpt mig en som killen alltid servat själv o jag behöver göra den stora servisen på den, för att vara säler på att allt är som det ska vara.
men 5700 känns ju lite väl föööööööör mkt :(

Olle Å
2011-08-21, 08:34
o vart gjorde du den "engström67" ??.. jag har nämligen köpt mig en som killen alltid servat själv o jag behöver göra den stora servisen på den, för att vara säler på att allt är som det ska vara.
men 5700 känns ju lite väl föööööööör mkt :(

Eftersom jag är pensionär, så måste man ju vända på slantarna flera gånger. brukar göra servicen själv.
Måste säga att jag blir lite konfunderad då jag hör om alla dessa priser på service. Verkar som om de flesta firmorna inte tar ut verkliga priser utan försöker att skinna oförstående eller såna som inte kan eller har möjlighet att göra det hela själva.
OK: De som köp ny hoj sitter i rävsaxen eftersom de inte kan få ut bästa pris vid byte utan serviceboken rätt ifylld. De firmorna kan ju stjäla pengar av ägarna.
Sedan finns det ju firmor som hittat på diverse saker för att stjäla ändå mer pengar.
Några ägare till nästan nya Transalp med ca 1500 mil på mätaren fick veta att deras styrlager behövde bytas. Detta är ju ett jäkla påhitt. Skulle kosta nästan 2000:- En skicklig montör fixar det på en dryg timme plus lager för ca 500:-

RobbeS
2011-08-21, 09:13
Eftersom jag är pensionär, så måste man ju vända på slantarna flera gånger. brukar göra servicen själv.
Måste säga att jag blir lite konfunderad då jag hör om alla dessa priser på service. Verkar som om de flesta firmorna inte tar ut verkliga priser utan försöker att skinna oförstående eller såna som inte kan eller har möjlighet att göra det hela själva.
OK: De som köp ny hoj sitter i rävsaxen eftersom de inte kan få ut bästa pris vid byte utan serviceboken rätt ifylld. De firmorna kan ju stjäla pengar av ägarna.
Sedan finns det ju firmor som hittat på diverse saker för att stjäla ändå mer pengar.
Några ägare till nästan nya Transalp med ca 1500 mil på mätaren fick veta att deras styrlager behövde bytas. Detta är ju ett jäkla påhitt. Skulle kosta nästan 2000:- En skicklig montör fixar det på en dryg timme plus lager för ca 500:-

Ska själv göra stora servicen på min FJR nu till hösten. 5200 kronor på märkesverkstad i Sverige och 4000 i finland och det enda som man inte kan göra själv är ventiljustering. Enligt uppgift så "lyssnar" mekanikerna oftast bara om det behövs en ventiljustering och behövs det inte så debiterar dom ändå fullt pris. Så jag lämnar hojen till en kompis kompis som justerar ventilerna och samtidigt byter tändstift. Resten gör jag själv. Förmodligen blir priset knappt en tusenlapp för hela servicen.

akems
2011-08-21, 10:16
Ska själv göra stora servicen på min FJR nu till hösten. 5200 kronor på märkesverkstad i Sverige och 4000 i finland och det enda som man inte kan göra själv är ventiljustering. Enligt uppgift så "lyssnar" mekanikerna oftast bara om det behövs en ventiljustering och behövs det inte så debiterar dom ändå fullt pris. Så jag lämnar hojen till en kompis kompis som justerar ventilerna och samtidigt byter tändstift. Resten gör jag själv. Förmodligen blir priset knappt en tusenlapp för hela servicen.

Lite märkligt att lyssna om ventilerna behöver justeras,det är ju inte farligt med lite "tick" däremot om det är för lite avstånd riskerar du att ventilerna bränns.

