handdator

Visa fullständig version : Suzuki GS 1000 -84 Bränslekran



nudle90
2011-03-19, 14:13
Hej!,
Då jag precis fyllt 21 hade jag tänkt ta Tung mc körkort, fått lämplighetsintyg/handledargodkännande så de bara o köra :)

Bara ett problem nu.. När vi nu rullat ur 2 motorcyklar varav en Suzuki GS 1000 -84 kardan så får vi ej start på den.. Ser efter ett tag att bränslekranen Pekar nedåt dvs 0
sen finns de 2 andra håll som heter Pri och Res, går dock ej att ändra riktning på den då den sitter fast, går att rubba typ 1mm åt vardera håll så den verkar ju inte etsat fast utan verkar mest som att något tar emot.

Någon som har en aning om vad det kan bero på?
Väldigt tacksam för svar.

akems
2011-03-19, 14:54
Hej
Tror att du har lite fel,det är nog en vaccum styrd kran så den öppnar när det blir vaccum i insuget,sitter i så fall en slang på "sidan"av kranen,sug i den och se om det kommer bensin.Pri är det läget det kommer bensin utan vaccum dvs bensin stänger inte om motorn stannar.Reserv säger sig själv,så kranen står i det normala läget men det fungerar nog inte nu när den stått stilla ett tag.
lycka till

Gurrag
2011-03-19, 21:54
Res = reserv
Pri = fritt flöde (bra om du ska töma tanken
0 är troligen ON dvs vacum styr om det ska vara flöde eller ej.

Kolla om det finns två slangar fästa på bensinkranen. Det kan vara så att den ena (vacum) är trasig och då kommer ingen bensin att komma.

om det inte fungerar skule jag först ladda batteriet sedan skulle jag se om den tänder med startgas. Gör den det betyder det att det är bränslet som är problemet. Då skulle jag dränera förgasaren och försöka igen.

Tänder den inte med startgas så betyder det att det är gnistan det är fel på. byta stift med mera.

/MVH
gurra

Ove
2011-03-19, 22:34
Det normala är att starta på PRI när det varit tomt i förgasarna. Går det inte att vrida kranen är det nog bara att a) byta kran eller b) prova att köra igång den på startgas så att soppan kommer ner i förgasarna. Det bästa är naturligtvis att kranen fungerar som den ska.. ;)

Chappy
2011-03-20, 13:51
Fick problem med min 1000GS kran. släppte inte igenom tillräckligt i något läge. bytte fjäder till en svagare utan resultat. Kör nu med fritt flöde(utan membran o fjäder) och en "rörkran" på slangen. Ca 1cm i diameter och ett par cm lång. Lelles ?? kostade runt en hundring om jag minns rätt-

Olle Å
2011-03-21, 08:13
Jag hade en gång en 850 GS som jäklades med bensinkranen. Fick ta isär den och göra ren den. Fick ta bort tanken också har jag för mig. På min hoj var det ett brytarsystem så man fick hålla koll på brytaravståndet och se till att det fanns lite fett på axeln.
Det var ju en gammal klumpig hoj , men gick att köra med utav bara tusan på grusvägar , men då med Michelin Siracdäck. Den gick lite ojämnt när jag fick den. tog bort förgasarna och lyckades att justera in dem manuellt.
Kunde då konstatera att den " firma " som gjort service några veckor tidigare inte satt tillbaka filtret rätt så att luften tog en genväg vid sidan av filtret. De hade ju inte heller justerat förgasarna.

nudle90
2011-03-21, 12:16
Har nu tagit bort tanken och släppt ut all bensin samt dränerat förgasarn och tankat den full med helt ny och fräsch bensin.
Inte heller något problem med gnistan till glödstiften. Dock när jag kände på tändstiften så var dem helt torra vilket då måste betyda att den inte får någon bensin. Fanns heller inget i förgasarn när jag försökte tömma den andra gången med den nya bensinen.. =/
Ska idag åka iväg och köpa en flaska startgas och se om jag kan få igång flödet med den annars blir det väl att ta isär bränslekranen och göra rent den.
Vi har dock en till Suzuki GS 1000 utan styre och sadel endast för reservdelsmc, samma problem på den med bränslekranen, den sitter fast..

Tack så mycket för alla svar än så länge :), hör av mig lite senare om jag fått igång den

nippe
2011-03-21, 12:59
lycka till. :-)

nudle90
2011-03-21, 19:55
Sådärja! Efter att ha åkt till närmaste mac och inhandlat en burk startgas gick den igång efter några försök! Låter ju hur gott som helst :-)

Passade på att ta mig en kort sväng (tidigare erfarnheter av 2hjuls drivna fordon: "Moped, Scooter..")
Är verkligen en väldigt tung cykel och svår att styra när man kommer upp i hastigheter för en som är helt ny, funderar om jag kanske gapat lite för stort när jag nu ska ta Tung motorcykel och kanske ska köpa någon MC som är lite lättare?
Ska iaf åka ut en långre sväng imorrn med fadern och kännna efter igen :)


Tack än en gång för hjälpen iaf :)

Ove
2011-03-21, 21:29
Sådärja! Efter att ha åkt till närmaste mac och inhandlat en burk startgas gick den igång efter några försök! Låter ju hur gott som helst :-)

Passade på att ta mig en kort sväng (tidigare erfarnheter av 2hjuls drivna fordon: "Moped, Scooter..")
Är verkligen en väldigt tung cykel och svår att styra när man kommer upp i hastigheter för en som är helt ny, funderar om jag kanske gapat lite för stort när jag nu ska ta Tung motorcykel och kanske ska köpa någon MC som är lite lättare?
Ska iaf åka ut en långre sväng imorrn med fadern och kännna efter igen :)


Tack än en gång för hjälpen iaf :)

:D Serru! Med lite magi och lite startgas kommer man långt. ;)

:) Det där med tyngden är ett övergående problem när du slutat att brottas med den och bara leker fram den i full balans. Bara lite övning, går säkert bra om några år , förlåt! dagar!! ;) :D

Mats Liifv
2011-03-21, 21:58
Det kommer säkert att gå mycket bättre ganska snart!

Stor skillnad på en moppe/skoter och en fullvuxen touringhoj. Hade en likadan för trettio år sedan. En för tiden alldeles utmärkt tourer som jag var bland annat till Italien och Österrike med. Hur kom det att du valde just denna som din första hoj, någon som redan fanns i familjen eller...? Blir kul att följa din väg mot den efterlängtade "lappen". Det är träning, träning och ännu mera träning som gäller för att bli en duktig motorcyklist....

Brännjack
2011-11-03, 23:14
Varför ligger inte den här tråden i Mek-forumet för? Det här är ju faktiskt nyttig läsning :)