handdator

Visa fullständig version : Bilköp



Motormannen
2011-03-12, 11:39
Tjo, alla knuttar!

Tänkte att vi kan snacka bilköp i den här tråden och ge varandra tips och råd!

Jag har börjat tröttna på min bensinslukande rymdfärja till bil, en Saab 9-5 2.3t från 2004, och det känns som att jag vill bli av med den så fort som möjligt och byta till mig en mindre bil i mellanklassen med lägre bränsleförbrukning och gärna billigare skatt och försäkring samt service och reparation men jag antar att man inte kan äta kakan och behålla den, att något måste vara lite dyrare så att säga.

Först och främst, bensin eller diesel eller kanske rentav bensin/etanol? För- och nackdelar med drivmedlen?

Om vi kikar på diesel först så drar bilarna radikalt mindre bränsle, är generellt piggare och sägs behöva besöka verkstaden mer sällan. Det är tre goda fördelar men nackdelarna är att diesel just nu är dyrare än bensin, det är fortfarande en rätt hög dieselskatt och när bilen väl behöver besöka verkstaden så sägs det vara lite dyrare än bensin. Största frågan är om den lägre bränsleförbrukningen i praktiken väger upp den dyra dieselskatten och på så sätt gör det mer ekonomiskt/billigare att äga en dieselbil?

Etanolen är avsevärt billigare än både bensin och diesel men bilarna drar också avsevärt mer än de fossila bränslena, blir det billigare ändå? Bor inte i Stockholm längre så fördelarna med gratis parkering för miljöbilar (som väl fortfarande är ett ganska nytt storstadspåhitt?) och sluppen trängselskatt glädjer inte mig så mycket och miljöbilspremien gäller väl inte begagnade bilar? Etanolbilarna sägs också vara mycket dyrare att serva än bilar som drivs enbart på bensin, sant eller falskt?

Bensinen behöver väl inte någon närmare beskrivning, priset skjuter återigen i höjden efter oroligheterna i arabvärlden men visst finns det även bensinbilar som drar relativt lite om man ändå inte vill köpa en VW Lupo eller en Smart. Skatten är ju mycket billigare än en diesel men så drar en bensinare mycket mer men återigen ska bensinare vara billigare att serva än diesel och etanolbilar, vilken blir i praktiken billigast?

Tankar och synpunkter på drivmedelsfrågan?

Så över till bilmodeller som är mina kandidater att ersätta saaben med:
- Hyundai Elantra 2.0 (Bensin)
- Hyundai Accent 1.6 (Bensin)
- Renault Megane II 1.6 16V kombi (Bensin, bensin/etanol)
- Renault Megane II 1.9 dCi kombi (Diesel)
- Peugeot 307 1.6 HDi kombi (Diesel)
- Peugeot 307 1.6 kombi (Bensin, bensin/etanol)
- Mazda 3 1.6 sedan (Bensin)
- Toyota Corolla 1.6 kombi (Bensin)
- Audi A3 1.6 Sportback kombi (Bensin)

Som ni ser har jag kikat på en del och gemensamt för alla dessa är att de är hyfsat nya (vissa till och med flera årsmodeller nyare än saaben), de drar också mindre bränsle och har lägre skatt undantaget för dieselbilarna.
Bilen får gärna vara hyfsat komfortabel (sittkomfort, ljudisolering m.m), någorlunda kvalité både extreriört och interiört (inte kännas för ''rapplig'' och ''plastig''), inte gå sönder titt som tätt och ha gott om lastutrymme och tillräckligt bra motor att dra släp med.

Behovet är en hyfsat modern pendlarbil på framförallt vintern då tvåhjuligt inte är att tala om och som inte känns som att åka runt i en sardinburk. Pendlar 12 mil t/r mellan jobbet och hemmet just nu men planen är att flytta närmare stan.

Tro om man kan få allt detta? Någon som har kört eller på andra sätt har erfarenhet av dessa bilar?

