handdator

Visa fullständig version : Kevlarjeans



Boogieman
2007-11-12, 22:13
Sen har jag handlat Kevlarjeans i England,

Hur är dom där jeansen igentligen. Tänker ur skuddsperspektivet. Tänk att skaffa mig ett par själv 8)

Hamre
2007-12-17, 21:00
Sen har jag handlat Kevlarjeans i England,

Hur är dom där jeansen igentligen. Tänker ur skuddsperspektivet. Tänk att skaffa mig ett par själv 8)

Ursäkta att det dröjde med svaret, men bättre sent än aldrig!
Hood jeans heter sorten jag har med CE-godkända skydd. Fördelen skall vara att det är en extra byxa av Aramidfiber som är som ett foder, om du fattar min konstiga förklaring.
Dom jeansen jag har sett som finns i Sverige har bara "lappar" av Aramidfiber på utsatta ställen. Jag inbillar mej att dom här är bättre som är helfodrade med Aramidfiber.
Kolla länken som följer http://www.hoodjeans.co.uk/index.html

turbo
2008-03-19, 10:27
blir skyddsjeansen varma? jag kan känna att anledningen till att det känns jobbigt med stället är inte att det är krångligt att ta på utan att det blir så himla varmt där under.

Hamre
2008-03-19, 22:22
blir skyddsjeansen varma? jag kan känna att anledningen till att det känns jobbigt med stället är inte att det är krångligt att ta på utan att det blir så himla varmt där under.

Jag tycker att dom är mycket skönare att köra med, speciellt sommartid.
Svala och sköna, inte så klibbigt och tätt som skinnet blir i värmen.
Kan rekommenderas!

pewa
2008-03-20, 23:37
Intressant..

Men hur ser dom ut? Som vanliga jeans? Har kanske lite fördomar men tänker mig nån slags osmidiga pansar-jeans som sitter lite halvdåligt ;)

Hamre
2008-03-20, 23:52
Intressant..

Men hur ser dom ut? Som vanliga jeans? Har kanske lite fördomar men tänker mig nån slags osmidiga pansar-jeans som sitter lite halvdåligt ;)

Precis som vanliga jeans, känns som vanliga jeans att ha på sej. Bra passform(åtminstone på mej) Kevlaren märker du inte av.
Jag använder knäskydd, så där ser dom lite bylsiga ut. Hade inget foto på mej iklädd jeansen, men tog en bild från hemsidan.

Nina
2008-03-21, 07:33
Nja, jag skulle nog inte våga sätta på mig dom, jag minns fortfarande hur trasiga de blev när man ramlade av cykeln som barn. Och vad ont det gjorde…

Hamre
2008-03-21, 13:14
Nja, jag skulle nog inte våga sätta på mig dom, jag minns fortfarande hur trasiga de blev när man ramlade av cykeln som barn. Och vad ont det gjorde…

Tror du att ett par vanliga mc-byxor i textil håller bättre?
Jeanstyget går sönder direkt vid en vurpa, men kevlarfodret håller garanterat.
Jag känner mej säkrare med jeansen än ett textilställ, där finns väl bara kevlarförstärkningar endast i dom dyrare segmenten.

Nina
2008-03-21, 18:09
Det jag menar är att jag tror än i dag att jeansen är som de var då när man cyklade och ramlade omkull och kom hem med trasiga jeans och helt blåslagen. ;)

Mogens
2008-03-21, 22:01
hej alla
jag körde med Dragginjeans delar av förra sommaren dom är lite varmare än vanliga jeans men behagliga att ha på sig. Här kommer lite text från
http://www.handelsboden.com/default.aspx

Denimjeans med KEVLARFÖRSTÄRKNINGAR runt knäna, på yttersidan benet och i baken. "Drag testet" utfört i 140 knyck (åka efter en motorcykel liggande på baken)! Perfekt på sommaren och när du vill ha en mer "civil" look.

