handdator

Visa fullständig version : Varför inga mindre offroadare?



Borken
2011-03-12, 10:40
Eftersom jag själv har en gammal xt250 så har jag naturligtvis snöat in på mindre offroadare och glott igenom varenda dualsports video på youtube.

Det förefaller som att man inte i europa och då sverige i synnerhet kör på mindre offroadhojjar??

Var på mc-mässan i Halmstad i fredags och där krängdes det max 4-5 st offroadmaskiner typ super teneré, bmw:s f800gs och triumphs dito dvs inget mindre än 660 cc.

Kan fatta att man vill ha större hojjar om man skall till typ Vladivostok eller Murmansk men att köra på lite sketna traktorvägar med så stort känns mest bökigt?
Nu har ju jag inte testat så det kanske är smidigare än det förfaller?

Glinen på skolan som jag jobbar på undrar varför min moppe låter så mycket :-) bara det kanske är en anledning att skaffa biffigare hoj, ska bli intressant å se vad dom säger när jag börjar åka på min Monster 620.

Olle Å
2011-03-12, 11:09
Honda har väl en 125 xt som är en liten offroadare, om den tillverkas fortfaramde.

Ove
2011-03-12, 11:33
Kan fatta att man vill ha större hojjar om man skall till typ Vladivostok eller Murmansk men att köra på lite sketna traktorvägar med så stort känns mest bökigt?


:( Kan bara instämma. Visst finns det några 125 och 250 rena offroadmaskiner men går dom att registrera för landsväg? Sen nästa problem.. dom är gjorda som sport / tävlingsredskap och därmed vassa och hårda i sadeln så att det blir som att rida en ko barbacka, d,v,s, inte skönt alls. :mad:

:hmmmm2: Det är väl så att vi har tappat bort MC;n som bruksfordon och ser den som hobby-/status-/ o.s.v.grej som skall vara stor så det syns (och hörs). Detta påhejat av all MC-press där man närmast ser med förakt på mindre maskiner, precis som ungarna i din skola. :rolleyes:

:) Den vettigaste lilla bruksmaskinen som jag funnit på senare år hette Sukida och kom från Kina. Kvaliten var inte den bästa och när jag var som mest intresserad såg jag en som börjat demontera sig själv under färd och så avtog intresset snabbt. :D

Nina
2011-03-12, 11:39
Eftersom jag själv har en gammal xt250
:adore: :hello:


Oh, har du?! Min man också, en -81:a fast toppen behöver bytas och motorn gås igenom. Du vet ingen som har en motor liggandes? =)
Jag verkligen gillar den moppen, jag har bett honom fixa motorn men han har så mycket annat att göra så han hinner inte. Attans synd för jag vill så gärna köra den.

räven
2011-03-12, 11:41
:( Kan bara instämma. Visst finns det några 125 och 250 rena offroadmaskiner men går dom att registrera för landsväg? Sen nästa problem.. dom är gjorda som sport / tävlingsredskap och därmed vassa och hårda i sadeln så att det blir som att rida en ko barbacka, d,v,s, inte skönt alls. :mad:

:hmmmm2: Det är väl så att vi har tappat bort MC;n som bruksfordon och ser den som hobby-/status-/ o.s.v.grej som skall vara stor så det syns (och hörs). Detta påhejat av all MC-press där man närmast ser med förakt på mindre maskiner, precis som ungarna i din skola. :rolleyes:

:) Den vettigaste lilla bruksmaskinen som jag funnit på senare år hette Sukida och kom från Kina. Kvaliten var inte den bästa och när jag var som mest intresserad såg jag en som börjat demontera sig själv under färd och så avtog intresset snabbt. :D

De måste ju va bekvämt å lite resusser om man ska tya typ Sjötorp på en förmidda

Borken
2011-03-12, 11:49
Precis, finns ju ingen poäng å köra mc till jobbet när hojjen dricker lika mycket som bilen :-) Å i stan är jag sällan uppe i 70 km/h ens...

Det tillverkas ju 250:s hos alla stora firmor men man verkar inte ta in dom till Sverige (dålig efterfrågan naturligtvis)?

Tyvärr Nina, har inga motorer på lager och inga känningar på dylikt heller.
Men det mesta jag har behövt har jag hittat på ebay för rimliga penningar, kolla på ebay.de också, finns mycket godis. Mycket trevlig karaktär på XT:n

Ove
2011-03-12, 13:32
De måste ju va bekvämt å lite resusser om man ska tya typ Sjötorp på en förmidda

:) Håller med. Men för småturerna hemomkring vore det skönt med något litet lätthanterligt, 125 - 250 cc, när man ska handla sin dagliga korv. hämta svamp eller kanske ett rådjur i skogen o.s.v.. Tror inte att så många vill dra fram stora tjocka tantwobblern för såna ärenden utan då blir det bilen. :rolleyes:

BIG1
2011-03-12, 14:38
Men visst har väl Kawa en liten fin 250cc on/offroad bland årets hojar?

Nina
2011-03-12, 16:30
Tyvärr Nina, har inga motorer på lager och inga känningar på dylikt heller.
Men det mesta jag har behövt har jag hittat på ebay för rimliga penningar, kolla på ebay.de också, finns mycket godis. Mycket trevlig karaktär på XT:n

Tackar, ja man får ha koll på Ebay och andra sajter om man ska ha delar till den här. Synd det är så, hittade Spinning Wheels men de har allt utom en schysst motor till en XT250.

