handdator

Visa fullständig version : MC-Vår(d)



pea_72
2011-03-22, 18:19
Jag kanske inte vågar skriva det här men jag är av en sort som är ganska ointresserad av baksidan med att ha hoj nämligen skötseln av den samma... MEN nu är det ju snart vår och då måste man ju.

Så vad bör jag tänka på nu när jag absolut inte följt de vinterförvaringsråd som jag så påpassligt på vårkanten läst om hur man skall göra inför vintern.... Jag lessnade på kylan i oktober och körde in den i ett kallföråd och japp, bateriet har suttit i hela vintern...och japp bensintanken är fylld...MEN den startade efter ett par sekunder lätt som en plätt. Så vad bör jag nu då greja med innan jag rullar ut på vägarna om ett par veckor? Borde ju putsa krom....

Mc-Bosse
2011-03-22, 18:37
Du behöver inte greja alls! Du verkar vara av samma åsikt som jag. Att en mc ska köras. Tvätta av den lite bara så är den ju klar! Putsa ev krom kan du väl göra om du vill men se det inte som något tvång! :)

Manne
2011-03-22, 18:48
Olja och oljefilter är serviceminimum och bör bytas, sen är det upp till var och en om man vill köra en ren eller skitig hoj.

Mc-Bosse
2011-03-22, 19:28
Med risk för att starta ett olje-krig men: inte behöver man byta olja och filter för att motorn stått avstängd under vintern? Det är ju snarare milen hojen rullat på oljan som är avgörande. Sen hur många mil var och en tycker är lämpligt innan oljebyte är ju en annan sak. Jag för min del tror inte alls på de rekommenderade oljebytesintervallerna. Jag dubblar utan att tveka med en syntetisk olja.

RobbeS
2011-03-22, 20:07
Jag är väl böjd att hålla med Bosse. Tror knappast att någon tillverkare släpper ut en hoj på marknaden som inte tål att hoppa över ett oljebyte. Själv så följer jag serviceschemat slaviskt men mest för att det är skoj att under vinterhalvåret ta sig ett glas vin eller en öl och skruva lite i hojen. :)

Jonas76
2011-03-22, 20:28
Min variant i år = Hej ducativerkstad -> Serva -> Hej ducatiägare, din moppe e klar -> betala -> ha kul!

Manne
2011-03-22, 21:22
Rekomenderad oljebytesintervall yamaha virago 1100, 1981-1994 är 6000 km eller var 6:e månad enligt Haynes workshop manual.
Vet inte vilken årsmodell du har på din virago och hur mycket du rullar per säsong men 5-600 mil är ganska normalt, så ett oljebyte på din hoj är förmodligen inte helt fel. oljefilteret kan du däremot byta vartannat oljebyte.

Jan-Olov
2011-03-22, 22:08
Det är lika bra att kolla kardanen vid bakhjulet. Skär av en pastdunk i lagom höjd så får du ett lämpligt kärl att ta oljan i, och slipper spill.

Mc-Bosse
2011-03-23, 11:31
Min variant i år = Hej ducativerkstad -> Serva -> Hej ducatiägare, din moppe e klar -> betala -> ha kul!

Ett synnerligen praktiskt sätt! :)

nippe
2011-03-23, 12:02
Min variant i år = Hej ducativerkstad -> Serva -> Hej ducatiägare, din moppe e klar -> betala -> ha kul!

Jag funderar på något liknande... jag var lejt bort att byta blinkerslampa på bilen en gång (det var lite glapp och så också men ändå) :sleep:

triumphtobbe
2011-03-24, 15:39
Vad är det för nöje med att plocka fram en skitig hoj och köra med? Själv vill jag ha det så rent och fint som möjligt. Sjävlklart vill jag veta att hojen mår så bra den kan också. Det innebär minst oljebyte/oljefilter och luftfilter vid inställning inför vintern.
Det är inte skrock att avlagringar och partiklar i oljan är aggresiva mot motorn.
Vad är det som gör att du byter olja senare? Det blir väl lika kallt i oktober detta året och då åker hojen in i kallförrådet igen utan service? Det bästa är väl att vara regelbunden så får man en hoj att lita på under säsongen.

Tobbe.
http://bikeskane955.blogspot.com/

engström67
2011-03-25, 07:03
Vad är det för nöje med att plocka fram en skitig hoj och köra med? Själv vill jag ha det så rent och fint som möjligt. Sjävlklart vill jag veta att hojen mår så bra den kan också. Det innebär minst oljebyte/oljefilter och luftfilter vid inställning inför vintern.
Det är inte skrock att avlagringar och partiklar i oljan är aggresiva mot motorn.
Vad är det som gör att du byter olja senare? Det blir väl lika kallt i oktober detta året och då åker hojen in i kallförrådet igen utan service? Det bästa är väl att vara regelbunden så får man en hoj att lita på under säsongen.

Tobbe.
http://bikeskane955.blogspot.com/

Håller helt och hållet med dig:)

Olle Å
2011-03-25, 08:33
Till mångas förtret har jag alltid haft den åsikten att man skall sköta servicen och sen blåser man av hojen ( var försiktig vid lager osv.) eller bilen med högtryck när det behövs. Eller köra fort när det regnar.
Tycker ju att det är roligare att köra två timmar än att gnida krom två timmar.

räven
2011-03-25, 08:45
Till mångas förtret har jag alltid haft den åsikten att man skall sköta servicen och sen blåser man av hojen ( var försiktig vid lager osv.) eller bilen med högtryck när det behövs. Eller köra fort när det regnar.
Tycker ju att det är roligare att köra två timmar än att gnida krom två timmar.

Haha, inngår i Olles gäng. Utom högtrycken. Spolslangen max 3 kg tryck.

Ove
2011-03-25, 10:14
Haha, inngår i Olles gäng. Utom högtrycken. Spolslangen max 3 kg tryck.

:D Sparsam mad vatten här. Jag har dessutom sett att det blir inte så skitigt på ovansidan av hojen på tanken och framåt och det är den biten man ser när man kör. :D

Mats Liifv
2011-03-25, 11:20
Håller efter hojarna med högtryckstvätten på jobbet. Funkar utmärkt om man håller lite avstånd och använder sunt förnuft vad gäller hur man riktar strålen. Går snabbt och är effektivt! Servar och sköter hojarna som dom bör underhållas. Tillhör inte skaran som bara ställer in en skitig hoj på vintern och sedan glömmer bort den tills det är dags att ta fram den på våren, med dött batteri och lite ny rost. Känner en del som gör så, funkar för dom men är inte sättet jag vill sköta min motorcykel på.

Carina
2011-03-25, 13:37
För min del vill jag ha en vårdad hoj, dels tillhör det tycker jag att sköta den.Har tagit lån på den o då vill jag helst ha lite tillbaka om det skulle säljas. För mig är det en trygghet o veta att hojen är servad o genomgången, samt det är kul om någon kommenterar att man har en välskött hoj. När jag skulle byta in min gamla hoj hos säljaren fick jag mer än det var avtalat pga han tyckte den var välvårdad :) Sån är jag :)

Ove
2011-03-25, 14:57
:) Visst är det trevligt att se en ren och putsad MC. Men man ska nog inte sätta = tecken mellan putsad och välskött utan vidare. Jag fick hjälpa till att få igång en stor, blank och väldigt fin maskin för något år sen. Det blev att jag körde den en liten bit när den startat. Fick problem direkt när jag skulle sakta ner - ingen broms! Pumpar och det händer inget - fick lita till fotbromsen för att få hejd men den funkade inte heller så bra. Men ren och blank var den. :rolleyes:

Av flera anledningar klarar jag inte att hålla hojen ren och blank men är glad ändå. Huvudsaken är att den har alla funktioner som ska finnas och är trafiksäker! ;)

pea_72
2011-03-25, 18:06
Ok, en massa åsikter tydligen och ja, jag har dåligt samvete för att jag inte putsat och fejat med den i höstas. Men till kärnfrågan då vad bör jag göra. Jag bytte, fick hjälp med att byta både oljefilter motorolja, luftfilter, kardanolja och koplingsvajer på sensommaren, rullade kanske en 200 mil till efter det...då borde man väl kunna köra ett par varv utan att fixa det redan nu? Tänkte iofs att olja och filter borde jag byta i sommar men inte behöver jag väl göra det nu? Sen skall den besiktigas i sommar och då kommer jag få byta framdäck...vad kan man räkna med att det kostar? Sparar man mycket genom att plocka loss hjulet hemma?

Olle Å
2011-03-25, 18:28
Kom och tänka på lite episoder från den tiden jag tävlade fälttävlan med mina hästar.
De var ju alltid vältränade, väl fodrade och hade välskötta hovar. Men inte fanken stog jag och flätade manen inte, fastän hästarna gick svår fälttävlan.
Sedan fanns det ju ett flertal ryttare som hellre ryktade och putsade på sina hästar.
Verkar vara samma sorts egenskaper hos både ryttare och mcförare.

Ove
2011-03-25, 19:02
Ok, en massa åsikter tydligen och ja, jag har dåligt samvete för att jag inte putsat och fejat med den i höstas. Men till kärnfrågan då vad bör jag göra. Jag bytte, fick hjälp med att byta både oljefilter motorolja, luftfilter, kardanolja och koplingsvajer på sensommaren, rullade kanske en 200 mil till efter det...då borde man väl kunna köra ett par varv utan att fixa det redan nu? Tänkte iofs att olja och filter borde jag byta i sommar men inte behöver jag väl göra det nu? Sen skall den besiktigas i sommar och då kommer jag få byta framdäck...vad kan man räkna med att det kostar? Sparar man mycket genom att plocka loss hjulet hemma?

:) Inga problem. Kolla bara att olja och andra vätskor finns på de nivåer som skall vara. Testa sen alla funktioner i låg fart innan du börjar köra i trafik. :)

Finns en del teorier att motorn tar skada om man inte byter olja inför vintern men jag har inte sett några bevis. Har svårt att tänka mig att mc- motorn är så mycket känsligare än dom som finns i entreprenadmaskiner, båtmotorer, gräsklippare o.s.v. :)

;) Jag tycker: Sköt hojen som du själv tycker är lagom men prioritera trafiksäkerheten. Vi är ett stort gäng av individualister med olika idéer som var och en är salig på sin tro och ska du rätta dig efter oss alla kommer du bara att bli stressad. M.a.o. finn din egen stil och stå för den. ;) :)

Mats Liifv
2011-03-25, 20:02
Precis som Ove säger, finn din egen nivå!

Lämpligt kan ju vara att ta tillverkarens anvisningar angående service i form av byte av oljor etc. som en fingervisning. Själv tvättar jag av hojarna vid behov och servar enligt tillverkarnas direktiv. Kör ungefär 2.000 mil/år så det körs mer än putsas. Kör i alla väder, bara det inte är is på vägen. Har en kompis som börjar köra först när det regnat minst tre gånger efter snösmältningen. Han är nämligen rädd för eventuellt kvarliggande salt på vägen. Han byter motorolja och däck efter max 300 mil samt byter bromsvätska minst två gånger per säsong. Alla är vi olika...:)

engström67
2011-03-25, 20:21
Precis som Ove säger, finn din egen nivå!

Lämpligt kan ju vara att ta tillverkarens anvisningar angående service i form av byte av oljor etc. som en fingervisning. Själv tvättar jag av hojarna vid behov och servar enligt tillverkarnas direktiv. Kör ungefär 2.000 mil/år så det körs mer än putsas. Kör i alla väder, bara det inte är is på vägen. Har en kompis som börjar köra först när det regnat minst tre gånger efter snösmältningen. Han är nämligen rädd för eventuellt kvarliggande salt på vägen. Han byter motorolja och däck efter max 300 mil samt byter bromsvätska minst två gånger per säsong. Alla är vi olika...:)

Det är väl tur att alla är olika:)olje byte,vs däck vid 300mil var väl att ta i:)Jag byter olja vid 1000mil som det ska vara,och däcken brukar jag alltid byta när dom är halvslitna,eller om jag ska åka långt.Man har ju träffat puckon som är långt hemifrån och har blanka däck:confused::confused:.Sedan vill man ju inte åka så mycket i salt heller,mycket aluminium som tar smällen.men så fort det är torrt så gasar vi:)