Har set filmen med testet men hittar inte nu / Mogens

Nina
2008-03-21, 22:22
"Drag testet" utfört i 140 knyck (åka efter en motorcykel liggande på baken)!
Jisses, det var vågat! Kanske man skulle köpa ett par ändå? :)

turbo
2008-04-19, 18:04
sådana här jeans kanske är lösningen för alla tuffingar som inte orkar/vill/kan köra i riktiga mc-kläder?

lene
2008-04-19, 21:38
hejsan jag har också köbt ett par kevlar jeans inte nog med att dom är svalare dom är också mjuka och sköna att ha på mvh lene

erkagn
2010-05-25, 12:05
Är de nån som kör med MC-jeans av kevlar med skydd?

Måste man beställa en storlek större än normalt för att skydden ska få plats, eller?

Skulle va skönt att ha ett par sådana när de är stekhett ute...


________________________________________
Slog samman två liknande trådar /Peter

Gawriel
2010-05-25, 12:37
jag köpte ett par från Mo'Cycle och lyssnade på försäljaren som tyckte jag skulle ta ett par större än min vanliga storlek och de är alldeles för stora (postorder o e-mail conversation, kunde inte prova de innan)
Storlek 32/34, svarta med höft o knäskydd, helt splitternya, bara provade, gav 1995, de är dina för 1500 om storleken passar. 32 är längden o jag är 1.77, de hamnar under hälen, 34 midjan och en halv Gabriel till får plats där inne, skulle ha tat 32/32 som jag hade tänkt från början

erkagn
2010-05-25, 12:39
jag köpte ett par från Mo'Cycle och lyssnade på försäljaren som tyckte jag skulle ta ett par större än min vanliga storlek och de är alldeles för stora (postorder o e-mail conversation, kunde inte prova de innan)
Storlek 32/34, svarta med höft o knäskydd, helt splitternya, bara provade, gav 1995, de är dina för 1500 om storleken passar. 32 är längden o jag är 1.77, de hamnar under hälen, 34 midjan och en halv Gabriel till får plats där inne, skulle ha tat 32/32 som jag hade tänkt från början

Tyvärr är jag alldeles mycket större. När jag köpte ett par goretex-byxor i våras så fick jag gå upp på 4XL???

Men tack för informationen. Det låter som om det är bäst att låta bli postorder och istället köpa dem lokalt så man kan prova dem.

Hoppas du kan skicka tillbaks dem och få en bättre storlek.

DearHunter
2010-05-25, 12:44
Japp. Köpte ett par Draggin jeans. Riktigt, riktigt sköna att ha på sig. Man sitter bekvämt i dem.

Tyvärr så är vårat väder här hemma i Sverige så instabilt så man måste nästan alltid ha med sig ett regnställ eller köra i G-tex stället från början. :mad:

Figurehead
2010-05-25, 13:49
Köpte ett par Lindstrands Wrap i höstas, och jag fullkomligt älskar dom! Bra passform (Har M i vanliga fall och M passade utmärkt inkl. skydd), skönt material och enligt mig är dom den enda modellen som inte genererar "gubbröv". =)

erkagn
2010-07-19, 09:55
Ska försöka ta mig iväg idag till Handelsboden och prova och förhoppningsvis köpa ett par. Är så less värmen i de vanliga mc-byxorna nu på sommarn.

Jonas
2010-07-19, 10:46
Älskar mina Draggin Jeans som jag köpte på Handelsboden. Väl värda sina 2200 som de kostade. :)

Carina
2011-03-21, 19:26
Har funderingar på att köpa kevlarjeans som jag skulle använda på sommaren. Någon som har testat dom, och hur är dom att använda ? :)

Texas
2011-03-21, 19:31
Hej

Jag har ett par som jag köpte på Heca i Sundsvall och jag tycker dom funkar fint. Har satt i ett par knäskydd i dom för att få lite mer skydd. Skönt att ha på till och från jobbet och kortare turer.

mvh//Texas

Nina
2011-03-22, 12:35
Jag fick ett par förra säsongen men jag minns med gott minne hur det var att ramla omkull med cykeln som yngre och jeansen gick sönder. Och vilken värk, blåmärken och sår jag fick. Så jag har inte vågat prova dem pga minnet. Det är säkert nån mental spärr jag har… Okej, ska testa dem i sommar, dock inte hårdtesta dem. I alla fall hoppas jag få slippa hårdtesta dem. :)

De sitter bra på kroppen i alla fall. Som vanliga jeans modell grova ungefär. Bra att de är långa i benen, har långa ben själv så jag har lite problem att hitta jeans med bra längd på.

