handdator

Visa fullständig version : Första gången på en mc idag



Cubalibre
2011-03-17, 16:12
Ja idag hade jag min första övningskörningslektion.

Fick börja med att känna lite på hojen, köra runt lite, växla, bromsa......vilket gick utan några som helst problem. Kände faktiskt att jag hade full kontroll.....TILLS krypkörningen började.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så fruktansvärt svårt! Låg man i 4-5km i timmen så var det inga större problem, men man skall tydligen köra i max 3km i timmen och då vart det fötter nere på både höger och vänster sida titt som tätt.

Just nu känns det lite hopplöst.....men jag hoppas att även jag kan bli bättre med övning och åter övning.

Jag höll på i 1,5 timma viket kändes som 15 minuter, 1350:-, och det känns som det kommer krävas många många timmar innan det sitter som det skall.

Någon annan som känner igen sig? kändes det helt hopplöst i början för er också?

/Niklas

erkagn
2011-03-17, 16:22
Så skoj! Jo, de var svårt. Och ändå tror jag det var lättare lågfartsbana på 70-talet än det är nu. Kan du öva nåt privat oxå?
Lycka till med körkortet!

Greven
2011-03-17, 16:23
Skoj att du fått köra hoj! Jag kände inte att det var hopplöst, snarare att det här kommer nog vara det svåraste momentet i min övningskörning. Min lärare satte 7km/h som maxgräns på krypkörningen, iaf första lektionen. Men övning ger färdighet, skulle vart riktigt förvånad om du inte hade problem med krypet första gången.

Blev det nån trafikkörning då?

nippe
2011-03-17, 16:31
3km/h lät inte snabbt. min lärare sa att det är inte hastigheten som är viktigast när man krypkör utan att man har kontroll vilket är det som kommer att krävas på uppkörningen.
jag tycker också att det var det svåraste momentet när man var ute och skulle prova men efter några timmar hemma på parkeringen så började det sitta mer och mer.

Cubalibre
2011-03-17, 16:39
Nej ingen trafik på dom 2 första körningarna, men det är jag inte det minsta nervös över. Har vart yrkeschaufför i 15år, både personbil och lastbil.

7km?? då hade det inte vart några problem alls! Jag testade några gånger att ligga i 4-5km/h och då gick det som en dans, men då sa han att det gick för fort.

Har ingen möjlighet alls att träna privat tyvärr.....hade ju vart guld värt annars! Hade ju lätt kunnat fått ihop 15 timmars övning under en helg t.e.x, vilket skulle kosta 13500:- på skolan då.....sjuka pengar...

Nina
2011-03-17, 17:05
Jo, krypkörningen är inte lätt, det där känner jag igen. Men du, prova att titta långt bort, gissar att du tittat för nära hojen när du skulle krypköra och då kan det bli vingligt. Aah minns med varm nostalgi hur man slet med krypkörningen och svor. Kämpa på, ge inte upp så grejar du det. :)

lindor
2011-03-17, 17:08
Ja idag hade jag min första övningskörningslektion.

Fick börja med att känna lite på hojen, köra runt lite, växla, bromsa......vilket gick utan några som helst problem. Kände faktiskt att jag hade full kontroll.....TILLS krypkörningen började.


Någon annan som känner igen sig? kändes det helt hopplöst i början för er också?

/Niklas


Jodå känner igen det där, jag hade det rejält vingligt förra våren dom första gångerna.
Det gäller att våga lyfta blicken, men det är lättare sagt än gjort i början.

Mycket träning är det som gäller, gärna med någon erfaren vid sidan av som kan coacha lite.

Lycka till!

nippe
2011-03-17, 17:08
låg nog närmare 4-5km/h än 3km/h på min uppkörning i alla fall.. :)

jag höjde min studiemotivation genom att köpa en cykel innan jag äns fått körkortstillståndet klart. sen så var det bara krypkörning, högfartsbanan, lågfartsbana och bromsning som jag kunde öva på eftersom jag inte hade någon att köra med men det var värt mycket (fick hjälp av en kompis att transportera cykeln till lämpligt ställe)

Linnex
2011-03-17, 17:22
Övning ger färdighet men det kan krävas många många timmar.
Fundera om det inte lönar sig att köpa en övningshoj för att sedan sälja för ungefär samma summa.

Det var så jag gjorde. Tog fram miniräknaren och räknade på vad det skulle kosta för frun och mig bara att hyra hoj till uppkörning. Kalkylerade med minst en kugg och köpte sedan en ren övnings hoj.

Även om du inte har möjlighet att öva trafik så kan du smita ut på en parkeringsplats och köra lite lågfart/högfartsövningar så lär du ändå gå med vinst.

Cubalibre
2011-03-17, 18:55
Jag har ju en hoj som står och väntar på mig. Har tänkt flera gånger att försöka slänga upp den på ett släp eller liknande och ta mig iväg till något ställe och öva, men det är ju inte heller tillåtet egentligen. Frågan är hur elak farbror polisen kan vara?

Nina
2011-03-17, 19:11
Här hemma vet de att det övas mycket på kvällarna på en viss parkering, hellre där än fler ställen att hålla reda på verkar de tänka. Butikerna har inget emot det heller för det håller tjuvar borta. :)

nippe
2011-03-17, 19:16
jag åkte till den plats där även uppkörningen håller till och det är en vägbit i närheten av flygplatsen som bara är några 100 meter och sen slutar. var alltid nån där när man var där och övade...

Cubalibre
2011-03-17, 22:19
En annan sak att tillägga var att krypbanan lutade både på längden och bredden, plus att det var ett par "hål" man var tvungen att köra över. Detta måste ju försvåra det hela. Hoppas det är bättre underlag vid den andra trafikskolan där jag börjar vecka 14.

lindor
2011-03-17, 22:21
En annan sak att tillägga var att krypbanan lutade både på längden och bredden, plus att det var ett par "hål" man var tvungen att köra över. Detta måste ju försvåra det hela. Hoppas det är bättre underlag vid den andra trafikskolan där jag börjar vecka 14.

Fixar du det på det stället så kommer det gå galant på plan slät mark sen!
Låter som ett bra ställe att öva på.

sally101
2011-03-17, 22:32
Jag har ju en hoj som står och väntar på mig. Har tänkt flera gånger att försöka slänga upp den på ett släp eller liknande och ta mig iväg till något ställe och öva, men det är ju inte heller tillåtet egentligen. Frågan är hur elak farbror polisen kan vara?

vet en snubbe som tog sig en tur på sin hoj dagen innan uppkörningen och polisen stoppade honom och så fick han vänta i tre år innan ny uppkörning, så jag skulle ju säga att det inte är värt chansen att köra själv utan godkänd handledare.

Och ja, det är frustrerande och jättesvårt att krypköra i den hastigheten som de kräver på körskolan, men när du väl fixar det så fixar du i princip allt! Ge det några gånger så kommer det gå bättre och bättre efter hand, och glöm inte att alltidha blicken långt fram. Titta aldrig ner, då sätter du ner fötterna direkt.

Carina
2011-03-17, 22:39
Det är bara o kämpa på så fixar du det :) Min körlärare sa alltid "Du kommer dit du tittar".Det upptäckte man ganska snabbt.Tittade man i marken när man skulle bromsa tex. så nog låg man där. Gjorde detta en gång sen förstod jag vad han menade. Krypkörning är lite tuff, men träna o träna så fixar du det galant sen. Lycka till med körningarna :)

Cubalibre
2011-03-17, 22:55
vet en snubbe som tog sig en tur på sin hoj dagen innan uppkörningen och polisen stoppade honom och så fick han vänta i tre år innan ny uppkörning, så jag skulle ju säga att det inte är värt chansen att köra själv utan godkänd handledare.

Och ja, det är frustrerande och jättesvårt att krypköra i den hastigheten som de kräver på körskolan, men när du väl fixar det så fixar du i princip allt! Ge det några gånger så kommer det gå bättre och bättre efter hand, och glöm inte att alltidha blicken långt fram. Titta aldrig ner, då sätter du ner fötterna direkt.

Är ju en sak att ut och köra i trafik själv utan körkort. Men att lasta upp hojen på ett släp och köra den till en ödslig plats för att träna krypkörning. Tror ni det finns någon polis som inte skulle se mellan fingrarna vid ett sånt tillfälle?

