handdator

Visa fullständig version : oljebyte och filter



eljem
2011-03-29, 14:17
Ja nu är det snart dags och ta fram hojjen här i västmanland.
tänkte fråga vilket är bäst och köpa olja från : biltema? ok? eller? ?
sen är det filtret.+ jag måste tillägga här för dom som inte ser på profilen vilken hoj?
det gäller en suzuki gsx750 en touring från 2001
vid filter byte hur mycket olja behöver jag?
Har en massa olja som har stått i garaget och som jag använde en del av det till min gamla kawazaki (som är död och begraven sen ifjol) Kan suzukin får ärva oljan och använda den även om det har ett par år på nacken? eller är det bara och kasta (inte i skogen förstås)
mvh
ben

erkagn
2011-03-29, 14:43
Ifall förpackningen är oöppnad så ska det inte vara nå problem att använda den oljan.

När jag hade en äldre hoj så körde jag på OKQ8:as olja och den funkade fint. Är nog inget fel på Biltemas olja heller.

RobbeS
2011-03-29, 16:33
En tråd som kan bli ännu en "Biltema bra eller inte tråd". Håller dock med erkagn, använd den gamla oljan om förpackningen är obruten. Köp annars på biltema om du vill ha billig olja. Enligt "halvt" bekräftade rykten är det Agip eller IP olja i Biltemas förpackningar nu.

eljem
2011-03-29, 23:18
Tack för tipsen
burken som är kvar var tyvärr öppnad sen i våras och den har blivit konstig, det ser ut som om luft försvan från den och den blev lite tryckt av sig självt.
Jag är fortfarande lite osäker om det är bra olja. Men som sagt jag är tacksam för tipsen. hoppas att Ni talar om hur mucket olja jag ska ha till hojjen och tar med hänsyn till filter byte!
mv
Ben

Ove
2011-03-30, 08:03
Tack för tipsen
burken som är kvar var tyvärr öppnad sen i våras och den har blivit konstig, det ser ut som om luft försvan från den och den blev lite tryckt av sig självt.


Tecken på att burken varit helt tät och har stått kallt. Säker inget problem med oljan. ;)

Mats Liifv
2011-03-30, 08:56
Tecken på att burken varit helt tät och har stått kallt. Säker inget problem med oljan. ;)Håller med Ove, inga problem med oljan!
Ibland står det på motorn i anslutning till oljepåfyllningen hur mycket olja som ska fyllas. Gissnigsvis runt 3,5 liter.

Har du ingen instruktionsbok till din hoj, i så fall bör du absolut skaffa en. Underlättar tillvaron så mycket.

DearHunter
2011-03-30, 12:53
Oljor och lite annat smått och gott köper jag från:

http://www.oljebaren.se/

Priserna verka hyggliga.

Gulf mineral - om min veteran får välja.... ;)

eljem
2011-04-01, 12:45
Håller med Ove, inga problem med oljan!
Ibland står det på motorn i anslutning till oljepåfyllningen hur mycket olja som ska fyllas. Gissnigsvis runt 3,5 liter.

Har du ingen instruktionsbok till din hoj, i så fall bör du absolut skaffa en. Underlättar tillvaron så mycket.

------------------------------------

Tack Mats och tack Ni alla andra som ha lagt energi på att hjälpa mig med svaren. Ok jag hittade instruktionsbok på internet, det var ingen match, där står det 3,2 liter utan filter och 3,5 med. Så nu är det bytt och använt gamla oljan som jag nämnde.
Gjorde en annan grej som jag ha sett fram emot : bytt fram ruta också, nästan 15 cm högre än originalet.
Nu är även batteriet laddat också.
Vädergubben sade igår att det skulle bli varmt till helgen, så en första provtur vore inte dumt.
mvh
Ben

Mats Liifv
2011-04-01, 13:30
------------------------------------

Tack Mats och tack Ni alla andra som ha lagt energi på att hjälpa mig med svaren. Ok jag hittade instruktionsbok på internet, det var ingen match, där står det 3,2 liter utan filter och 3,5 med. Så nu är det bytt och använt gamla oljan som jag nämnde.
Gjorde en annan grej som jag ha sett fram emot : bytt fram ruta också, nästan 15 cm högre än originalet.
Nu är även batteriet laddat också.
Vädergubben sade igår att det skulle bli varmt till helgen, så en första provtur vore inte dumt.
mvh
BenKul att du är på banan med din hoj! Hoppas på bra väder till helgen bara, lite olika bud hela tiden om vad som gäller.

eljem
2011-04-01, 14:16
Kul att du är på banan med din hoj! Hoppas på bra väder till helgen bara, lite olika bud hela tiden om vad som gäller.

-----------------
hej
den sista raden förstår jag inte sammanhanget? tyvärr.
tack ändå

p.s: passar på och gratulera för nya hojjen

Mats Liifv
2011-04-01, 14:21
-----------------
hej
den sista raden förstår jag inte sammanhanget? tyvärr.
tack ändå

p.s: passar på och gratulera för nya hojjenMenade bara att det verkar högst osäkert i Stockholmsområdet vilket väder det ska bli. Har talats om upp till 14-15 grader varmt och solsken. Nu verkar det inte bli riktigt så bra, snarare kanske inte över fem grader varmt. Den som lever får se. Brukar sällan kolla så speciellt i förväg, utan väntar till dagen innan för att få en uppfattning om vilket väder som väntar.

eljem
2011-04-01, 14:29
vädergubbar brukar slå rätt annars.
Som du säger den som lever får se. Nu är man ju försäkrad också från första april...1400 kronor per år, inte illa eller hur?
Ok nu får vi hoppas på det bästa och se fram emot bättre väder och goo tillvaro.

Freda
2011-04-01, 20:50
vädergubbar brukar slå rätt annars.
Som du säger den som lever får se. Nu är man ju försäkrad också från första april...1400 kronor per år, inte illa eller hur?
Ok nu får vi hoppas på det bästa och se fram emot bättre väder och goo tillvaro.

Nehe du vädergubbar brukar slå väldigt fel tom så fel att SMHI fått på skallen av nån regeringstalesman (kommer inte ihåg nu vem det va) för att deras prognoser är så bedrövligt dåliga. (mer än 70% fel tydligen)

Ibland undrar jag om inte den där apan som kastade pil på en börslista och slog börsproffsen för några år sen vore bättre å anlita.
Upp med en sol ett regnmoln lite olika temp mm på väggen å låt apan gå lös med pilarna :p

DearHunter
2011-04-01, 22:34
Nehe du vädergubbar brukar slå väldigt fel tom så fel att SMHI fått på skallen av nån regeringstalesman (kommer inte ihåg nu vem det va) för att deras prognoser är så bedrövligt dåliga. (mer än 70% fel tydligen)

Ibland undrar jag om inte den där apan som kastade pil på en börslista och slog börsproffsen för några år sen vore bättre å anlita.
Upp med en sol ett regnmoln lite olika temp mm på väggen å låt apan gå lös med pilarna :p

80% Helge...posenten... 80% var det. :rofl:

Freda
2011-04-02, 02:16
80% Helge...posenten... 80% var det. :rofl:

Jaa 80% e bra går åt mycket virke då :D:D:cool: