handdator

Visa fullständig version : Krönika: Touring till besiktningen



pewa
2011-03-16, 11:43
http://www.hojen.nu/bilder/nyheter/2011/besikta.jpg

Touring till besiktningen - 57mil
Har man idétorka när det gäller utflytksmål med sin motorcykel kanske Svensk
Bilprovning kan hjälpa till. När Gert Hedman som bor i Sorsele fick kallelse för att
besiktiga sin hoj rekomenderades stationen i Hudiksvall, drygt 57 mil bort!

Gert verkar dock ta det hela med ro:
- Det känns lite väl långt, men om Bilprovningen finner det lämpligt och betalar
resan så kan jag väl åka.

Gert har alltid gillat att köra motorcykel och gjorde det frekvent när han var ung.
Sedan kom barn och familj emellan. Men nu har barnen hunnit bli vuxna och då
tänkte Gert Hedman återuppta sitt gamla intresse.

För drygt ett år sedan köpte han sin nya klenod, en Suzuki intruder 800 och ska
nu för första gången efter förvärvet inställa sig till kontrollbesiktning.

- Jag hade förstås räknat med att få besikta motorcykeln i Sorsele och blev en
aning förvånad när jag fick förhandsbeskedet, säger Gert Hedman.
Nu tror Gert Hedman att det blivit något missförstånd och han kommer att ta
kontakt med Svensk Bilprovning för att få byta till en närmare besiktningsstation.

Källa: VK.se (http://www.vk.se)

MEHall
2011-03-16, 12:21
Vad fånigt!:p :rolleyes: :D Men man har ju faktiskt rätt att besikta var man vill.
Jag bor ju mellan Örebro och Hallsberg och kan välja mellan dessa två, eftersom det finns besiktningsstationer i båda. ;) :cool:



:cool:

Phaedre
2011-03-17, 18:40
Ja, och nu lär det väl bli än lättare att få en besiktning på närmare håll.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Kontrollbesiktning/konkurrens-2010/

DearHunter
2011-03-17, 22:07
Ja, och nu lär det väl bli än lättare att få en besiktning på närmare håll.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Kontrollbesiktning/konkurrens-2010/

Och inte bara det. De har Nu även helgöppet på vissa stationer och då slipper jag ta ledigt från jobbet och förlora inkomst :banana:

RobbeS
2011-03-17, 23:38
Besiktiga hojen i Sorsele i Mars?

Bighoj
2011-03-18, 08:40
Jag besiktiga min 16 mars,men jag bor io f i skåne,fast nu har vi fått snöblask igen.Det är smidigt att fixa bes tid på nätet för blir det kasst väder kan man ta bort tiden 2 h innan bes,så man kan labborera lite med tiderna tills man blir nöjd.

GeländeSport
2011-03-18, 09:45
Jag har för mig att man får ett meddelande från bilprovningen med en "rekommenderad" besiktningstid och station som bygger på var man senast besiktigade sitt fordon. Så är det i alla fall för mig och därför stämmer inte besiktningsplatsen överens med var jag bor utan ligger i närheten av mitt sommarboende, där jag normalt sett befinner mig när det är dags för besiktning.

Tror därför att detta är fallet även med Gerts motorcykel. Han köpte den ju för ett drygt år sedan och nu är det dags för honom att besiktiga den för första gången. Den förre ägaren har förmodligen besiktigat hojen i Hudiksvall vid senaste tillfället och därför är det denna station Gert kallas till.

57 mil känns annars som en tämligen lätt resa. Jag bor själv utomlands under ett par år och måste därför ta mig hem till Sverige för att besiktiga mina motorcyklar vilket är en dyr och tidskrävande historia. Vore bra om man kunde köra något sammarbete inom EU där det var möjligt att sköta besiktningen i det land man befinner sig i.

Maestro
2011-03-18, 10:10
Jag hoppas inte privatiseringen av besiktningen leder till förhöjda priser som i Finland tex. Där har priset närmast fördubblats.

Maestro
2011-03-18, 10:12
Besiktiga hojen i Sorsele i Mars?

Han får väl påminnelsen tre månader tidigare än ordinarie besiktningsmånad.

Manneman
2011-03-21, 22:35
Jag hoppas inte privatiseringen av besiktningen leder till förhöjda priser som i Finland tex. Där har priset närmast fördubblats.

Håller med dig, det är redan dyrt nog, tanken är väl att det ska vara kostnadstäckning på det de gör och det måste det sannerligen vara redan idag.