Visa att kunskaperna om fyrhjuliga ting inte är sämre än de om tvåhjuliga! ;)

RobbeS
2011-03-12, 16:30
Ett tips är att du först kollar hur mycket du ev får lägga mellan då du byter bil och hur mycket bensin du får för den summan? Jag kör omkring i en Volvo 745 som andra bil då sambon helst vill slippa ha hårande Shäfrar i "första bilen". Volvon drar multum med bränsle men då den inte är värd att försäkra mer än trafikdelen, lätt att laga själv med hur mycket delar som helst på skroten och Biltema att tillgå och knappt i behov av mer service än oljebyte så blir det billigare att ha kvar den än att byta till en mindre bil. Krockar jag den så är det inte heller någon större förlust då värdet är minimalt.
Så mitt tips är att om du nu enbart har bilen för att transportera rumpan i och i övrigt inget större bilintresse så behåll bilen... Det är alltid en förlustaffär att byta bil:). Men det finns ett men, kan du sälja bilen och lösa ett ev lån och få pengar över till en billigare bil så gör du en hyfsad och smart affär. Lån är alltid en förlust.
Om jag ska tipsa om bil så är väl 307:an ett bra val. Jag hade en 407 men då den var ganska ny med ett relativt högt värde å kostade dyr service på verkstad varje år, nästan ett måste om man vill få tillbaka någorlunda mycket pengar vid en försäljning, så blev den ganska dyr. Så jag sålde den och köpte 745:an...

Nina
2011-03-12, 16:39
Huyndai är koreansk annars men vad sägs om Suzuki Swift? Liten bil som mååånga köpt vilket sänker reservdelskostnaden. Billig i drift och försäkring samt skatt men du kanske vill ha en större bil. Sen finns också Huyndai Getz, också en mindre bil med liten kostnad (nu leker jag visst Lyxfällan här) men billigt ska det vara så jag föreslår dessa som alternativ. :)
Att välja en något mindre bil än det man har innebär inte så mycket i besparing. Kompisen lydde inte mina råd och gick från Volvo V70 kombi till Renault Modus, ungefärlig besparing blev ca 20% i kostnader. Nu ska Modusen säljas och Volvon behölls. Vore jag i den sitsen och ville spara pengar hade jag kikat på mindre bilar som jag vet många har köpt (= lägre reservdelskostnader), är billig i skatt, försäkring och driftskostnader. :)

Ove
2011-03-12, 16:44
:rolleyes: Skoda.. :love:

Linnex
2011-03-12, 18:30
Hur mycket kör du på ett år?
Är det många mil så köp en diesel.

Jag håller inte med RobbeS. Beroende på val av bil och körsträcka så går det visst att räkna hem en nyare bil. Om vi gör en jämförelse med fruns Toyota IQ och hans 745.
Båda går som andra bil.

745:an förmodar jag drar runt litern. IQ drar runt halvlitern. Skatten på en 745 förmodar jag ligger runt 2000 kr. IQ'n är miljöbil och har gratis skatt i 5 år. Därefter 360 kr om året. Jag vet inte vad 745:an kostar i försäkring men IQ'n har har nybilsförsäkring och där ingår vagnskadan. Vi ger strax under 2000 kr per år i försäkring. Så säg att de båda bilarna är ungefär samma.

Dagens bensinkostnad 14 kr/litern. Det gör ca 7 kr skillnad på de båda bilarna per mil. Vi kör 1500 mil per år. Det är 10.500 kr om året i skillnad. Lägg till skatteskillnaden. Även slitage grejor som tex däck är IQ'n billigare. Jag har även gratis parkering pga av att det är en miljöbil. Och garanti i tre år... dvs går den sönder så lagar Toyota.
Jag räknar med att ha IQ'n i ca 10 år och har kalkylerat med 90'-100' värdeminskning. Dvs ca 10.000 kr om året.

Visst är den mindre än 745:an. Men det var ett aktivt val från oss. De gånger som vi är mer än två personer i bilen och eller behöver lastutrymme så kör vi första bilen. En 7-sitsig Grandis.
Så vart val var en helt ny mindre bil som andra bil och jag vill påstå att den i princip betalar sig själv jämfört med om vi bara hade haft Grandisen.

pinnen
2011-03-12, 18:53
Hej, Jag jobbar som bilmek på en blandverkstad (Audi,VW,skoda,seat), och med min erfarenhet angående dom olika bränslena, ren e85 kostar mer att köra (glöm inte köra någon fulltank bensin t.ex var 5 tankning för det "tvättar" rent systemet som annars sätts igen av etanolen), servicen är fast och oftare, även tändstift byts oftare så jag upplever att vinsten med en flexibil e85 är obefintlig, tror det är det dyraste alternativet. vi kör service var 1500 mil på dessa, övriga är UPP TILL 3000 mil beroende på körstil, pendlar man mycket så ligger det närmare 3000mil.

