handdator

Visa fullständig version : Boktips.



Gibson
2007-08-03, 00:32
Jag rekomenderar Millenniumserien skriven av Stieg Larsson.
Det är 3 stycken spännande böcker, har läst dom två första och fick den tredje idag och har börjat med den och den är spännande från början.

Har ni några boktips så lägg ut dom här, snart är det vinter och läsandet blir intensivt. :D ;D ::)

pewa
2007-08-04, 17:41
Min flickvän läser Milleniumserien och är smått besatt :)

Ett annat noktips är Gellert Tamas - Lasermannen
Spännande och bra skriven bok om en sjuk människa men också bra skildring av Sverige då det begav sig

turbo
2007-08-07, 21:27
jag vet att den är gammal men lika bra för det,
jag guillou's ondskan

Gibson
2007-08-08, 16:08
jag vet att den är gammal men lika bra för det,
jag guillou's ondskan


Den har jag läst och det är en av dom bästa böcker jag har läst. Otäck men spännande.

Nina
2007-08-08, 17:21
Jag köpte en bok av Waris Dirie, från Somalia. Gripande böcker om kvinnlig könsstympning. Senare såg jag en till bok och köpte även den.
Mer info om henne (http://sv.wikipedia.org/wiki/Waris_Dirie)
Hennes hemsida mot stympning (http://www.waris-dirie-foundation.com/)

Jag försökte mig på att läsa Da Vinci koden men den var jobbig, jag läser helst verklighetsbaserade böcker.

pewa
2007-08-08, 17:33
Jag köpte en bok av Waris Dirie, från Somalia. Gripande böcker om kvinnlig könsstympning. Senare såg jag en till bok och köpte även den.
Mer info om henne (http://sv.wikipedia.org/wiki/Waris_Dirie)
Hennes hemsida mot stympning (http://www.waris-dirie-foundation.com/)

Jag försökte mig på att läsa Da Vinci koden men den var jobbig, jag läser helst verklighetsbaserade böcker.


Da vinci-koden tyckte jag också var lite seg till en början.. men sen lossnade det och blev riktigt bra!
Men där har vi en film som sög.. ojoj

Nina
2007-08-08, 17:53
Da vinci-koden tyckte jag också var lite seg till en början.. men sen lossnade det

Gaah! Slutade jag läsa för tidigt??

Gibson
2007-08-08, 19:39
Da vinci-koden tyckte jag också var lite seg till en början.. men sen lossnade det

Gaah! Slutade jag läsa för tidigt??


Kan vara så, jag tyckte att den var riktigt bra. ;D

turbo
2007-08-12, 19:56
Da vinci-koden tyckte jag också var lite seg till en början.. men sen lossnade det

Gaah! Slutade jag läsa för tidigt??


Kan vara så, jag tyckte att den var riktigt bra. ;D


den är bra! jag tycker nästan i cirkelns mitt var ännu bättre

Nina
2007-08-20, 15:22
Ha ha ha! Jösses vilken rolig bok…! ;D

Köp och läs ”Milda makter” av Arto Paasilinna!!
Om boken:

Gud är trött på människorna och hur världen utvecklat sig. Det var inte så här han tänkt sig att det skulle bli. Ett sabbatsår, en välbehövlig semester, skulle vara på sin plats. Men vem ska träda in i hans ställe? Sankte Per och ängeln Gabriel vill inte axla ansvaret. Det bästa vore om en helt vanlig människa, en from sådan, kunde bli Guds vikarie.

Tornkransförare Birger Ryynänen trivs rätt bra med livet. Han gillar sitt självständiga arbete högt uppe i luften och fördriver tiden med att läsa böcker. På senare år har han även försökt samtala med Gud. Så en dag blir hans böner hörda. Någon knackar på hans kranhytt och det visar sig vara ingen mindre än ärkeängeln Gabriel. Han kommer med budskapet att Ryynänen utsetts till att bli nästa Gud. Birger Ryynänens himlavandring tar sin början.

Redan i första kapitlet sitter man och skrattar. Och så har man resten av boken kvar...
Jag kommer få skrattkramp i magmuskulaturen innan jag kommit till slutet. ;D

Gibson
2007-08-20, 15:55
Ha ha ha! Jösses vilken rolig bok…! ;D

Köp och läs ”Milda makter” av Arto Paasilinna!!
Om boken:

Gud är trött på människorna och hur världen utvecklat sig. Det var inte så här han tänkt sig att det skulle bli. Ett sabbatsår, en välbehövlig semester, skulle vara på sin plats. Men vem ska träda in i hans ställe? Sankte Per och ängeln Gabriel vill inte axla ansvaret. Det bästa vore om en helt vanlig människa, en from sådan, kunde bli Guds vikarie.

Tornkransförare Birger Ryynänen trivs rätt bra med livet. Han gillar sitt självständiga arbete högt uppe i luften och fördriver tiden med att läsa böcker. På senare år har han även försökt samtala med Gud. Så en dag blir hans böner hörda. Någon knackar på hans kranhytt och det visar sig vara ingen mindre än ärkeängeln Gabriel. Han kommer med budskapet att Ryynänen utsetts till att bli nästa Gud. Birger Ryynänens himlavandring tar sin början.