Mc-Bosse
2011-04-11, 09:43
Håller med dig, det är redan dyrt nog, tanken är väl att det ska vara kostnadstäckning på det de gör och det måste det sannerligen vara redan idag.

Kom inte privatiseringen av sig? Alla (94% enligt en undersökning 2009) tycker om Svensk Bilprovning och då åker man ju dit. Och att Svensk Bilprovning fortsatt skickar kallelse gör ju att det inte finns någon större anledning till att åka någon annanstans.

Det blir dyrare om fler bolag etablerar sig eftersom varje station får färre kunder.

Mats Liifv
2011-04-11, 10:13
Kom inte privatiseringen av sig? Alla (94% enligt en undersökning 2009) tycker om Svensk Bilprovning och då åker man ju dit. Och att Svensk Bilprovning fortsatt skickar kallelse gör ju att det inte finns någon större anledning till att åka någon annanstans.

Antar att det finns privata alternativ, någonstans. Har dock aldrig sett någon station, fått reklam eller hört talas om någon som varit på en. Någon här som varit på en privat station tro?

swedan
2011-04-26, 18:12
Antar att det finns privata alternativ, någonstans. Har dock aldrig sett någon station, fått reklam eller hört talas om någon som varit på en. Någon här som varit på en privat station tro?

I Åkersberga har Carspect öppnat.
De tar 300,00 för en mc-besiktning.
Var och besiktade gammelhojen i Norrtälje idag på Bilprovningen.
De tog 260,00. :)

Så länge Bilprovningen är billigare och det inte är några problem att få tider så kommer jag inte att välja något annat alternativ.

Chappy
2011-04-26, 19:12
Även Bilprovningen vet hur man saltar en räkning.
Registreringsbesiktigade en hoj efter ombyggnad idag.
Ett nästan rent pappersjobb. 1730:-kr
SFRO hade gjort grundkollen i höstas. 2700:-

Ett bromsljus, Som var orginal och hade god funktion saknade det lilla EU-märket i plasten och måste snabbytas på närmaste verkstad 494:-kr innan godkännandet.

Det är roligt nästan jämt.

Mats Liifv
2011-04-26, 19:40
I Åkersberga har Carspect öppnat.
De tar 300,00 för en mc-besiktning.
Var och besiktade gammelhojen i Norrtälje idag på Bilprovningen.
De tog 260,00. :)

Så länge Bilprovningen är billigare och det inte är några problem att få tider så kommer jag inte att välja något annat alternativ.

Varför välja något annat, dessutom dyrare alternativ? Känns som en dålig affärsidé att driva ett privat alternativ som är dyrare...;)

RobbeS
2011-04-26, 20:59
Det är som med systemet. Alla klagar på det tills det finns ett privat alternativ och man upptäcker att Systembolaget har ett utbud på kvalitetsprodukter som ingen privat aktör kan matcha....

Mats Liifv
2011-04-26, 21:05
Det är som med systemet. Alla klagar på det tills det finns ett privat alternativ och man upptäcker att Systembolaget har ett utbud på kvalitetsprodukter som ingen privat aktör kan matcha.... Vet inte om det varit så mycket klagomål från kunderna egentligen? Det är väl ett beslut av staten att det ska finnas privata alternativ, av någon anledning? Kan för egen del inte alls se nyttan för konsumenten av det hela...

DearHunter
2011-04-26, 22:12
Jag besiktigade min bil en lördagsmorgon 08.30. Behövde inte ta ledigt från jobbet och förlora inkomst. Summa summarum så tjänade jag på det :banana:

nippe
2011-04-26, 22:49
Jag besiktigade min bil en lördagsmorgon 08.30. Behövde inte ta ledigt från jobbet och förlora inkomst. Summa summarum så tjänade jag på det :banana:

var det hos bilprovningen eller ett privat alternativ?

Mc-Bosse
2011-04-27, 09:56
Sen undrar ju jag vad för folk som jobbar på de nya privata stationerna. Är de nitiska så det blir dumt? Eller släpper igenom trafikfarliga fordon kanske? Ja man kan ju undra hur det kan bli när det ska jagas kunder. Ryktena kan ju gå att "kör dit för där går mc:n/bilen igenom trots felet"

Tycker alltid att bilprovningen varit synnerligen smidiga i sitt sätt att besiktiga mina gamla fordon. Har aldrig lämnat en station med en anmärkning som jag tyckt vara överdriven nitisk. Det har varit ett fel även enligt mig (som inte har tummen mitt i näven) som måste åtgärdas.