Bensin, här har det ju hänt mycket dom senaste åren med bränslesystem som har högra tryck, direktinsprutade osv. dessa går väldigt billigt idag, tittar man på en vanlig 1.6 Audi sportsback så får du mycket komfort för att vara i den storleken, mitt personliga val är en sådan om jag själv får välja fast med quattro (haldex som kopplar in drivning vid behov mycket snabbt= mindre bränsleförbrukning än vanlig fyrhjulsdrift). men räkna runt 0.8 i blandad körning på en sån.

Diesel: Detta bränsle fungerar oxå väldigt fint idag, titta på en commonrail motor (oxå direktinsprutning med extremt högt tryck, runt 2000bar) dessa går väldigt bra, mycket bra bränsle ekonomi och väldigt hög körbarhet, oftast får man ut mycket effekt och har väl bäst verkningsgrad om man jämför dessa 3 alternativ, nackdel är service, bränslefilter byts oftare och bilarna har ofta kamrem (iallafall i dom märken jag jobbar med) och serviceintervallet är runt 12-15tusen mil, bensinarna har 12-18000 mil om det är rem, dock så börjar det bli vanligare med kedja idag.
fast en a3 har ej commonrail utan vanlig pump. och tanka för guds skull aldrig bensin i en diesel.. då skär insprutningspump nästan omgående och då kostar det sjukt mycket pengar...

Det fjärde alternativet är gas, detta drivmedel är mycket trevligt men är kanske svårt att hitta där du bor? annars så kan jag rekommendera en provkörning i en passat med gasdrift, dessa går riktigt billigt samtidigt har du mycket plats/utrymmen och god komfort och gör nåt bra för miljön.

Det är väl mina tankar runt drivmedel idag, hoppas det gav dig något svar

Motormannen
2011-03-12, 19:07
Hej, Jag jobbar som bilmek på en blandverkstad (Audi,VW,skoda,seat), och med min erfarenhet angående dom olika bränslena, ren e85 kostar mer att köra (glöm inte köra någon fulltank bensin t.ex var 5 tankning för det "tvättar" rent systemet som annars sätts igen av etanolen), servicen är fast och oftare, även tändstift byts oftare så jag upplever att vinsten med en flexibil e85 är obefintlig, tror det är det dyraste alternativet. vi kör service var 1500 mil på dessa, övriga är UPP TILL 3000 mil beroende på körstil, pendlar man mycket så ligger det närmare 3000mil.

Bensin, här har det ju hänt mycket dom senaste åren med bränslesystem som har högra tryck, direktinsprutade osv. dessa går väldigt billigt idag, tittar man på en vanlig 1.6 Audi sportsback så får du mycket komfort för att vara i den storleken, mitt personliga val är en sådan om jag själv får välja fast med quattro (haldex som kopplar in drivning vid behov mycket snabbt= mindre bränsleförbrukning än vanlig fyrhjulsdrift). men räkna runt 0.8 i blandad körning på en sån.

Diesel: Detta bränsle fungerar oxå väldigt fint idag, titta på en commonrail motor (oxå direktinsprutning med extremt högt tryck, runt 2000bar) dessa går väldigt bra, mycket bra bränsle ekonomi och väldigt hög körbarhet, oftast får man ut mycket effekt och har väl bäst verkningsgrad om man jämför dessa 3 alternativ, nackdel är service, bränslefilter byts oftare och bilarna har ofta kamrem (iallafall i dom märken jag jobbar med) och serviceintervallet är runt 12-15tusen mil, bensinarna har 12-18000 mil om det är rem, dock så börjar det bli vanligare med kedja idag.
fast en a3 har ej commonrail utan vanlig pump. och tanka för guds skull aldrig bensin i en diesel.. då skär insprutningspump nästan omgående och då kostar det sjukt mycket pengar...

Det fjärde alternativet är gas, detta drivmedel är mycket trevligt men är kanske svårt att hitta där du bor? annars så kan jag rekommendera en provkörning i en passat med gasdrift, dessa går riktigt billigt samtidigt har du mycket plats/utrymmen och god komfort och gör nåt bra för miljön.

Det är väl mina tankar runt drivmedel idag, hoppas det gav dig något svar

Mycket nyttig info där!

