Visa fullständig version : Insuningsgsrör!
Hur långa insugninsrör kan man egentligen ha?
Jag undrar detta eftersom jag funderat på om man inte kunde minska antalet förgasare på en radfyra som en Honda CB 650 har?
Dessutom så är ju ramen ganska nära förgasarna där de sitter intill insugen på toppen. Därför kan det ju behövas insugsningsrör som är betydligt längre än de insugsmuffar som sitter orginal.
Skulle vara roligt om man kan använda betydligt längre insugningsrör, för då kunde jag göra verklighet av en teori/tanke jag har.
Någon som vet om det kan funka? :confused: ;)
:cool:
Ingen som vet? Det var kanske för avancerat detta?
Någon som vet någon sajt som kan ha den information om förgasarsystem och insugskanaler som jag vill veta?
:cool:
Mats Liifv
2011-03-13, 19:09
Vad är tanken med din modifiering, vad har du kommit på?
Att göra bränslesystemet mer effektivt och minska trasslet med synkroniseringen av många förgasare. Kan ju tillägga att jag tyckte det var en baggis att synka förgasarna på den Honda CB 250n, som jag också har, eftersom den bara har två förgasare. ;)
En anledning till att det behövs längre insugningsrör på den cb650som jag har, gör att det kan underlätta användning av andra typer av förgasare än de som sitter orginal. :) :cool:
:cool:
Suzuki hade 2 förgasare på sin 4-cylindriga 550 på 80-talet. Så det är ju fullt möjligt. Men svårt hitta nåt som hittar din hoj. Kanske bäst mäta upp måtten och låta nån maskinfirma tillverka såna. Men troligen blir det dyrt...
erkagn, förgasare finns de ju ganska många andra typer av. Min tanke var att tillverka ett customiserat insugsrör som kan ta den typ av förgasare som passar bäst till en 650 kubiks motor.
Dessutom är ju ramen lite i vägen bakom förgasarna när man vill customisera. Så tanken är ju att vinkla ut dem mot höger och vänster sida på hojen, därför måste insugningsrören vara längre än de korta muffar som sitter orginal. ;)
Förgasare! (http://www.braigasen.com/forgasare.htm)
:cool:
Jaha! Va klurigt! :-)
Men hur är det? Visst kan inte insugningsrör vara för långa? Det har nåt med hastigheten på insuget av bränsleblandningen blir för låg då. Eller har jag fel?
Där sa du något. ;) Jag vet i alla fall att rejäl turbulens är bra i insugskanalen. ;)
Däremot vet jag inte vad längden har för betydelse annars hade jag ju inte behövt posta denna tråd. :D
:cool:
Tycks ha läst nåt om det för länge sen... Hoppas det finns nån här som är kunnig i detta område.
På denna länk står det info. Blir du klokare av det?
http://www.topplocksverkstan.se/fyrtaktsid2a.html
På sätt och vis var det inte bra för den idé jag har, för tydligen har kanaldelen D's längd betydelse för vilket varvtal motorn har; se bild.
http://i13.photobucket.com/albums/a280/MEHall/Avatar%20and%20Misc/insugskanal.jpg
:rolleyes:
:cool:
Oki! Och du har en radfyra som ändå varvar relativt mycket. Så ett lång D-del passar inte det då?
Om du ändå ska bygga om.... Turbo å insprut då :D:eek:
Ja Turbo och insprut vore lösningen med ett bättre elsystem än en Honda CB 650 från 1980 har! :rolleyes:
Det var ju bra med den informationen i alla fall. Kunskap är aldrig fel. ;)
Man får tacka för given information. ;):cool::)
Powered by vBulletin® Version 4.2.5 Copyright © 2025 vBulletin Solutions, Inc. All rights reserved.