Nina
2011-03-18, 06:40
En annan sak att tillägga var att krypbanan lutade både på längden och bredden, plus att det var ett par "hål" man var tvungen att köra över. Detta måste ju försvåra det hela. Hoppas det är bättre underlag vid den andra trafikskolan där jag börjar vecka 14.

Jag tycker det låter som en bra utmaning. Jag fick krypköra på en bulig gräsplätt med hål i först för att få upp balansen och känslan. När jag grejade den krypkörningen där, på den buliga gräsplätten som lutade hit och dit så kom den plana delen med konorna sen. Då blev det mycket lättare. :)

Hemma hos salige svärfar fanns bakom huset en grusplan, också ojämn och bulig samt en grushög som jag körde över mitt i vändningen, där övade jag många gånger just för att få in balans och känsla för hur hojen beter sig. Jag tycker du ska öva på den buliga delen, det ger mer än du tror. :)

Nina
2011-03-18, 06:44
Är ju en sak att ut och köra i trafik själv utan körkort. Men att lasta upp hojen på ett släp och köra den till en ödslig plats för att träna krypkörning. Tror ni det finns någon polis som inte skulle se mellan fingrarna vid ett sånt tillfälle?

Jag tror de uppskattar att du tar hojen på släp och övar på en plats där inga andra trafikanter finns (gärna inhägnat område om det finns) framför att du kör dit hojen. :)

Maestro
2011-03-18, 10:14
jag ville köra premiärturen idag efter jobbet men dessa planer grusades rejält redan igår då det föll ett ymningt snöfall i trakterna. Idag är marken åter vit....
Typsikt, det var ju plusgrader, barmark och solsken flera dagar i rad.

Cubalibre
2011-03-18, 10:48
jag ville köra premiärturen idag efter jobbet men dessa planer grusades rejält redan igår då det föll ett ymningt snöfall i trakterna. Idag är marken åter vit....
Typsikt, det var ju plusgrader, barmark och solsken flera dagar i rad.

Ja usch och fy. Satt fast i 5 timmar i Jönköping inatt.....30cm nysnö....blä...

Linnex
2011-03-18, 14:33
Är ju en sak att ut och köra i trafik själv utan körkort. Men att lasta upp hojen på ett släp och köra den till en ödslig plats för att träna krypkörning. Tror ni det finns någon polis som inte skulle se mellan fingrarna vid ett sånt tillfälle?

Det ju som sagt inte tillåtet och ingen kan nog garantera vad just den eventuella konstapeln som kan stoppa dig kan tänkas agera.

Själv så tränade jag det mesta på min arbetsplats område.

Cubalibre
2011-03-22, 17:55
Och idag var det andra gången. Efter första gången så kändes det ju rätt hopplöst, men jag blev själv förvånad över hur mycket bättre det gick idag! Det här kommer jag nog få kläm på fortare än vad jag trodde ändå.

Fick även köra högfartsbanan idag, och även den gick över min egna förväntan.

Ser fram emot att få utvecklas mer och mer :-)

Nina
2011-03-22, 18:28
Grattis, låter som det går bra. :)

Mc-Bosse
2011-03-22, 18:30
Jag övade kryp på grusvägen här i området. Risken att åka fast är minimal och pengarna man tjänar på det är enorma! Jag vet inte hur många lektioner jag sparade men läraren sa efter att jag tjatat kryp en hel helg att det märks att du övat och nog gick det bättre i trafikskolans konbana!

Det är ju upp till var och en att göra som den vill men att slippa betala för en del lektioner är ju bara så skönt! Och det var därför jag tog ett eget initiativ och övade krypkörning på grusen mellan utlagda små stenar... :)

Carina
2011-03-22, 18:51
Cubalibre du fixar detta, bara öva o öva så ger det sig snart :) Lycka till :)

Gurrag
2011-03-22, 21:30
Att köra lågfart är svårt och man behöver mycket övning. Det bästa rådet jag kan ge är att lyssna på instruktören. De kan sin sak =)

Det är verkligen inte bortkastade pengar. När du har kortet kommer du upptäcka den sport som säkert 90% av alla mc-åkare utövar. Sporten heter "hålla balansen så länge som möjligt vid rödljuset"

