handdator

Visa fullständig version : Driftkostnader för BMW vs Honda?



Motormannen
2011-03-19, 13:06
Hur står sig t.ex en BMW R1100RT mot en Honda ST1300 i driftkostnader så som skatt, försäkring samt service- och reparationskostnader? Någon som kan komma med en fingervisning?

Mats Liifv
2011-03-19, 14:10
Båda har märkesförsäkringar hos IF, som i alla fall för mig har varit det billigaste alternativet. Hondan ska servas var 600:e mil mot var 1.000:e för BMW:n. Bränslekostnaden blir nog ganska lika den också, som jag kör hamnar förbrukningen någonstans mellan 5 och 6 liter/ 100 km. I mångt och mycket är det ganska lika kostnader, kanske att Honda har lite dyrare reservdelar, om man inte handlar från England. BMW brukar vara snabbare på att få hem delar som man inte har i lager, enligt min erfarenhet i Stockholm. BMW har en mycket livaktig klubb med en massa aktiviteter, alltifrån bankörning till touring och gruskörningar. Deras forum är mycket bra och du kan alltid få hjälp med dina funderingar kring motorcyklar. Här finns en fantastisk samlad erfarenhet att ta hjälp av. För mig är klubben en viktig del i mitt intresse.

Slutrådet får bli att du ska köpa den hoj du gillar bäst och inte bry dig så mycket om någon deciliter soppa hit eller dit eller några hundringar mer eller mindre i servicekostnad. Köp den hoj du känner mest för helt enkelt!