handdator

Visa fullständig version : ABS - vara eller inte vara?



Motormannen
2011-03-24, 11:12
Det är frågan.

Vad anser ni om ABS? Är det ett måste på era köp? Har ni haft verklig nytta av det någon gång?

erkagn
2011-03-24, 11:15
Skulle gärna haft det om det funnits på min Sporster. Men H-D har ju det inte på så många av sina modeller.

Mats Liifv
2011-03-24, 11:36
Svårt att ha det som ett "måste", om man inte köper nytt. Självklart är det en mycket tungt vägande faktor vid köp. För min del har det sannolikt räddat livet på mig vid ett tillfälle. En älg klev upp på vägen framför mig, "reptilhjärnan" slog till och jag klippte till för fullt på både fram och bakbroms. Farten saktades ner helt utan dramatik och både älgen och jag kom undan incidenten utan skador, trots att det var rejält nära. Handlade om kanske en sekund som skiljde från en katastrof. Till saken hör att det regnade och var helt nylagd asfalt på platsen. Utan ABS hade jag högst troligt bromsat omkull, kanat längs asfalten och kanske klippt benen på älgen. Att få 500 kilo älg över sig slutar sällan väl. Efter den incidenten är i varje fall jag övertygad om ABS:ens uppenbara fördelar. Det är i paniksituationer du verkligen har nytta av den, till vardags märks den överhuvudtaget inte av.

erkagn
2011-03-24, 11:40
Visst hade Jonas nytta av ABS på sin förra hoj (en BMW) då han fick göra nån hastig inbromsning för nå bil-drulle?

Mats Liifv
2011-03-24, 11:54
Visst hade Jonas nytta av ABS på sin förra hoj (en BMW) då han fick göra nån hastig inbromsning för nå bil-drulle?Stämmer gott, han höll på att köra in i baken på en bil som stannade omotiverat inne i Stockholm, för att läsa kartan om jag minns rätt!

Rekommenderar alla som inte redan prövat en hoj med ABS, att verkligen göra det. Känns helt magiskt när det bromsar ner helt odramatiskt, oavsett hastighet. Det tar emot att bara klippa till bromsarna för fullt och man måste ofta testa ett par gånger innan man litar på systemet!

nippe
2011-03-24, 12:12
Körde med ABS på körskolan och saknar det. När det är dax att byta hoj så kommer nog ABS vara krav från min sida.

När man låser framhjulet i 90 så är det inte skoj längre...

Mavve65
2011-03-24, 12:51
Oj oj oj....älgar är riktigt läskiga. Har själv krockat med älg fast då med bil. Hela bilen blev sned, och då hann jag ändå bromsa från ca 90 till ca 50. Varje gång jag ser en varningskylt kommer tankarna på smällen...

Jag har abs-så nu ska jag ut och provbromsa...
har faktiskt inte bromsat så hårt att de tagit--undrar hur det känns ..som på en bil kanske:confused:

Mats Liifv
2011-03-24, 13:09
Körde med ABS på körskolan och saknar det. När det är dax att byta hoj så kommer nog ABS vara krav från min sida.

När man låser framhjulet i 90 så är det inte skoj längre...Ännu värre är det när du låser bakhjulet...då får du sladd också. Om du låser framhjulet så brukar det bara gå rakt fram...så länge du inte vrider på styret innan du släppt bromsen!

Cubalibre
2011-03-24, 14:17
Kolla in detta klippet;

http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/2848-film-inbromsning-pa-bloett-under-lag-med-och-utan-abs

Det är ju dock extrema förhållanden.

Jag hade nog gärna haft ABS, men har lagt handpenning på en utan. Skiljer 10000:-, och det är väl enda anledningen att jag valde den utan ABS.

sally101
2011-03-24, 14:43
den dagen jag byter mc så ska det vara ABS på den

nippe
2011-03-24, 14:52
Det är ju dock extrema förhållanden.

Jag hade nog gärna haft ABS, men har lagt handpenning på en utan. Skiljer 10000:-, och det är väl enda anledningen att jag valde den utan ABS.

Tyvärr så kan det ju räcka med att man kör en gång när det är extrema förhållanden för att det ska gå illa.. men självklart är det ju även en kostnadsfråga...

Cubalibre
2011-03-24, 14:55
Jag undrar hur mycket det skulle kosta att montera ABS på en hoj som saknar det.....förmodligen dyrare än 10000 då?

Mats Liifv
2011-03-24, 15:08
Kolla in detta klippet;

http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/2848-film-inbromsning-pa-bloett-under-lag-med-och-utan-abs

Det är ju dock extrema förhållanden.

Jag hade nog gärna haft ABS, men har lagt handpenning på en utan. Skiljer 10000:-, och det är väl enda anledningen att jag valde den utan ABS.Var nog ganska lika som det hade kunnat gå i min incident. Nu blev det den odramatiska inbromsningen tack vare ABS:en och allt gick väl. Har man bara nytta av det en enda gång får man nog anse att den betalt sig...

Mats Liifv
2011-03-24, 15:09
Jag undrar hur mycket det skulle kosta att montera ABS på en hoj som saknar det.....förmodligen dyrare än 10000 då?Lär inte gå att göra till någon som helst rimlig kostnad, tyvärr!

Cubalibre, vad blir det för hoj som ska köpas?

triumphtobbe
2011-03-24, 15:18
Helt klart ABS på nästa hoj! Bara vetskapen om få till en perfekt inbromsning vid en eventuell paniksituation gör det självklart med ABS.
Det är riktiga Jeppar som säger att de kan bromsa lika bra utan! Det är bara att inse, när man får panik så blir det inte perfekt.

Tobbe.
http://bikeskane955.blogspot.com/

adara
2011-03-24, 15:23
Jag ser det som en safety blanket=) Inte så att jag märker av ABSen till vardags och man övar ju ändå på dom där "perfekta" bromsningarna.. Men skulle jag ngn gång i traffiken bli överraskad och fucka upp bromsningen helt, då finns den där och hjälper till. Går bara att vinna på det.

Nina
2011-03-24, 15:48
Lär inte gå att göra till någon som helst rimlig kostnad, tyvärr!

Cubalibre, vad blir det för hoj som ska köpas?

Måste man inte dessutom typa om hojen?

Cubalibre
2011-03-24, 16:20
Lär inte gå att göra till någon som helst rimlig kostnad, tyvärr!

Cubalibre, vad blir det för hoj som ska köpas?


Tror vi pratade om det i en annan tråd, men det är en Kawasaki ER6F

Sitter och funderar nu på om jag skall lägga ut 10000 till för att få ABS eller ej.....känner mig just nu väldigt snål då jag skall ut med nästan 20000 på kortet(ev mer) Har lagt 15000 på utrustning, och 60000 för en mc, 4-5000 för att försäkra den.....blir mycket pengar...

gunther
2011-03-24, 16:32
ABS är en självklarhet för mig. Har redan sparat in dom pengar det kostar extra på min nuvarande hoj. Orutinerad som jag var (tre dagar gammalt kort) så hamnade jag i en situation där jag låg bakom en skåpbil varigenom jag inte kunde se trafikljuset framför. Vips så står skåpbilen stilla (efter att jag tittat i döda vinkeln för att genomföra ett körfältsbyte) - klippte till frambromsen för kung och fosterland och stannade utan problem. Hur hade det gått utan ABS? Antagligen hade jag väl lagt ner bågen och inget mer hade hänt (det här kan ha gått i max 30-40 km/h) förutom att jag hade behövt betala självrisker et c. vars totalkostnad i slutändan nästan säkert varit högre än ursprungskostnaden för ABS-systemet.

Mats Liifv
2011-03-24, 16:35
Måste man inte dessutom typa om hojen?Det måste man absolut göra, liksom om man tar bort ABS:en. Har varit en del i BMW-klubben som valt att göra det, när reparationskostnaden nästan överstigit hojens värde....

Mc-Bosse
2011-03-24, 16:36
Tror vi pratade om det i en annan tråd, men det är en Kawasaki ER6F

Sitter och funderar nu på om jag skall lägga ut 10000 till för att få ABS eller ej.....känner mig just nu väldigt snål då jag skall ut med nästan 20000 på kortet(ev mer) Har lagt 15000 på utrustning, och 60000 för en mc, 4-5000 för att försäkra den.....blir mycket pengar...

Lägg 10 000 extra! Du kommer inte att ångra dig efter den första tvärniten med hojen när du märker hur systemet jobbar och hojen stannar odramatiskt!

Tillägger att det är ju rätt skönt med ABS på bilen så nog är det att föredra på en mc. Jag snurrade ju på motorvägen med sportbilen för ett tag sedan. Nu hjälper ju inte ABS-bromsar så där mycket när bilen går på tvären men nog minskar farten och den gjorde den ju (när jag med full broms snurrade några varv i ishalkan). Skadorna på bilen blev få med tanke på förhållandenna.

Mats Liifv
2011-03-24, 16:44
Tror vi pratade om det i en annan tråd, men det är en Kawasaki ER6F

Sitter och funderar nu på om jag skall lägga ut 10000 till för att få ABS eller ej.....känner mig just nu väldigt snål då jag skall ut med nästan 20000 på kortet(ev mer) Har lagt 15000 på utrustning, och 60000 för en mc, 4-5000 för att försäkra den.....blir mycket pengar...Det blir mycket pengar att lägga ut. Väldigt surt dock om du skulle ha oturen att bromsa omkull dig och ha vetskapen att ABS:en hade räddat dig.

En vanlig situation i Stockholm är när någon fotgängare bara kliver rakt ut i gatan, i trygg förvissning om att alla måste stanna. Har flera kompisar som åkt omkull i det läget. Man klippte till på bromsen och vred styret för att inte köra på fotgängaren... lite sand kvar på gatan efter vintern och olyckan är ett faktum...

Tror att det kanske kan vara lite svårare att sälja hojen utan ABS. Även den aspekten är värd att ta med i beräkningen. Den första hojen man köper brukar väldigt snart bytas ut mot något annat. Skulle inte bli förvånad om du kör något annat nästa år. Kanske kan vara en idé att titta på en likadan hoj, fast begagnad? Det finns mycket att fundera över...

Cubalibre
2011-03-24, 17:02
Om och när man råkar ut för en situation där man tvärnitar så är ju ABS givetvis bra att ha. Det är säkert fel av mig att tänka som jag gör nu.....men efter 15år som yrkeschaufför med både personbil och tung lastbil så har jag aldrig vart i närheten av att tvärnita, har väl haft tur kanske.

Och det här med att jag skulle vilja byta ut hojen efter en säsong förstår jag inte riktigt. Vet att du har sagt det tidigare Mats, även att man vill ha något med en större motor. Själv anser jag i nuläget att kubik över 1000 är helt vansinnigt, vad skall man med den kraften till om man inte kör på bana?

ER6´an har enbart fått bra betyg. Finns bland annat en jättestor tråd på ett annat forum angående denna hojen och alla tycker det är en riktigt rolig hoj att köra. Och med 650cc räcker det gott och väl.

Jag har ju dock ingen erfarenhet än så länge. Men så som jag känner nu så finns det ingen anledning till att byta någon hoj överhuvudtaget.

Cubalibre
2011-03-24, 18:19
Har för skoj skull gått igenom några hojar med 750cc och kollat skillnad på försäkring. 7-8000:- mer om året om jag skulle välja en 750 istället för en 650. Finns inte en chans att jag betalar 13000 om året i försäkring. Tillräckligt dyrt med 5000:-

Mats Liifv
2011-03-24, 19:12
Jag har ju dock ingen erfarenhet än så länge. Men så som jag känner nu så finns det ingen anledning till att byta någon hoj överhuvudtaget. Tror säkert att du kommer trivas med din nya hoj! Blir kul att få följa dig och dina erfarenheter under ditt första år som motorcyklist. Det är helt idelaiskt om du känner att du kommer att trivas med din hoj. Jag lovar att du sparar mycket pengar på det...det kostar rejäla summor i värdeminskning varje gång man byter. Speciellt om man byter in en hoj man köpt ny, 15-20.000:- kan man förlora om man lämnar den i inbyte, om man har otur. I bästa fall kanske bara 10.000:-.

Jan-Olov
2011-03-24, 19:58
Tror vi pratade om det i en annan tråd, men det är en Kawasaki ER6F

Sitter och funderar nu på om jag skall lägga ut 10000 till för att få ABS eller ej.....känner mig just nu väldigt snål då jag skall ut med nästan 20000 på kortet(ev mer) Har lagt 15000 på utrustning, och 60000 för en mc, 4-5000 för att försäkra den.....blir mycket pengar...
Köp en begagnad som har ABS så kommer du kanske ännu billigare undan.

Cubalibre
2011-03-24, 20:03
Köp en begagnad som har ABS så kommer du kanske ännu billigare undan.

Har redan lagt handpenning på en, och den tror jag inte man kan få tillbaka.....däremot skall det väl inte vara några problem om man vill ta en med ABS istället, om jag nu bestämmer mig för det....

Olle Å
2011-06-27, 18:27
Skulle själv gärna vilja ha en hoj med detta system.
men en undran . Hörde några diskutera ABS och dess fördelar. Contentan av det hela blev ju som väntat. Ju säkrare man tror sig vara , ju fortare kör man. " Har man ABS, så stannar man ju skitsnabbt".
Jag har ju erfarenheter från svår fälttävlan med häst och där gick ju resonemanget, att ju mera säkerhetsprylar ju fortare kunde man rida. Där glömde en del ryttare det vesentliga, och grundläggande säkerhetstänkandet.
Risken är ju uppenbar även bland mcförare att det grundläggande säkerhetstänkandet glöms bort

Guzzi-Leif
2011-06-27, 19:17
Ditt resonemang visar att du inte behöver bekymra dig.
Tekniken slår människan vid en panikbromsning - detta är framtiden (redan idag)!

Olle Å
2011-06-27, 19:51
Ditt resonemang visar att du inte behöver bekymra dig.
Tekniken slår människan vid en panikbromsning - detta är framtiden (redan idag)!

Kanske ett rätt säkerhetstänkande förhindrar en paniksituation ??????????????
Men visst är tekniken överlägsen.

pinnen
2011-06-27, 21:04
tror det är sjukt svårt för dom flesta motorcyklister att dosera rätt bromstryck vid rätt väggrepp när väl den där älgtjuren/bilisten eller vad det är som dyker upp mitt framför ögonen och lyckas bromsa på ett optimalt sätt, tror dom flesta faktiskt skulle bromsa omkull sig, det gör man inte lika lätt med en abs hoj, men bara för att det finns så har du helt rätt, detta är ju enbart ett hjälpmedel åt föraren, den höjer inte kompetensen på individen som kör.

Sen finns det ju dom som tycker olika att abs:en försämrar bromsningen vid löst underlag, grus/sand osv. Men i det stora hela tror jag det gör stor nytta för alla individer.

Och om du undrar? JA jag skulle oxå vilja ha ett bra ABS system på mitt lok..

Freda
2011-06-28, 00:08
Tror inte man ska sätta sin tillit till alla nya säkerhets framsteg som görs... det är först och främst föraren det hänger på, visst ABS är bra men slår inte en vaksam förare som väjer, oftast finns det gott om plats för att väja och bromsa.
Det är bara i extrema situationer som ABS är det som räddar dig.

Och panik? vad är det? ;)

engström67
2011-06-28, 07:02
Det hörs ju hur många som verkligen testat nya maskiner med den senaste tekniken inom abs.:)

Bighoj
2011-06-28, 07:53
Jag kan tänka mig att mänskan mycket väl kan "slå" ABS:en med hjälp av träning OCH på ett specifikt underlag.Grejen är den att underlaget på vägen ändras pga väta,temperatur,grus,is m.m och vi som personer ändrar oss också efter hur vi mår och känner oss för tillfället.Har man t ex sovit dåligt har vi kanske sämre reaktion,man kanske sitter och tänker på annat för en liten stund osv osv.
ABS:en har ju inga humörsvängningar,brist på sömn m.m utan jobbar på samma vis i alla lägen samt känner av greppet på underlaget hur detta än må vara.
Som med allt annat gäller det att kombinera tekniken med ett sunt och förståndigt säkerhetstänkande för att minimera att en olycka ska inträffa.
När man låter det ena ta ut det andra kan t om risken för olycka öka väsentligt.

nippe
2011-06-28, 08:06
jag har kört en del med ABS och min åsikt är att det absolut är en grej som jag kommer att ha på min nästa hoj. det kan ju faktiskt räcka med att man bromsar fel en gång för att det inte ska bli några fler gånger.

DaddyCool
2011-06-28, 08:34
Kolla in detta klippet;

http://www.fastbikes.se/index.php/filmer/filmer/2848-film-inbromsning-pa-bloett-under-lag-med-och-utan-abs

Det är ju dock extrema förhållanden.

Jag hade nog gärna haft ABS, men har lagt handpenning på en utan. Skiljer 10000:-, och det är väl enda anledningen att jag valde den utan ABS.

Är det bara jag som reagerar över att han inte ens försöker hålla upp hojen när han bromsar utan abs??
Han viker styret och lägger sig direkt, men klippet är ju en propaganda FÖR ABS så det är väl meningen att det ska vara lite överdrivet.

Jag är för ABS, men emot skrämselpropaganda.

Mats Liifv
2011-06-28, 13:00
Och panik? vad är det? ;)Det blir du varse den dag älgtjuren kliver upp på vägen framför dig! Berättade om det i början på tråden. Då klipper du bara till på bromsen för allt vad du är värd. Reptilhjärnan slår till. Om det då är halt underlag så ligger du snart och kanar längs vägen...Det kallar jag panik!;)

Hondamannen
2012-12-19, 22:20
Hej,

Gjorde en sökning men jag hittade ingen tråd om detta.

NI som har har abs-hojar, skulle ni kunna tänka er att byta ut er hoj mot en hoj utan abs eller är abs ett absolut krav från er sida?

Mvh

Hondamannen

jtr
2012-12-19, 22:57
Jag har ABS (som går att stänga av) på min nya MC och var mycket skeptiskt till det i början. Men nu tycker jag att det är mycket bra tekniskt funktion - speciellt på grusvägar. Har läst i ngt. tidning att ABS skall vara obligatoriskt på alla nya MC från år 2015 (eller 2016?)

Molgan
2012-12-19, 23:22
Har haft ABS och tyckte det var kanon. Går det att välja så väljer jag ABS, men uppenbarligen, då jag nu kör utan, är det för mig inget ABSolut krav.

Hondamannen
2012-12-19, 23:42
2017 har jag för mig. Jag tänker på yamaha mt-01

Jourtjänst
2012-12-20, 01:56
Krav för mig.

stefan.
2012-12-20, 08:38
Näst intill ett krav för mig.
Dock om jag skulle skaffa en ren grus/offroadhoj skulle jag inte bry mig.

Mats Liifv
2012-12-20, 20:58
Ett krav för min del. Kommer aldrig mer att köpa en hoj utan ABS. Är ungefär som att köpa en bil utan säkerhetsbälte. Vem vill göra det...?;)

Lottaje
2012-12-20, 21:34
Kört både och, vill inte vara utan!

http://m.youtube.com/watch?v=-Zv3Sacl7JQ

http://m.youtube.com/watch?v=dJ_UkAFW6cA&feature=related#/watch?v=dJ_UkAFW6cA&feature=related

Ove
2012-12-20, 21:55
Ni som har ABS - har ni klämt till bromsen för kung och fostervatten och kunnat konstatera att den fungerar. Jag menar som test.

Jåke
2012-12-20, 22:26
Är ungefär som att köpa en bil utan säkerhetsbälte. Vem vill göra det...?;)
Nej, det är som att köpa en bil utan ABS.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Hondamannen
2012-12-20, 22:26
ja det har jag. Jag var lite emot abs av kostnadsskäl tills jag provbromsade på grus i 50 km/h i våras på en avrostningsdag. Efter det vill jag inte vara utan abs.

Jourtjänst
2012-12-21, 00:17
Nej, det är som att köpa en bil utan ABS.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Jag tror nog att skillnaden i konsekvens mellan att ha ABS och inte kan jämföras med bil utan bälte - en flygtur.

Tjita1
2012-12-21, 00:54
Det är ett krav för min del också. Jag hade gått i backen på uppkörningen om jag inte haft ABS. "Är det rätt att låta ABS:en jobba på uppkörningen?" frågade jag instruktören. "Självklart, vad skulle man annars ha den till?" svarade hon.

Nu ska jag gå och lägga mig, för imorron fyller jag år. Får se om det står en hoj på uppfarten när jag vaknar imorron.. ;)

Jåke
2012-12-21, 00:56
Jag tror nog att skillnaden i konsekvens mellan att ha ABS och inte kan jämföras med bil utan bälte - en flygtur.

ABS är skitbra, men folk har glömt att väja för hinder. Där har du bältet, inte att försöka stanna för nånting som ändå är för nära.

Men det är min åsikt, och den har inte i tråden att göra, så därmed återgår vi till ämnet. Har inte själv ABS trots helt ny hoj (medvetet val), har däremot testat några olika och bromsat max både med och utan.

Det är lärorikt och skoj med röken att med avsikt låsa framhjulet på asfalt, men om jag en gång vant mig vid ABS skulle jag troligen varken våga, vilja eller kunna gå tillbaka.

Mina skäl till att köra hoj ligger inte i att skapa mig trygghet till varje pris för tillfället, så jag priotiterar personligen annat om jag måste. Det finns andra, vanligare problem där ute att hantera.

/skrivet på jävligt litet tangentbord/

Ove
2012-12-21, 08:53
Nu ska jag gå och lägga mig, för imorron fyller jag år. Får se om det står en hoj på uppfarten när jag vaknar imorron.. ;)

:birthday: Grattis! :birthday:

Om det inte stod nån hoj med ABS på uppfarten idag så finns det en chans till om några dagar. :santaclaus:

Olle Å
2012-12-21, 11:10
Jag tror nog att skillnaden i konsekvens mellan att ha ABS och inte kan jämföras med bil utan bälte - en flygtur.

Var på en gruskurs anordnad av SMC i höstas. Där fick vi se vad en ABS gör för skillnad vid vanlig körning och bromsning, kortare bromssträcka helt klart.
Men vid aktiv körning på en konbana eller mycket krokig väg där det gällde att snabbt kunna undanmanöverera med hjälp av bakbroms, så var ABS ett hinder.
Vid vanlig körning på alla underlag och vid vanlig trafik, så är ju ABS att föredra.:):):)

pewa
2012-12-21, 12:15
Trådar sammanslagna.

jtr
2012-12-21, 13:37
Jag har tittat nyligen på en MC test. B.la. - bromssträcka med o utan ABS inkopplat. Testföraren stannade på klart mycket kortare sträckan UTAN ABS!!!! Men de är ju proffs. Vi "vanliga" skall köra helst med ABS. (tycker jag)

stefan.
2012-12-21, 13:52
Jag har tittat nyligen på en MC test. B.la. - bromssträcka med o utan ABS inkopplat. Testföraren stannade på klart mycket kortare sträckan UTAN ABS!!!! Men de är ju proffs. Vi "vanliga" skall köra helst med ABS. (tycker jag)

Tester är en sak, verkligheten en annan. Har hört många argumentera att de bromsar lika bra, eller bättre, utan än med abs när de testat osv.. Men det är i en planerad inbromsning där 100% uppmärksamhet ligger på inbromsningen och man förmodligen oftast vet hur vägytan ser ut framför en.
I verkligheten är inte bromsningen alltid planerad, fokus ligger även på trafiksituationen, inte minst om den är "hotfull", du kanske bromsar max, men sen kommer du plötsligt in på en yta med sämre grepp och då låser bromsen plötsligt.

jtr
2012-12-21, 16:19
Tester är en sak, verkligheten en annan. Har hört många argumentera att de bromsar lika bra, eller bättre, utan än med abs när de testat osv.. Men det är i en planerad inbromsning där 100% uppmärksamhet ligger på inbromsningen och man förmodligen oftast vet hur vägytan ser ut framför en.
I verkligheten är inte bromsningen alltid planerad, fokus ligger även på trafiksituationen, inte minst om den är "hotfull", du kanske bromsar max, men sen kommer du plötsligt in på en yta med sämre grepp och då låser bromsen plötsligt.

Men jag har ju skrivit att "vi vanliga" skall helst köra med ABS!?!?!?!

engström67
2012-12-21, 18:48
Har haft många hojar med abs,visst funkar väl utan med men föredrar Abs bara för att kan man hantera det på rätt sätt så är det överlägset och går att köra mer aktivt på alla underlag.Men så är det ju olika från hoj till hoj.Nu syftar jag ju på min senaste hoj som har det bästa systemet på marknaden:)

Jourtjänst
2012-12-22, 00:09
Nu ska jag gå och lägga mig, för imorron fyller jag år. Får se om det står en hoj på uppfarten när jag vaknar imorron.. ;)

Grattis!