Borken
2011-03-12, 17:27
Är hela toppen rökt? För när jag kollade sist så fanns det NOS vippor, beggade kamaxlar, nya ventiler å få tag på rätt billigt.

Jag kom precis in efter en tur med "moppen" hittade gigantiska sandhögar som kommunen lagrat, riktigt kul!!

Nina
2011-03-12, 17:47
Är hela toppen rökt? För när jag kollade sist så fanns det NOS vippor, beggade kamaxlar, nya ventiler å få tag på rätt billigt.

Jag kom precis in efter en tur med "moppen" hittade gigantiska sandhögar som kommunen lagrat, riktigt kul!!

Nja, ventilen är på väg ner i cylindern, väldigt lite håller den kvar i toppen. Vi har hittat en topp med fräschare ventiler i, men han (min man) pratar om att riva isär hela motorn och gå igenom rubb och stubb. I och för sig inget fel i det men han har så grymt mycket annat att göra så hojen står bara. Jag har påmint lite fint att han får gärna skruva isär och sätta ihop den igen men nu senast blev det ett attans liv på honom för det. Jag funderade på Triumph Center, om de kan hjälpa mig fixa motorn som en födelsedagspresent åt Jocke så slipper han ju tänka mer på den då men de har mycket att göra de också. Det är förbaskat synd att jag inte kan själv men kanske om jag har den där boken till hands och får lite hjälp när jag behöver det kan det väl inte vara så svårt att byta en topp…?

Borken
2011-03-12, 17:58
Ok!
Byta topp är nog inte så grinigt, bara följa clymermanualen. Går att byta topp med motorn i ramen, och vad jag hört så skall bottendelen vara i princip skottsäker.

Nina
2011-03-12, 18:02
Ok! Då kanske jag kan byta topp själv, bara jag har boken till hands och följer den så borde det inte vara några problem. Jag satte ihop hans bränslepump till racebilen utan manual och den är ju tät och funkar. Så nog borde jag greja en topp tycker jag. :)

Mats Liifv
2011-03-12, 20:48
Tror inte att det såldes så värst många XT 250 i Sverige så det kan nog bli marigt att hitta någon större mängd begagnade delar i landet.

Nina
2011-03-13, 07:55
Tror inte att det såldes så värst många XT 250 i Sverige så det kan nog bli marigt att hitta någon större mängd begagnade delar i landet.

Ja det verkar vara få XT250 här. Lite synd för hojen i sig är ganska trevlig. Jag ska prova att byta topp själv med hjälp av handboken, min man har ju så mycket att göra annars och känner press och stress när jag kommer och frågar om han kan fixa motorn, för honom är det en banal sak att fixa som bygger racemotorer.

Jåke
2011-03-13, 16:22
Det förefaller som att man inte i europa och då sverige i synnerhet kör på mindre offroadhojjar??

Var på mc-mässan i Halmstad i fredags och där krängdes det max 4-5 st offroadmaskiner typ super teneré, bmw:s f800gs och triumphs dito dvs inget mindre än 660 cc.
Finns väldigt gott om Suzuki, Yamaha, Honda och KTM på mellan 250 och 450 kubik ute i skogarna. Tror bara du tittat på fel ställe, för de du nämner är väl inte direkt några "bredvid-vägen" hojar utan nånting man på sin höjd tar ut på halvhyfsade grusvägar?

engström67
2011-03-13, 23:31
Eftersom jag själv har en gammal xt250 så har jag naturligtvis snöat in på mindre offroadare och glott igenom varenda dualsports video på youtube.

Det förefaller som att man inte i europa och då sverige i synnerhet kör på mindre offroadhojjar??

Var på mc-mässan i Halmstad i fredags och där krängdes det max 4-5 st offroadmaskiner typ super teneré, bmw:s f800gs och triumphs dito dvs inget mindre än 660 cc.

Kan fatta att man vill ha större hojjar om man skall till typ Vladivostok eller Murmansk men att köra på lite sketna traktorvägar med så stort känns mest bökigt?
Nu har ju jag inte testat så det kanske är smidigare än det förfaller?

Glinen på skolan som jag jobbar på undrar varför min moppe låter så mycket :-) bara det kanske är en anledning att skaffa biffigare hoj, ska bli intressant å se vad dom säger när jag börjar åka på min Monster 620.

Hej det är ju klart dom små offroadarna är bra,framförallt på traktorvägar och dylikt,men dom stora och tunga hojarna,typ supertenere(har en själv)gs 1200 är populära modeller,men inget för skogen.Det är en bekväm maskin att skjutsa på och bära packning på och köra långt eller reta sporthojar på grokiga vägar

Borken
2011-03-14, 09:02
Jag börjar fatta detta, jag köpte min mest för att kunna börja åka tidigt på våren sen i efterskott har jag upptäckt hur kul det är att "bösa" sig fram på ställen där man inte ska kunna köra egentligen (jag följer terrängkörningslagen naturligtvis). Få se hur kul det blir med monstret senare i sommar?