Låter som bensin/etanol är att utesluta och istället satsa på antingen ren bensinare eller diesel om jag har uppfattat dig rätt? Kör åtminståne 2000 mil per år men jag tänkte i princip bara använda motorcykel på sommaren nu så då kanske jag är nere på 1500 mil?

Hur mycket dyrare, mellan tummen och pekfingret, är servicen på bensin/etanolbilar och dieselbilar jämfört med bensinare eller är det bara tätare serviceintervall? Om något i motorn går sönder, är det dyrare att reparera då också jämfört med en bensinare?

Är det så att dieselskatten sjunker ju äldre bilen är? Har för mig jag har hört det någonstans eller är jag i fablernas värld?

Peugeot 307 bensin eller bensin/etanol på listan har i princip åkt ut, den drar mer än alla andra nämnda bilar och folk klagar tydligen på att elfel är ett ständigt återkommande problem i dem.

Mer brainstorming! :)

RobbeS
2011-03-12, 19:16
Linnex: Har du räknat med inköpskostnaden och ränta och amortering på ett ev lån samt årlig service som Toyota säkert kräver för att garantin ska gälla? Det är ju där de stora kostnaderna ligger. Jag gav 8000 kr för bilen vilket jag får tillbaka om jag säljer och 90 kr i månaden för en trafikförsäkring. Sen är det som du säger ett aktivt val, ni valde en småbil för att ni klarar er med en sådan medans jag var tvungen att välja en stor bil med stort kombiutrymme för att få in två 42 kg:s schäfrar och en dubbelbur. Utan hundarna hade vi inte behövt två bilar i familjen.
Det jag egentligen menar är att livgardisten redan har en bil som han gjort en förlust på vid inköp och blir det verkligen lönsamt att köpa en bil som är billigare i drift men likafullt kostar pengar att köpa?

Motormannen
2011-03-12, 20:19
Det jag egentligen menar är att livgardisten redan har en bil som han gjort en förlust på vid inköp och blir det verkligen lönsamt att köpa en bil som är billigare i drift men likafullt kostar pengar att köpa?

Jag ångrar bittert att jag inte slog till på något mindre och mer ekonomiskt än denna klumpeduns! :(
Fast just då var vad som helst bättre än min dåvarande BMW 318i med slicks till vinterdäck, bakhjulsdrift och en fruktansvärt lätt bak vilket gjorde den rent livsfarlig att köra på vintern... Saaben är otroligt skön att köra, den har hög komfort och bra prestanda och sväljer bagage som en val (vilket den även gör med bensinen..) men som sagt, ca 0.80 l/mil och 12 mil t/r till jobbet känns lagom i plånboken i tider som dessa!

Vad värre är att 9-5orna säljs och köps för en spottstyver och jag har en amortering kvar på 65000 kr, det är precis det jag får om jag säljer den privat så jag kan lösa lånet men som du säger då har jag gjort en förlustaffär (vilket alla bilaffärer egentligen är). Kanske låter dumt men jag funderar på att antingen skänka bort bil och amortering helt gratis så jag slipper de 1900 kr jag har kvar i 3 års tid eller sälja den för prick 65000 kr så jag själv kan lösa in lånet.

Hamre
2011-03-12, 20:25
Är det så att dieselskatten sjunker ju äldre bilen är? Har för mig jag har hört det någonstans eller är jag i fablernas värld?



Mer brainstorming! :)
Tvärsom snarare, jo äldre desto dyrare. Den räknas ut på hur mycket skit bilen släpper ut, ju mer skit desto dyrare.
Kör själv en Kia Soul diesel med 130 hästar, den fick jag sänkt vägskatt på nu 1 Jan. Så nu kostar den inte mer än ca. 2000:- om året. Ca. 0,5l/mil i förbrukning.
Har haft en Megane, aldrig mer, elektroniken lever sitt eget liv på alla franska moderna bilar jag har haft.

pinnen
2011-03-12, 22:32
ja etanol tycker jag du ska utesluta om du letar ekonomi, iallafall på dessa lite äldre, nu kommer ju etanolmotorer generation 2 och dessa är tydligen mycket bättre har jag hört, framtiden får väl utvisa sanningen i detta men en splirrans ny bil verkar det ju inte vara tal på så då tycker jag du hoppar detta bränsle, angående service så är den inte fysiskt dyrare men man måste göra ett oljebyte extra gentemot bensin/diesel pga att etanolen beblandas med oljan för mycket så då sticker servicekostnaden iväg, har för mig att även tändstift byts efter halva körsträckan gentemot bensin.