DearHunter
2011-03-22, 13:40
Jag kör med mina när det är varmt ute. Så varmt att mina cordura brallor blir direkt obekväma i värmen. Jeansen sitter skönt och är svalare. Dessutom så kan man gå omkring i dem utan att se ut som en trafiksignal i nyllet pga värmeslag....:D

Nackdelen med Jeansen är att man bör ha med sig regnplagg. Vårat ostadiga väder här i nörr gör att man kör in och ut ur olika regnområden....tyvärr :mad:

Peo
2011-03-22, 13:54
Fukar bra hoppas jag, beställde ett par på e-bay från england i helgen för 890:- ink frakt.

Tänkte ha dom när solen skiner och man bara cruisar lite på byn.

erkagn
2011-03-22, 14:11
Hur är det om man enligt försäkringsvillkoren ska ha godkända skyddskläder? Räknas sådana jeans som godkända, så man får ut maximal ersättning från försäkringsbolaget ifall man blir skadad?

Carina
2011-03-22, 14:45
Tack för alla svar. Lutar åt att det blir ett inköp på Flying Eagle i helgen.

Carina
2011-03-22, 14:46
Hur är det om man enligt försäkringsvillkoren ska ha godkända skyddskläder? Räknas sådana jeans som godkända, så man får ut maximal ersättning från försäkringsbolaget ifall man blir skadad?

Dom byxor jag har tittat på har försytt i knä o höfter för att kunna stoppa dit knä och höftskydd. Kan inte tänka mig annat än att de ska täcka försäkringen om olyckan skulle vara framme. Men jag ska ta reda på det.

Carina
2011-03-22, 15:15
Dom byxor jag har tittat på har försytt i knä o höfter för att kunna stoppa dit knä och höftskydd. Kan inte tänka mig annat än att de ska täcka försäkringen om olyckan skulle vara framme. Men jag ska ta reda på det.

Har pratat med Bilsport O mcförsäkring. Kevlarjeans är godkända om man har knäskydd o höftskydd i jeansen. Eller som hon sa "Bara det finns extraförstärkningar vid knäna "

erkagn
2011-03-22, 15:21
Har pratat med Bilsport O mcförsäkring. Kevlarjeans är godkända om man har knäskydd o höftskydd i jeansen. Eller som hon sa "Bara det finns extraförstärkningar vid knäna "

Så bra du kollade upp det. Funderar på köpa ett par jag oxå. Gäller bara hitta nå storlek som passar :D

Carina
2011-03-22, 16:03
Så bra du kollade upp det. Funderar på köpa ett par jag oxå. Gäller bara hitta nå storlek som passar :D

I denna delen av Sverige finns en butik i växjö och kalmar som heter flying eagle. Har köpt det mesta av dom. Man kan även handla online hos dom.Alltid hjälpsamma. :)

erkagn
2011-03-22, 16:22
I denna delen av Sverige finns en butik i växjö och kalmar som heter flying eagle. Har köpt det mesta av dom. Man kan även handla online hos dom.Alltid hjälpsamma. :)

Tack för tipset. Ska kika in på deras hemsida :)

Mats Liifv
2011-03-22, 16:29
Här (http://www.youtube.com/watch?v=JvKEXO8bZqA&feature=player_embedded) kan du se en film som i alla fall övertygade mig om att just dessa jeans är okay!
Undvik dock att köpa jeansen "Oilskins". Dom kladdar av sig på allt du kommer i kontakt med. Funkar väl så länge det bara rör sadeln, men är betydligt värre när man besöker ett fik eller liknande...:thumpdown:

erkagn
2011-03-22, 16:31
Blev klart imponerad över det jag såg på filmen!

