handdator

Visa fullständig version : Bilprovningens framaxellager-maskin?



MEHall
2011-03-30, 23:55
Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen. ;) :rolleyes: :cool:



:cool:

RobbeS
2011-03-31, 09:32
Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen. ;) :rolleyes: :cool:



:cool:

Eller så är kanske ett nytt batteri också ett alternativ:D

Chappy
2011-03-31, 10:38
Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen. ;) :rolleyes: :cool:



:cool:

Kanske vore läge att köpa en löparmatta modell XXL o köra hela året. Sätter man den i köket har man närma till kaffepannan oxå. Lägger man sen in friläge o slår av tändningen spar man bensin och behöver inte ha köksfläkten på.

Ps. Har för mig att maskinen som besiktningen använder heter Karl-Erik, men är inte helt 100. ring 118 100

Mats Liifv
2011-03-31, 11:12
Hur tänkte du med detta?

Ska du bara ha den hemma för att starta med, för flytta den med sig verkar lite jobbigt? Använder dom inte likande apparater i MOTO GP för att dra igång sina hojar? Ett bra batteri låter som en enklare lösning...;)

DearHunter
2011-03-31, 12:22
Kanske vore läge att köpa en löparmatta modell XXL o köra hela året. Sätter man den i köket har man närma till kaffepannan oxå. Lägger man sen in friläge o slår av tändningen spar man bensin och behöver inte ha köksfläkten på.

Ps. Har för mig att maskinen som besiktningen använder heter Karl-Erik, men är inte helt 100. ring 118 100

:D:D:D:D (Nu har chappy silat T-röd genom en limpa igen)

Vår vän börjar bli lite lat av sig....

Man kan även klä ut sig till brevbärare och reta upp grannens hund för att bli motiverad att springa igång hojen :D

Tipps ! :deal:
Det går lättare att springa med hojen om man skruvar ur tändstiften.

veteranmc
2011-03-31, 15:39
Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen. ;) :rolleyes: :cool:

jag vet ju inte hur ni gör där nere i södra sverige men här uppe i norrbotten servar vi motorcykeln om den är så svårstartad så man måste springa igång den. det lät som en vansinig ide du hade

Bighoj
2011-03-31, 18:21
Någon som vet vad maskinen heter som besiktningen använder till att kolla framaxellagren på en mc? Har kommit på en ide att använda den som starthjälp så att man slipper nöta batteriet eller springa sig trött med hojjen. ;) :rolleyes: :cool:



:cool:

Ja du,för mig låter det som att din mc saknar omvårdnad.Jag skulle nog kollat upp varför den är svårstartad innan jag hade köpt ett löpband till den:D

Chappy
2011-03-31, 20:41
Ja du,för mig låter det som att din mc saknar omvårdnad.Jag skulle nog kollat upp varför den är svårstartad innan jag hade köpt ett löpband till den:D

Hörru Biggen, Klart att grabben ska ha en apparat som gör livet lättare. Själv har jag en som kan tillverka destvatten bl.a.

T-doja Oh dear no Dear

MEHall
2011-03-31, 22:25
Nämen, här har man en ide men vet inte exakt vad prylen/maskinen heter. :rolleyes: Ville bara veta vad den kallas ju och hade jag haft en så skulle jag slippa nöta startmotorn och batteriet i onödan. Har haft problem med laddningen och bra nedförslut är lite svåra att hitta häromkring :rolleyes:
Dessutom vet jag att startmotorer kan dra så mycket ström att det inte blir kvar tillräckligt till tändsystemet. :(
Så med tanke på min extremt tajta budget så har jag nog inte råd med extra batteri och kanske inte prylen/maskinen heller.
Ville som sagt bara veta de exakta namnet på den så man kunde söka på nätet och eventuellt kolla vad en sådan kan kosta. ;)
I slutändan får jag nog ta till ett nedförslut ändå. :rolleyes: ;)
Dessutom så har den stått still inför vintern och är därför svårstartad. :rolleyes:


:cool:

Bighoj
2011-04-01, 08:21
Nämen, här har man en ide men vet inte exakt vad prylen/maskinen heter. :rolleyes: Ville bara veta vad den kallas ju och hade jag haft en så skulle jag slippa nöta startmotorn och batteriet i onödan. Har haft problem med laddningen och bra nedförslut är lite svåra att hitta häromkring :rolleyes:
Dessutom vet jag att startmotorer kan dra så mycket ström att det inte blir kvar tillräckligt till tändsystemet. :(
Så med tanke på min extremt tajta budget så har jag nog inte råd med extra batteri och kanske inte prylen/maskinen heller.
Ville som sagt bara veta de exakta namnet på den så man kunde söka på nätet och eventuellt kolla vad en sådan kan kosta. ;)
I slutändan får jag nog ta till ett nedförslut ändå. :rolleyes: ;)
Dessutom så har den stått still inför vintern och är därför svårstartad. :rolleyes:


:cool:

Nej,det är klart att om man har det så tajt ekonomoskt är varje utgift tuff.Tro dock ändå att du ska försöka utnyttja en kompis som kan hjälpa dig att kolla laddning osv.Ett batteri kan du få jävligt billigt på Biltema om det nu skulle vara där problemet ligger.Tar man inte smällen ekonomiskt och fixar felen i tid blir det ofta ännu dyrare i slutändan.Vet en kompis jag tjatat på i åratal att han måste sköta oljebyte,kolla glykol,filter osv men han skyllde på att han inte hade råd.Nu står han där med en skuren motor han inte har råd att fixa så den lär hamna på skroten.Man ska alltså inte vara dumsnål för det straffar sig allt som oftast.

Mats Liifv
2011-04-01, 08:45
Tror att det är billigare att fixa laddningen än att skaffa något liknande bilprovningen har. Hur ska du komma iväg annat än hemifrån, om inte laddningen fungerar står du med en "död" hoj. Blir nog till att se till att hitta felet, vilket blir mycket billigare och enklare i längden. Är det laddningen eller batteriet som är problemet? Ett batteri kostar inte många hundralappar på BILTEMA, du får väl börja där kanske?

DearHunter
2011-04-01, 09:30
Tror att det är billigare att fixa laddningen än att skaffa något liknande bilprovningen har. Hur ska du komma iväg annat än hemifrån, om inte laddningen fungerar står du med en "död" hoj. Blir nog till att se till att hitta felet, vilket blir mycket billigare och enklare i längden. Är det laddningen eller batteriet som är problemet? Ett batteri kostar inte många hundralappar på BILTEMA, du får väl börja där kanske?

Mats har helt rätt....

Sedan så ser jag att att Du har en årsmod 80. Gått långt kanske? Jag skulle kolla komp, ventilspel och rengöra tank (insidan, rost kanske?), rengöra bränslefilter och förknasarna. Kolla även om choken fungererar som den ska.

Vad gäller förknasaren så bildas det kalkavlagringar efter en tid som täpper till. En grundlig rengöring är en förutsättning för att få en glad hoj. Jag gjorde själv en sådan procedur helt nyligen och upptäckte vissa småhål i förknasaren som inte fanns där innan och som ska finnas enligt optimisten Haynes.. Lycka till

Jo, en sak till. Jag kör igenom med Redline S1 när säsongen börjar (1/2 flaska). Det bildas alltid lite avlagringar när hojen står stilla och den löser upp junket. Värt att prova (om hojen går dåligt) så att man slipper skruva.

