handdator

Visa fullständig version : Ska man chansa på distansköp?



Motormannen
2011-03-29, 22:44
Idag var jag ut på årets första hojtur (borträknat ett provkörning i Sthlm) och jag är så kopiöst sugen på en ny hoj att jag inte vet vart jag ska ta vägen och snart klättrar man på väggarna! :p

Jag vet på ett ungefär vad jag vill ha: en lagom stor och lite sportig tourer på ca 50 000 kr som inte kostar skjortan att försäkra och som har värmehandtag och ABS. Mitt sinne har blivit tvärsäkert inriktat på BMW R1100RT och jag har tänkt putta in lite extra per år med skatteåterbäring, ersättning från HV mm så att den är avbetald om typ 2-3 år.

Nu finns det inte många till salu har jag märkt, totalt 3 stycken hos handlare i Sverige och alla är såklart belägna så långt bort från mig som möjligt vilket gör att jag inte åker 100 mil för att sedan åka hem tomhänt = distansköp med så mycket information och en färdig deal med handlaren klar!

Min gamla hoj är ute på försäljning och har ingen aning om hur länge det tar att få den såld men i maj stundar pengar från annat håll vilket gör att jag skulle kunna lägga hela handpenningen då, men då är det frågan om dessa objekt finns kvar? Ringde handlaren och frågade om det gick att reservera och det gick det, om jag lade hälften av handpenningen nu och det kan jag.

Är det klokt med distansköp?

Med risk för att det inte dyker upp fler intressanta objekt till i maj känns det som att jag gör rätt genom att reservera den som finns och som jag är intresserad av nu, men gör jag rätt då?

Jonas
2011-03-29, 23:06
Om du hittar ett intressant objekt, så släng ut en förfrågan här om någon har lust att svänga förbi för att kika på hojen. De flesta här är ju ändå ute och åker och inte sällan till mc-butiker. Och vi finns spridda i hela landet. Många är dessutom grymt kunniga på BMW och kanske tom känner handlaren. Värt att prova.

Alternativt kolla med BMW-klubbens forum.

RobbeS
2011-03-29, 23:26
Det där med avstånd är relativt då det egentligen är restid som räknas och med flyg går det fort. 1 timme Sthlm Luleå t.ex.... Men hittar du en hoj här uppe får du nog vänta en månad till för att kunna provköra:)

eljem
2011-03-29, 23:34
Hej Livgardisten
du nämnde att du har din gamla ute på försäljning? är den du har på fotoalbum? en Suzuki GSX 400E 82:a
Kan man fråga vad du hade tänkt för pris? och var finns den? det frågar jag åt min grabbs vägnar egentligen. Han skall övningsköra och jag skall vara handleare för han till sommarn.
mvh
Ben

nippe
2011-03-29, 23:41
kan det vara den här? http://www.blocket.se/vasternorrland/Suzuki_GSX_400_E_32688613.htm?ca=4&w=1

Motormannen
2011-03-29, 23:54
Hej Livgardisten
du nämnde att du har din gamla ute på försäljning? är den du har på fotoalbum? en Suzuki GSX 400E 82:a
Kan man fråga vad du hade tänkt för pris? och var finns den? det frågar jag åt min grabbs vägnar egentligen. Han skall övningsköra och jag skall vara handleare för han till sommarn.
mvh
Ben

Nippe har funnit min annons på Blocket!

Hojen finns i Torpshammar, 4 mil öster om Ånge och 6 mil väster om Sundsvall. Varit ute och provkört den idag efter kedjesträckningen och smörjningen och den går verkligen fint! :)

Prisidén är 13 000:-, med tanke på de få milen och 29-åringens fantastiska skick för åldern. :)

@ RobbeS: Flyg är något jag inte åkt sedan -98 och är lite skraj för, ser du! :o

RobbeS
2011-03-30, 00:11
@ RobbeS: Flyg är något jag inte åkt sedan -98 och är lite skraj för, ser du! :o

Då är vi två om det. Men jag har insett att den tid man tillbringar i planet är värt det nöje man har då man kommer fram.:p Så nu gör jag minst en längre resa varje år plus ett par tre kortare. Då räknar jag inte med alla svängar till Sthlm för att hälsa på släkten....:)

Mats Liifv
2011-03-30, 06:47
Är det enbart handlare som gäller? Annars kan du ju komma lite billigare undan vid privatköp. Finns ju några hojar på Blocket. Ser den hojen som ett säkert köp, ofta väldigt välskötta av folk som kör långt och tar väl hand om hojarna. Gå in på BMW-klubbens forum. Här (http://www.bmw-mc-klubben.se/) kan du få en massa input av riktigt kunnigt folk! Registrera dig på forumet och ställ så mycket frågor du bara kan komma på.