Nina
2011-03-22, 16:32
Funkar väl så länge det bara rör sadeln, men är betydligt värre när man besöker ett fik eller liknande...:thumpdown:

Följer stolen med upp när man reser sig eller? :rofl:

Mats Liifv
2011-03-22, 16:40
Följer stolen med upp när man reser sig eller? :rofl:

Nää, det gör den inte. Däremot blir det alldeles fett och kladdigt på stolen. Inte så kul för den som kommer efter...Undvik den modellen! Är ungefär som de gamla, så kallade "Kletställen" från Barbour, som knuttar använde förr. Var ett rejält misstag att köpa dom. Kunde inte tänka mig att de skulle vara så kladdiga.

Var på en infokväll med Lindstrands/Halvarsson. Fick då reda på att deras jeans faktiskt hade bättre nötningsvärden än deras skinnställ. Kommer inte ihåg siffrorna, men det var ett rejält övertag för jeansen.

Nina
2011-03-22, 17:11
Var på en infokväll med Lindstrands/Halvarsson. Fick då reda på att deras jeans faktiskt hade bättre nötningsvärden än deras skinnställ. Kommer inte ihåg siffrorna, men det var ett rejält övertag för jeansen.

Oki! Då ska jag stoppa i knäskydd.

Mats Liifv
2011-03-22, 17:25
Oki! Då ska jag stoppa i knäskydd.

Har skaffat sådana här. (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=248&cid=10) Har plockat ur skydden ur mina byxor och kör uteslutande med dom här benskydden och en rejäl skyddsbyxa med riktiga höftskydd.

Jonas
2011-03-22, 17:59
Har skaffat sådana här. (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=248&cid=10) Har plockat ur skydden ur mina byxor och kör uteslutande med dom här benskydden och en rejäl skyddsbyxa med riktiga höftskydd.

Såna måste jag skaffa att ha under mina kevlarjeans! :)

erkagn
2011-03-22, 18:14
Har skaffat sådana här. (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=248&cid=10) Har plockat ur skydden ur mina byxor och kör uteslutande med dom här benskydden och en rejäl skyddsbyxa med riktiga höftskydd.

Perfekta skydd. Jag har ju ett par allvädersbyxor där knäskydden sitter helt fel, inte alls på mina knän. Har ju även köpt ett par skinnbrallor och på dom tror jag skydden sitter bättre.

Men dessa som man sätter på benen måste ju vara bäst!

Figurehead
2011-03-22, 18:36
Jag kör med ett par Jeans från Lindstrands under sommaren. Perfekt passform och det fläktar ju helt underbart! På våren/hösten tar jag på mig ett par kevlar-"långkallingar" under. Andas fin fint och jag är inte ens i närheten av att frysa vid fyra plusgrader. Nackdelen är ju regn/stänk. Suger som en svamp. =(

Peo
2011-03-24, 12:43
Var hittar man kevlarlågkallingar ???

Med såna och knäskydd kan man ju ha vilka brallor som helst.

Greven
2011-03-24, 12:44
Var hittar man kevlarlågkallingar ???

Med såna och knäskydd kan man ju ha vilka brallor som helst.

Vet att Handelsboden har, iaf i sin katalog.

Figurehead
2011-03-25, 22:54
Yepp! Handelsboden har. Helt klart mitt bästa köp när det kommer till MC kläder, tillsammans med 4-bikers vinterhandskar som oxå är extremt prisvärda.

Carina
2011-03-26, 20:07
Handlade kevlarjeans idag på Flying Eagle i Växjö. Blev även sommarhandskar. Så lite värme nu så man kan testa de nya kläderna :)

Gerro
2011-03-28, 23:09
Hur är det om man enligt försäkringsvillkoren ska ha godkända skyddskläder? Räknas sådana jeans som godkända, så man får ut maximal ersättning från försäkringsbolaget ifall man blir skadad?

Tror det är lite si och så med detta. Handelsboden (.com) påstår sig ha ett par som är helgodkända "Draggin C-Evo" för ca 3,5 papp

Peo
2011-03-29, 13:39
Så här står det i Bilsport mc försäkringsvillkor:


2.16 Godkänd skyddsutrustning
Med godkänd skyddsutrustning menas
A) Lagstadgad hjälm.
B) Skyddsdräkt avsedd för mc-bruk med förstärkta armbågar, knän och axlar.
C) Förstärkta stövlar för mc-bruk.
D) Mc-handskar.


