handdator

Visa fullständig version : Ultimata tråden om absolut ingenting



Nina
2011-03-15, 20:08
Tråden där man får följa med mig i alltings motgångar och även medgångar, krångel, saker jag inte begriper… Ja vad tusan babblar jag om egentligen?

Jo: idag kom handboken till Yamahan! Så jag startar en tråd där jag kommer fylla på vartefter nåt händer med både motor och bok. Boken är här så det börjar vi med. Satt och bläddrade i den i dag en stund, verkar vara en hyfsat bra handbok. Där verkar allt stå, växellåda i sprängskiss, motorgrejer och detaljer (och så rent allting ser ut på bilderna?), vad man kan göra med motorn fortfarande i ramen och vad man inte kan göra (alltså det övriga som inte står i listan som man kan göra med motorn kvar i ramen givetvis).

Puh, satt också och funderade på vad jag gett mig in på… En hel motor som ska isär och ihop sen. Jag hoppas att grejerna får ligga kvar där jag lagt dem för jag vill ha ett system. Den första delen som tas loss ska ligga till vänster, nästa del till höger om den och så vidare. Så är det enklare att sätta hop allt sen i omvänd riktning/ordning. =)

Det var samma sak när jag pillade loss allt från en k-pist, allt låg i en speciell ordning att jag i mörker kunde ta isär och sätta ihop den. Fast Jockes bränslepump låg i en salig hög förstås… Begriper inte att jag fick ihop den utan skiss eller beskrivning. Men klarade jag sätta ihop den så borde jag nog greja det här också, med hjälp av handboken.

Eller vad tror ni? :)

MEHall
2011-03-15, 20:57
Tro det. Med lite tekniskt kunnande så fixar man allt. ;) Men att få loss delar som sitter ihop med packningar kan vara ett helsike utan värmepistol. :rolleyes:



:cool:

Mats Liifv
2011-03-16, 09:41
Där har du en riktig utmaning Nina!

Håller tummarna för ett lyckat slutresultat!

Nina
2011-03-16, 17:03
Där har du en riktig utmaning Nina!

Håller tummarna för ett lyckat slutresultat!

Ha ha… Ja jo… *host*
Ska bli spännande och se hur långt jag kommer. Ringde dock till Raceway i sta'n och lyssnade vad de kan skaka fram för motordelar, ju fler desto bättre. =)

Nina
2011-03-16, 17:07
Sen är det också tänkt att tråden är meningen att spåra ur, inte sagt att jag kommer lyckas eller greja det här, det är lite mer av glimten i ögat och posta en och annan bild under processen så vi får se hur långt jag kommer innan jag skämt ut mig alldeles. ;)

Nina
2011-03-17, 21:37
Jaha, då får vi se om hojen kommer fram i helgen. Den står nämligen bakom en massa bråte som bilar som inte funkar och framför dem en hel del annat bråte… Ska jag komma åt hojen får jag minsann jobba först.

Passade på i dag att ringa runt och skrapa ihop motordelar. Var faktiskt förvånansvärt lätt att få tag i dem och totalt kommer kalaset kosta ca 2 850 kr för allt man behöver. Det inkluderar ventiler, ventiltätning, kolvkit med kolv, kolvbult och oljeringar, kamkedja, packningssats och packbox. Lager får jag ta när jag fått ur de befintliga för där står det nummer så kan man beställa rätt sorts lager och stoppa i. Jippi, för varje litet telefonsamtal kommer jag närmare den där hojen, förutom allt bråte som står i vägen just nu.

Snopet lågt pris för att få motorn fixad, med nya ventiler och oljeringar med mera. Jag kan skippa kolvkitet och ta enbart ringarna (sparar ca 550 kr) men jag vet inte hur kolven ser ut och när motorn ändå är isär och kolven är urtagen så kan man lika gärna byta alltihop i alla fulla fall. :)

DearHunter
2011-03-17, 22:05
:aetsch::aetsch::D:D:bootyshake:

Nina
2011-03-18, 06:07
:aetsch::aetsch::D:D:bootyshake:

Åh ja, ha lagom roligt du, den är snart framme ur bråten. :dancing: :aetsch: ;)

Mats Liifv
2011-03-18, 08:56
Åh ja, ha lagom roligt du, den är snart framme ur bråten. :dancing: :aetsch: ;)

Snart börjar det alltså, ska bli riktigt kul att få följa jobbet från "ax till limpa"!

Nina
2011-03-18, 09:23
Jo fast först ska den ut ur bråten, sen ska vi kika i motorn vad som behövs göras. Efter det köps ev delar in. Hoppas allt ser okej ut inuti. =)

Nina
2011-03-19, 07:05
Gah, det är så förbannat uppmuntrande att få höra: ”Du är så jävla kåt på att plocka isär den där!”. Jag hade uppskattat mer om man nån gång kunde säga ”Jag tycker det är så roligt att du vill försöka själv” eller liknande. Det här är inte ovanligt, det har hänt massor med gånger förut när jag hittat nåt jag tycker vore skoj att göra. Så nu vette tusan om jag har nån lust.

Carina
2011-03-19, 09:06
Gah, det är så förbannat uppmuntrande att få höra: ”Du är så jävla kåt på att plocka isär den där!”. Jag hade uppskattat mer om man nån gång kunde säga ”Jag tycker det är så roligt att du vill försöka själv” eller liknande. Det här är inte ovanligt, det har hänt massor med gånger förut när jag hittat nåt jag tycker vore skoj att göra. Så nu vette tusan om jag har nån lust.

Ge inte upp nu Nina. Tycker det är tufft av dig o ge dig på detta. Så jag säger Heja Nina :)

Mats Liifv
2011-03-19, 13:55
Klart du ska försöka genomföra projektet och visa att det går och att du kan!

Tråkig inställning att inte uppmuntra istället och säga "Om du kör fast, så hjälper jag dig!" Så hade jag definitivt valt att göra!

Nina
2011-03-19, 14:44
Jo det är sant… Inte ge upp. Så jag är lite låg i dag men kommer nog igen, det brukar bli så.

Mats Liifv
2011-03-19, 15:30
Litar på att du kommer igen och fixar det hela. Så lätt brukar inte du ge upp, om jag känner dig rätt! :rock:

Nina
2011-03-30, 13:23
Om allt går som jag vill nu så tar jag ut bilen ur garaget i helgen, då blir det en plats över för ev mekande med motorn på Yamahan. :)

DearHunter
2011-03-30, 14:53
Vad var det jag skrev förut....jo något liknande om ingenting som är Tjingeling...:D:D:aetsch:

DearHunter
2011-03-31, 11:03
Jag känner för att skriva om ingenting. Finns inget att skriva om. Totalt meningslöst att läsa det här... Varför läser Du detta? Det är ju bara nonsens..absolut ingenting...

Bra tråd förövrigt.... :D