angående dieseln så är väl inte servicekostnaderna jättehöga mot bensin, det som skiljer är väl bränslefiltrets kostnad och monteringsarbetet fast på bensin har du ju tändstift istället... kamremen byts väl några tusen mil tidigare och är väl lite krångligare på vissa modeller och kräver specialverktyg för att låsa vissa rörliga delar i rätt läge, men även där skiljer det npg inte mycket om du inte går upp på större v6:or, men det gäller även bensin....

Angående ras eller bekymmer med dieslarna så kan jag bara berätta om våra märken, dom övriga vet jag ingenting om, men det kan strula med avgasåterföringsventilerna på dieslarna, även avgaskylaren på en del. Har du otur och fått tag på sämre diesel så kan insprutningsventilerna slagga igen och du får sämre köregenskaper och då måste dom tvättas i ultraljud, detta är dock väldigt sällsynt, har du otur så hamnar du på en dålig mack när du tankar desel och får kanske upp 30-40% vatten istället och då går oftast högtryckspumpen och släpper ut metallspåner = byte tank, bränslepump/ar bränsleledningar och spridare (givetvis filter med) ett sådant arb hamnar väl runt 60-140tusen beroende på bil/motor... så tanka inte fel bränsle
I detta läget vinner bensin driftsäkerhet då dom kan klara av lite vatten, fast det är ju inte lika vanligt i bensinpumparna ;)

Men, dieselmarknade är mycket stor och dessa fel känner vi igen men det är knappast något vi står och skruvar med varje dag, men några ggr per år ser vi såna här problem. Oftast är det hyrbilar/företagsbilar som kommer in feltankade t.ex där det byts förare ofta.

men trots detta så kan jag rekomendera en dieselbil till alla mina vänner utan att skämmas för att dom fungerar så bra över lag och är bränsle effektiva.

Och givetvis så har Hamre rätt, desto nyare dieselbil du äger desto billigare blir det oftast, vägskatten på en diesel går efter utsläpp, väljer du en miljöbil så är det skattefritt även som diesel i 5 år har jag för mig, efter det är den ändå billig

För att tillägga så kör jag själv en 9-5 aero med aut så jag förstår ditt sug efter billigare drift, jag kör mestadels stadskörning och ligger på blandat ca 1,35L/mil :( men dina 0.8 står sig ändå ganska bra mot dom flesta bensinare, tror inte du kommer ner till mer än 0.65-0.7 med en liten bil ändå

Olle Å
2011-03-12, 22:40
Jag bor ju på landet med hästar och andra djur och några hojar. Behöver ibland lasta stora och tunga grejer och ibland gör jag lite småjobb åt andra och behöver därför en picup. köpte en Cheva som faktiskt inte drar mer än 0,8 om man kör lungt. Gav 32000 för en 00:a som då inte gått 17000 mil. Det var 08 jag köpte den. Tror att mycket billigare kan man inte komma undan. Billiga delar och mycket enkel att reparera, för man kan göra det mesta själv.
Mesta åkningen på sommaren blir ju för det mesta på hojen. Som vi skrivit i en annan tråd, konstigt att en hoj ändå drar runt 0,5

Motormannen
2011-03-12, 23:18
Använde bilinformation.se och dieselskatt.se och sammanställde beräknad bränslekostnad per år samt årsskatt har dessa tagit pallplats:

(BK = Bränslekostnad, S = Skatt)

1. Peugeot 307 1.6 HDi kombi (BK: 8558 kr/år + S: 1900 kr/år = 10458 kr/år)
2. Renault Megane 1.9 dCi kombi (BK: 10198 kr/år + S: 2800 kr/år = 12998 kr/år)
3. Hyundai Accent 1.6 sedan (BK: 12201 kr/år + S: 1000 kr/år = 13201 kr/år)

Försäkringskostnad misstänker jag är likvärdig och mycket lägre än saaben jag har idag men vet inte riktigt vad serviceintervallerna och pris ligger på dessa men det kanske är rätt lite det skiljer sig också. Asiaterna är ju kända för att göra bra bilar som sällan behöver åka på verkstaden, men frågan är hur det är med guld och silvermedaljörerna från Frankrike?