Lycka till

Nina
2011-03-23, 06:46
Sporten heter "hålla balansen så länge som möjligt vid rödljuset"


Precis! Man försöker slippa sätta ner en fot. :)

stakamt
2011-03-24, 15:28
Jag ska köra första gången själv i helgen, dock privat med pappa på en övergiven väg bakom hans hus. Känner mig nervös, men otroligt glad och förväntansfull. Läste igenom här nu, och kommer ha era tips i åtanke... Håll tummarna för mig! :)

Gurrag
2011-03-24, 15:36
Jag ska köra första gången själv i helgen, dock privat med pappa på en övergiven väg bakom hans hus. Känner mig nervös, men otroligt glad och förväntansfull. Läste igenom här nu, och kommer ha era tips i åtanke... Håll tummarna för mig! :)

De två saker som instruktörerna var på mig om mycket var

Upp med blicken (inte fokusera på markeringarna eller konorna man ska runt)
Du kommer dit du tittar (tittar du på konen så kommer du köra över denne)

Dock så är det individuellt. Det den ena klarar utan att tänka på missar den andra fatalt på.

Mavve65
2011-03-24, 16:00
Håller tummarna!!! Det går säker bra, egentligen samma princip som att cykla, rida häst, paddla kanot, åka skridskor, segla båt, isjakt etc. etc, = man kommer dit man tittar. Kollar man i backen/plurret så hamnar man där förr eller senare....

Körde ganska mycket med släpande fötter/fot förra året-särskilt mellan köerna.
Mera träning, träning och åter träning.....en del av det härliga med mc-åkningen, de små stegen som leder ut på det stora äventyret....

stakamt
2011-03-24, 16:34
Ja jag tror också det kommer gå bra. Det gäller bara att traggla så mycket jag bara kan. Det känns bra att jag kan öva just de långsamma manövrarna hemma hos pappa, så jag förhoppningsvis inte behöver ta fullt lika många lektioner. Det enda är att jag behöver jobba på mitt tålamod. Minns när jag skulle ta kortet för bil, och tjena vad arg jag blev när det inte gick som jag ville! Haha! Jag förstår dock nu att jag inte kan allt med en gång. Gäller att jag inte fokuserar bara på målet, utan lär mig att njuta av upplevelsen på vägen dit med. :)

blinken
2011-03-25, 09:41
Förutom att hålla blicken dit man ska så kan man även hoppa fram närmre tanken och sätta ner främre delen av foten på fotpinnarna, dvs framför hålfoten. På så sätt får man bättre balans.
När du känner att det blir svajigt kan du även trycka ifrån med foten på andra sidan. Dvs börjar det luta lite åt vänster så trycker du ifrån med foten åt höger, så rätar cykeln upp sig. Du måste trycka rätt mycket dock, så tro inte att det bara är som pedaler man trycker på, utan då måste lägga vikt på fotpinnen.

Mavve65
2011-03-25, 12:02
Tack för det nyttiga tipset "blinken".

Hämtar ut hojen nu på tisdag.....fixad och klar........:banana:

stakamt
2011-03-25, 12:35
Förutom att hålla blicken dit man ska så kan man även hoppa fram närmre tanken och sätta ner främre delen av foten på fotpinnarna, dvs framför hålfoten. På så sätt får man bättre balans.
När du känner att det blir svajigt kan du även trycka ifrån med foten på andra sidan. Dvs börjar det luta lite åt vänster så trycker du ifrån med foten åt höger, så rätar cykeln upp sig. Du måste trycka rätt mycket dock, så tro inte att det bara är som pedaler man trycker på, utan då måste lägga vikt på fotpinnen.