Redan i första kapitlet sitter man och skrattar. Och så har man resten av boken kvar...
Jag kommer få skrattkramp i magmuskulaturen innan jag kommit till slutet. ;D


Nu är den beställd från Bokus. Tack för tipset. ;D

Nina
2007-08-20, 16:06
Jag såg att han hade skrivit fler böcker, jag hittade några till på Bokus som verkar lika sanslösa. Jag får läsa ut den här först och köpa fler sen. Jag gillar den här typen av humor! :D

milis
2007-08-23, 20:39
Har läst tre av Dan Browns böcker, dem är ju SÅ bra...sega i början kanske men sedan är dem fängslande, nu har jag precis börjat på den fjärde...ska då påpeka att det är de enda böckerna förutom studielitteratur jag läst de senaste åren...'PUH'

En annan bok jag läst är 'Julfritt' av John Grisham, en väldigt rolig bok, jag till och med skrattade :D högt när jag läste den. ...men det var länge sedan ;) LÄS DEN ;)

Gibson
2007-08-23, 21:15
Har läst tre av Dan Browns böcker, dem är ju SÅ bra...sega i början kanske men sedan är dem fängslande, nu har jag precis börjat på den fjärde...ska då påpeka att det är de enda böckerna förutom studielitteratur jag läst de senaste åren...'PUH'

En annan bok jag läst är 'Julfritt' av John Grisham, en väldigt rolig bok, jag till och med skrattade :D högt när jag läste den. ...men det var länge sedan ;) LÄS DEN ;)


Har läst Browns böcker och tyckte dom var riktigt bra, får prova Julfritt senare.

Jåke
2007-08-23, 21:57
"En motorcykel är inte bara ett transportmedel. Den ska se snygg ut i kvällssol också."

Jag kan varmt rekommendera en äldre bok som haft en framträdande plats i min bokhylla sedan den gavs ut: Två hjul: En bok om motorcyklar av Jan Leek. Inte världens lättaste att få tag på numera kanske, men väl värd att läsa.

För er som är hemma på engelska och tycker om faktaböcker med knorr kan jag också tipsa om Total Control av Lee Parks. Lite åt CSS och Keith Code-hållet fast mer lättläst och lättillgängligt.

Läser jag bara mc-litteratur? Nejdå, helt världsfrånvänd Fantasy går också bra, där kan jag rekommendera t ex Janny Wurts. Överlag faktiskt, men hon har skrivit ett epos som fortfarande utvecklas, jag tror det började som Wars of Light and Shadow med en bok som hette Curse of the Mistwraith. Det har hänt en del sen dess, men jag ser fortfarande fram emot nästa del, till skillnad mot Robert Jordans numera nästan insomnade och helt förvecklade saga... Janny räcker hela vintern för er som inte börjat ;)
Tyvärr? bara på engelska då bra fantasy sällan översätts, det är oftast de mest populära böckerna bara som drabbas av detta öde.

Jag hade behållning av Dan Browns DaVinci-koden, men Cirkelns Mitt och den andra gav inte så mycket.

Marianne Fredriksson har skrivit ett par böcker som jag tycker är läsvärda, bla en om Noah's Ark. Titlar hittar jag inte just nu och alla intresserar inte mig.

Glömde ju nästan: Leta reda på en liten tunn bok som heter Tao enligt Puh och läs den!

pewa
2007-08-24, 18:59
En väldigt speciell men bra bok om man gillar sjuka människor är Tärningsspelaren :)

Handlar om en kille som låter tärningen styra sitt liv, varje val bestäms utifrån vad han får på tärningen. Blir ganska intressant i längden..

Gibson
2007-09-06, 20:56
En väldigt speciell men bra bok om man gillar sjuka människor är Tärningsspelaren :)

Handlar om en kille som låter tärningen styra sitt liv, varje val bestäms utifrån vad han får på tärningen. Blir ganska intressant i längden..


Vad heter författaren?

Nina
2007-09-07, 06:16
Författaren heter Luke Rinehart, se länk nedan. :D
http://www.bokus.com/b/9789127083615.html?pt=search_result

Gibson
2007-11-02, 17:47
Jag kom på att jag tycker om en författare som heter Ian Rankin här om dagen, han skriver om en polis som heter John Rebus i Edinburgh det har gått en serie på TV.
Jag rekomenderar honom.

Här är ett exempel.
http://www.bokus.com/b/9789170015304.html?pt=search_result

Gibson
2009-05-08, 21:38
Jag har läst en självbiografi om Slash som var väldigt intressant, den var på engelska men ska komma ut på svenska, det kanske den redan har gjort.
Den var riktigt bra och den rekommenderar jag om ni är musikintresserade.:cool:

Konstigt att han lever efter ett sådant liv.;)

Jåke
2009-05-08, 22:12
Den tilltalar definitivt inte alla och det är ingen roman, men inte mindre intressant och fick iallafall mig att dra massor av igenkännande paralleller. Tänker man till lite själv är den skoj på ett skrämmande sätt och man förstår helt plötsligt resonemanget bakom Vägverket och Transportstyrelsen. Inte för att man håller med eller tycker det ens närmar sig logik, men man kan få en liten a-ha i varför saker är som de är.

I Trygghetsnarkomanernas Land av David Eberhard

Väl värd sina 39,- på Adlibris