RobbeS
2011-03-13, 02:29
Jag ångrar bittert att jag inte slog till på något mindre och mer ekonomiskt än denna klumpeduns! :(
Fast just då var vad som helst bättre än min dåvarande BMW 318i med slicks till vinterdäck, bakhjulsdrift och en fruktansvärt lätt bak vilket gjorde den rent livsfarlig att köra på vintern... Saaben är otroligt skön att köra, den har hög komfort och bra prestanda och sväljer bagage som en val (vilket den även gör med bensinen..) men som sagt, ca 0.80 l/mil och 12 mil t/r till jobbet känns lagom i plånboken i tider som dessa!

Vad värre är att 9-5orna säljs och köps för en spottstyver och jag har en amortering kvar på 65000 kr, det är precis det jag får om jag säljer den privat så jag kan lösa lånet men som du säger då har jag gjort en förlustaffär (vilket alla bilaffärer egentligen är). Kanske låter dumt men jag funderar på att antingen skänka bort bil och amortering helt gratis så jag slipper de 1900 kr jag har kvar i 3 års tid eller sälja den för prick 65000 kr så jag själv kan lösa in lånet.

Med det pendlingsavståndet måste du ju ha en rejäl bil och jag kan inte rekommendera en billig 745:-). Men som sagt alla bilaffärer är en förlustaffär hur man än vrider och vänder på det. Satsa på en diesel och ett tips är en Opel Astra. Hyfsat bra begagnat pris och en riktigt bra motor i dom. Titta dock inte på den med 1,9 liters motorn och 150 hästar för den drar 0,65 - 0,75 liter per mil vilket idag är mycket för en diesel i den storleken.

erkagn
2011-03-13, 06:29
Själv har jag ju en Volvo V70XC automat -98:a. Den drar typ 1,6 nu på vintern och strax över litern på sommarn. Jag försökte byta bort den mot en bränslesnålare Toyota i fredags. Jag är skyldig ca 33 tusen på den men bilhandlarn ville inte byta in den eftersom jag var skyldig mera än den är värd.

Så bränsletörstiga bilar verkar inte vara så lättsålda. Eftersom jag inte kör så mycket så är det enda raka för mig att behålla den. Jag är ju nöjd att ha 4-hjulsdrift oxå :-)

Nina
2011-03-13, 07:39
Peugeoten låter hyfsat billig, men hur är det med reservdelar om den skulle behöva lite hjälp då och då? Funderar att ibland kan en bil vara ruskigt billig men delarna kan kosta skjortan istället. Men kör på den, den låter någorlunda billig. Har du frågat ägaren (banken) om du får överlåta skulden/sälja bilen? Det är trots allt de som äger bilen än och vissa vill inte alls vara flexibla och andra går att prata med.

Är allt okej för dom så låter Peugeoten bra om de siffrorna stämmer. Lycka till! :)

Mc-Bosse
2011-03-13, 08:48
Så över till bilmodeller som är mina kandidater att ersätta saaben med:
- Hyundai Elantra 2.0 (Bensin)
- Hyundai Accent 1.6 (Bensin)
- Renault Megane II 1.6 16V kombi (Bensin, bensin/etanol)
- Renault Megane II 1.9 dCi kombi (Diesel)
- Peugeot 307 1.6 HDi kombi (Diesel)
- Peugeot 307 1.6 kombi (Bensin, bensin/etanol)
- Mazda 3 1.6 sedan (Bensin)
- Toyota Corolla 1.6 kombi (Bensin)
- Audi A3 1.6 Sportback kombi (Bensin)

Vad gäller förbrukningen. Lika besviken som du är på Saabens förbrukning kan du bli på någon annan bil. Det görs allt för att de officiella siffrorna ska hållas låga. Speciellt på dieselbilarna. De dra mindre än bensinare men det är sannerligen glädjesiffror det som presenteras. Jag vet inte vad för körcykel de använder men de stämmer överhuvudtaget inte med verklig körning.

Vem håller max 70 med ett ägg mellan fot och gaspedal?

