handdator

Visa fullständig version : Oljefilter?



Mange
2011-03-14, 16:28
Tämkte att jag skulle serva hojen och tänkte då beställa oljefilter, tändstift osv från Louis.de i Tyskland eftersom jag ändå ska handla annat där ifrån. Funderade på deras oljefilter "Champion", är det nått bra, någon som provat? Jag vet ju att det är en hel vetenskap angående vilken olja som är bäst:), är det samma med oljefilter eller spelar det ingen roll? Har tidigare använt mig av HondaOEM filter och det har ju funkat bra men frågan är om Champion filtret gör ett sämre jobb egentligen.:confused:

Mats Liifv
2011-03-14, 16:50
Tämkte att jag skulle serva hojen och tänkte då beställa oljefilter, tändstift osv från Louis.de i Tyskland eftersom jag ändå ska handla annat där ifrån. Funderade på deras oljefilter "Champion", är det nått bra, någon som provat? Jag vet ju att det är en hel vetenskap angående vilken olja som är bäst:), är det samma med oljefilter eller spelar det ingen roll? Har tidigare använt mig av HondaOEM filter och det har ju funkat bra men frågan är om Champion filtret gör ett sämre jobb egentligen.:confused:Själv skulle jag inte vara rädd för att köpa ett filter från Louis, om det rekommenderas till din hoj. En så stor tysk firma skulle inte sälja nå´t skräp!

Mange
2011-03-14, 18:45
Tackar, så går mina tankar också. En annan fråga; jag har bytat ut orginal bromsslangar till stålomspunna dito men uteslutit splittern och dragit 2 slangar istället. Nu finns det en massa specialverktyg till påfyllnig av bromsvätska men jag har köpt en "oljesugspruta" som är till för att suga olja från gräsklippare (liknar en vanlig sjukhusspruta, fast på 400ml). Kostade 50 spänn. Det borde gå att använda en sådan +slang kopplad till nipplen på oket och köra i bromsvätskan från oket och upp. Eller....

Jåke
2011-03-14, 20:04
...men jag har köpt en "oljesugspruta" som är till för att suga olja från gräsklippare (liknar en vanlig sjukhusspruta, fast på 400ml). Kostade 50 spänn. Det borde gå att använda en sådan +slang kopplad till nipplen på oket och köra i bromsvätskan från oket och upp. Eller....
Jag är ganska övertygat om att det tryck du kan få i sprutan inte kommer att räcka till, men försöka kan man annars vet man inte.

Mats Liifv
2011-03-14, 20:16
Varför är det bättre att fylla på bakvägen i stället för uppifrån?

Bra att få lära sig mer om det jag inte har någon större kunskap om.

Mange
2011-03-14, 22:11
Hehe, jag fick det förklarat för mig att det skulle vara mkt bättre att köra i bromsvätskan fån oket och upp för då skulle luften försvinna den "lättaste" vägen. Skulle vara speciellt bra när man bytat slangar och då tömt bromsvätskan helt. Jag tänker prova med oljegrunkan jag köpt, man vet ju aldrig om man missat något, annars gör jag som när man bytar bromsvätska i vanliga fall, hällar i, pumpar tills vätskan som kommer ut är klar, och till sist luftar som vanligt. Blev bara lite nyfiken....:D