Okej, tack! Görbra tips. Det ska jag minnas i morgon. Jag tackar och bockar ;)

MrFluke
2011-03-25, 13:43
När du blir lite varm i kläderna så försök att utmana dig själv, kör långsammare, vad händer om du får kärringstopp, stå still, puttra iväg och stå still igen använd kopplingen och bromsarna lek med dragläget osv. Finns "miljoner" saker att leka med. Ju mer du plöjer desto färre lektioner. Tvinga dig att köra med fullt styrutslag, försök hitta balansen när du gör det. (var beredd på att sätta ner fötterna fort som f*n ;)
Det är alltid skitroligt att åka hoj! Oavsett om du kör själv på nån enslig plats, körlektioner eller på en uppkörning och inte minst när du väl fixat lappen.
Finns inga anledningar att bli nervös :D de bar å åk!

stakamt
2011-03-25, 13:55
Tjena vad många bra tips jag får! Men all hjälp är mer än välkommen så... :)

Ska absolut testa på det du säger, MrFluke. Kanske inte i morrn då, men så snart som möjligt ;) Just det med fullt styrutslag känns lite obehagligt, men ack så nödvändigt att lära sig... Himla tur att cykeln är ganska låg så jag får i hela fotsulorna då. Känns mycket tryggare då.

Ju närmare det kommer och ju mer jag tänker på det, desto mer fjärilar får jag i magen och vill börja köra! Jag har drömt om det i sex år, så det är på sätt och vis svårt att förstå fullt ut att det är på g. Men yeah vad nice det blir när kortet är i hamn!! :D

lindor
2011-03-25, 13:58
Men yeah vad nice det blir när kortet är i hamn!! :D

Yes - det är riktigt nice.
Tog mitt i höstas, skön känsla när man vart godkänd på uppkörningen!

Lycka till!!!!!!

Beppe
2011-03-26, 13:43
Tog mitt kort i höstas. Jag körde allt privat, och det gick ju vägen det med.

Men angående krypkörning så var det den som satte stopp för mig första försöket.
Han som var ansvarig för provet tyckte att jag gjorde det alldeles för svårt för mig själv, då jag körde "överdrivet sakta" så det där med att hålla 3 km/h tror jag knappast är något som man måste klara av på uppkörningen.

Mats Liifv
2011-03-26, 14:58
Vad är det man gör på "krypkörningen", manövrerar mellan koner eller?

Cubalibre
2011-03-26, 15:07
Vad är det man gör på "krypkörningen", manövrerar mellan koner eller?

Ja, slalom mellan fyra koner, vända och slalom tillbaka. finns dock en bana till som ser helt annorlunda ut, men den är inte lika vanlig.

sally101
2011-03-26, 16:14
Vad är det man gör på "krypkörningen", manövrerar mellan koner eller?

titta på alt. 1 http://www.youtube.com/watch?v=IB7NQcw6GMcoch alt. 2 http://www.youtube.com/watch?v=pxdBK9w5Sxk

Nina
2011-03-26, 17:54
Ah minnen. Jag fick alt 1 första uppkörningen. Andra gången jag kom tillbaka fick jag köra alt 2, den satt som tåget, kröp ruskigt långsamt och kontrollerat den gången. Skulle bara ha kortet och aldrig komma tillbaka igen hade jag bestämt mig för, så var det. Vid alt 1 får man börja med att leda in cykeln i en slags T-korsning (fram, räta upp och backa bakåt), det visade inte filmen. Kanske borttaget moment?

Mats Liifv
2011-03-26, 18:12
Kul att se de olika alternativen. Ser inte alltför omöjligt ut att klara. Skulle det vara något svårt moment att stanna och starta mellan konerna? Förstår inte riktigt vad man vill testa där?

sally101
2011-03-26, 18:30
Vid alt 1 får man börja med att leda in cykeln i en slags T-korsning (fram, räta upp och backa bakåt), det visade inte filmen. Kanske borttaget moment?

Nejdå, det är kvar, för båda alternativen. Först ställa upp - säkerhetskontroll - leda hojen in i T:et och svänga antingen höger eller vänster - backa till rätt utgångsposition - sen manöverbana

Och anledningen till stoppen är en bra fråga, men jag fick lära mig att jag skulle stå relativt rakt mellan konerna och inte alls så snett som i filmen.

