handdator

Visa fullständig version : Orolig över att inte få tillräckligt med körlektioner.



Cubalibre
2011-03-12, 18:49
Hej!

Jag skall ju som sagt tidigare på forumet ta mitt mc-kort nu under våren här. Jag börjar dock bli lite orolig över om jag kommer få tillräckligt många lektioner för att vara klar lagom till sommaren.

Det var tänkt att dom skulle börja köra nu i mitten av Mars här på skolan som jag har anmält mig till, men då jag ringde in i torsdags så fick jag reda på att dom har flyttat fram det till i början på April, vecka 14, p.g.a vädret.

Jag fick veta att än så länge hade 18 stycken anmält sig för mc-kort, och det finns enbart en lärare för mc på skolan, och dom har dessutom stängt på fredagar, vilket många körskolor verkar ha?

Räknar man då på att han klarar av 6 lektioner på en dag, så blir det 24 stycken under en vecka....vilket betyder att man kommer få köra en ynka lektion i veckan.....och isf kommer det ta en lååååång tid.

Jag hade hoppats på att få en uppkörning i slutet av Maj, senast i början av Juni.

Nu börjar jag fundera på att gå på 2 olika skolor samtidigt. Frågan är om man vinner något på det eller bara förlorar en massa pengar?

Kanske skall försöka ta mig in på en helt annan skola där man har möjlighet att köra minst 2 gånger i veckan iallafall...

/Niklas

erkagn
2011-03-12, 19:48
Tror det bästa är om du hittar någon som kan övningsköra privat med dig på sidan om dina körlektoiner på trafikskolan. Om inte det går så är det kanske inte så dumt att byta till en skola som har större kapacitet att ge mc-lektioner.

nippe
2011-03-12, 20:03
på min körskola så var det svårt att få tider så jag fick vänta ett par veckor men sen körde jag alla 8 lektioner jag tog på en vecka.

Cubalibre
2011-03-12, 20:13
Tyvärr har jag ingen möjlighet att köra privat. Känner inte en enda människa som har mc-kort ens. Finns det någon i närheten av Göteborg här som vill ställa upp så hojta gärna till ;-)

På måndag morgon så kan man först ringa in och beställa tider, och jag har fått känslan av att man måste vara först ut med att beställa tider. Undrar dock hur det fungerar.....om man kan boka upp hur mycket som helst eller om dom måste se till att alla får en chans att köra. Får se vad hon säger på måndag morgon.

Hade jag fått välja så hade jag nog bokat upp dubbellektioner 2 gånger i veckan dom två första veckorna. Då har man kört 8 lektioner och förhoppningsvis kommit en bra bit på vägen och kan göra riskutbildningarna och teorin.

Nina
2011-03-13, 07:35
Tyvärr har jag ingen möjlighet att köra privat. Känner inte en enda människa som har mc-kort ens. Finns det någon i närheten av Göteborg här som vill ställa upp så hojta gärna till ;-)

På måndag morgon så kan man först ringa in och beställa tider, och jag har fått känslan av att man måste vara först ut med att beställa tider. Undrar dock hur det fungerar.....om man kan boka upp hur mycket som helst eller om dom måste se till att alla får en chans att köra. Får se vad hon säger på måndag morgon.

Hade jag fått välja så hade jag nog bokat upp dubbellektioner 2 gånger i veckan dom två första veckorna. Då har man kört 8 lektioner och förhoppningsvis kommit en bra bit på vägen och kan göra riskutbildningarna och teorin.

Jag bokade upp alla lektioner direkt. Så det kan du nog också göra, skulle jag tro. :)

nippe
2011-03-13, 12:43
min körskollärare gjorde upp en körplan som var typ 15 lektioner under drygt 2 veckor.. sen avbokade han dom som jag inte behövde.

sally101
2011-03-13, 13:07
på min skola fick man boka max 2 lektioner i veckan så att alla skulle få chansen att få någon lektion varje vecka, och då var där ändå 3 stycken körlärare för mc. Tror nästan att det är fler än du som vill ha det så snabbt som möjligt så jag hoppas du kan hitta en bra lösning så du kan ta det i sommar! Men tänk på att det kan ta flera veckor innan man får tid för uppskrivning och får sen kanske vänta ytterligare några veckor på uppkörning :( Men gör som grodan och lev på hoppet :)

nippe
2011-03-13, 13:23
ja det verkar ju som att olika skolor gör på olika sätt...