Så då måste ju kevlarjaens vara ok.

Mats Liifv
2011-03-29, 15:02
Så här står det i Bilsport mc försäkringsvillkor:


2.16 Godkänd skyddsutrustning
Med godkänd skyddsutrustning menas
A) Lagstadgad hjälm.
B) Skyddsdräkt avsedd för mc-bruk med förstärkta armbågar, knän och axlar.
C) Förstärkta stövlar för mc-bruk.
D) Mc-handskar.


Så då måste ju kevlarjaens vara ok.Inga orimliga krav på något sätt, på mitt sätt sett! ;)

Carina
2011-03-29, 19:30
Innan jag köpte mina, ringde jag Bilsport o mcförsäkringar. Jeansen var godkända som skyddsutrustning, om det finns förstärkningar vid knäna. Så får man ersättning m.m om olyckan skulle vara framme.

nippe
2011-03-29, 19:35
jag blir mer och mer sugen på ett par.. kanske ska hålla mej borta från alla affärer ett tag så det inte blir dyra spontanköp... :)

Jonas
2011-03-29, 21:52
Jag köpte ett par förra sommaren och det är ett av mina bättre inköp. Värt varenda krona. Men det finns fuskkopior. Satsa på originalen även om de kostar en slant. Och gärna tillsammans med de knäskydd som Mats länkat till tidigare i tråden. Annars sitter knäskydden alldeles för dåligt på plats.

nippe
2011-03-29, 22:11
Jag köpte ett par förra sommaren och det är ett av mina bättre inköp. Värt varenda krona. Men det finns fuskkopior. Satsa på originalen även om de kostar en slant. Och gärna tillsammans med de knäskydd som Mats länkat till tidigare i tråden. Annars sitter knäskydden alldeles för dåligt på plats.

vilka är originalen??

Jonas
2011-03-29, 22:29
De heter väl bara Draggin Jeans. De som heter C-EVO är helgodkända och är de som jag köpte.

http://www.handelsboden.com/draggin-cevo-herr-p-1411-c-129.aspx

erkagn
2011-04-04, 20:04
Har nu beställt dessa på Handelsbodens hemsidda
http://www.handelsboden.com/draggin-molten-combat-pants-p-98-c-195.aspx
De skickar med ett par hängslen på köpet med alla byxor denna vecka.

Otroligt prisvärt 898 kr ju.

Jonas
2011-04-04, 20:51
Ledsen, men några äkta Draggin Jeans med kevlar får man knappast för under 3000 kronor. Mina kostade 3200 för ett år sedan.

Jonas
2011-04-04, 21:01
Hm, ser nu att de faktiskt har sänkt priset rejält på flera modeller och vissa är tom sänkta med nästan 1000 kr. Du kan har gjort ett klipp, Erkagn! :)

Mats Liifv
2011-04-04, 21:02
Mina Draggin Jeans med kevlar kostade 2.195:- förra året. Verkar vara lite varierande priser på olika modeller. Ett par för under tusenlappen känns helt rätt tycker jag!

Nina
2011-04-04, 21:03
Mina vet jag inte vilken modell det är, jag fick dom men heter Draggin' Jeans.

erkagn
2011-04-05, 05:03
Hm, ser nu att de faktiskt har sänkt priset rejält på flera modeller och vissa är tom sänkta med nästan 1000 kr. Du kan har gjort ett klipp, Erkagn! :)

Ja, otroligt vad dem sänkt priset. :D

akems
2011-04-05, 13:55
Som vanligt är priset minst det dubbla mot i USA,kostar ca 100 dollar.Förstår inte riktigt varför det är så stor skillnad för handlarna bör kunna få andra priser än vad jag som privatperson kan handla för.Köpte våra draggin jeans i usa för ca 2 år sedan kostade då ca 1000 kronor paret hemma med frakt och tull,kan nog bli ungefär samma idag.http://www.dragginjeans.com/default.aspx kolla även på ebay men där får man se upp för kopior som inte håller samma kvalitet

erkagn
2011-04-07, 19:35
Fick dom idag. Dom passade precis.