Själv fick jag alt 1 båda gångerna.

swischmc
2011-03-26, 21:11
Ah, minnen!
Trots att det nu är fyra år sedan så minns jag dessa krypkörningsövningar... Det tog tid för mig att lära mig, balansen är väl inte den bästa... Jag gick på körskola, men passade på att träna på alla grusplaner i närområdet som jag kunde hitta. Hade lite tur, eftersom det byggdes en ny väg i närheten, och där passade jag på att köra. Åtta på åtta på åtta i grus, singel, stenkross, asfalt. Men, det hjälpte och vid uppkörningen fick jag mycket beröm för min säkerhet och kontroll av hojen. :)

Snart är det dags för avrostning och då blir det till att prova på krypkörningen igen. Brukar behöva ett eller två försök innan det sitter till 100%. Vilket får mig att inse att det här med avrostning inte är så dumt. :D

Nina
2011-03-26, 21:20
men jag fick lära mig att jag skulle stå relativt rakt mellan konerna och inte alls så snett som i filmen.

Samma här, stå rakt mellan konerna, fullt styrutslag vid start och sen krypa iväg.

nippe
2011-03-26, 21:27
där jag körde upp så var det betydligt smalare känns det som så jag kunde inte ta ut vändningen lika mycket som i filmen. Och så var inte asfalten plan utan sluttade lite mot kanterna vilket inte häller hällpte, men det gick ju bra på både alternativ 1 som jag hade på första uppkörningen och alternativ 2 som jag hade på andra och inte hade övat en enda gång på.

MrFluke
2011-03-28, 09:20
Tog lappen i höstas som många andra :)

Den krypbanan där man ska stanna mellan koner testar förmågan att stanna kontrollerat på bestämd plats eller nåt sånt där, lyssnade inte helt och hållet på lektionen när vi var vid banan. Nästan ingen som får köra den.

Inför uppkörningen senare så glöm inte att plugga lite MC kontroll. Visserligen inte speciellt svårt moment. Men det finns folk som kuggar på det tydligen. Dessutom lär er knalla omkring med eran motorcykel, både frammåt och bakåt. Det är lite knöligare än man kan tro, när jag körde upp snackade jag med uppkörningskillen samtidigt som jag gick bakåt, finns visst folk som droppar hojen i asfalten när dom backar hehe. Man vrider på styret utan att ha koll på bakdelen och så böjer sig skiten och down it goes. Småsaker men kan vara viktiga :)

Kommer fortfarande ihåg min uppkörning in i minsta detalj :) En av dom bättre dagarna i mitt liv, när man fick kliva på skurken och åka därifrån helt själv. Helt jäkla underbart.

stakamt
2011-03-28, 14:14
Yes! Nu är jag av med min mc-oskuld ;)

Nu var det första gången någonsin som jag körde, och det gick över förväntan! :)
Jag körde i nästan tre timmar, och det var mycket mycket roligare än jag hade föreställt mig. Balansen gick bra, någonting som alla varnat mig för. Dock hade jag problem med gasen. Gasade alldeles för mycket ibland. Jag var verkligen inte beredd på att den skulle vara så känslig, men det är väl någonting som kommer med tiden. Sedan gick det mycket bättre att hitta dragläge när jag slutade kolla på varvräknaren. Pappa sa det att det hela egentligen handlar om känsla. Så några försök senare gick det galant. Tyvärr spände jag mig så himla mycket att jag fram mot slutet blev otroligt trött och var då nära att tappa cykeln, två gånger! Men som tur var så fick jag upp den varje gång utan någon repa, men kände att det var dags att ge sig för dagen. Nu har jag en himla träningsvärk och ett stooooort flin på läpparna varje gång jag tänker på mitt mål. Jag hade tur med, då min syster kom förbi med kameran och tog ett kort. Så nu har jag ett minne från min första gång!

Kontentan är: JAG VILL ÅKA MEEEER!!! :D

Nina
2011-03-28, 14:31
Yes! Nu är jag av med min mc-oskuld ;)

<klipp>

Kontentan är: JAG VILL ÅKA MEEEER!!! :D

Grattis! Sånt där både minns och lever man länge på.
Skickar med en partyhälsning för pånyttfödelsen: :birthday:

Mats Liifv
2011-03-28, 14:46
Visst är det en häftig upplevelse att inse att man behärskar en motorcykel! Blir bara bättre med åren. Tycker att det är roligare och kör mer för varje år som går....;) Lägg upp bilden på ditt breda flin!

syrsan
2011-03-28, 14:50
Kul att se de olika alternativen. Ser inte alltför omöjligt ut att klara. Skulle det vara något svårt moment att stanna och starta mellan konerna? Förstår inte riktigt vad man vill testa där?