MEHall
2011-04-02, 00:09
Fortfarande inte vad jag ursprungligen ville veta men nog vet jag hur jag ska få igång den efter vinteruppehållet. Kan faktiskt köra den flera mil bara jag inte användet lyset alls och några droppar bensin i cylindrarna plus lite K-sprit borde funka för att få igång den. Får väl leta upp ett nedförslut. :rolleyes:
Ville ju bara veta vad den hette om någon visste det. :rolleyes:
För som dom säger i Hjärnkontoret: Den som inte frågar något får heller inte veta något. :rolleyes:


:cool:

Freda
2011-04-02, 02:14
Jaa visst e det underligt... man frågar en sak å får tusen svar på annat... ;)

Mats Liifv
2011-04-02, 08:09
Starta upp hojen, åk förbi bilprovningen och fråga vad apparaten heter. Samtidigt kan du testa om din ide´verkar fungera bra i verkligheten. Verkar vara den enklaste lösningen.

Berätta gärna sedan hur det går!

LowTech
2011-04-02, 08:21
Jaa visst e det underligt... man frågar en sak å får tusen svar på annat... ;)
Du får väl se det som en vink från personer i din omvärld att ditt ursprungliga förslag "inte var så bra", liksom..:o
Har man ett problem med moppen så löser man problemet, inte symptomen...
Kostnadsmässigt lär väl relationen "hjulsnurrare" - batteri sannolikt utfalla till batteriets fördel?

Mc-Bosse
2011-04-02, 11:09
Om nu hojen bara ska ha starthjälp hemma så kan ju startkablar från en bil vara en lösning. Om du nu har någon bil.

MEHall
2011-04-02, 21:57
:D Sista svaret på detta ämne! Har sjukersättning så därför är budgeten tajt och därför tycker jag att det är för dyrt att också ha bil (tokiga extraskatter och inte intressant längre). Som vinterfordon skulle en flakmoped duga.;)
Som sagt, motorcykeln är vanligtvis inte så svårstartad men eftersom jag inte är säker på att laddningen funkar till 100% trots att jag bytt kol, rotor och regulator förrens jag fått i gång den, så vill jag ha alternativ till att bara använda batteriet. ;) Men det har jag lösning på nu i alla fall.;) :D
Ha de bra ute på vägarna, ta det försiktigt och vem vet om vi möts! ;) :rolleyes: :D


:cool:

Mats Liifv
2011-04-02, 22:03
Hoppas att någon kompis kan ställa upp och ge dig ström via en bil, så att du slipper springa igång den!

MEHall
2011-04-05, 00:21
http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/hjulspinnare.jpg

Det var ju lustigt att ingen kände till en hjulspinnare. :D :rolleyes:


:cool:

Olle Å
2011-04-05, 08:33
Det finns ett annat kul sätt att få igång en hoj på. Det krävs en framhjulsdriven bil och två personer. Lyft upp bilens ena framhjul med en domkraft och vrid ratten åt det hållet.
Ställ hojen så att dess bakhjul kommer nära bilhjulet. Starta bilen och lägg i backen. Tryck hojens bakhjul sidledes mot bilhjulet med lämplig växel ilagd. Förutsätter då att du har centralstöd.:shakehands:

DearHunter
2011-04-05, 15:17
Ja det var ett bra tippfs Du fick av farbror Olle :D.

Man kan även koppla en kedja mellan bakjulet på hojen till en annan motor för att få snurr på det. Det är en fördel om kedjan är lång för då kan den andra motorn sitta på en annan hoj som är trasig (men har en fungerande motor).
Sedan gäller det att vara snabb med kedjan när man byter tillbaka. Har man skägg så ska man se till att det är väl inoljat så att det glider och inte fastnar. Biltema säljer numer lösskägg inkl SAE 10W40....:banana::D

LowTech
2011-04-05, 16:57
Ja det var ett bra tippfs Du fick av farbror Olle :D.

Ännu bättre är att bo intill en nedförsbacke...

MEHall
2011-04-06, 02:06
:cheers::fight::santaclaus::sleep::pcguru::flute: :deal: :hmmmm2::bawling:


:cool:

Olle Å
2011-04-06, 06:41
Ännu bättre är att bo intill en nedförsbacke...

Tänk vad bekvämt det vore med livets utförsbacke