Cubalibre
2011-06-08, 14:00
Idag gjorde jag slag i saken och köpte mig ett par jeans med kevlarförstärkning. Så luftigt och skönt! Inga mer svettiga ben och byxor som fastnar och sitter obekvämt. Givetvis inte lika bra skydd, men jag flyttade ialafall över knäskydden ifrån mina tidigare byxor till dessa.

Dessa köpte jag: http://www.mcweb.se/kevlarjeans-fame-p-10098-c-118.aspx

Och dessa hade jag innan: http://www.mcweb.se/byxa-6067-p-4591-c-118.aspx

Om någon är intresserad av att köpa billigt så hör av er!

Storlek XL vilket var chockande då jag har 32-33 i jeansstorlek.

nippe
2011-06-08, 14:02
jag ska åka och köpa någon dag också.. börjar bli på tok för varmt ute...

C Upp
2011-06-08, 18:37
Köpte mig ett par Draggin samma dag som jag tog körkortet. Så oerhört skönt... Inte samma skydd kanske, men vafan... Ska man vara helt säker måste man ju köra omkring i en riddarrustning med heltäckande airbag.

nippe
2011-07-07, 12:52
Igår fick dom äntligen hem min storlek av jeans och jacka jag bestämt mej för. Blev Lindstrands Dundee (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=159&cid=4) som jacka och tillhörande jeans (http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=177&cid=8)
Vilken sval jacka... helt otrolig.. med ens känns det inte jobbigt att klä på sej mckläderna. :)

cribbe
2011-09-12, 13:35
Jaha så har även jag köpt mig ett par jeans idag. För min del blev det:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?cid=8&id=192

Kändes riktigt bra att ha på sig och såg snygga ut. Dock hade Lillemans inte passande skydd hemma så det fick dom beställa, men den som väntar på något gott....

Duke
2012-03-27, 03:45
Någon som kör med Draggins knäskydd "Knee Guard (http://www.handelsboden.com/knee-guard-draggin-knaskydd-p-1254-c-131.aspx)"?

Twenty2
2012-03-27, 04:59
Jag kör med de skydden du länkar till från Knox.
Har inte använt dom så ofta med tanke på temperaturen än så länge, inte riktigt känt att det varit jeansväder. Men snart åker dom på igen.
Gillar skydden efter som dom sitter bra på plats. Kan bli lite svettigt om man stannat och har dom på sig länge.. men det är ju bara att lirka av sig ;)

Duke
2012-03-27, 05:12
Låter bra. Blir att man lägger en beställning på ett par jeans samt skydd inom kort.

honda500
2012-03-27, 05:48
Jag kommer också småningom att Köpa en set deagin kläder men man måste vara försiktig när man köper dragin och ta reda på hur många procent kevlar kläderna består. Det kan räcka med 1 procent för att de ska få kallas dragin jeans. Handelsboden har en jeansbyxa med heltäckt med kevlar.

Mats Liifv
2012-03-27, 14:25
Jag kommer också småningom att Köpa en set deagin kläder men man måste vara försiktig när man köper dragin och ta reda på hur många procent kevlar kläderna består. Det kan räcka med 1 procent för att de ska få kallas dragin jeans. Handelsboden har en jeansbyxa med heltäckt med kevlar.Menar du att det skulle finnas piratkopior av Draggin´jeans? Mina jeans är fodrade med kevlar till största delen, åtminstone på de delar som blir utsatta vid en omkullkörning. Antog att det är så med alla deras kläder. Tror inte jag sett någon procentsats anges hur mycket kevlar det är, men det ser man lätt med blotta ögat.