Freda
2011-03-13, 16:28
Finns det nått hinder du kör på flera körskolor?

Om jag hade bråttom skulle jag absolut köra på flera körskolor om dem inte kan tillhandahålla tider i den omfattningen som jag vill ha :D

Jonas
2011-03-13, 16:39
Bara en mc-lärare? Vad händer om han/hon blir sjuk?! Jag skulle fundera på en annan skola. Sen behöver inte en tid i veckan betyda att det blír så i verkligheten. Är man på hugget kan man varje dag ringa/eller boka upp tider via internet när andra lämnat återbud. Lycka till!

Cubalibre
2011-03-13, 17:28
Bara en mc-lärare? Vad händer om han/hon blir sjuk?! Jag skulle fundera på en annan skola. Sen behöver inte en tid i veckan betyda att det blír så i verkligheten. Är man på hugget kan man varje dag ringa/eller boka upp tider via internet när andra lämnat återbud. Lycka till!

Ja jag har valt en mindre trafikskola där dom enbart är 3 lärare, och bara en som utbildar för mc.

Får se vad hon säger när jag ringer in till morgonen. Säger hon att man bara kan få en lektion i veckan så får jag ju se mig om efter något annat alternativ.

Verkar dock vara fullt tryck på dom flesta skolor, så det kan nog vara lite svårt att få några körlektioner.

Cubalibre
2011-03-14, 10:19
Då har man vart i kontakt med körskolan och fått 4 stycken dubbellektioner bokade under 2 veckor. Alltså 8 lektioner som jag var rädd skulle dra ut på 8 veckor. Känns skönt!

Dom börjar dock inte förens vecka 14 med att köra.

erkagn
2011-03-14, 10:55
Då har man vart i kontakt med körskolan och fått 4 stycken dubbellektioner bokade under 2 veckor. Alltså 8 lektioner som jag var rädd skulle dra ut på 8 veckor. Känns skönt!

Dom börjar dock inte förens vecka 14 med att köra.

Härligt!

lindor
2011-03-14, 11:56
Då har man vart i kontakt med körskolan och fått 4 stycken dubbellektioner bokade under 2 veckor. Alltså 8 lektioner som jag var rädd skulle dra ut på 8 veckor. Känns skönt!

Dom börjar dock inte förens vecka 14 med att köra.

Strålande - på 8 lektioner kan du komma riktigt långt!

Mats Liifv
2011-03-14, 12:03
Bra, då är du snart igång! :)

Mavve65
2011-03-15, 09:28
Vi får hoppas att vädret inte får ett återfall med mer kyla och snö, Good luck!

Maestro
2011-03-15, 09:55
Vad kostar en dubbellektion nuförtiden? På min tid kostade det runt 650 kr har jag för mig.

nippe
2011-03-15, 10:44
Vad kostar en dubbellektion nuförtiden? På min tid kostade det runt 650 kr har jag för mig.

en 55minuters kostar 750kr på körskolan jag hade...

Greven
2011-03-15, 10:52
Då har man vart i kontakt med körskolan och fått 4 stycken dubbellektioner bokade under 2 veckor. Alltså 8 lektioner som jag var rädd skulle dra ut på 8 veckor. Känns skönt!

Dom börjar dock inte förens vecka 14 med att köra.

Tog mitt på 6 lektioner förra sommaren och körde ingenting privat och klarade alla prov på första försöket så går du bara in för det så är det inga pix.

Bighoj
2011-03-15, 11:15
Då har man vart i kontakt med körskolan och fått 4 stycken dubbellektioner bokade under 2 veckor. Alltså 8 lektioner som jag var rädd skulle dra ut på 8 veckor. Känns skönt!

Dom börjar dock inte förens vecka 14 med att köra.

Fan va kul,då oroa du dig i onödan.Ett tips du säkert hört många gånger är:Glöm dina vänner(du förstår vad jag menar)och fokusera till hundra på ditt mc-kort under dessa veckor så lär du helt säkert ha ditt kort till sommaren.Lycka till.