handdator

Visa fullständig version : Blybensin???



Olle Å
2011-03-19, 20:12
När försvann blybensinen. Till hur gamla hojar bör man då ha blyersättning? Eller går gamla hojar även på den nyare 95 oktan?

Mats Liifv
2011-03-19, 20:22
Gissar att den försvann för runt femton år sedan....

erkagn
2011-03-19, 20:32
Var det inte typ i samband med att det blev katalysatorer på bilarna i slutet av 80-talet eller nåt sånt? Eftersom bly förstör katalysatorn.

MEHall
2011-03-19, 21:27
Det stämmer erkagn.

Jag har två gamla motorcycklar från 79 och 80 och kör inte med blyersättning eftersom det inte behövs.;) :cool:




:cool:

Maestro
2011-03-21, 15:28
Jag har en gammal 80-talare också, lär ju funkar med.

Nina
2011-03-21, 16:49
Vill minnas att det var nåt med ventilstyrningarna som inte tål bly men det är så länge sen jag la det på minnet att minnet nu börjat rosta. Blyfritt bränsle har funnits några år nu. Kan i och för sig fråga min man, han är förbaskat insatt i saker och ting när det gäller motorer och teknik i övrigt.

Linnex
2011-03-21, 17:17
Vill minnas att det var nåt med ventilstyrningarna som inte tål bly men det är så länge sen jag la det på minnet att minnet nu börjat rosta. Blyfritt bränsle har funnits några år nu. Kan i och för sig fråga min man, han är förbaskat insatt i saker och ting när det gäller motorer och teknik i övrigt.

Det är tvärt om. Blyet smörjde ventilstyrningarna och alla gamla motorer klarar inte av att köra bensin utan bly eller utan tillsats.

Nina
2011-03-21, 17:27
Det är tvärt om. Blyet smörjde ventilstyrningarna och alla gamla motorer klarar inte av att köra bensin utan bly eller utan tillsats.

Så var det ja, tack. Men visst var man väl tvungen att helst få dem bytta i och med att blyet försvann? Jag vet att jag har gjort nåt med mina toppar på muskelbilen så den klarar blyfri bensin men det var några år sen (2006), jag minns inte vad som är gjort på dem längre.

erkagn
2011-03-21, 17:35
Det finns / fanns väl nå flaska med nå medel man kan hälla i tanken så man kan köra oblyad bensin även i en äldre bil/mc?

Linnex
2011-03-21, 18:15
1989 kom krav på katalysator och som det skrevs innan så kunde man inte längre ha bly i bensinen.
I begynnelsen så fanns 98 oktan kvar som blyat och jag vill minnas att 96 var mix. Dvs minskad bly.

Idag tror jag att det finns tillsatser hos de flesta bolagens bränsle som gör att man inte själv behöver tillsätta tillsatser. Jag vill i a f minnas att jag läste det på Preems information. Dock är jag inte säker på det, och då jag har för nya fordon för att beröras har jag inte längre koll på det.