På min uppkörning fick jag förklaringen att den banan är till för folk som kommer till uppkörningen med typ en Honda Goldwing, som rent omöjligt kan klara av bana 1...

Mats Liifv
2011-03-28, 15:57
På min uppkörning fick jag förklaringen att den banan är till för folk som kommer till uppkörningen med typ en Honda Goldwing, som rent omöjligt kan klara av bana 1... Juste att dom tänker på dom. Misstänker att dom inte kan vara så många... ;)

Mavve65
2011-03-29, 08:23
Grattis! :)
Konstigt att man minns så mycket av uppkörningen. det var ju för över 20 år sedan-minns fortfarande vägen jag körde den vingliga konbanan där kontrollanten gick med måttband för kolla rätt avstånd (körläraren hade först flyttat ut dem lite innan...)Färgen på lånehjälmen och på följebilen .....och nu plötsligt i skrivande stund minns jag en annan kille som var så nervös att han "höll på att skita knäck i spiraler" som han så elegant uttryckte det på på klingande Värnamom dialekt....han fick också lappen, Varför minns man sånt tro:hmmmm2:

nippe
2011-03-29, 08:26
Grattis! :)
Konstigt att man minns så mycket av uppkörningen. det var ju för över 20 år sedan-minns fortfarande vägen jag körde den vingliga konbanan där kontrollanten gick med måttband för kolla rätt avstånd (körläraren hade först flyttat ut dem lite innan...)Färgen på lånehjälmen och på följebilen .....och nu plötsligt i skrivande stund minns jag en annan kille som var så nervös att han "höll på att skita knäck i spiraler" som han så elegant uttryckte det på på klingande Värnamom dialekt....han fick också lappen, Varför minns man sånt tro:hmmmm2:

jag körde upp i augusti och kommer ihåg att jag väntade på min tur och att jag var klar... resten är en enda nervös dimma...

Spor
2011-07-12, 02:35
Jag övade kryp på grusvägen här i området. Risken att åka fast är minimal och pengarna man tjänar på det är enorma! Jag vet inte hur många lektioner jag sparade men läraren sa efter att jag tjatat kryp en hel helg att det märks att du övat och nog gick det bättre i trafikskolans konbana!

Det är ju upp till var och en att göra som den vill men att slippa betala för en del lektioner är ju bara så skönt! Och det var därför jag tog ett eget initiativ och övade krypkörning på grusen mellan utlagda små stenar... :)

Hej jag började köra hoj för första gången, det är svårt . Jag har aldrigt körde hoj eller moppe heller, tänkte köpa hoj för att köra hemma och lära så bli det mindre lektioner . Har du något tipps, vilken hoj är bra och värdigt att lära på ?
Vill har hjälp!

Phaedre
2011-07-12, 08:03
Hej jag började köra hoj för första gången, det är svårt . Jag har aldrigt körde hoj eller moppe heller, tänkte köpa hoj för att köra hemma och lära så bli det mindre lektioner . Har du något tipps, vilken hoj är bra och värdigt att lära på ?
Vill har hjälp!

Hej Spor, och välkommen till forumet!

Phaedre
2011-07-12, 08:05
Blir så glad när jag hör om fler som är på gång med kortet. Kämpa på!

Phaedre
2011-07-12, 08:11
Blir så glad när jag hör om fler som är på gång med kortet. Kämpa på!

Ja just det, tips från min körskolelärare: När du krypkör, titta upp i himlen! Gjorde som han sa ... vingligt som fan men på nästa lektion så släppte det. Problemet för mig var som för så många andra att jag tittade på konorna.

Olle Å
2011-07-12, 08:40
Jag tycker nästan synd om de som aldrig kört moppe och skall börja träna för mc-kortet. Vi andra har ju en jäkla massa rutin bakom oss, men det brukar ju gå bra ändå.
Jag fick ju mc-kortet på köpet som tur var när jag tog bil- kortet. Åkte mc i början innan det blev bilköp. Började förresten att köra mc som 12-åring på en Husqvarna Rödmyra med växelspak på tanken. Sedan blev det ju som vanligt med trimmade moppar.