Vad gäller uppräkningen av bilmodeller så fastnar ju jag för Toyota och Mazda. Mig veterligen är de bilmärkena närmast "bulletproff" vad gäller driftssäkerhet och likaså Hyundai. Toyota Corolla 2003 har jag haft. Bara går och går men är väl ingen höjdare rent glädjemässigt men ska du bara ha bilen till att transportera dig med så är den bra. Toyota är ju kända för en enkel konstruktion också vilket är en fördel om den skulle fallera.

Renault ska visst numera ha 5 års garanti men det är inte samma sak som att denna franska bil inte behöver lämnas in på verkstaden. Bara det är ju surt även om det inte kostar något att hämta ut den.

gunther
2011-03-13, 10:53
Har själv en BMW 118d som jag är väldigt nöjd med. En god dos vridmoment på låga varv (dieselmotor), låg förbrukning (0,53 vid slapp-körning mellan gbg - sthlm och 0,64 i biltjuvsläge på isiga parkeringar). Bakhjulsdriven i kombination med 50/50 viktfördelning mellan fram- och bakaxel gör det i min mening roligt, men jag kan förstå om man hellre vill ha fyrhjulsdrift (finns, dock inte haldex vad jag vet). BMWs dieselmotorer sägs ju dessutom vara i princip skottsäkra samt har kamkedja, så jag känner mig inte orolig för att motorn skulle vara ett problem. Bakhjulsdriften gör dessutom att drivknutar fram (som så småningom slits ut och blir dyra att byta) är ett minne blott.

BMW har fri service i tre år och garanti ovanpå det, så för mig handlar kostnaderna om att betala värdeminskning till mig själv, försäkring, skatt (1700:- per år) och parkering (3600:- per år) samt bränsle.

Min poäng här är att det kan vara en idé att kika på en ett år beggad BMW med dieselmotor, äga den i två år och sen hoppa på nästa ett år beggade BMW med dieselmotor. Rinse and repeat.

Nu kommer dock det roliga - jag ska sälja bilen utan att köpa ny. Varför? Under sommaren står den i princip helt stilla till förmån för bågen. Att äga en bil är dyrt, att äga en bil och låta den stå stilla är inte bara dyrt - det blir nästan dumt också. Eftersom vi har valet att kunna åka kollektivt till jobbet under vintertiden så kommer vi istället gå med i bilpool för dom tillfällena då man behöver en bil.

Motormannen
2011-03-13, 18:43
Mycket att fundera och knåpa över, synd att man inte bor kvar i Sthlm så hade jag liksom gunther kunnat sälja bilen helt.

Har forskat vidare om den billigaste av mina bensinare, Hyundai Accenten, vilken ska ha fått en stjärna i EuroNCAP och dessutom ha ABS som tillval(!) och säkerhetsdetaljer som pisksnärtsskydd, antisladd och antispinn är inte att tala om! Verkligen en besvikelse!
Har övervägt Ford Focus 1.6 Ti-VCT kombi (Bensin) i stället och med den landar vi på en bränsleförbrukning på 0.64l/mil blandad körning och med samma kalkyl som förut blir det BK: 11654 kr/år + S: 1100 kr/år = 12754 kr/år, låter bra och den är avsevärt säkrare än Hyundaien.

Bränsleförbrukningen har jag tagit från Teknikens Världs tester och bilinformation.se som även hämtar statistik från Konsumentverket och det borde väl vara ganska tillförlitligt?

Angående servicen så hade Aftonbladet gjort en lista på hur mycket reservdelarna kostade sammanlagt till olika bilar och samtliga jag har siktet inställt på verkar vara billigare än Saab 9-5. :)

Mavve65
2011-03-14, 10:00
Köp inte en för liten bil- blir du påkörd bakifrån så är risken för whiplash skador stor. Blir du påkörd av en SUV vill man inte sitta i en Suzuki Swift e dyl. Krocksäkerheten rakt framifrån är säkert mycket bättre nu än förr itiden, men de flesta krockar sker på annat sätt.

Linnex
2011-03-14, 10:47
Linnex: Har du räknat med inköpskostnaden och ränta och amortering på ett ev lån samt årlig service som Toyota säkert kräver för att garantin ska gälla? Det är ju där de stora kostnaderna ligger. Jag gav 8000 kr för bilen vilket jag får tillbaka om jag säljer och 90 kr i månaden för en trafikförsäkring. Sen är det som du säger ett aktivt val, ni valde en småbil för att ni klarar er med en sådan medans jag var tvungen att välja en stor bil med stort kombiutrymme för att få in två 42 kg:s schäfrar och en dubbelbur. Utan hundarna hade vi inte behövt två bilar i familjen.
Det jag egentligen menar är att livgardisten redan har en bil som han gjort en förlust på vid inköp och blir det verkligen lönsamt att köpa en bil som är billigare i drift men likafullt kostar pengar att köpa?


