handdator

Visa fullständig version : Service efter "förvaring"?



RobinT
2011-03-29, 13:45
Har precis inhandlat en H-D sportster 2006 som endast rullat 350mil. Cykeln är servad första gången vid 160 som den ska 01-09-2009 och har sedan dess alltså inte gått särskilt mycket. Men TID har ju trots allt gått sen den servades.

Frågan är: Bör jag lämna in den på service hos firma innan jag börjar köra eller räcker det om jag själv byter olja+filter eller kan jag bara tuta och gasa på till nästa vid 800 mil?

Tacksam för svar!

erkagn
2011-03-29, 14:42
Hej! Grattis till en härlig hoj!

Om den fortfarande har garanti så skall man serva en gång per år. Men då skulle den ha varit servad 2010 och eftersom den servicen är ju redan missad. Jag skulle nog satsa på att byta olja och filter själv om jag vore i din situation.

Mats Liifv
2011-03-29, 15:08
Hej! Grattis till en härlig hoj!

Om den fortfarande har garanti så skall man serva en gång per år. Men då skulle den ha varit servad 2010 och eftersom den servicen är ju redan missad. Jag skulle nog satsa på att byta olja och filter själv om jag vore i din situation.Håller med, byt olja, filter och och bromsvätska. Sen är det bara att köra till nästa service.

RobinT
2011-03-29, 15:29
Tack för svaren! Ska titta in på Pro-bike och köpa mej olja och filter direkt så man kan byta till helgen innan man säsongen drar igång, så blir det en stämplad service vid 800!! Känns alltid bättre att veta att det är ny olja i!!