handdator

Visa fullständig version : Fd polishojar - säkert köp?



Motormannen
2011-03-23, 10:35
Efter några klick på Blocket hittade jag två intressanta objekt på Nestors Bil i Vallentuna, åkte dit när jag ändå var i krokarna och möttes av en ganska liten bilfirma inklämd mellan bildemonteringar och lastbilscentraler och själv såg de nästan ut som en bildemonteringsfirma men hade några hojar i ett inte allt för tilltagen och imponerande ''showroom''...

Objekten var dessa:
http://www.nestorsbil.se/gallery1_11.html

Hojarna var tydligen gamla polishojar som, enligt säljaren, hade lackerats om och renoverats profssigt med BMW-orginal delar från England. 8400 mil på den från 96 och något på 5000 mil på den från 99. De såg ut som sju svåra år med ett tjockt damlager över sig och insekter på rutorna.

Frågan är då hur säkrt det är att köpa gamla polishojar som man antar kan ha körts med ganska så friskt både en och hundra gånger när de dessutom saknar servicebok...?

Ove
2011-03-23, 10:53
Efter några klick på Blocket hittade jag två intressanta objekt på Nestors Bil i Vallentuna, åkte dit när jag ändå var i krokarna och möttes av en ganska liten bilfirma inklämd mellan bildemonteringar och lastbilscentraler och själv såg de nästan ut som en bildemonteringsfirma men hade några hojar i ett inte allt för tilltagen och imponerande ''showroom''...

Objekten var dessa:
http://www.nestorsbil.se/gallery1_11.html

Hojarna var tydligen gamla polishojar som, enligt säljaren, hade lackerats om och renoverats profssigt med BMW-orginal delar från England. 8400 mil på den från 96 och något på 5000 mil på den från 99. De såg ut som sju svåra år med ett tjockt damlager över sig och insekter på rutorna.

Frågan är då hur säkrt det är att köpa gamla polishojar som man antar kan ha körts med ganska så friskt både en och hundra gånger när de dessutom saknar servicebok...?

:) Säkert ingen fara med hojarna om dom nu faktiskt gått som polishojar. Dokumentation på service borde finnas. Vet inte hur polisen sköter sin servicebok men det borde kunna kollas, det finns ju en del MC-poliser med på SMC-forumet om inte annat.

Damm och flugor på hojen skall man se igenom men det är användbart som prutargument. :D Att dom fått rulla på lite grann är väl inget att tveka på men å andra sidan är det ju kunnigt folk som kört dom så onödig misshandel som en del "amatörer" pysslar med har väl inte varit aktuellt.

Mats Liifv
2011-03-23, 11:22
Behöver inte vara dåliga köp. Kolla via bilregistret hur långt dom har gått, för det är väl svenska polishojar? ta inte för givet att miltalet stämmer utan koll. Talade med en polis om saken en gång och han berättade att man tog mätare från någon annan hoj om någon hade gått sönder. Fanns en del problem med dom mätarna så det var en hel del mätarbyten...

Det som får stryk på polisens hojar har varit kamkedjorna. Vid eskortkörningar i Stockholm, framför allt, blir det väldigt ryckig körning med fulla påslag och lika häftiga avdrag. Har hojen gått i en lugnare miljö kan det säkert vara en helt annan sak. Själv skulle jag försöka pruta 5.000:- på hojarna. Då har du pengar över till eventuella serviceåtgärder. Tror inte att spekulanterna står på kö, så det borde kunna finnas möjligheter.

Det är sunda, slitstarka hojar som duger att köra både långt och länge med. Inte minst elrutan är en bra sak att ha när vädret inte är det bästa. Kolla att ABS, värmehandtag och elrutan verkligen fungerar innan du slår till!

FJRHåkan
2011-06-09, 22:57
Hej.
Beg Polis mc kan man kanske tycka kul MEN HALLÅÅÅÅÄÅÅÅ
Är insatt o har ett bra sammarbete med Mc polisen i Göteborg.
Jag vet att deras hojar är välservade o välskötta MEN jag vet som så många andra att de lär få gå utav den när de väl andvänds.
Med all rätt givetvis.
Skulle gemföra ett sådant köp med en beg polisbil typ hundföranas som går över sten o stock till de kan släppa dogsen när deras trottorarjeppar tar stopp.
Men lycka till med ditt evetulla köp
Mvh
Fjr Håkan

TMax500
2011-06-15, 08:57
Fast FJRHåkan, "crusingmilen" i trafikövervakning borde väl vara i majoritet (99%?) och "utryckningsmilen" i minoritet (1%?)? Då borde de haft ett ganska lugnt och fint liv, totalt? Eller har jag fel?

Bighoj
2011-06-15, 10:57
Med tanke på hur många många många f d polismotorcyklar där rullar på våra vägar kan dom ju lååångt ifrån vara slut som mc,eller ? Jag skulle lyssnat och provat precis som jag gör vid vilket mc köp som helst och tycker jag den verkar ok och till rätt pris skulle jag slagit till.
Jag skulle lätt hellre köpt en fd polishoj framför en beg sporthoj för sporthojarna har överlag fått gå som bara fan.