Vi har alla olika kriterier som vi tar hänsyn till när vi gör vårt val av bil. Vad jag ville förmedla är att det är inte självklart att en gammal betald 745:a är så mycket billigare om man ser till totalkostnaden jämfört med en nyare bil som har lägre driftkostnader.

Motormannen
2011-03-16, 15:20
Har provkört både Peugeot 307 1.6 HDi -07, Renault Megane II 1.9 dC -06 och Toyota Corolla 1.6 nu. Alla kombis för det extra lastutrymmet vill jag ha och kan säga att jag fick bäst känsla i Peugeot: grymt sköna stolar med bra stöd åt alla håll, bra med bottendrag, lite bullrig på tomgång (som de flesta dieselbilar) men förvånansvärt tyst på motorväg. Kunde vara lite svårt att se den röda färddatorn i solskenet men det är en petitess. Dessutom fastnade jag för ''hajgapet'' i fronten och den var väldigt rymlig. Serviceintervall på 2000 mil eller varje år, med A-kortet nu kommer jag nog inte köra mer än 1500 mil per år hoppas jag. Trevlig kärra!

Toyotan kändes slafsig i växlarna (som att röra om en gryta med risgrynsgröt) och oprecis styrning, inte alls samma känsla av kvalité som i fransmännen men däremot ska ju Toyota gå och gå och gå och gå...

Mc-Bosse
2011-03-16, 15:26
http://bilsmart.se/ är ett tips där de flesta bilar finns med fakta och omdömen.

Sen är det till sist hjärtat som avgör bilinköpet för de flesta. Hur förnuftig ett viss bil än verkar vara är så köper man den inte om det inte känns bra i magtrakten. Det ska kännas rätt liksom.

Som med mitt enligt vissa vansinniga inköp av en Toyota MR2. Vad ska du med den till? Inget bagageutrymme så du kan ju inte lasta? Udda bil är inte bra! Betala varje månad för en opraktisk bil?

Ja mycket fick jag höra men när jag sätter mig i denna udda bil så bara njuter jag! :banana:

Motormannen
2011-03-16, 18:07
http://bilsmart.se/ är ett tips där de flesta bilar finns med fakta och omdömen.

Sen är det till sist hjärtat som avgör bilinköpet för de flesta. Hur förnuftig ett viss bil än verkar vara är så köper man den inte om det inte känns bra i magtrakten. Det ska kännas rätt liksom.

Som med mitt enligt vissa vansinniga inköp av en Toyota MR2. Vad ska du med den till? Inget bagageutrymme så du kan ju inte lasta? Udda bil är inte bra! Betala varje månad för en opraktisk bil?

Ja mycket fick jag höra men när jag sätter mig i denna udda bil så bara njuter jag! :banana:

Superbra sida! Tack, Bosse! :)

Bighoj
2011-03-16, 18:35
Visst ska man gå efter magkänslan.Har en chrysler sebring,men tycker den blir lite onödigt dyr nu när jag är mellan två jobb.Har därför besiktigat den,rekonditionerat den och ställt av den.Har haft tankar på att köpa en äldre skattebefriad volvo i MYCKET bra skick och som gått LITE mil (9000-15 000 mil)Har kollat en del objekt men inget som fallit mig i smaken.Åkte "lite för skojs skull"och kollade på en 850-1995 som gått 14 600 mil och med 2 tidiga ägare.Denna bilen visade sig vara i fantastiskt bra skick och efter provkörning föll jag pladask för denna gamla bil TROTS att den ej var skattebefriad,vilket jag egentligen var ute efter.Nu i efterhand är jag glad att jag gick efter min magkänsla och inte köpte någon av de andra bilarna jag kollade på.Har fått höra-Skulle du inte ha en billigare bil,eller ? Då svarar jag -Jag är nöjd och min MAGE är nöjd.Tacka vet jag magkänslan,för den har aldrig fel.

Mc-Bosse
2011-03-16, 19:32
Superbra sida! Tack, Bosse! :)

Varsågod!