Cubalibre
2012-03-27, 14:37
http://www.tradera.com/kevlarjeans-mc-jeans-auktion_302259_152311177

Duke
2012-03-27, 14:43
Menar du att det skulle finnas piratkopior av Draggin´jeans? Mina jeans är fodrade med kevlar till största delen, åtminstone på de delar som blir utsatta vid en omkullkörning. Antog att det är så med alla deras kläder. Tror inte jag sett någon procentsats anges hur mycket kevlar det är, men det ser man lätt med blotta ögat.

Piratkopior finns av allt. Det han menar är nog att det finns Draggin med mindre mängd kevlar. Har för mig att man använder 13.5 ounces / 383 gram som minst fördelat över stuss, längst sidan ner till knäna samt runt dessa.


http://www.tradera.com/kevlarjeans-mc-jeans-auktion_302259_152311177

I min bok är man är ett stolpskott om man köper begagnad MC-utrustning.

Cubalibre
2012-03-27, 14:54
I min bok är man är ett stolpskott om man köper begagnad MC-utrustning.

Och varför skulle man vara det? skulle det vara något fel på ett par byxor som är använda ett fåtal gånger? vad skulle det kunna vara för fel ens? eller en jacka? det enda är väl hjälmar som kan vara lite känsligt.

Duke
2012-03-27, 19:42
Förutom att det är riktigt ofräscht, hjälper inte att tvätta om personen t.ex. har eller har haft otrevligheter som skabb, löss, mask och vissa könssjukdomar, så vet man inte hur sakerna har använts, om personen som säljer har "förbättrat" på sömmar eller liknande. Sedan så är garanti* oftast personlig, reklamationsrätt är det alltid, och gäller bara ursprungsköparen.

*Säljargaranti: Garantiavtal mellan butiken och den ursprungliga kunden. Garantin gäller bara ursprungsköparen. En mycket vanlig form av garanti.

*Tillverkargaranti: Garantiavtal upprättat av tillverkaren och följer med produkten oavsett vem som äger den. En mycket ovanlig form av garanti.

Edit: Jag har aldrig köpt något begagnat och kommer aldrig att göra det heller. Det heter dumsnål av en anledning...

Borken
2012-03-27, 20:22
Kommer ihåg från lumpen många kallingar/undertröjjor som var stämplade runt 50 talet dvs lätt begagnade :)
Jag lever än idag trots användandet av begagnad materiel utan garanti..

/Janne

Jan-Olov
2012-03-27, 20:24
Förutom att det är riktigt ofräscht, hjälper inte att tvätta om personen t.ex. har eller har haft otrevligheter som skabb, löss, mask och vissa könssjukdomar ...

Detta känns lite konstigt, har du aldrig provat kläder i butik eller sovit i en hotellsäng eller suttit i en begagnad soffa. Listan kan göras lång. Renlighet är bra men men det finns gränser.

engström67
2012-03-27, 20:36
Förutom att det är riktigt ofräscht, hjälper inte att tvätta om personen t.ex. har eller har haft otrevligheter som skabb, löss, mask och vissa könssjukdomar, så vet man inte hur sakerna har använts, om personen som säljer har "förbättrat" på sömmar eller liknande. Sedan så är garanti* oftast personlig, reklamationsrätt är det alltid, och gäller bara ursprungsköparen.

*Säljargaranti: Garantiavtal mellan butiken och den ursprungliga kunden. Garantin gäller bara ursprungsköparen. En mycket vanlig form av garanti.

*Tillverkargaranti: Garantiavtal upprättat av tillverkaren och följer med produkten oavsett vem som äger den. En mycket ovanlig form av garanti.

Edit: Jag har aldrig köpt något begagnat och kommer aldrig att göra det heller. Det heter dumsnål av en anledning...

Håller med dig:cool:det ska vara nytt.

Romeo
2012-03-27, 21:33
Detta känns lite konstigt, har du aldrig provat kläder i butik eller sovit i en hotellsäng eller suttit i en begagnad soffa. Listan kan göras lång. Renlighet är bra men men det finns gränser.
Håller med dig :)

Förstår verkligen inte hur vissa människor tänker..

Duke
2012-03-27, 22:10
Renlighet är bra men men det finns gränser.

Visst finns det gränser. Drar den t.ex. när det gäller köp av begagnade kläder.