Motormannen
2011-03-30, 09:37
Är det enbart handlare som gäller? Annars kan du ju komma lite billigare undan vid privatköp. Finns ju några hojar på Blocket. Ser den hojen som ett säkert köp, ofta väldigt välskötta av folk som kör långt och tar väl hand om hojarna. Gå in på BMW-klubbens forum. Här (http://www.bmw-mc-klubben.se/) kan du få en massa input av riktigt kunnigt folk! Registrera dig på forumet och ställ så mycket frågor du bara kan komma på.

Tyvärr har man ju bott i Sthlm med några bostadsköer och kreditansökningar på nacken vilket gjort att jag blivit nobbad att ta privatlån hos banken, men det ska ju vara annat hos en handlare där objektet är säkerheten, enligt bla Handelsbanken.

Dessutom är det ju till lägre ränta hos handlare och man kan få garanti på objektet.

triumphtobbe
2011-03-30, 13:48
Jag tog tåget en morgon till Lindköping för att hämta en hoj som jag hade hittat på blocket. Det var förvisso en privatperson som hade den till salu. Han var ju snäll och berättade mycket om hojen och skickade säkert 50 bilder från alla möjliga vinklar på hojen. Det är ju inte säkerat att en Handlare vill gå genom så mycket jobb för att få dig att köpa hojen. Han säljer ju den säkert ändå.
Det var en urkall dag och jag kämpade 50 mil hem med hojen i både regn, hagel och solsken.
Är man bara säker på vad man vill ha så är det väl inte så farligt att åka en bit för att hämta hem den.

Tobbe.
http://mcskane.blogspot.com/

Jonas
2011-03-30, 13:55
Jag tog tåget en morgon till Lindköping

Linköping känner jag till. Likaså Lidköping. Men var ligger Lindköping? ;)

veteranmc
2011-03-30, 14:04
håller fullständigt med triumphtobbe: Är man bara säker på vad man vill ha så är det väl inte så farligt att åka en bit för att hämta hem den

jag å brorsan flög ju till stockholm å hämta bsan golden flash med sidovagn å körde hem den. ca 120 mil blev det. den klart häftigaste mctur jag varit med om. säljaren skickade 10 bilder på den å vi köpte den via telefon å hämta den några veckor senare. är helnöjd med affären. så den gången var det en bra affär med en ärlig säljare

Jonas
2011-03-30, 14:16
Många som är hårdhudade och lite macho här på forumet. Själv drar jag mig för regn och kyla och låter då helst hojen stå. Jag vill ha det bekvämt och skönt när jag kör och har inga ambitioner att köra Iron Butts eller långturer till Mongoliet eller ens till Sundsvall i regn eller kyla. Vi är alla olika. Har bara kört 30 mil i hällregn en gång och det var näst intill en mardröm. Men låt nån som sagt bara göra en snabb koll av hojens skick, kolla sen väderprognosen och flyg ned. Se hemresan som en semester, ta in på något vandrarhem och hälsa på forumkompisarna utmed vägen.

Mats Liifv
2011-03-30, 14:47
Min förmåga att hitta mina objekt allt annat än nästgårds är närmast osviklig. Fagersta, Avesta, Bettna, Linköping, Karlstad, Göteborg tre gånger och nu senast Varberg är orter jag besökt i hojköparärenden. Förstår inte varför jag så sällan hittar det jag söker i Stockholm med omnejd...Drar mig inte för att resa en bit när jag hittat det jag vill ha, ser det som lite av ett kul äventyr och avbrott i vardagen! :D

erkagn
2011-03-30, 15:04
Ser på Two Wheels hemsida att många åker långt till Umeå för att köpa sin BMW-hoj ju.

Methx
2011-04-01, 18:50
Bortsett från ABS så har jag testkört lite Honda VFR800'or från 98-01.. Finns de med 4-6000 mil i 40.000:-
segmentet och jag tycker att det är en riktigt trevlig liten sport tourer.. Tror jag kommer slå till på en sån.

Tipsar om provkörning iaf.

Mats Liifv
2011-04-01, 18:58
Bortsett från ABS så har jag testkört lite Honda VFR800'or från 98-01.. Finns de med 4-6000 mil i 40.000:-
segmentet och jag tycker att det är en riktigt trevlig liten sport tourer.. Tror jag kommer slå till på en sån.

Tipsar om provkörning iaf.Absolut inget dåligt val, mycket hoj för pengarna skulle jag vilja säga. Dock kedjedrift, om man nu vill slippa det! En ännu bättre touringhoj, som jag ser det, är Honda Varadero. Har precis skaffat mig en sådan själv. Dock inte som tourer, utan som grus och pendlingshoj. Skulle inte tveka ett ögonblick att ge mig ut på en Europasemester med passagerare på den....bara att hänga på "korvlådorna" och dra!

Mats Liifv
2011-04-01, 19:00
Ser på Two Wheels hemsida att många åker långt till Umeå för att köpa sin BMW-hoj ju.Har en kompis som handlat mer än tio hojar där, han byter varje år och ibland oftare än så! Snacka om bra kund...;)