handdator

Visa fullständig version : däcktryck/wobbling



kriegserklärung
2007-08-01, 11:18
Har upptäckt en sak på min hoj. När jag lägger ner den i en kurva så känner jag att den wobblar lite svagt. har hört att det kan vara däcktrycket som orsakar detta. nån som har några ideer? dels så undrar man vad för däcktryck man bör ha i en custom hoj.

carpelux
2007-08-01, 17:21
Det bästa är att kolla i manualen till cykeln, där står rekomenderat däckstryck

pewa
2007-08-01, 18:09
Manual av nått slag är ett bra tips.. annars brukar väl 2-2.5kg va normalt fram, något mer bak.

Är däcket gammalt/ojämt slitet? Kan också ge upphov lite vibrationer och lite vobbel. Vet nån som hade nött däcket väldigt mycket mitt på så det tappade lite i rundhet.. då blir det ostadigare när man sen svänger mycket i kurvorna

Guzzi-Leif
2007-08-01, 20:37
Kommer omedelbart att tänka på tre möjliga orsaker:
-För hård fjädring/för mycket fjäderförspänning/för mycket kompressionsdämpning därbak (i förhållande till lasten).
-Slitna däck med "tillplattad" profil - ger rysligt osäker feeling vid kurvtagning samt passering av längsgående vägskador.
-Fel lufttryck. Var lite fundamentalistisk i början och följ rekommendationerna i instruktionsboken. Observera att mätning skall utföras på kalla däck (innan längre körning). Mackens manometer är oftast värdelös - köp en enkel tryckmätare som du lägger i verktygssatsen och har med på åkturerna.

kriegserklärung
2007-08-01, 21:34
bakdäcket är bra slitet kom jag på. men har dock ingen amnual till min hoj. köpte den av en mc klubb i borlänge så det var begagnat. tänkte inte ens på att fråga efter den. ville bara hem å köra :)

Guzzi-Leif
2007-08-01, 21:56
Kolla runt på nätet, i första hand efter spec på just din mc och i andra hand söker du på dina däck.
Hittar du absolut inkentinken funkar Pewas råd om 2,0 fram och 2,4 bak som en bra förstainställning.
Vad åker du på för mc? Modell och årsmodell? Så kkan vi alla gemensamt Googla runt efter +tyre +pressure +cold....
Lycka till!

kriegserklärung
2007-08-01, 22:04
jag kör en suzuki savage -95. finns bild på faanstyget i galleriet :)

Guzzi-Leif
2007-08-01, 22:28
jag kör en suzuki savage -95. finns bild på faanstyget i galleriet :)


Inte för att jag är någon större Custom-fanatiker, men Suzukis enstånka gillar jag!
Varför? Dels verkar den riktigt sund men allra mest för att den inte försöker härma något annat (vilket tyvärr en massa andra gör).

Guzzi-Leif
2007-08-01, 23:14
Till just din mc rekommenderar däcksfirmorna följande tryck (fram/bak i bar), allt enligt dackonline:
Metzeler 2,0/2,5
Avon 2,0/2,25

kriegserklärung
2007-08-02, 15:29
all-riijt. ska trotsa skitvädret och ta en tur nu efter jobbet. det är alltså 2 kilo fram och runt 2 ½ bak?

pewa
2007-08-06, 19:51
all-riijt. ska trotsa skitvädret och ta en tur nu efter jobbet. det är alltså 2 kilo fram och runt 2 ½ bak?


Exactly! Sen verkar det bero lite på däckmärke och modell också.. beror på hur mycket finlir man vill köra :)

duboisi
2007-08-07, 20:03
jag har hört att vissa kombinationer ska fungera väldigt bra.. tex min gsxr rekomenderas det avon fram och metzeler bak.. det är i görningarna att byta snart.. just nu "tuggar/hoppar" framvagnen om man kör lite fortare och ligger ner i en sväng