Mats Liifv
2011-08-21, 10:40
Lite märkligt att lyssna om ventilerna behöver justeras,det är ju inte farligt med lite "tick" däremot om det är för lite avstånd riskerar du att ventilerna bränns.Tycker verkligen att det låter som något man bör kolla och inte bara lyssna sig till. Vet inte hur vanligt det är att spelet minskar över tid, trodde att spelet i princip alltid ökade. Har aldrig varit med om att spelet behövt ökas på någon av mina hojar. Kanske är det såpass ovanligt att verkstaden finner det värt att chansa?

Olle Å
2011-08-21, 12:58
Tycker verkligen att det låter som något man bör kolla och inte bara lyssna sig till. Vet inte hur vanligt det är att spelet minskar över tid, trodde att spelet i princip alltid ökade. Har aldrig varit med om att spelet behövt ökas på någon av mina hojar. Kanske är det såpass ovanligt att verkstaden finner det värt att chansa?

Man kan ju undra ibland hur många "verkliga" mekaniker det finns eller om de flesta bara är "skruvare"

frisco
2011-08-21, 14:11
Man kan ju undra ibland hur många "verkliga" mekaniker det finns eller om de flesta bara är "skruvare"

och för mig som är ny på detta, känns det jätte jobbigt. skall jag lämna in min vildtjärna till en verkstad som tar 5700 när man förhoppningsvis kanske hittar en snäll själ som kan göra detta för halva priset och göra en minst lika bra jobb .... hmm hur ska jag göra? tips tack .. :)

Olle Å
2011-08-21, 14:37
och för mig som är ny på detta, känns det jätte jobbigt. skall jag lämna in min vildtjärna till en verkstad som tar 5700 när man förhoppningsvis kanske hittar en snäll själ som kan göra detta för halva priset och göra en minst lika bra jobb .... hmm hur ska jag göra? tips tack .. :)

Det är faktiskt synd att inte flera praktiserar detta med att begära ett pris för arbetet som skall utföras och sedan få en specifikation över utfört arbete.
Man skall inte bli debiterad för en massa tid som ej gått åt. Detta blir man då "verkstäderna" tar ut för "service". Begär en lista på vad som ingår i den sk. servicen. Du har rätt att få veta ingående material och tidsåtgång.
Om du tänker på vad en mekaniker har i timmen och dubbla detta, så har du verkstadskostnaden per timme. Montören kostar nog ca 350 brutto/tim.
När du snackar om 5700 för en service så är det nog delvis rena rama stölden. Skulle vara kul om verkstaden tordes specificera sina kostnader här.
Om alla stod på sig lite bättre så skulle dessa hutlösa påslag kanske minska.:deal:

akems
2011-08-21, 14:43
Det handlar nog om att kunna tjäna lite extra,kan man plocka in en maskin till på en arbetsdag så ger det lite extra i kassan.Det är ju mycket jobb att plocka ner och kolla ventilspel helst om det är en massa kåpor i vägen.Men så vidare seriöst är det inte.

frisco
2011-08-21, 15:02
Det är faktiskt synd att inte flera praktiserar detta med att begära ett pris för arbetet som skall utföras och sedan få en specifikation över utfört arbete.
Man skall inte bli debiterad för en massa tid som ej gått åt. Detta blir man då "verkstäderna" tar ut för "service". Begär en lista på vad som ingår i den sk. servicen. Du har rätt att få veta ingående material och tidsåtgång.
Om du tänker på vad en mekaniker har i timmen och dubbla detta, så har du verkstadskostnaden per timme. Montören kostar nog ca 350 brutto/tim.
När du snackar om 5700 för en service så är det nog delvis rena rama stölden. Skulle vara kul om verkstaden tordes specificera sina kostnader här.
Om alla stod på sig lite bättre så skulle dessa hutlösa påslag kanske minska.:deal:

jag mailade yamaha center i göteborg o frågade efter vad som görs på den stora service
på en wildstar (för att kunna jämföra pris och jobb) och svaret jag fick var typ vi gör det som ska göra byta olja osv och kollar ventilerna. 5700kr tack..

på ace custom fick jag bättre pris iaf 4000 o dom var/är betydligt MKT trevligare än på yamaha.