Gurrag
2011-07-12, 10:05
hej hej!
Vi har alla känt att krypkörningen är svår.
I trafikkörningen tror jag du kommer att ha mycket tillbaka pga att du är yrkestrafikant. Därför är det bra att du tränar mer på manöverbana och krypkörning.

Man ska öva där det behövs mest och 1300 kr är dyrt men åt andra sidan går utveckligen snabbare med trafiklärarna. De är verkligen proffs på vad de gör och ser vad man gör rätt och fel.

''Mitt kort kostade ganska mycket pga att jag endast körde med trafikskolan. Men jag har aldrig ångrat kortet eller kostnaden.

Mycket lycka i körningen!

engström67
2011-07-12, 14:18
Jag tycker nästan synd om de som aldrig kört moppe och skall börja träna för mc-kortet. Vi andra har ju en jäkla massa rutin bakom oss, men det brukar ju gå bra ändå.
Jag fick ju mc-kortet på köpet som tur var när jag tog bil- kortet. Åkte mc i början innan det blev bilköp. Började förresten att köra mc som 12-åring på en Husqvarna Rödmyra med växelspak på tanken. Sedan blev det ju som vanligt med trimmade moppar.

Håller med dig,har man börjat i tid i ung ålder då har man lärt sig mycket,och betyder ju även man har intresse.Tyvärr så är det så att man är väldigt sårbar och farlig i trafiken,men gäller kanske inte alla,vissa har ju anlag och sedan finns det dom som aldrig lär sig.Det ser man ju dagligen i biltrafiken,dom som haft körkort i 30år men aldrig lär sig köra.

glennevert
2011-08-16, 07:48
Själv tog jag första lektionen igår, har inte kört något privat innan.
Det var otroligt kul och jag upplevde det också som svårt med krypkörningen, men det är väl bara att öva upp balansen och jobba bättre med kopplingen. Fick köra en del bromsning från 50 och även från 70.
Körde bara en timme så det gick fort, ville köra mera direkt efteråt.

Min spontana tanke efteråt var: köra tung hoj var som att köra moppe fast den vägde mera och gick betydligt fortare.
Hoppas att jag hinner fixa detta innan vintern, annars blir det nästa år.
Efter gårdagen är jag helt övertygad om att detta skall jag skaffa!

Guzzi-Leif
2011-08-16, 23:02
Välkommen i gänget, glennevert!

Ankan1
2011-08-17, 07:31
Ja idag hade jag min första övningskörningslektion.

Fick börja med att känna lite på hojen, köra runt lite, växla, bromsa......vilket gick utan några som helst problem. Kände faktiskt att jag hade full kontroll.....TILLS krypkörningen började.

Jag hade aldrig kunnat tänka mig att det skulle vara så fruktansvärt svårt! Låg man i 4-5km i timmen så var det inga större problem, men man skall tydligen köra i max 3km i timmen och då vart det fötter nere på både höger och vänster sida titt som tätt.

Just nu känns det lite hopplöst.....men jag hoppas att även jag kan bli bättre med övning och åter övning.

Jag höll på i 1,5 timma viket kändes som 15 minuter, 1350:-, och det känns som det kommer krävas många många timmar innan det sitter som det skall.

Någon annan som känner igen sig? kändes det helt hopplöst i början för er också?

/Niklas

1350:- för 1,5 timme !?, då skulle jag haft trafikskolans mc med mig hem när kortet var färdigt. :eek:

Martin
2011-08-25, 20:50
Jo, krypkörningen är inte lätt, det där känner jag igen. Men du, prova att titta långt bort

Detta funkade jättebra för mig när jag tog kort för 11 år sedan, titta långt bort så blir det inte så vingligt.

Lycka till i fortsättningen. Men det kostar pengar framförallt om man inte har någon att träna med:mad:

Martin
2011-08-25, 20:52
1350:- för 1,5 timme !?, då skulle jag haft trafikskolans mc med mig hem när kortet var färdigt. :eek:

HAHA det kostar att ligga på topp:D

Mavve65
2011-08-26, 07:59
När man läser om de som tar körkort, undrar jag ibland om det är likställigt med utbildning till astronaut ....verkar vara så h-e mycket moment.
Men Fugelsang tappade ju bort en skiftnyckel i rymden, så alla är ju inte perfekta oavsett utbildningsnivå!